گامبيا

رييس جمهوري اسلامي ايران صبح روز يکشنبه اول آذرماه 1388 براي ديدار از سه کشور آمريکاي لاتين و دو کشور افريقايي تهران را ترک کرد و در اولين مرحله از سفر دوره اي خود عازم گامبيا در غرب افريقا شد.


به گزارش خبرنگار اعزامي ايرنا، رييس جمهور و هيات همراه در مسير سفري دور و دراز به سه کشور مهم آمريکاي لاتين، پس از 9 ساعت پرواز براي سوخت گيري در فرودگاه بانجول، پايتخت کشور استعمار زده گامبيا واقع در غرب آفريقا به زمين نشست.
اين توقف، اما به يک سفر کوتاه کاري نيز تبديل شد تا روساي جمهور دو کشور به بررسي روابط فيمابين بپردازند و ضمن مروري بر مسايل منطقه اي و بين المللي، اهميت همکاريهاي مشترک در محافل و مجامع جهاني را مورد تاکيد دوباره قرار دهند.
دکتر محمود احمدي نژاد و هيات عاليرتبه سياسي همراه ايشان پس از حدود 9 ساعت پرواز مستقيم حوالي ساعت 15 صبح به وقت محلي وارد فرودگاه شهر بانجول پايتخت جمهوري گامبيا شد، دماي هوا در اين شهر 31 درجه است ولي رطوبت بالاست.
کشور گامبيا در نيم کره شمالي و غربي قاره آفريقا و در کنار اقيانوس اطلس و کشور سنگال واقع شده است، گامبيا کشوري باريک و طويل است که حدود 320 کيلومتر در کشور سنگال پيش رفته و جلگه آبرفتي و کم ارتفاع محسوب مي شود.
آب و هواي اين کشور گرم، مرطوب و پرباران است، جمعيت آن بالغ بر يک ميليون و 200 هزار نفر است که از اين تعداد 16 درصد در شهرها ساکن هستند، پرجمعيت ترين شهر اين کشور بانجول پايتخت گامبيا است که حدود 8 درصد جمعيت کشور را در خود جاي داده است.
از جمله نژادهاي غالب اين کشور مي توان به سياهپوستان تيره هاي ماندنيگو (14 درصد) اشاره کرد، حدود 90 درصد جمعيت اين کشور افريقايي مسلمان و 10 درصد نيز مسيحي هستند. زبان رسمي کشور انگليسي و خط نوشتاري رسمي آن هم خط لاتين است.
پايتخت و بندر مهم آن بانجول و مهمترين شهر آن نيز " سر کوندا " است، نوع حکومت کشور گامبيا جمهوري است.
در فرودگاه بانجول رييس جمهوري اسلامي ايران مورد استقبال رسمي يحيي جامه رييس جمهور ، معاونين و وزراي دولت و نمايندگان گروه هاي مختلف مردم گامبيا قرار گرفت.
از نکات قابل توجه مراسم استقبال حضور بوميان گامبيايي و انجام مراسم سنتي استقبال از رييس جمهوري اسلامي ايران بود که زيبايي خاصي به فضاي اين مراسم بخشيده بود.
دکتر احمدي نژاد در حاشيه بازديد از گارد احترام براي دقايق کوتاهي در تعداد زيادي از مردم اين کشور که براي استقبال از رييس جمهوري حدر فرودگاه حاضر شده بودند، حضور يافت و به ابراز احساسات آنها پاسخ داد.
هيات ايراني پس از اتمام مراسم رسمي استقبال، با همراهي رييس جمهوري و مسوولان عاليرتبه گامبيا و اسکورت پليس اين کشور فرودگاه را به مقصد محل اقامت ترک کردند.
در بانجول هزاران نفر از مردم مسلمان و سختي کشيده گامبيا در مسير طولاني فرودگاه تا محل اقامت هيات ايراني، ايستاده بودند تا با تکان دادن شاخه هاي گياهان سرسبز و خواندن سرودهاي محلي ، شادي و شعف خود را از حضور نماينده منتخب ملت ايران در کشورشان ابراز کنند.
سيماي تکيده مردم گامبيا خبر از دوران سخت بردگي به دست استمارگر پير انگيس مي دهد، اما مقاومت همراه با صبر و متانت مردم گامبيا، آنها را از حوادث ويرانگر و پر مرارت اين دوران عبور داده و به نقطه اي رسانده که اينک با اميد به زندگي بهتر چشم به آينده دوخته است.
گل هاي لبخند بر چهره سياه پوستان گامبيا ، وقتي با هلهله شادي و ابراز احساسات براي رييس جمهور ايران همراه مي شود، ترسيم گر پيامي آکنده از عشق، محبت، همدلي و دوستي ميان ملت هايي است که روح و جانشان از زخم بي عدالتي ستمگران و مستکبران رنجور شده است.
