معاون صادرات گروه خودروسازی سایپا گفت: براساس قرارداد امضا شده میان ایران و الجزایر شرکتی به نام «سایپا الجزایر» تاسیس می شود.
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «محسن دستخوش جوان» روز یکشنبه در نشستی خبری افزود: با توجه به تجربه چهار سایت خارجی، از گذشته همواره به دنبال پایگاهی بودیم که در شمال آفریقا پنجمین سایت خود را با سرمایه گذاری طرف خارجی ایجاد کنیم.
وی با اشاره به اینکه بیش از یک دهه است که مطالعه های خود را در کشور الجزایر آغاز کرده ایم، گفت: بعد از آفریقای جنوبی، الجزایر دومین بازار خودرو را در قاره آفریقا در اختیار دارد؛ به طوری که عرضه خودرو در سال 2012 به 600 هزار دستگاه رسیده و با فراز و نشیب هایی، این عدد در سال 2014 به 450 هزار دستگاه رسیده است.
معاون صادرات سایپا گفت: عمده بازار خودرو در الجزایر هم اکنون در دست اروپایی ها به ویژه فرانسوی هاست و کره جنوبی و ژاپن نیز مقام دوم را دارند و چینی ها نیز برای حضور در این بازار تلاش کرده اما هنوز موفق نشده اند.
وی افزود: این کشورها به الجزایر تنها به عنوان بازاری برای محصولات خود نگاه می کنند اما جمهوری اسلامی ایران با توجه به روابط دیرینه خود با الجزایر، تصمیم گرفته علاوه بر ایجاد یک حرکت پایدار، شرکتی با عنوان سایپا الجزایر در این کشور تاسیس کند که 75 درصد سرمایه گذاری آن توسط طرف الجزایری و 25 درصد نیز توسط شرکت سایپا انجام می شود.
وی در مورد نوع مشارکت سایپا در این شرکت نیز گفت: مشارکت و سرمایه گذاری سایپا در قالب انتقال تکنولوژی، دانش فنی، خدمات فنی مهندسی و تجهیزات ساختنی خواهد بود.
جوان گفت: برآورد شده است که این سایت در شهر ستیف (شهری در 270 کیلومتری غرب الجزیره پایتخت الجزایر) در زمینی به مساحت 20 هکتار ایجاد شود.
وی ادامه داد: در فاز نخست، سایت مونتاژ و تولید خودرو را ایجاد می کنیم؛ در قالب این همکاری مشترک، خط تولید تا سال 2016 با ظرفیت 20 هزار دستگاه در سال راه اندازی خواهیم کرد.
معاون صادرات سایپا افزود: همزمان با ایجاد سایت تولید خودرو، قصد داریم با کمک زنجیره تامین داخل کشور، صنعت قطعه سازی را نیز در کنار صنعت خودروسازی در الجزایر ایجاد کنیم.
وی یکی از مزیت های سایپا را تولید خودروهای با قیمت مناسب عنوان کرد و گفت: براساس آمارهای بانک جهانی، الجزایر از نظر تولید سرانه در مقام سی و دوم جهان و به آمار و به شرایط ایران نزدیک است؛ به همین سبب می توانیم در این بازار حضور یابیم.
معاون صادرات گروه خودروسازی سایپا گفت: در فاز نخست، محصولات سایپا 132، سایپا 111، سایپا 151 (وانت) «تیبا صندوق دار» و «تیبا هاچ بک» در الجزایر تولید خواهد شد و به موازات آن، خط تولید زنجیره تامین قطعات نیز در الجزایر ایجاد خواهد شد.
وی با یادآوری اینکه بزودی محصول جدید گروه خودروسازی سایپا بنام «ساینا» در ایران رونمایی می شود، گفت: پس از رونمایی از ساینا در ایران، تولید این محصول در الجزایر نیز آغاز خواهد شد.
جوان گفت: سطح قیمتی در نظر گرفته شده برای محصولات تولیدی در الجزایر (بدون آپشن و بیمه) بین 6 هزار و500 تا هشت هزار دلار پیش بینی شده است.
معاون صادرات گروه خودروسازی سایپا، ادعای عرضه محصولات این شرکت با قیمت های نازل در کشورهای منطقه را رد کرد و گفت: قیمت عرضه پراید در کشور عراق هم اکنون حدود هشت هزار و200 دلار است؛ پراید عرضه شده در عراق فاقد آپشن هایی چون سیستم ترمز ای.بی.اس، کیسه هوا (ایربگ) بوده و همچنین موتور آن مطابق با درجه دوم استانداردهای آلایندگی اروپا (یورو 2) و بدون هزینه هایی چون بیمه شخص ثالث و 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده است؛ بنابراین هزینه تمام شده یک دستگاه پراید صادراتی برای سایپا حدود پنج میلیون تومان ارزان تر از پراید عرضه شده در داخل کشور است.
وی در پاسخ به این پرسش که چرا با توجه به زیان ده بودن سرمایه گذاری شرکت سایپا در کشورهای دیگر، این شرکت در الجزایر سرمایه گذاری کرده است؟ گفت: گروه خودروسازی سایپا پروژه ای را در خارج از کشور ایجاد نکرده است که دچار زیان شود و سایتی نداریم که بگوییم روی دستمان ماندده است؛ البته در برخی کشورها از جمله سوریه، فعالیت سایپا به دلیل جنگ های داخلی و درگیری های نظامی متوقف شده است.
وی درباره مطالبات خودروسازان داخلی از ونزوئلا نیز گفت: خط تولید خودروسازی در ونزوئلا با سرمایه گذاری 64 درصدی طرف ونزوئلایی و 36 درصدی ایران خودرو و سایپا شکل گرفت و تاکنون 22 هزار دستگاه انواع محصولات این دو شرکت در آن کشور تولید شده است.
معاون صادرات گروه خودروسازی سایپا با بیان اینکه ارسال قطعه به ونزوئلا به دلیل موانع پیش روی مبادلات پولی متوقف شده است، گفت: از مجموع 100 میلیون دلار خودروی تولیدی ما در ونزوئلا، 70 میلیون دلار وصول و 30 میلیون دلار در بانک مرکزی ونزوئلا واریز شده است.