برگزاری چهارمین نشست مشترک سران عربی - آفریقایی' در شهر 'مالابو'، تلاش غنا برای مقابله جدی و نظام مند با تروریسم جهانی، مذاکرات وزیران خارجه ایتالیا، انگلیس و آمریکا با فایز سراج نخست وزیر لیبی از جمله اخبار و رویدادهای مربوط به قاره آفریقا در ماه نوامبر ( آبان - آذر ) می باشد.



«جان ماهاما» رئیس جمهوری غنا بر ضرورت مقابله جدی و نظام مند با تروریسم جهانی تاکید کرد
ماهاما با ابراز تاسف از حملات گروه های تروریستی در ساحل عاج، بورکینا فاسو و نیجریه، افزود: واقعیت این است که امروز بیشتر کشورهای قاره آفریقا در معرض تهدیدات تروریستی قرار دارند و باید با اتکا بر تلاش جمعی بر این تهدیدات غلبه کرد.
ماهاما یادآور شد برای مبارزه با افراطی گری باید کار فرهنگی کرد؛ باید روی جوانان کار کرد؛ روی ایدئولوژی که به جوانان ارائه می دهیم، همکاری کنیم.

** تاکید زامبیا برای توسعه فرهنگ و گردشگری قاره آفریقا
'چارلز باندا' وزیر گردشگری، فرهنگ و هنر زامبیا بر لزوم استفاده از ظرفیت های موجود برای توسعه فرهنگ و گردشگری قاره آفریقا
باندا در این راستا تاکید کرد که همه نهادهای فرهنگی زامبیا توسعه فرهنگی و گردشگری را در برنامه های خود قرار داده و در این راستا اقدامات مقتضی را انجام خواهند داد.
عالی ترین مقام فرهنگی زامبیا تصریح کرد: دولت ما تلاش می کند تا با استفاده از ظرفیت های موجود، تعداد اماکن گردشگری در همه مناطق زامبیا را افزایش دهد.
بر اساس گزارش های منتشره، حدود 70 درصد از شهروندان زامبیا زیر خط فقر زندگی می‌کنند. نرخ فقر در مناطق روستایی این کشور حدود 80 درصد و در مناطق شهری ۵۳.7 درصد است.
زامبیا با جمعیت دوازده میلیون نفری خود، از کشورهای کم‌درآمد جهان است

** مذاکرات وزیران خارجه ایتالیا، انگلیس و آمریکا با فایز سراج نخست وزیر لیبی، گفت و گو در مورد مناقشه های سیاسی انجام پذیرفت
جان کری در یادداشتی که در صفحه توییترش منتشر کرد، گفت: ما با همکاری شرکای مان به دنبال کمک به ایجاد یک دولت با ثبات و قوی در لیبی در راستای کمک به مردم این کشور هستیم.
گزارشی در مورد نتایج این نشست که علاوه بر وزیران خارجه یاد شده، نمایندگانی از فرانسه، عربستان سعودی و امارات نیز حضور داشتند، منتشر نشده است.
این در حالی است که نشست کمک به حل بحران لیبی به میزبانی دولت فرانسه اواسط مهرماه سال جاری بدون دستاوردی چشمگیر در زمینه حل بحران این کشور نفت خیز پایان یافت.
گفته می شود شرکت کنندگان در این نشست خواستار تفویض اختیاراتی به 'خلیفه حفتر' در چارچوب دولت وحدت ملی شدند. حفتر فرمانده نیروهای موسوم به 'ارتش ملی لیبی' است که هماهنگ با پارلمان مستقر در شهر 'طبرق' فعالیت می کند.
لیبی از سال 2011 و مداخله نظامی 'ناتو' دستخوش هرج و مرج و ناآرامی است. این کشور به رغم انعقاد توافق تشکیل دولت وحدت ملی و روی کار آمدن آن در ماه مارس (اسفند/فروردین)، همچنان توسط نهادهای متعدد حکومتی جدا از یکدیگر اداره می شود.
نبود امنیت و قدرت مرکزی در لیبی زمینه را برای نفوذ گروه تروریستی 'داعش' در این کشور فراهم کرده است. نیروهای حامی دولت وحدت ملی از حدود چهار ماه قبل تاکنون عملیات آزادسازی شهر 'سرت' را آغاز کرده اند. به رغم دستاوردهای چشمگیر در نخستین هفته های این عملیات، پیشروی نیروهای لیبیایی در مناطق اشغال شده سرت به دلیل حضور تک تیراندازهای داعش به کندی صورت می گیرد.

