مصر

رييس مجلس شوراي اسلامي ايران که به مصر سفر کرده در نشست خبري خود با خبرنگاران اين کشور با انتقاد از مواضع آژانس بين المللي انرژي اتمي در موضوع هسته اي ايران، گفت:رفتارهايي که آژانس طي چند سال اخير نسبت به فعاليت هاي هسته اي ايران انجام داد،آخرين ميخ ها را به تابوت NPT زد.

به گزارش خبرنگار اعزامي ايرنا به قاهره علي لاريجاني در نشست مطبوعاتي که دوشنبه شب با حضور نمايندگان رسانه هاي جمعي در قاهره برگزار شد،افزود: شرايطي که معاهده NPT در حال حاضر و تحت تاثير کشورهاي قدرتمند و سلطه گر دارد، فضاحت بار است.
وي گفت: کشورهايي نظير امريکا و رژيم صهيونيستي که داراي سلاح هسته اي هستند، با نقض مکرر معاهده ان.پي.تي حياتي براي آن باقي نگذاشتند.

** آمريکايي ها حيات اني.پي.تي را گرفتند
رييس دستگاه قانونگذاري کشورمان با بيان اينکه معاهده ان.پي.تي دو وظيفه مهم به عهده دارد، اظهار داشت: يکي اين که خلع سلاح کامل هسته اي در دنيا را تحقق بخشد که تاکنون چنين اتفاقي نيفتاده است و اين در حالي است که رژيم صهيونيستي و امريکا به طور دايم کلاهک‌هاي هسته ايي خود را افزايش مي دهند.
لاريجاني ادامه داد: وظيفه بعدي ان.پي.تي اين است که به کشورهايي که مي خواهند فعاليت هاي هسته اي صلح آميز داشته باشند، کمک کند. اعم از اين که دانش هسته اي، تجهيزات و سوخت در اختيار آنان بگذارد که تاکنون چنين موردي هم رخ نداده است.
رييس مجلس شوراي اسلامي با اشاره به روند موضع‌گيري‌هاي آژانس بين المللي انرژي اتمي در قبال فعاليت‌هاي صلح‌آميز هسته اي ايران، گفت: آنها هيچ کمکي به ما نکردند ولي سنگ اندازي کردند. در واقع آنها با اين رفتار خود با صداي بلند اعلام کردند که اگر کشوري مثل ايران شرايط ان.پي.تي را رعايت کند ما حتما مزاحم آنها مي شويم، پس اين شرايط را نپذيريد.

** بي علاقگي صهيونيست ها به رابطه ايران و مصر
لاريجاني در بخشي ديگري از اين نشست و در پاسخ به خبرنگاري که نظر وي را درباره موانع برقراري روابط جمهوري اسلامي ايران با کشور مصر جويا شد و از تاثير ديدار و گفت وگوهاي وي با مقامات مصري در اين سفر پرسيد، گفت: ايران و مصر دو کشور تاثيرگذار و مهم در منطقه هستند. دو کشور اسلامي پر جمعيت که از نظر تاريخي، عقبه قابل توجهي دارند.
وي با تاکيد بر اينکه همه بايد تلاش کنند روابط دو کشور نزديک تر شود، افزود: عقل حکم مي کند که اين دو کشور مهم به هم نزديک تر باشند. اصحاب رسانه ، سياستمداران و صاحبنظران فرهنگي همچنين رسانه‌هاي گروهي بايد در اين جهت تلاش کنند.
رييس مجلس شوراي اسلامي تصريح کرد: در اين ترديدي نيست که رژيم صهيونيستي هرگز علاقه ندارد ايران و مصر به هم نزديک باشند اما اميدوار هستيم از مجموع گفت و گوها و رفت و آمدها اين مسير هموارتر شود.

** افق هاي تازه در روابط ايران و مصر
خبرنگار ديگري درباره تاثير ديدار لاريجاني با حسني مبارک، رييس جمهوري مصر بر آينده روابط دو کشور پرسيد. رييس مجلس شوراي اسلامي در اين خصوص گفت: دو طرف علاقمندي زيادي براي برقراري روابط و همکاري هاي مشترک دارند و نگاه من در اين خصوص مثبت است.
وي در پاسخ به سوالي که با تاکيد بر اختلاف نظرهاي موجود ميان جمهوري اسلامي ايران و مصر درباره موضوعاتي نظير رژيم مجعول اسراييل اشاره داشت، اما درباره انگيزه لاريجاني براي سفر به مصر مطرح شد، گفت: استراتژي جمهوري اسلامي ايران مثل برخي کشورها درب چرخان نيست که هر روز به يک سمت جهت گيري داشته باشد. استراتژي ما اين است که اگر چه کشورها مي توانند در برخي امور اختلاف نظر داشته باشند اما در شرايط امروز همه کشورهاي اسلامي جهان بايد به يکديکر نزديک شوند.

