مصر

Open in new window
مقايسه نوع واكنش برخي منتقدان سخنان سال 86 رييس‌جمهور در اظهار تمايل براي از سرگيري روابط با مصر در صورت تمايل اين دولت با سكوت يا تأييد ديدار اخير رئيس مجلس شوراي اسلامي با رئيس جمهور مصر نشانه يك بام و دو هواي اين منتقدان و نوعي غرض ورزي در قبال رويكردهاي شخص دكتر احمدي‌نژاد است.

به گزارش رجانيوز، رئيس‌جمهوري اسلامي ايران 24 ارديبهشت 86 در جريان سفر خود به ابوظبي و كنفرانس خبري با خبرنگاران در پاسخ به سئوال خبرنگار روزنامه الاهرام مصر كه درباره عادي سازي روابط ايران و مصر پرسيد، گفت: با صراحت اعلام مي كنم كه امروز ما به طور قاطع بدنبال تجديد رابطه با مصر هستيم كه اگر دولت مصر اعلام آمادگي كند تا پايان وقت اداري امروز سفارت ايران را در مصر برپا خواهيم كرد.

وي افزود: چند سالي است كه ما منتظر اعلام آمادگي دولت مصر هستيم و عقيده داريم مردم اين كشور سرمايه‌اي براي دنياي اسلام است و رابطه بين ايران و مصر به نفع صلح و امنيت جهاني است.

اين اظهارات رئيس‌جمهور بلافاصله در صدر اخبار رسانه‌هاي جهان قرار گرفت و احمدي‌نژاد كه پيش از آن توانسته بود با تأكيد بر ادبيات ضدصهيونيستي‌اش محبوبيت فوق‌العاده‌اي در جهان عرب و اسلام از جمله در ميان مسلمانان مصري پيدا كند و رسانه‌هاي منطقه محبوبيت او را با جمال عبدالناصر مقايسه مي‌كردند، با اين اظهارات، عملاً‌ توپ را به زمين دولت مصر انداخت تا به موازات پيشبرد ديپلماسي عمومي‌اش در قبال ملت‌ها، مقصر اصلي در قطع ديپلماسي دولتي به‌عنوان مقوم ديپلماسي عمومي و ارتباط ملت‌ها را عدم اراده در دولت مصر نشان دهد.

اما در قبال اين پاسخ رئيس‌جمهور به پرسش خبرنگار مصري، روزنامه جمهوري اسلامي در سرمقاله روزنامه كه هميشه بدون درج نام نويسنده منتشر مي‌شود اما اغلب توسط مسيح مهاجري مديرمسئول آن كه حدود 3 دهه است در اين جايگاه قرار دارد، نوسته مي‌شود، نسبت به اظهارات دكتر احمدي‌نژاد واكنش تندي نشان داد و با متهم كردن رئيس‌جمهور به عدم تعادل، پس از رديف كردن مواردي از جمله بازداشت نظاميان انگليسي، الحاق يك بخش به شهرستان آباده در استان فارس، تغيير مديريت در بيمه ايران و سرآخر اظهارات احمدي‌نژاد درباره رابطه با مصر در پايان نوشت:

«ما دوست نداريم رئيس جمهورمان طوري سخن بگويد و طوري تصميم بگيرد كه به عدم برخورداري از «تعادل» متهم شود. اگر مي‌خواهيد شعار «دولت عدالت محور» به عمل نزديك شود بايد طوري سخن بگوييد و عمل كنيد كه همگان «تعادل» را در اظهارات و عملكردهايتان احساس و لمس كنند زيرا تعادل محور عدالت است. اينگونه بودن را براي شما آرزو مي‌كنيم آقاي رئيس جمهور.»

اين روزنامه در مقام حمله به اظهارات پربازتاب رئيس‌جمهور نوشت:

«شايد بتوان گفت شعارهاي بازگشت به دوران امام خميني سردادن با برقراري رابطه با مصر بدون آنكه دولت مصر از كمپ ديويد فاصله بگيرد و آنچه در فرمان حضرت امام در زمينه قطع رابطه با دولت مصر آمده
(بسم الله الرحمن الرحيم. جناب آقاي دكتر يزدي وزير امورخارجه با در نظر گرفتن پيمان خائنانه مصر و اسراييل و اطاعت بي چون و چراي دولت مصر از آمريكا و صهيونيست دولت موقت جمهوري اسلامي ايران قطع روابط ديپلماتيك خود را با دولت مصر بنمايد. روح الله الموسوي الخميني 58 2 11 )

در دنياي امروز كه دنياي تضادها و عجايب است چيز غريبي نيست ولي تمايل نيست به برقراري رابطه با دولت حسني مبارك كه دلال صهيونيسم است و انقلابيون مصر و فلسطين و جهان عرب او را مهره آمريكا و رژيم صهيونيستي مي‌دانند را با ملتمسانه ترين عبارت بيان كردن در شان نظام جمهوري اسلامي ايران نيست.