**افزایش کارشکنی آمریکا درروند صلح سودان با تمدید تحریم ها
کارشکنی آمریکا در روند صلح سودان با تمدید تحریم ها از سوی « باراک اوباما» رئیس جمهوری این کشور برای یک سال دیگر در حالی افزایش یافته است که این کشور آفریقایی با چالش های زیادی مواجه است.
اوباما پس از تمدید لایحه تحریم ها علیه سودان به مدت یک سال دیگر هشدار داد که درگیری ها در ایالت دارفورهمچنان مانع خطرناکی در راه عادی سازی روابط واشنگتن و خارطوم به شمار می رود.
این در حالی است که ناظران سیاسی در سودان قطعنامه تمدید تحریم های امریکا علیه سودان را محکوم و آن را مغایر با قوانین بشردوستانه بین المللی و از کارهای مضر برای سلامت انسان و حیات بشری دانسته اند

** جشن سراسری سالگرد استقلال الجزایر از استعمار فرانسه
همزمان با پنجاه و چهارمین سالگرد استقلال الجزایر از استعمار فرانسه، جشن در 'الجزیره' ( پایتخت) و دیگر مناطق این کشور انجام شد.
الجزایر به عنوان یک کشور اسلامی گرچه در سال های اخیر تلاش کرده، شاخص های توسعه را افزایش دهد، اما به دلیل محدودیتهای مالی با چالش های جدی مواجه است.
انقلاب مردم الجزایر در اول نوامبر 1954 میلادی ( 1333 ) آغاز شد و هشت سال بعد در پنجم ژانویه 1962 میلادی ( 1341 ) به ثمر نشست، انقلابی که نتیجه یک تلاش مردمی برای آزادی و رهایی بود، انقلابی که به اهداف اعلام شده خود رسید، هر چند که الجزایری‌ها پس از رهایی از چنگ استعمار، طعم تلخ کشمکش‌های درونی و تسویه حساب‌های سیاسی را چشیدند.

** مردم ساحل عاج با قانون اساسی جدید موافقت کردند
کمیته برگزاری همه پرسی اعلام کرده است اکثریت مردم ساحل عاج (93.42 درصد مردم این کشور ) با قانون اساسی جدید این کشور که مورد تایید دولت و مجلس می باشد، موافقت کرده اند.
بر اساس گزارش های منتشرشده، این همه پرسی علاوه بر داخل ساحل عاج در کشورهایی چون کانادا، ایتالیا، انگلیس، بلژیک، بورکینافاسو، آفریقای جنوبی، گابن، مالی و سنگال نیز برگزار شد و اتباع ساحل عاج مقیم این کشورها نیز رای خود را به صندوق انداختند.
با وجود برگزاری موفقیت آمیز همه پرسی سراسری قانون اساسی در این کشور غرب آفریقا، شبکه تلویزیونی فرانس 24 در گزارشی مدعی شد: نتایج این همه پرسی مورد موافقت احزاب مخالف قرار نخواهد گرفت و اعتراضات مخالفان افزایش پیدا کرده است.
در حالی که حدود هفت میلیون نفر از واجدین شرایط در این همه پرسی حضور داشتند٬ شمار اندکی از جوانان هوادار احزاب مخالف به بعضی از شعب اخذ رای حمله کرده و مانع از برگزاری این همه پرسی شدند.

** تشدید فضای پرتنش سیاسی در کنگو
فضای پرتنش سیاسی در جمهوری دمکراتیک کنگو در حالی افزایش یافته که پلیس این کشور بر ممنوعیت هرگونه برگزاری تظاهرات سیاسی تاکید کرده است.
اقدامات اخیر دولت کابیلا موجب شده است تظاهرات ضد دولتی در جمهوری دمکراتیک کنگو به درگیری شدید معترضان با پلیس، آتش زدن اماکن دولتی در خیابان های کینشازا (پایتخت) و تشدید خشونت های شهری در این کشور آفریقایی منجر شود.
این در حالی است که « کیت گیلمور» قائم مقام کمیساریای عالی شورای حقوق بشر سازمان ملل تاکید کرده است: در حال حاضر، به انجام رساندن تحقیقات شفاف و مستقل، امری ضروری است تا به وسیله آن بتوان عاملان این خشونت را در پیشگاه قانون مجازات کرد.

