مصر

Open in new window

رئیس جمهور مصر در گفتگویی اختصاصی با خبرنگار شبکه بی بی سی عربی به سئوالات وی درباره موضوعات مختلف داخلی و منطقه ای پاسخ داد.


به گزارش ایرنا، به نقل از شبکه تلویزیونی بی بی سی عربی، رئیس جمهور مصر در این گفتگو تاکید کرد پس از تشکیل پارلمان جدید مصر، برای اصلاح قانون اساسی این کشور و همچنین به دست آوردن اختیاراتی بیش از آنچه قانون اساسی به وی داده است تلاش نخواهد کرد.

عبدالفتاح السیسی مردم مصر را به اندکی صبر و شکبیایی توصیه کرد تا نتایج پروژه اصلاحات اقتصادی و سرمایه گذاری ها را لمس کنند. وی تاکید کرد برنامه ارتش مصر در مقابله با تروریسم در سیناء تا 90 درصد موفق بوده است.

رئیس جمهور مصر گفت در زمینه مطالب بیان شده درباره قانون اساسی کج فهمی صورت گرفته است. وی تصریح کرد پارلمان آینده نقش بسیار زیادی در اصلاح قوانین جاری و منطبق کردن آنها با قانون اساسی جدید دارد از این رو، مردم مصر باید

نمایندگان مجلس را به گونه ای انتخاب کنند که این مهم را محقق کند. سیسی افزود: «وظیفه من آن است که مصر و مردم آن را از هر شر و بدی حفظ کنم و اگر موفق به این کار شوم، خوشحال و راضی خواهم بود.»

عبد الفتاح السیسی، درباره مسائل اقتصادی هم گفت: «یک برنامه اقتصادی شفاف داریم که تا 2030 و 2050 ادامه خواهد یافت.» وی درباره موفقیت این برنامه به ویژه با حل مشکل برق و گاز ابراز خوش بینی کرد و گفت «مشکل انرژی مانعی در مسیر متقاعد کردن سرمایه گذاران به سرمایه گذاری در مصر بود. بدون حل مشکل انرژی نمی توان درباره موفقیت هیچ برنامه اقتصادی سخن گفت.» وی افزود موفقیت های زیادی در حل این مشکل در مصر به دست آمده است.

رئیس جمهور مصر از سرمایه گذاران خارجی خواست اکنون به فضای سرمایه گذاری در مصر پس از سالها ناآرامی در این کشور به ویژه پس از انقلاب 25 ژانویه اعتماد کنند.

وی گفت: «ما فضای امنیتی و سیاسی در مصر را به گونه آرام و با ثبات کرده ایم که برای سرمایه گذاران جذاب است و قوانین و مقرراتی نیز برای بهبود فضای سرمایه گذاری تصویب کرده ایم.»

سیسی با اذعان به وجود موانعی مانند فساد در این مسیر قول داد برای کاهش این موانع تلاش کند وی گفت برای همه سرمایه گذاران مصر، کشورهای عربی و سایر کشورهای جهان این فرصت لازم فراهم می شود «و قول می دهیم که دیگر شاهد مقررات بروکراتیک و دست و پا گیر و فسادی که از قبل وجود داشت، نخواهند بود.»

عبد الفتاح السیسی تاکید کرد کاملا به وضع زندگی مردم مصر آگاه است و اهمیت این مسئله را می داندکه آنها باید نتایج سرمایه های وارد شده به مصر را لمس کنند. وی در عین حال، آنها را به صبر و شکیبایی دعوت کرد و گفت: «صراحتا بگویم به بار نشستن سرمایه گذاری ها و اقداماتی که انجام می دهیم زمان بر است.» سیسی با تاکید بر ادامه «تلاش ها برای بهبود شرایط معیشت و کاهش فشارهای موجود بر اقشار فقیر و کم درآمد» از مردم مصر خواست به این مسئله توجه داشته باشند که راه اندازی طرح های سرمایه گذاری اشتغال زا مانند کارخانه ها به زمان نیاز دارد تا به بار بنشیند و نتیجه بدهد. وی تاکید کرد صداقت در تبیین حجم مشکلات به ارث مانده از سالهای متمادی گذشته، بخشی از رویکرد من در قبال مردم مصر است. سیسی گفت: «وقتی به مردم مصر می گویم وعده های پوچ و بی خود نمی دهم، صادقانه این حرف را می زنم.»

