آفران بلاگ


تدریس زبان فارسی در دانشگاه الزیتونه


دانشگاه الزیتونه از کهن ترین مراکز علمی اسلامی در مغرب عربی و شمال آفریقاست تا جائیکه قدرت آن بیش از دانشگاه الأزهر مصر است.

این دانشگاه عظیم و تمدن ساز متأسفانه در دوره های گذشته بویژه در عصر بن علی رئیس جمهور مخلوع و فراری تونس به حداقل فعالیت اکتفا کرد و فاقد نقش اصلی خود در نشر معارف اسلامی شد.

        

 انقلاب 14 ژانویه 2011 م که منجر به سقوط دیکتاتور بزرگ منطقه یعنی بن علی گردید فرصتی بود برای دانشمندان و علمای اسلامی تونس که مجدداً به احیای نقش از بین رفته دانشگاه الزیتونه بیندیشند و بر همین اساس و با توجه به رویکرد مثبت و اسلامی وزیر جدید آموزش عالی تونس آقای دکتر منصف بن سالم که از مؤسسان حزب النهضه و مبارزان برجسته اسلامی است و سالها در زندانهای بن علی محبوس بوده و شکنجه شده است و نیز اراده اساتید متعهد این دانشگاه برنامه ریزی برای تحولی شگرف در بخش ها و دانشکده های مختلف آن آغاز گردیده است.

دکتر عبدالجلیل سالم رئیس دانشگاه در دیدار با صادق رمضانی گل افزانی رایزن فرهنگی کشورمان در تونس ضمن اعلام این مطالب اظهار داشت: با توجه به ویژگیهای ادبیات فارسی و عمق افکار و اندیشه های ایرانیان در طول تاریخ بویژه در عصر تمدن اسلامی و خصوصاً تأثیرگذاری فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی در شکل گیری تمدنهای جدید در مناطق مختلف جهان ازجمله در شمال آفریقا و بویژه در تونس که بخشی از آن در عصر خراسانیان قابل مشاهده است عملاً جدائی از آن دوره تاریخی نه تنها امکان پذیر نمی باشد بلکه موجب خسران است و استمرار ارتباط تنگاتنگ میان ملتها و نخبگان علی الخصوص دو ملت بزرگ و مسلمان ایران و تونس یک ضرورت عقلی و علمی است لذا تصمیم برآن گرفته شد تا پس از یکدوره تعطیلی مجدداً و در عصر انقلاب بیداری اسلامی و عزت و کرامت ملت تونس، تدریس آموزش زبان فارسی را آغاز نمائیم.

رئیس دانشگاه الزیتونه که قبلاً به اتفاق جمعی از اساتید و بنا بر دعوت رایزن فرهنگی کشورمان از دانشگاههای ایران بازدید به عمل آورده بود و تحت تأثیر عظمت علمی مراکز دانشگاهی ایران قرار گرفته بود و بر همین اساس تفاهم نامه همکاری دوجانبه با دانشگاه تهران را نیز امضاء کرده بود اظهار امیدواری نمود که پس از عبور از بحرانهای طبیعی ناشی از انقلاب و استقرار و ثبات در مراکز تصمیم سازی با عملی کردن همه بندهای تفاهم نامه مذکور، زمینه را برای توسعه ارتباطات دانشگاهی با بسیاری از دانشگاههای کشورمان در حوزه های علوم اسلامی و انسانی بویژه فقه مقارن و عرفان، کلام و فلسفه و ... فراهم نماید.

قابل ذکر است در حال حاضر تدریس زبان فارسی بعنوان یک واحد اختیاری در دانشکده اصول دین و سه روز در هفته توسط یکی از اساتید برجسته تونسی و مسلط به زبان و ادبیات فارسی تدریس می شود.

در این دیدار نماینده فرهنگی کشورمان علاوه بر اهدای مجموعه نوارها و متون آموزش زبان فارسی، یک نسخه کتاب [الإنسان الکامل فی النّصوص العرفانیّة الإسلامیّة] نوشته دکتر سیدابوالحسن مخزن موسوی را به رئیس دانشگاه الزیتونه اهداء نمود و آمادگی رایزنی فرهنگی را برای هر گونه همکاری اعلام کرد.

رایزنی فرهنگی ج.ا.ایران در تونس

API: RSS | RDF | ATOM
 
بی‌شک دیدگاه هر کس نشانه‌ی تفکر اوست، ما در برابر نظر دیگران مسئول نیستیم