** بازداشت 210 تروریست خطرناک داعش در مغرب
منابع آگاه در مغرب از دستگیری 210 مظنون خطرناک وابسته به گروه تروریستی داعش در مناطق گوناگون این کشور از شروع سال جاری میلادی تا کنون، خبر دادند.
در این عملیات ها مقادیر زیادی سلاح و مهمات از مخفیگاه تروریستی داعش در کشور، کشف و ضبط شد.
سلسله عملیات ها علیه افراد وابسته به گروه تروریستی داعش در راستای مقابله با حملات تروریستی از سوی افراد وابسته به گروه تروریستی داعش انجام می گیرد که همه آنها خنثی شده اند.

** تداوم درگیری های خونین در نیجر / 38 نفر دستگیر شدند
افزایش درگیری های خونین میان کشاورزان و دامداران در مناطق مرزی کشور نیجر در غرب قاره افریقا درحالی است که تاکنون بیش از 38 نفر به دست پلیس محلی دستگیر و روانه زندان شدند.
یک مقام آگاه در پلیس نیجر با بیان این مطلب افزود: درگیری های خونین روز چهارشنبه میان کشاورزان و دامداران در مناطق مرزی نیجر تاکنون 18 کشته و 43 زخمی برجا گذاشته است.
براساس این گزارش، تحقیقات بیشتر برای بررسی ابعاد دقیق نزاع های اخیر در این منطقه از سوی ماموران پلیس ادامه دارد.
نزاع خونین میان کشاورزان و دامداران در روستای «بانگی» واقع در مناطق مرزی این کشور به کشته شدن 18 شهروند این روستا منجر شد که اکثر آنان زنان و کودکان هستند.
نیجر واقع در غرب قاره آفریقا یک کشور محصور در خشکی است که بیش از 80 درصد از مساحت آن را بیابان تشکیل می دهد.
حجم عمده ای از صادرات این کشور آٰفریقایی را محصولات متنوع کشاورزی تشکیل می دهد که براساس اعلام کارشناسان منطقه ای، بروز خشکسالی شدید و نزاع های خونین این بخش را با مشکلات عدیده ای مواجه ساخته است.

**ابراز نگرانی سازمان ملل از وضعیت ناآرام سیاسی در سودان جنوبی
«هروه لادسوس» معاون دبیر کل سازمان ملل در امور صلحبانی سازمان ملل متحد نسبت به تشدید وضعیت ناآرام سیاسی در سودان جنوبی ابراز نگرانی کرد.
لادسوس در جمع خبرنگاران یادآور شد که خروج نیروهای کنیایی از گروه صلحبانان سازمان ملل مستقر در سودان جنوبی (یونیمس) تبعات بسیار زیان باری برای این کشور به دنبال خواهد داشت.
لادسوس در ادامه بر ضرورت حضور نیروهای منطقه ای در این کشور تاکید کرد و گفت: به زودی این نیروها به مناطق گوناگون سودان جنوبی اعزام خواهند شد.
این در حالی است که تبادل آتش و حملات مسلحانه میان نیروهای جنبش آزادی خلق سودان و نیروهای دولتی و نیز حضور قریب الوقوع نیروهای خارجی در این کشور، نگرانی های منطقه ای را در این خصوص افزایش داده است.
مشکلات سیاسی، امنیتی، اقتصادی و اجتماعی، نبود زیرساخت های لازم برای توسعه، تداوم اختلافات مرزی با ساکنان نوار شمالی، به ویژه در مناطق نفتی و وجود گروه های مسلح شورشی از موانعی است که سودان جنوبی با آن مواجه است.
سودان جنوبی که پس از دو دهه جنگ داخلی در سال 2011 از سودان جدا شد، با رد این اتهام ها، متقابلا خارطوم را به تسلیح گروه های مسلح در خاک خود متهم کرده است.