رئیس جمهور مصر تاکید کرد برخی ها به من توصیه می کردند تا این حد شفاف و صریح درباره مشکلات بزرگی که کشور با آن مواجه است با مردم حرف نزنم. وی افزود: «صراحت در مصر اهمیت زیادی دارد... خطر صریح نبودن بسیار بیشتر است... مردم باید واقعیات را بدانند.» وی در این زمینه به عنوان نمونه به مسئله برق و گاز اشاره کرد و گفت وقتی صراحتا میزان مشکلات در عرصه برق و گاز را به مردم توضیح دادیم وعده بی خود ندادیم و توانستیم این مشکل را حل کنیم.

سیسی گفت: «اگر وعده الکی داده بودیم، نمی توانستیم مشکل برق را که هنوز برخی کشورها با آن مواجهند به شکل ریشه ای حل کنیم.»

وی رسانه ها و مردم را به صبر و شکیبایی در مقابل مسئولان جدید و دادن فرصت تلاش همراه با اطمینان به آنها توصیه کرد تا بتوانند وظایفشان را انجام دهند. سیسی گفت: «باید به مسئولان فرصت کار داده شود و منطقی نیست که با اولین مشکلی که رخ می دهد(و احیانا یکی از مسئولان عامل آن است) دست به اقداماتی علیه آنها بزنیم.»

رئیس جمهور مصر در پیامی خطاب به جهانیان تاکید کرد مصر در عرصه مبارزه با تروریسم دستاوردهای زیادی داشته است. و این سخن را قاطعانه رد کرد که مصر در آنچه که قدرتهای بزرگ با همه امکانات و دستگاه های قدرتمندشان در آن شکست خورده اند، موفق نخواهد شد. وی گفت: «شکست ابرقدرتها در مبارزه با تروریسم درباره ما در مصر صدق نمی کند زیرا در مصر ارتش در دفاع از کشور و مردم با تروریسم می جنگد.» سیسی تاکید کرد ارتش خوب می داند چه کار می کند، دلیلش هم پیروزی های به دست آمده در حملات نظامی در سیناء است. وی گفت: «امنیت و حاکمیت دولت در سیناء کمتر از 90 درصد نیست.»

عبد الفتاح السیسی با اشاره به این که هیچیک از این گروه های تروریستی نمی توانند یک کشور را شکست دهند گفت شکست کامل تروریسم در مصر فقط «مسئله زمان» است. وی گفت کاملا به این حقیقت واقف است که تحقق ثبات و توسعه در سیناء، «مستلزم خلاص شدن از دست این عناصر تروریستی است.»

رئیس جمهور مصر در خصوص انگلیس و برخی سیاستمداران این کشور که همواره بر مسئله آشتی ملی در مصر و بازکردن راه فعالیت سیاسی برای همه احزاب و گروهها از جمله اخوان المسلمین تاکید دارند، گفت این مسئله در دست وی نیست بلکه به مردم و افکار عمومی در مصر بر می گردد. وی افزود: «مردم مصر به خاطر این مسئله مقداری از ما دلگیر و خشمگین شده اند ... و می گویند: چرا این کار را با ما کردید... شایسته نبود این رفتار صورت بگیرد.»

سیسی خطاب به غرب گفت: «بیانیه 3 ژوئیه(2013) خواستار آشتی و به حاشیه نراندن یکدیگر بود ولی آنها(اخوانی ها) به خشونت و ارعاب مردم متوسل شدند.» وی با تاکید بر این که آشتی یک تصمیمی نیست که از بالا دستور آن صادر و بر مردم تحمیل شود گفت:‌ «هیچکس نمی تواند به عنوان مافوق و از بالا درباره برقراری آشتی سخن بگوید.» سیسی مجددا تاکید کرد ارتش «خیلی به آنها هشدار داد» منظور وی از «آنها» اخوان المسلمین بود که طبق عادت نام آنها را بر زبان نمی آورد.