در بانجول هيچکس، دوستداران انقلاب اسلامي را که براي استقبال از نماينده ملت ايران در خيابانها پايکوبي مي کنند را هدف تهمت زدن به خاطر دريافت سيب زميني رايگان قرار نمي دهد، احزاب و رسانه هاي ارتباط جمعي گامبيا قدر منزلت و عزت نفس ملت خويش را مي دانند.
دستهاي مردم گامبيا اگرچه خالي از هرگونه پيشکشي است ، اما وقتي هيات ايراني را بر سفره دل خويش ميهمان مي کنند ، مي توان پي برد که چه ذخاير عظيمي از ارزش هاي انساني در متن و بطن اين ملت کوچک نهفته است.
بانجول، بازتابي از يک فروده ساده هواپيما نبود، سوختگيري را بايد بهانه اي و فرصتي براي تاکيد مجدد بر پيوندهاي برادرانه ميان دو ملت دانست.
حضور اقشار مختلف مردم بانجول در مسير حرکت رييس جمهوري و هيات همراه از فرودگاه تا محل اقامت بود، مردم با در دست داشتن پرچم هاي ايران و گامبيا و پلاکارهايي که روي آن به زبان انگليسي خوش آمديد نوشته شده بود و با تکان دادن دست شادي و شعف خود را از حضور دکتر احمدي نژاد و هيات ايراني به کشورشان ابراز مي کردند.
پس از حدود 30 دقيقه به محل اقامت که هتلي در سواحل زيباي اقيانوس اطلس بود رسيديم ، در اينجا نيز شمار زيادي از علاقه مندان به جمهوري اسلامي بخصوص بوميان گامبيايي با پوشش هاي خاص خود حضور يافته و مراسم جشن و پايکوبي براه انداحته بودند.
پس از ساعتي استراحت در هتل هيات ايراني به رياست رييس جمهور براي انجام برنامه هاي از پيش تعيين شده همچون ديدار و ملاقات با رييس جمهور و مذاکرات مشترک عازم کاخ رياست جمهوري گامبيا شدند.
کاخ رييس جمهور گامبيا در منطقه مسکوني در داخل شهر بانجول قرار داشت و براي رسيدن به اين محل کاروان ايراني از ميان خيابان هاي متعددي عبور کرد که کمتر نشاني از يک پايتخت داشت.
در مجموع بانجول شهري قديمي با مردماني ساده و اکثريت فقير است و اغلب ساخت و سازهاي اين شهر قديمي و يک و دو طبقه است،‌به ندرت ساختمان بلند مرتبه اي در اين شهر ديده مي شود، در بخشي از اين شهر در نزديکي ساحل ويلاهاي متعددي احداث شده که متعلق به افراد متمول اين شهر است.
رييس جمهوري اسلامي ايران براي چهاريمن بار به اين کشور سفر کرده و رييس جمهور گامبيا نيز سه بار به ايران آمده است.
روساي جمهور دو کشور از ساعت 18 به وقت محلي مذاکرات مشترک خود را شروع کردند و پس از سه ساعت به ميان خبرنگاران آمده و به سوالات آنها پاسخ دادند.
پس از پايان ديدار و ملاقات ها، هيات ايراني در ضيافت رسمي شام رييس جمهور گامبيا شرکت کرد و پس از آن براي استراحتي چند ساعته به هتل محل اقامت که بوسيله نيروهاي امنيتي بشدت کنترل مي شد، بازگشتند.
اواخر شب پس از پايان مراسم ضيافت شام فرصتي دست داد تا باتفاق برخي از خبرنگاران ايراني از شهر بانجول بازديد کنيم تا شايد سوغاتي از اين سفر تهيه کنيم. با همکاري يکي از بچه هاي تشريفات رياست جمهوري ، خودرويي در اختيار ما قرار گرفت و راننده ما ره به محله اي برد که در آنجا مرکز فروش وسايل چوبي دست ساز و صنايع دستي گامبيا عرضه مي شد.
از نکات جالب اين محله و مغازه هاي آن نبود سيستم روشنايي بود که ظاهرا بدليل کمبود انرژي اين واحدهاي مسکوني و تجاري شب ها فاقد روشنايي هستند، از اين جهت نتوانستيم در تاريکي تحفه اي مناسب تهيه کنيم، پس از گذشت دو ساعت برخي از خبرنگاران توانستند سوغاتي بخرند ولي برخي ديگر دست خالي به هتل برگشتيم.
دکتر احمدي نژاد رييس جمهوري اسلامي ايران و هيات همراه ساعت 6 بامداد روز دوشنبه به وقت محلي با بدرقه معاون اول و وزير امور خارجه گامبيا بانجول پايتخت اين کشور را به مقصد برزيل ترک کرد.


صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز

سایر خبرها

  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱ استقبال امیرعبداللهیان از همتای الجزایری در تهران
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰ دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه سیرالئون
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹ ملاقات سفیر ایران با زندانیان ایرانی در موزامبیک و کسب اطلاع از سلامت آنها
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸ رسانه اماراتی: حمیدتی و البرهان دیدار می‌کنند
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۹ گفت‌وگوهای منطقه‌ای بن‌سلمان و السیسی در پاریس
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۸ مغرب نشست «النقب» را به تعویق انداخت
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۷ سودان جنوبی مرزهایش با سودان را بست
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۶ دیدار سفیر ایران با رئیس مجلس نمایندگان تونس
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶ تأسف وزیر خارجه مصر از موضع اتحادیه اروپا درباره سوریه
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵ امیرعبداللهیان: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در دستورکار دولت است
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴ کنعانی حمله تروریستی در اوگاندا را به شدت محکوم کرد
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳ تصمیم دولت بورکینافاسو برای راه‌اندازی سفارت در تهران
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲ رئیس حزب‌ الوفد رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شد
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۸ تمدید سه روزه آتش‌بس در سودان
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۷ کرملین: تحقق طرح صلح آفریقا درباره اوکراین سخت است
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ دعوتنامه اردوغان برای السیسی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ 17 غیرنظامی سودانی از جمله چند زن و کودک در حمله هوایی کشته شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۵ کشته شدن 38 دانش‌آموز اوگاندایی در یک حمله تروریستی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۴ یونیسف: بیش از 1 میلیون کودک به علت جنگ در سودان آواره شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۳ «نیروهای پشتیبانی سریع» سودان، ارتش را به مثله کردن 2 عضو خود متهم کردند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۲ العربیه از تشکیل کمیته‌ ایرانی-مصری برای احیای روابط خبر داد
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷ سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره با محوریت ایران و تقویت روابط
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تشدید جنگ داخلی در سودان پس از پایان آتش‌بس 24ساعته
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵ رژیم صهیونیستی به دنبال تولید تسلیحات در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸ وعده ایتالیا برای کمک ۷۰۰ میلیون یورویی به تونس
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷ نشست شورای همکاری خلیج فارس و مصر درباره مسائل منطقه‌
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶ مشارکت رژیم صهیونیستی در رزمایش «شیر آفریقا» در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵ درگیری‌های خونین بین مردم و نیروهای امنیتی در سنگال
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴ کشته شدن ده‌ها کودک در شمال نیجریه در پی حمله مردان مسلح
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تمایل کومور برای ازسرگیری روابط رسمی با ایران