** اعتراض های مردمی در سودان بالا گرفت
اعتراض های مردمی در «خارطوم» پایتخت سودان در پی افزایش قیمت حامل های انرژی ( برق و بنزین) از سوی دولت این کشور، تشدید یافته است. برخی از احزاب مخالف ضمن محکوم کردن اقدام اخیر دولت در افزایش قیمت سوخت و تعرفه برق مصرفی، شهروندان کشور را به اعتصاب سراسری و اعتراضات شهری فراخواندند.
احزاب مخالف بر این باورند که این اقدام دولت نشان از سیاست های نسنجیده نهادهای اقتصادی دارد که باید در آنها تجدید نظر شود. بر اساس گزارش های منتشرشده، این اعتراض ها از سوی احزاب مخالف 'الامة' و حزب سوسیالیست سودان مورد استقبال قرار گرفته است.
پلیس و نیروهای امنیتی سودان با هدف جلوگیری از موج جدید اعتراضات مردمی، به حال آماده باش کامل درآمده اند و تدابیر امنیتی در اطراف ساختمان های دولتی تشدید شده است.

** افزایش تدابیر امنیتی در مالی در پی حمله مهاجمان مسلح به پایگاه نظامیان
تدابیر امنیتی در حالی در شهر«تیمبوکتو» واقع در ۲۰ کیلومتری شمال رود نیجر و درنوار جنوبی صحرای بزرگ آفریقا افزایش یافته است که در اثر حمله مهاجمان مسلح به یک پایگاه نظامی٬ 7 نفر کشته شدند.ارتش مالی اعلام کرد که تمامی یگان های عملیاتی ارتش در مناطق شمالی کشور به حالت آماده باش کامل درآمده اند.
ارتش مالی تصریح کرده است تلاش کارشناسان نظامی برای شناسایی ابعاد دقیق این حمله و نیز شناسایی عاملان آن، ادامه دارد. در تازه ترین حمله مهاجمان مسلح، شمار دیگری از نظامیان مالی به شدت زخمی شدند که بر اساس اعلام منابع بیمارستانی حال آنان وخیم گزارش شده است.

** بیست و دومین نشست بین المللی تغییرات آب و هوایی ( کاپ 22) در رباط پایتخت مغرب آغاز به کار کرد.
این نشست جهانی با هدف کمک به حل چالش های مربوط به گرمایش زمین، تغییرات آب و هوایی و راهکارهای علمی و اجرایی برای تحقق مصوبات مطرح شده در نشست پاریس برگزار شد.
بر اساس این گزارش، بیش از 2 هزار نماینده از نهادهای بین المللی و منطقه ای نظیر سازمان ملل متحد، سازمان اتحادیه آفریقا، بانک آفریقایی توسعه و کمیسیون اتحادیه آفریقا در این نشست حضور فعال داشتند.
در همین خصوص،‌ برافراشته شدن پرچم رژیم صهیونیستی در محل برگزاری بیست و دومین نشست بین المللی تغییرات آب و هوایی ( کاپ 22) در «رباط» پایتخت مغرب خشم نهادهای حقوق بشری این کشور را برانگیخت.
نهادهای حقوق بشری مغرب با صدور بیانیه ای ضمن محکوم کردن هرگونه تلاش برای عادی سازی روابط میان رژیم صهیونیستی و مغرب، به این اقدام برگزارکنندگان این نشست بین المللی اعتراض شدید کردند.
شمار زیادی از فعالان سیاسی و اجتماعی کشور با تجمع مقابل ساختمان پارلمان این کشور٬ ضمن محکومیت شدید این اقدام نسنجیده، بر ضرورت برخورد جدی با این گونه اقدام ها تاکید کردند.

**نشست دو روزه بررسی بحران لیبی با حضور کنشگران سیاسی منطقه و تحت حمایت سازمان ملل متحد در کشور مالت آغاز به کار کرد
«جورج ولا» وزیر امور خارجه مالت با تاکید بر اهمیت راهبردی این نشست، بر حل بحران لیبی در سریع ترین زمان ممکن تاکید کرد. این نشست با هدف بررسی دقیق تحولات سیاسی و نظامی لیبی تحت نظارت نمایندگان سازمان ملل متحد و با حضور کنشگران سیاسی لیبی برگزار شد.
مارتین کوبلر نماینده سازمان ملل در امور لیبی نیز در این نشست مهم حضور داشت.
وضعیت هولناک پناهجویان، مقابله با گروه تروریستی داعش و بررسی راه حل های سیاسی برای رسیدن به یک توافق جامع، از اصلی ترین محورهای این نشست عنوان شده است.

