مصر

: نخست وزير تركيه درباره نقض حريم هوايي تركيه از سوي رژيم صهيونيستي براي جاسوسي از ايران گفت:اگر اسرائيل چنين كاري مي كرد با واكنش و پاسخي ويرانگر از سوي تركيه مواجه مي‌شد.

به گزارش فارس، "فهمي هويدي " روزنامه‌نگار سرشناس مصري در گفت‌وگويي با "رجب طيب اردوغان " پيش از سفر به آمريكا نظر وي را درباره برخي مسايل منطقه‌اي جويا شده است.
"رجب طيب اردوغان " در پاسخ به اين پرسش ، " آيا علت لغو رزمايش مشترك تركيه و اسرائيل نقض حريم هوايي تركيه از سوي اسرائيل براي جاسوسي عليه ايران بود؟ با قاطعيت و قوت گفت: اين اطلاعات نادرست است اما اگر اسرائيل چنين كاري مي كرد با واكنشي تكان دهنده و پاسخي ويرانگر از سوي تركيه مواجه مي‌شد.
هويدي يادآور شد: به اردوغان گفتم ، من اطلاعاتي در دست دارم كه نشان مي‌دهد اسرائيل براي جاسوسي از ايران حريم هوايي تركيه را نقض كرده و اين اقدام سبب ناخرسندي رهبري تركيه شده است و خشمي كه از اين مساله به وجود آمده بود، در تصميم‌گيري آنكارا براي لغو رزمايش مشترك با اسراييل موثر بود.
وي در پاسخ به اين سخن من اظهار داشت: اين اطلاعات نادرست است.
نخست وزير تركيه سپس قاطعانه تاكيد كرد: اگر اسرائيل چنين كاري مي‌كرد با واكنشي تكان دهنده و پاسخي ويرانگر از سوي ما مواجه مي‌شد.
هويدي درباره روابط تركيه و رژيم صهيونيستي و نيز تصميم آنكارا براي منع رژيم صهيونيستي از شركت در رزمايش سالانه "عقاب آناتولي "سوال كرد كه وي در پاسخ گفت: درست نيست كه اسرائيل به غزه هجوم بياورد و ملت فلسطين را سركوب كند آنگاه ما به ارتش اسرائيل بگوييم بياييد با ما تمرين نظامي كنيد. ما دولتي منتخب هستيم كه به خواست ملتمان بر سر كار آمده‌ايم و نمي‌توانيم خلاف احساسات ملت تركيه حركت كنيم ، ملتي كه تجاوز به غزه احساساتش را جريحه‌دار كرد.
نخست وزير افزود: احترام به اين احساسات نقشي تعيين كننده در تصميم ما داشت و در عين حال ما قصد داشتيم كه به اسرائيلي‌ها اعلام كنيم نمي‌توانند در هر شرايطي از رابطه با ما به عنوان برگ برنده در تجاوز به هر طرف سومي استفاده كنند زيرا ما در چنين وضعي ساكت و بي‌طرف نخواهيم ايستاد.
هويدي درباره سفر اردوغان به واشنگتن از وي سوال كرد كه نخست وزير تركيه در پاسخ گفت: تركيه كنوني فقط به امور داخلي خود و روابط دو جانبه با آمريكا سرگرم نيست بلكه به كشورهاي اطراف و عمق راهبردي خود نيز مشغول است.
وي افزود: همين مشغوليت سبب شد تا تركيه در بسياري از مسايل منطقه‌اي و بين‌المللي از جمله افغانستان، برنامه هسته‌اي ايران ، مساله فلسطين، روابط ارمنستان و آذربايجان براي حل اختلاف دو كشور در خصوص منطقه "ناگورني قره باغ " و قبرس حضور داشته باشد.
اردوغان روابط تركيه و ايران را مستحكم توصيف كرد و افزود: روابط مستحكم بين تركيه و ايران، چيز تازه‌اي نيست ، توافقنامه " شيرين " كه در سال 1939 بين دو كشور به امضا رسيد ، اين روابط را مستحكم كرد؛ چرا كه ما علاوه بر روابط ايماني و عقيدتي، تاريخي مشترك در زمينه فرهنگ و هنر نيز داريم.
نخست وزير تركيه با تاكيد بر حق ايران در استفاده صلح آميز از انرژي هسته‌اي تصريح كرد: ايران در قلب مسايل امنيت ملي تركيه قرار دارد زيرا در عراق و افغانستان حضور دارد، بر پاكستان و كشورهاي آسياي ميانه مشرف است، دومين تكيه گاه گازي تركيه بعد از روسيه است؛ از اين رو ثبات ايران براي ما اهميت بسيار دارد و متشنج شدن روابط آن با آمريكا و غرب بايد موجب نگراني ما شود. بنابراين، طبيعي است كه تبادل‌نظر و تفاهم ميان ما ادامه داشته باشد و هيچ عجيب نيست اگر مساله هسته‌اي ايران در صدر برنامه كاري من در سفر به آمريكا قرار داشته باشد.
نخست وزير تركيه تفاهم بين تركيه و ايران را گام بلندي در كنترل مسائل بسياري دانست و گفت: تفاهم ميان تركيه و ايران، گام بلندي در كنترل مسائل بسياري بوده كه با دو كشور ارتباط دارد، مي‌دانيم دو طرف به كشورهاي بسيار تاثيرگذار در منطقه تبديل شده اند، ميزان مبادلات تجاري بين دوكشور اكنون به 10 ميليارد دلار رسيده است و ما اميدواريم كه درمدتي كوتاه به 30 ميليارد دلار برسد.
اردوغان افزود: منظورم اين است كه ايران و تركيه در وضعيتي قرار دارند كه مي‌توانند نقشي مهم در خاورميانه ايفا كنند ، بدون اينكه هيچ يك از آنها در امور داخلي طرف مقابل دخالت كند.
وي در بخش ديگري از اظهارات خود به تجاوزگري رژيم صهيونيستي عليه غزه و محاصره تحميلي اين منطقه اشاره كرد و گفت: بيشترين چيزي كه در زمان حاضر در خصوص فلسطين مرا نگران مي‌كند، وضع غزه است كه به زنداني بزرگ تبديل شده است اما همه تماشاگر اوضاع آن هستند و توجهي نمي‌كنند در حاليكه نه فقط كشورهاي منطقه بلكه تمام جهان متمدن كه به حقوق بشر احترام مي‌گذارد نبايد در قبال اين مساله سكوت كند.
نخست وزير تركيه، تجاوز به غزه را جنايتي ضد بشري با تمام معيارهاي آن دانست و افزود: نيروهاي اسراييلي در اين تجاوز از فسفر سفيد ضد غيرنظاميان استفاده كردند و پس از اين تجاوز كه به ويراني باريكه غزه و كشته شدن 1500 تن و زخمي شدن بيش از 5000 نفر منجر شد، نشست شرم الشيخ برگزار و توافق شد كه ويراني‌ها بازسازي شود و براي اين كار ميليون‌ها دلار اختصاص يافت اما اين تصميم هنوز اجرا نشده و ويرانه هاي غزه همچنان دست نخورده باقي مانده است.
اردوغان تصريح كرد: از آن وحشتناك‌تر اينكه محاصره غزه ادامه يافت و مردم اين منطقه از دريافت نيازهاي ضروري محروم شدند و من شنيدم كه آنها ناچار شدند براي قرباني كردن گوسفند در عيد قربان از تونل‌ها براي قاچاق گوسفند استفاده كنند. اين وضع اسف‌بار و غيرانساني نيازمند تلاشي ويژه است و طبيعي است كه اين مساله بايد در دستور كار من در سفر به آمريكا قرار مي‌گرفت.
وي گفت: دو مساله ذهن ما را مشغول كرده است نخست توقف شهرك‌سازي اسرائيل كه شرطي اساسي براي بازگشت به مذاكرات صلح است و دوم ايفاي نقش ميانجي ميان اسرائيل و سوريه است كه تاكنون پنج دور گفت‌وگو ميان آنها برگزار شده است.
وي در پاسخ به سوالي درباره ميانجيگري تركيه بين رژيم صهيونيستي و سوريه گفت: ما به درخواست طرفين اقدام به ميانجيگري كرديم و اگر بار ديگر در اين خصوص ابراز تمايل شود به آن پاسخ مثبت خواهيم داد و اگر تمايلي وجود نداشته باشد هيچ اقدامي نخواهيم كرد.


صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز

سایر خبرها

  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱ استقبال امیرعبداللهیان از همتای الجزایری در تهران
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰ دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه سیرالئون
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹ ملاقات سفیر ایران با زندانیان ایرانی در موزامبیک و کسب اطلاع از سلامت آنها
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸ رسانه اماراتی: حمیدتی و البرهان دیدار می‌کنند
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۹ گفت‌وگوهای منطقه‌ای بن‌سلمان و السیسی در پاریس
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۸ مغرب نشست «النقب» را به تعویق انداخت
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۷ سودان جنوبی مرزهایش با سودان را بست
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۶ دیدار سفیر ایران با رئیس مجلس نمایندگان تونس
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶ تأسف وزیر خارجه مصر از موضع اتحادیه اروپا درباره سوریه
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵ امیرعبداللهیان: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در دستورکار دولت است
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴ کنعانی حمله تروریستی در اوگاندا را به شدت محکوم کرد
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳ تصمیم دولت بورکینافاسو برای راه‌اندازی سفارت در تهران
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲ رئیس حزب‌ الوفد رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شد
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۸ تمدید سه روزه آتش‌بس در سودان
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۷ کرملین: تحقق طرح صلح آفریقا درباره اوکراین سخت است
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ دعوتنامه اردوغان برای السیسی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ 17 غیرنظامی سودانی از جمله چند زن و کودک در حمله هوایی کشته شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۵ کشته شدن 38 دانش‌آموز اوگاندایی در یک حمله تروریستی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۴ یونیسف: بیش از 1 میلیون کودک به علت جنگ در سودان آواره شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۳ «نیروهای پشتیبانی سریع» سودان، ارتش را به مثله کردن 2 عضو خود متهم کردند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۲ العربیه از تشکیل کمیته‌ ایرانی-مصری برای احیای روابط خبر داد
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷ سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره با محوریت ایران و تقویت روابط
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تشدید جنگ داخلی در سودان پس از پایان آتش‌بس 24ساعته
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵ رژیم صهیونیستی به دنبال تولید تسلیحات در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸ وعده ایتالیا برای کمک ۷۰۰ میلیون یورویی به تونس
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷ نشست شورای همکاری خلیج فارس و مصر درباره مسائل منطقه‌
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶ مشارکت رژیم صهیونیستی در رزمایش «شیر آفریقا» در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵ درگیری‌های خونین بین مردم و نیروهای امنیتی در سنگال
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴ کشته شدن ده‌ها کودک در شمال نیجریه در پی حمله مردان مسلح
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تمایل کومور برای ازسرگیری روابط رسمی با ایران