رئیس جمهور مصر در واکنش به انتقادات برخی رسانه ها، سیاستمداران و طرفداران اخوان المسلمین در انگلیس و مطرح کردن اتهام کودتای ارتش علیه دولت قانونی اخوان المسلمین گفت: «میلیون ها نفر از مردم مصر به خیابان آمدند ... و گفتند نمی خواهند این وضع(حکومت اخوان المسلمین) ادامه یابد.» وی افزود: «مردم دو بار در 25 ژوئیه و 30 ژوئن این کار را کردند و ارتش مصر به این خواست مردم احترام گذاشت زیرا جایگزین این مسئله قطعا وقوع جنگ داخلی بود.»

سیسی در پاسخ به سئوالی درباره انتقادات سازمان های حقوق بشری غرب از کارنامه مصر در زمینه آزادی ها و حقوق بشر، بر ضرورت رعایت توازن میان آزادیها و «امنیت» و «ثبات» که دو مسئله ضروری هستند تاکید کرد و گفت: «ما می خواهیم میان اوضاع جاری مصر و منطقه اطراف آن و بین آزادی ها توازن برقرار کنیم تا مصر به خطر نیفتد.»

وی با تاکید بر این که هیچکس در مصر مخالف برگزاری تظاهرات نیست و قانون هم صرفا آن را ساماندهی می کند و مخالف برگزاری آن نیست گفت: «اگر مسئله برگزاری تظاهرات برای بیان دیدگاه ها و نظرات باشد هیچکس جلوی آن را نخواهد گرفت ولی نمی توان اجازه خرابکاری و خشونت(در قالب تظاهرات) را داد.»

رئیس جمهور مصر در خصوص موضع کشورش در قبال قطر و روابط دو کشور گفت: «روابط فیمابین به همان شکل سابق است و روند مثبتی ندارد.» ولی در عین حال افزود: «ما تلاش می کنیم به دیگران فرصت بدهیم تا مواضع شان را در قبال ما اصلاح کنند.» وی تاکید کرد مصر «هیچ اقدامی نمی کند که روابط (با قطر) را تیره تر بکند.»
عبد الفتاح السیسی از اظهار نظر مستقیم درباره نتایج انتخابات ترکیه که حزب عدالت و توسعه به رهبری رجب طیب اردوغان رئیس جمهور این کشور در آن پیروز شده است خودداری کرد و گفت: «ما در مسائل داخلی هیچکس مداخله نمی کنیم... و نمی خواهیم هیچکس در مسائل داخلی ما دخالت کند.» البته وی به دولت ترکیه و غرب توصیه کرد اوضاع مصر را به خوبی درک کنند.

سیسی برموضع ثابت مصر در قبال مسئله فلسطین تاکید کرد و گفت ما به راه حل بحران فلسطین براساس راه حل دو کشوری و تشکیل کشور مستقل فلسطین در داخل مرزهای سال 1967 به پایتختی قدس شرقی باور داریم. این موضع ما تغییری نکرده است و آماده ایم با توجه به روابطی که با فلسطینیان و با اسرائیلی ها داریم نقشی مثبت در این زمینه ایفاء کنیم.

رئیس جمهور مصر قاطعانه هرگونه تغییری در موضع مصر در قبال بحران سوریه را تکذیب کرد و موضع این کشور را ثابت و روشن توصیف کرد. وی گفت: «خواست ما در هر کشور دیگری تحقق خواست و اراده مردم و ثبات و مبارزه با تندروی است.» سیسی درباره سوریه به طور مشخص گفت، مصر علاقمند به «حل و فصل سیاسی بحران این کشور، احترام گذاشتن به خواست مردم، تجزیه نشدن این کشور، خلاص شدن آن از شر عناصر تروریستی که تهدید کننده امنیت و ثبات هستند و بازسازی سوریه است.»

سیسی همچنین بر نزدیکی روابط مصر و عربستان سعودی تاکید کرد و گفت دو کشور در ائتلاف عربی در یمن شراکت دارند. وی افزود: «نیروی دریایی و هوایی ما در چارچوب ائتلاف عربی به رهبری عربستان در یمن حضور دارد.»

