همزمان با بالا گرفتن منازعه بین جیبوتی و شرکت بینالمللی بنادر دبی بر سر ترمینال کانتینری در جیبوتی، دولت این کشور دو سوم این ترمینال را ملی اعلام کرد.
دولت جیبوتی در بیانیهای دو سوم ترمینال کانتینری «دورالیه» را که سهم جیبوتی است، «ملی» اعلام و تأکید کرد که این سهم تنها در اختیار و نظارت دولت است و هیچ شرکت خارجی در آن دخالت نخواهد داشت.
دولت جیبوتی همچنین در ادامه کشمکش و مقابله با سیاستهای امارات، تأکید کرد که تنها طرف مذاکره با شرکت بنادر دبی است و یکی از راهحلهای مناسب حل منازعه با این شرکت نیز، دریافت غرامت مالی عادلانه است.
طبق گزارش وبگاه «الخلیج آنلاین»، تصمیم جیبوتی برای ملی کردن این ترمینال پس از آن اعلام میشود که چند روز پیش دادگاه قضاوت بینالمللی لندن طی حکمی اعلام کرد که شرکت «پورت جیبوتی اس ای» به عنوان مسئول اداره بندر دورالیه حق لغو توافقنامه با شرکت بنادر دبی را ندارد.
فوریه گذشته دولت جیبوتی عقد قرارداد با با شرکت بنادر دبی به منظور راهاندازی ترمینال کانتینری دورالیه را ملغی اعلام و تأکید کرد که این تصمیم برای حمایت از حاکمیت ملی و استقلال اقتصادی کشور اتخاذ شده است.
دولت جیبوتی در سال ۲۰۱۴ علیه شرکت بنادر دبی اقامه دعوی کرده و این شرکت را به ارائه مبالغ مالی غیرقانونی به رئیس بندر و منطقه آزاد این کشور به منظور دستیابی به امتیاز خاص ترمینال کانتینری «دورالیه» متهم کرد.
اخیرا وبگاه الخلیج آنلاین در گزارشی نوشت که امارات متحده عربی در مدت اخیر به تدریج کنترل خود بر شماری از بنادر دریای سرخ در جیبوتی، سومالی و سودان را از دست داد همچنین در لیبی هم احتمالا متحمل زیانی سیاسی خواهد شد.
براساس مطالعهای که الخلیج آنلاین درباره نفوذ امارات در شاخ آفریقا بین سال های 2017 تا سپتامبر 2018 انجام داده است در این مدت امارات متحده عربی با شکستن قراردادها و پایان دادن به کار خود در این سه کشور نفوذش در آنجا را از دست داده است.