** زامبیا از دیوان بین المللی کیفری خارج نمی شود
'هری کالابا' وزیر خارجه زامبیا تاکید کرد که کشورش فعلا قصد خروج از 'دیوان بین المللی کیفری' را ندارد.
کالابا با بیان این مطلب افزود: اگر در آینده هم دولت بخواهد در این مورد تصمیم بگیرد، این اقدام مهم را به رای مردم خواهد گذاشت.
کالابا تصریح کرد: در حال حاضر خروج از دیوان بین المللی کیفری در دستور کار دولت و نهادهای قضایی زامبیا نیست.
این در حالی است که وزارت خارجه فرانسه پیشتر با صدور بیانیه ای، از کشورهای آفریقایی خواسته بود تا در تصمیم خود مبنی بر خروج از دادگاه کیفری بین المللی بازنگری کنند.
وزارت خارجه فرانسه تاکید کرده بود: ما از کشورهای آفریقایی که پیشتر خروج خود را از دادگاه کیفری بین المللی اعلام کرده اند، می خواهیم در این تصمیم خود بازنگری کنند. پاریس از این کشورها می خواهد تا با ماندن در این نهاد بین المللی، مسیر گفت و گوها برای رسیدن به راه حلی جامع درباره نظام قضایی دادگاه کیفری بین المللی را هموار سازند.

** تارنمای ایست آفریکن: خشکسالی در سومالی به مرز هشدار رسیده است
خشکسالی، طغیان آب رودخانه ها، وقوع سیلاب و کمبود مواد غذایی موجب شده که زندگی حدود پنج میلیون نفر از شهروندان سومالی با خطر نابودی مواجه شود.
این گزارش افزود:‌ آب و هوای گرم در همه فصول سال، وزش بادهای گرم و وقوع باران‌های نامنظم از اصلی ترین دلایل اصلی بروز خشکسالی‌های تکرار شونده در این کشور آفریقایی است.
بر اساس این گزارش، در میان افراد آسیب پذیر، کودکانی وجود دارند که تا قبل از پنج سالگی به دلیل شدت آسیب های جسمی متاثر از کمبود مواد غذایی جان خود را از دست می دهند.
سومالی یکی از بالاترین نرخ های مرگ و میر کودکان در جهان را دارد. حدود 40 درصد از کودکان این کشور از سوء تغذیه شدید رنج می برند و قبل از رسیدن به پنج سالگی از دنیا می‌ روند.

** تلاش دولت جمهوری آفریقای مرکزی برای خروج از بحران
تلاش دولت جمهوری آفریقای مرکزی برای خروج از بحران های پیش روی این کشور به دنبال برگزاری 'نشست حامیان مالی' جمهوری آفریقای مرکزی در بروکسل ( پایتخت بلژیک) افزایش یافته است.
نشست حامیان مالی جمهوری آفریقای مرکزی با هدف کمک به برقراری و تثبیت جایگاه اقتصادی و سیاسی این کشور در روز 17 نوامبر 2016 (27 آبان ماه) در بروکسل برگزار شد.
تصویب طرح مشوق مالی به ارزش سه میلیارد و یکصد میلیون دلار در طول پنج سال آینده (2021-2017 ) و بررسی ابعاد برنامه توسعه اقتصادی و سیاسی جمهوری آفریقای مرکزی از محورهای اصلی نشست بروکسل بود.
بر اساس مصوبه این نشست، یک میلیارد و 600 میلیون دلار از مبلغ یاد شده، برای سه سال نخست اجرای طرح توسعه اقتصادی و سیاسی جمهوری آفریقای مرکزی تخصیص داده خواهد شد.
این در حالی است که دیده بان حقوق بشر اواسط آبان ماه سال جاری از سازمان ملل خواست حضور نیروهای امنیتی در جمهوری آفریقای مرکزی را تقویت کند.