** دفاع هميشگي ايران از مقاومت فلسطين
لاريجاني در ادامه از به خبرنگاران حاضر در اين نشست پرسيد، آيا شما ترديد داريد که در شرايط فعلي، مهم ترين چالش مقابل کشورهاي اسلامي ، رژيم صهيونيستي است؟
وي ادامه داد: ما در اين ترديد نداريم که در جنگ‌هاي 22 و 33 روزه که رژيم صهيونيستي عليه غزه و لبنان ايجاد کرد، ما وظيفه داريم از مردم مظلوم غزه و لبنان دفاع کنيم. چنين دفاعي به مفهوم دخالت نيست بلکه به معناي وظيفه شناسي است.
لاريجاني تصريح کرد: دشمن اصلي را نبايد با برخي اختلاف نظرهاي فرعي اشتباه گرفت.
رييس مجلس در پاسخ به سوالي مبني بر اين که آيا با توجه به سفر رييس جمهوري مصر به کشورهاي حاشيه خليج فارس در روزهاي آتي، حامل پيامي از سوي مبارک براي اين کشورها خواهد بود، گفت: ما با کشورهاي حاشيه خليج فارس ارتباط نزديکي داريم و پاسخ اين سوال منفي است.

**صهيونيست ها جرات حمله به ايران را ندارند
رييس مجلس شوراي اسلامي درباره آمادگي ايران در برابر حمله احتمالي رژيم صهيونيستي به مواضع هسته‌اي ايران، اظهار داشت: بعيد مي دانم اسراييل چنين ظرفيتي داشته باشد که بتواند اقدام احمقانه‌اي در اين خصوص انجام دهد. آنها بيش از اين خود را مقابل حزب الله و حماس آزموده اند.
وي درباره شرايط فعلي افغانستان گفت: استراتژي آمريکايي ها در افغانستان در ذات خود، فشل و زمين گير است. روشي که آمريکايي ها در افغانستان دنبال مي کنند، 30 سال قبل روس ها در اين کشور اجرا کردند که نتيجه اي جز 15 هزار کشته براي شوروي سابق در بر نداشت.
رييس دستگاه قانونگذاري درباره توان جمهوري اسلامي ايران براي مقابله و ايستادگي برابر اعمال تحريم‌هاي احتمالي بيشتر آمريکا به بهانه فعاليت‌هاي صلح آميز هسته اي کشورمان گفت: اعمال فشارهاي آمريکا عليه جمهوري اسلامي ايران تازگي ندارد و از زمان پيروزي انقلاب اسلامي تا کنون همواره وجود داشته است. مهم اين است که با وجود اين فشارها، ما همواره حرکتي رو به جلو داشته ايم. چنانچه در بحث هسته اي، اينگونه فشارها ما را در دست يابي به دانش هسته اي ثابت قدم و پيروز کرد.

** رد توهم وجود مشکلات داخلي در ايران
لاريجاني وجود مشکلات داخلي در جمهوري اسلامي ايران به دليل اعتراض به نتيجه انتخابات دهمين دوره انتخابات رياست جمهوري را رد کرد و اظهار داشت: بعد از اين که توانستيم يک ديکتاتور را با پيروزي انقلاب اسلامي از کشور اخراج کنيم، در ايران دموکراسي حاکم کرديم . طبيعي است که برقراري دموکراسي لوازمي دارد، نظير اين که همه بتوانند حرف هايشان را بزنند.
رييس مجلس اين موضوع را نشان دهنده زنده بودن يک جامعه دانست و گفت: کشورهايي که با سر نيزه سکون ايجاد مي کنند، حالت مردگي دارند.
لاريجاني درباره موضع آمريکا در قبال مسايل داخلي جمهوري اسلامي ايران گفت: آمريکايي ها از يک سو نامه هاي مکرر براي مذاکره با ايران مي نويسند و از سوي ديگر رفتار رسانه‌اي و ديپلماتيک منزجر کننده افکار عمومي دنيا از خود بروز مي دهند.
وي افزود: به نظر مي رسد که آمريکايي‌ها بيشتر با خودشان مشکل دارند که نمي‌توانند استراژي واحد و معقولي را دنبال کنند. آنها بايد بدانند شرايط امروز دنيا به نحوي نيست که بتوانند در صفحه جهان، شطرنجي معيوب بازي کنند.