مجری شبکه خطاب به عبدالفتاح السیسی گفت، برخی کشورهای عربی خلیج (فارس) ایران را عنصری منفی در منطقه می دانند و برخی نیز این کشور را عنصری مثبت تلقی می کنند، نظر مصر درباره نقش ایران در منطقه، به ویژه با توجه به توافق هسته ای این کشور با غرب چیست؟

عبدالفتاح السیسی پاسخ داد: من همواره گفته ام که ما با هرگونه جنگ جدیدی در منطقه خاورمیانه مخالفیم زیرا این منطقه به اندازه کافی ناآرام هست و هرگونه بحران جدیدی به نفع منطقه نیست. و همواره گفته ام، امنیت ملی کشورهای عربی که امنیت مصر نیز بخشی از آن است، نباید از این توافق هسته ای آسیب ببیند. آمریکا و دیگران باید در این زمینه اطمینان بدهند. وی در خصوص روابط مصر و ایران نیز گفت: هیچ روابطی میان مصر و ایران وجود ندارد. ولی با توجه به چالش های جاری نیاز به آن داریم که زمینه چالشها و التهابات را از بین ببریم. وی تاکید کرد مصر برای پایین کشیدن فتیله تنش ها در منطقه تلاش می کند و بر حفظ امنیت ملی کشورهای عربی که امنیت ملی مصر نیز بخشی از آن است، پافشاری می کند.


صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز

سایر خبرها

  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱ استقبال امیرعبداللهیان از همتای الجزایری در تهران
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰ دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه سیرالئون
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹ ملاقات سفیر ایران با زندانیان ایرانی در موزامبیک و کسب اطلاع از سلامت آنها
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸ رسانه اماراتی: حمیدتی و البرهان دیدار می‌کنند
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۹ گفت‌وگوهای منطقه‌ای بن‌سلمان و السیسی در پاریس
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۸ مغرب نشست «النقب» را به تعویق انداخت
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۷ سودان جنوبی مرزهایش با سودان را بست
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۶ دیدار سفیر ایران با رئیس مجلس نمایندگان تونس
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶ تأسف وزیر خارجه مصر از موضع اتحادیه اروپا درباره سوریه
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵ امیرعبداللهیان: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در دستورکار دولت است
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴ کنعانی حمله تروریستی در اوگاندا را به شدت محکوم کرد
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳ تصمیم دولت بورکینافاسو برای راه‌اندازی سفارت در تهران
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲ رئیس حزب‌ الوفد رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شد
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۸ تمدید سه روزه آتش‌بس در سودان
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۷ کرملین: تحقق طرح صلح آفریقا درباره اوکراین سخت است
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ دعوتنامه اردوغان برای السیسی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ 17 غیرنظامی سودانی از جمله چند زن و کودک در حمله هوایی کشته شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۵ کشته شدن 38 دانش‌آموز اوگاندایی در یک حمله تروریستی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۴ یونیسف: بیش از 1 میلیون کودک به علت جنگ در سودان آواره شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۳ «نیروهای پشتیبانی سریع» سودان، ارتش را به مثله کردن 2 عضو خود متهم کردند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۲ العربیه از تشکیل کمیته‌ ایرانی-مصری برای احیای روابط خبر داد
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷ سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره با محوریت ایران و تقویت روابط
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تشدید جنگ داخلی در سودان پس از پایان آتش‌بس 24ساعته
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵ رژیم صهیونیستی به دنبال تولید تسلیحات در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸ وعده ایتالیا برای کمک ۷۰۰ میلیون یورویی به تونس
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷ نشست شورای همکاری خلیج فارس و مصر درباره مسائل منطقه‌
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶ مشارکت رژیم صهیونیستی در رزمایش «شیر آفریقا» در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵ درگیری‌های خونین بین مردم و نیروهای امنیتی در سنگال
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴ کشته شدن ده‌ها کودک در شمال نیجریه در پی حمله مردان مسلح
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تمایل کومور برای ازسرگیری روابط رسمی با ایران