** شکوه اربعین حسینی (ع) در آفریقا
هزاران عاشق و دلباخته حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) در آستانه سالروز اربعین شهادت امام حسین(ع) در سراسر قاره آفریقا با برپایی مراسم نوحه خوانی، سینه زنی و روضه، فریاد یا حسین (ع) سردادند و بر مظلومیت سرور و سالار شهیدان و یاران باوفایش اشک ماتم ریختند.
با فرارسیدن اربعین حسینی (ع)، شماری از شیعیان مقیم ژوهانسبورگ (بزرگترین شهر کشور آفریقای جنوبی) نوحه سرایی کردند و فریاد «یا حسین»(ع) سردادند.
شیفتگان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) در کشورهای آفریقایی اوگاندا، تانزانیا،کنیا، نیجریه، موزامبیک، تونس، لیبی، مصر، ساحل عاج، سومالی،سیرالئون و مغرب، در روز اربعین شهادت حضرت اباعبدالله الحسین (ع) به نوحه خوانی و مرثیه سرایی در رثای شهادت امام سوم شیعیان پرداختند.

** حمایت دبیر کل پیشین سازمان ملل از عملکرد دیوان بین المللی کیفری
'کوفی عنان' دبیر کل پیشین سازمان ملل ضمن دفاع از عملکرد 'دیوان بین المللی کیفری' اعلام کرد که حمایت مردم آفریقا از این دادگاه ادامه خواهد داشت.
دبیر کل پیشین سازمان ملل متحد گفت که دیوان بین المللی کیفری به عنوان یک مرجع قضایی، معتبرترین دادگاه بین المللی برای فعالیت در قاره آفریقا محسوب می شود.
عنان با دفاع از عملکرد این دادگاه افزود: با وجود همه نقاط ضعف مطرح شده در مورد دادگاه بین المللی کیفری، مردم آفریقا بویژه قربانیان جنایات جنگی و ضدانسانی از عملکرد این دادگاه حمایت کرده اند.
اظهارات دبیر کل پیشین سازمان ملل متحد در حالی است که در روزهای اخیر و پس از خروج رسمی آفریقای جنوبی و بروندی از دیوان بین المللی کیفری، دولت گامبیا نیز ضمن متهم کردن این دیوان به نادیده گرفتن 'جنایت های جنگی غرب'، اعلام کرد که از این نهاد بین المللی خارج می شود.

** افزایش فضای پرتنش سیاسی در چاد
فضای پرتنش سیاسی در«انجامنا » (پایتخت چاد) و دیگر مناطق همزمان با موج جدید اعتراضات ضد دولتی در این کشور، افزایش یافته است.
منابع امنیتی چاد اعلام کرده اند که 11 فعال سیاسی در این کشور به اتهام شرکت در تظاهرات ضد دولتی، شناسایی، دستگیر و روانه زندان شده اند.
افزایش فضای پرتنش سیاسی در این کشور آفریقایی در حالی است که تجدید نظر در سیاست های دولت جدید، افزایش آزادی های سیاسی و اجتماعی و توجه به مطالبات شهروندی از اصلی ترین خواسته معترضان عنوان شده است.
حزب مخالف چاد موسوم به جبهه دگرگونی و تغییر ( فوناک) وظیفه هدایت و مدیریت تظاهرات ضد دولتی را بر عهده دارد و سران این حزب مخالف اعلام کرده اند برپایی تظاهرات یک حق سیاسی و اجتماعی است که دولت باید به آن احترام بگذارد.

** تلاش سران سازمان بین المللی کشورهای فرانسوی زبان برای مقابله با چالشهای اقتصادی درماداگاسکار
شانزدهمین نشست سران کشورهای فرانسوی زبان(فرانکوفونی) روزپنجشنبه(4 آذرماه 95)در شهر « آنتاناناریوو» پایتخت ماداگاسکار با حضور سران 80 کشور به طور رسمی آغاز به کار کرد.
تلاش زیاد نمایندگان کشورهای عضو برای برون رفت از چالش های پیش رو از مسیر سیاسی، بر اهمیت نشست سال جاری افزوده بود.
دراین نشست دو روزه که هر دو سال یک بار برگزار می شود، نمایندگان سیاسی و حقوقی بیش از 80 کشور از سراسر جهان به بحث و رایزنی پیرامون موضوعات و چالش های مشترک می پردازند.
نشست کشورهای فرانسوی زبان در حالی در شهر«آنتاناناریوو» برگزار شد که منطقه شرق آفریقا با چالش های اقتصادی و امنیتی روبه رو است.
در همین خصوص،‌تلاش عربستان سعودی برای عضویت رسمی درسازمان بین المللی کشورهای فرانسوی زبان در شانزدهمین نشست این سازمان در شهر « آنتاناناریوو» پایتخت ماداگاسکار ناکام ماند.
نمایندگان حقوقی و سیاسی عربستان در روزهای اخیر تلاش کردند با اتکا بر دلایلی چون افزایش حجم مراودات تجاری و اقتصادی با فرانسه و تلاش برای توسعه و بسط فرهنگ فرانسوی٬ به عضویت این نهاد بین المللی درآیند.
تلاش دو کشور مغرب وسنگال در حمایت از نمایندگان عربستان برای عضویت در این سازمان در حالی صورت گرفت که بیش از 70 کشور عضو این نهاد بین المللی با عضویت رسمی عربستان مخالفت کرده اند.