** تبيين موضع ايران در مساله يمن
رييس مجلس شوراي اسلامي درباره موضع ايران در قبال مساله يمن بر دوستي جمهوري اسلامي ايران با دولت يمن تاکيد کرد و گفت: ما بعضي مواضع دولت يمن بخصوص در جنگ 33 و 22 روزه عليه لبنان و غزه را ستايش مي کنيم. جمهوري اسلامي ايران به هيج وجه در مساله حوثي ها دخالت نمي کند و مورد و نمونه اي در اين خصوص وجود ندارد .
وي افزود: البته به رفتار دولت برادرمان، سعودي ايراد داريم؛ يعني اينگونه دخالت ها را در يمن و موشک باران مردم مسلمان اين کشور را به مصلحت دولت سعودي نمي دانيم. کشور سعودي از کشورهاي مهم است و همه انتظار دارند که جهت موشک هاي آنها، رژيم مجعول اسراييل باشد نه مسلمانان يمن .
لاريجاني درباره موضع جمهوري اسلامي ايران در قبال حماس نيز گفت: ما همواره از مقاومت فلسطين حمايت کرده ايم. اين موضوع را هم پنهان نمي کنيم، چنانچه در جنگ 22 روزه هم از حماس دفاع کرديم و اين را افتخار خود مي دانيم. اما در مسايل داخلي آنها نظير تبادل اسرا و تصميماتي از اين دست دخالت نمي‌کنيم.
وي در پاسخ به سوال خبرنگاري درباره آينده روابط جمهوري اسلامي ايران و عراق با توجه به سوء تفاهم ايجاد شده بين دو کشور در موضوع منطقه فکه که در روزهاي اخير رسانه‌اي شد، اين روابط را دوستانه عنوان کرد و از جمهوري اسلامي به عنوان کشوري علاقمند به برقراري صلح و آرامش در عراق ياد کرد.
لاريجاني در اين نشست خبري همچنين اين ادعا را که حامل پيامي از دکتر احمدي نژاد، رييس جمهوري کشورمان به حسني مبارک، رييس جمهوري مصر بوده است، رد کرد .


صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز

سایر خبرها

  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱ استقبال امیرعبداللهیان از همتای الجزایری در تهران
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰ دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه سیرالئون
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹ ملاقات سفیر ایران با زندانیان ایرانی در موزامبیک و کسب اطلاع از سلامت آنها
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸ رسانه اماراتی: حمیدتی و البرهان دیدار می‌کنند
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۹ گفت‌وگوهای منطقه‌ای بن‌سلمان و السیسی در پاریس
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۸ مغرب نشست «النقب» را به تعویق انداخت
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۷ سودان جنوبی مرزهایش با سودان را بست
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۶ دیدار سفیر ایران با رئیس مجلس نمایندگان تونس
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶ تأسف وزیر خارجه مصر از موضع اتحادیه اروپا درباره سوریه
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵ امیرعبداللهیان: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در دستورکار دولت است
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴ کنعانی حمله تروریستی در اوگاندا را به شدت محکوم کرد
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳ تصمیم دولت بورکینافاسو برای راه‌اندازی سفارت در تهران
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲ رئیس حزب‌ الوفد رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شد
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۸ تمدید سه روزه آتش‌بس در سودان
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۷ کرملین: تحقق طرح صلح آفریقا درباره اوکراین سخت است
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ دعوتنامه اردوغان برای السیسی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ 17 غیرنظامی سودانی از جمله چند زن و کودک در حمله هوایی کشته شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۵ کشته شدن 38 دانش‌آموز اوگاندایی در یک حمله تروریستی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۴ یونیسف: بیش از 1 میلیون کودک به علت جنگ در سودان آواره شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۳ «نیروهای پشتیبانی سریع» سودان، ارتش را به مثله کردن 2 عضو خود متهم کردند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۲ العربیه از تشکیل کمیته‌ ایرانی-مصری برای احیای روابط خبر داد
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷ سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره با محوریت ایران و تقویت روابط
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تشدید جنگ داخلی در سودان پس از پایان آتش‌بس 24ساعته
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵ رژیم صهیونیستی به دنبال تولید تسلیحات در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸ وعده ایتالیا برای کمک ۷۰۰ میلیون یورویی به تونس
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷ نشست شورای همکاری خلیج فارس و مصر درباره مسائل منطقه‌
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶ مشارکت رژیم صهیونیستی در رزمایش «شیر آفریقا» در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵ درگیری‌های خونین بین مردم و نیروهای امنیتی در سنگال
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴ کشته شدن ده‌ها کودک در شمال نیجریه در پی حمله مردان مسلح
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تمایل کومور برای ازسرگیری روابط رسمی با ایران