آفران بلاگ


اولين هفته فرهنگي تونس 16 آبان ماه در تهران برگزار مي شود


رايزن فرهنگي جمهوري اسلامي ايران اعلام كرد: اولين هفته فرهنگي تونس در تهران شانزدهم آبان ماه با حضور دهها نفر از هنرمندان تونسي برگزار مي شود.
ˈصادق رمضاني گل افزانيˈ روز شنبه در گفت و گو با ايرنا افزود: اين رخداد مهم فرهنگي براي اولين بار در تاريخ روابط دو كشور و پس از ˈبيداري اسلاميˈ و عزت و كرامت ملت مسلمان تونس از 16 تا 21 آبان ماه در تهران برگزار مي شود.

وي با بيان اينكه برگزاري اين هفته فرهنگي در چارچوب تفاهمنامه مشترك همكاري هاي فرهنگي دو كشور انجام مي شود، افزود: ˈمهدي مبروكˈ وزير فرهنگ تونس در رأس يك هيات فرهنگي و هنري و به دعوت وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي براي حضور در اين رخداد مهم فرهنگي به تهران سفر خواهد كرد.

نماينده فرهنگي ايران يادآورشد كه وزير فرهنگ تونس در اين سفر پس از ديدار و گفت و گو با وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و رياست سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي ، براي امضا تفاهمنامه خواهر خواندگي دو استان ˈقيروانˈ و ˈيزدˈ به اين استان سفر مي كند .

رمضاني از استان قيروان به عنوان پايتخت اسلامي تونس نام برد و تصريح كرد: وزير فرهنگ تونس در اين سفر ضمن بازديد از اماكن تاريخي و ديدني استان يزد در مراسم تقدير از ˈحسن دانشˈ قاري بين المللي ايران كه در مسابقات بين المللي حفظ و تلاوت قرآن كريم در تونس در سال جاري رتبه اول قرائت را كسب كرد، شركت مي كند.

به گفته رمضاني، از ديگر برنامه هاي اين هفته اجراي برنامه تواشيح، برپايي نمايشگاه عكس، هنرهاي تجسمي، كتاب و نوشته هاي خطي تونس در محل نمايشگاه آثار تاريخي و اسلامي مي باشد.

وي نمايش فيلم هاي تونسي و حضور ˈناصر خميرˈ كارگردان معروف سينماي اين كشور و برگزاري ميزگرد سينمايي با حضور سينماگران ايراني در كنار اجراي موسيقي سنتي تونسي را از ديگر برنامه هاي هفته فرهنگي تونس در تهران عنوان كرد.

رمضاني گفت: در اين هفته فرهنگي همچنين ميزگرد علمي در زمينه قيروان پايتخت اسلامي تونس و نيز روابط فرهنگي علمي دو جانبه به همراه شب شعر با حضور شاعران تونسي در كنار اجراي گروه تئاتر تونسي به كارگرداني ˈانتصار عيساويˈ برگزار خواهد شد.

رمضاني گل افزاني اظهار اميدواري كرد كه اقشار مختلف ايران بويژه جوانان و نخبگان فرصت را مغتنم شمرده با حضور خود در تمامي ايام اين هفته فرهنگي ، زمينه تبادل و گفت وگوي بيشتري را با هنرمندان و نمايندگان جامعه هنري تونس فراهم نمايند.

رمضاني در پايان با اشاره به تاريخ كهن تونس افزود: روابط تاريخي و تمدني ايران و تونس در عصر اسلامي به گونه اي بهم تنيده شده كه امكان جدايي آن وجود ندارد.

منبع: ایرنا

API: RSS | RDF | ATOM
 
بی‌شک دیدگاه هر کس نشانه‌ی تفکر اوست، ما در برابر نظر دیگران مسئول نیستیم