** نشست سران عربی - آفریقایی با رویکرد حل چالش های منطقه ای برگزار شد
'چهارمین نشست مشترک سران عربی - آفریقایی' در شهر 'مالابو' ( پایتخت گینه استوایی ) در غرب آفریقا با حضور کشورهای عضو اتحادیه آفریقا و برخی کشورهای عربی آغاز بکار کرد.
در این نشست مشترک که تحت نظارت اتحادیه عرب و کمیساریای اتحادیه آفریقا برگزار می شود، روسای جمهوری کشورهای آفریقایی و تنی چند از نمایندگان نخست وزیران کشورهای عربی و آفریقایی به همراه نمایندگان سازمان ها و نهادهای بین المللی چون سازمان ملل متحد حضور داشتند.
ایجاد پیوندهای تجاری - اقتصادی میان دو منطقه، تشکیل مناطق اقتصادی مشترک عربی - آفریقایی، بررسی موارد مصوب نشست پیشین در کویت، بهبود مناسبات کشورهای عضو و ایجاد کمیته ویژه با هدف حمایت از کارگران مهاجر از موارد مورد بحث در نشست مالابو عنوان شده بود.


صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز

سایر خبرها

  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱ استقبال امیرعبداللهیان از همتای الجزایری در تهران
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰ دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه سیرالئون
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹ ملاقات سفیر ایران با زندانیان ایرانی در موزامبیک و کسب اطلاع از سلامت آنها
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸ رسانه اماراتی: حمیدتی و البرهان دیدار می‌کنند
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۹ گفت‌وگوهای منطقه‌ای بن‌سلمان و السیسی در پاریس
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۸ مغرب نشست «النقب» را به تعویق انداخت
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۷ سودان جنوبی مرزهایش با سودان را بست
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۶ دیدار سفیر ایران با رئیس مجلس نمایندگان تونس
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶ تأسف وزیر خارجه مصر از موضع اتحادیه اروپا درباره سوریه
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵ امیرعبداللهیان: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در دستورکار دولت است
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴ کنعانی حمله تروریستی در اوگاندا را به شدت محکوم کرد
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳ تصمیم دولت بورکینافاسو برای راه‌اندازی سفارت در تهران
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲ رئیس حزب‌ الوفد رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شد
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۸ تمدید سه روزه آتش‌بس در سودان
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۷ کرملین: تحقق طرح صلح آفریقا درباره اوکراین سخت است
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ دعوتنامه اردوغان برای السیسی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ 17 غیرنظامی سودانی از جمله چند زن و کودک در حمله هوایی کشته شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۵ کشته شدن 38 دانش‌آموز اوگاندایی در یک حمله تروریستی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۴ یونیسف: بیش از 1 میلیون کودک به علت جنگ در سودان آواره شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۳ «نیروهای پشتیبانی سریع» سودان، ارتش را به مثله کردن 2 عضو خود متهم کردند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۲ العربیه از تشکیل کمیته‌ ایرانی-مصری برای احیای روابط خبر داد
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷ سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره با محوریت ایران و تقویت روابط
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تشدید جنگ داخلی در سودان پس از پایان آتش‌بس 24ساعته
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵ رژیم صهیونیستی به دنبال تولید تسلیحات در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸ وعده ایتالیا برای کمک ۷۰۰ میلیون یورویی به تونس
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷ نشست شورای همکاری خلیج فارس و مصر درباره مسائل منطقه‌
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶ مشارکت رژیم صهیونیستی در رزمایش «شیر آفریقا» در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵ درگیری‌های خونین بین مردم و نیروهای امنیتی در سنگال
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴ کشته شدن ده‌ها کودک در شمال نیجریه در پی حمله مردان مسلح
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تمایل کومور برای ازسرگیری روابط رسمی با ایران