اينكه رئيس جمهوري اسلامي ايران در مصاحبه مطبوعاتي خود در ابوظبي مي‌گويد: «ما به شكل قاطع در پي تجديد رابطه با مصر هستيم و اگر دولت مصر اعلام آمادگي كند تا پايان وقت اداري همين امروز سفارت ايران در قاهره را برپا مي‌كنيم» چه مفهومي غير از التماس براي برقراري رابطه با دولت حسني مبارك با ويژگي‌هايي كه اشاره كرديم ميتواند داشته باشد حتي براي برقراري رابطه با يك دولت مستقل و آزاد و مقتدر و محبوب و مردمي اين چنين ملتمسانه و سر از پا نشناخته سخن گفتن با مصالح كشور منطبق نيست چه رسد به دولت حسني مبارك كه منفور و ضد مردمي و دلال صهيونيسم و نوكر آمريكاست آنهم درست در زماني كه اجلاس شرم الشيخ به ميزباني همين دولت و با هدف خارج ساختن حاكميت از دست اكثريت شيعه عراق برگزار شد و درست در روزي كه توطئه دولت مبارك با چند كشور عربي براي سرنگوني دولت نوري مالكي افشا شد و درحاليكه هنوز پرچم شاهي بر روي قبر شاه معدوم در مسجد رفاعي قاهره خودنمايي مي‌كند و هر ساله با ميزباني حسني مبارك مجلس يادبود شاه با حضور فرح و درباري‌ها در قاهره برگزار مي‌شود.

ما با اين التماس و تمناي برقراري رابطه با دولت وابسته حسني مبارك چه جوابي براي انقلابيون مصر و فلسطين و جهان عرب و جهان اسلام داريم با فرمان امام و مساله كمپ ديويد مي‌خواهيم چه كنيم شما اگر ميخواهيد با حسني مبارك رابطه برقرار كنيد بسم الله ولي لااقل همان شرط‌هايي كه او قبلا پذيرفته بود ولي چون عمل نكرد حتي وزير خارجه دولت اصلاحات كه شما آنرا دولتي غير انقلابي و اهل مسامحه مي‌دانيد حاضر نشد رابطه برقرار شود را رعايت كنيد.

وانگهي حتي اگر شرط‌ ها هم محقق شوند اين شتابزدگي غير منطبق با واقع و قبل از طي شدن مراحل قانوني چيست كه شما را وادار مي‌كند بگوييد «اگر دولت مصر اعلام آمادگي كند تا پايان وقت اداري همين امروز سفارت ايران را در قاهره برپا مي‌كنيم» سفارت برپا كردن كه خم رنگ رزي نيست...»

اگرچه شايد تا اينجا نيز بتوان اين اظهارنظر مديرمسئول را در قالب يك نقد دانست اما برخورد يك بام و دو هواي وي زماني آشكار مي‌شود كه روزنامه تحت مديريت او در جريان سفر اخير دكتر لاريجاني به مصر و ديدار با رئيس‌جمهور اين كشور آن‌هم در حالي كه تيتر اول روزنامه روز سه‌شنبه يكم دي‌ماه 88 را به "مخالفت دولت مصر با برگزاري تظاهرات حمايت از فلسطينيان" اختصاص داده است، به هيچ وجه متعرض ديدار 2 ساعته لاريجاني و مبارك نمي‌شود و حتي خبر اين ديدار را نيز منعكس نمي‌كند.

اين در حالي است كه اظهارنظر رئيس‌جمهور درباره رابطه با مصر و پس از آن ديدار دكتر حدادعادل با رديس‌جمهور مصر در اواخر سال 86، ه دو پيش از جنگ سال گذشته غزه انجام شد. اما ديدار 2 روز پيش لاريجاني و مبارك پس از آن انجام مي‌شود كه اكنون در سالگرد جنگ 22 روزه غزه به‌سر مي‌بريم؛ جنگي كه دولت مصر بيشترين همكاري را با رژيم صهيونيستي عليه مظلومان فلسطين داشت و با مسدود كردن گذرگاه رفح، محاصره اقتصادي، دارويي و غذايي شديدي را عليه ساكنان غزه رقم زد. به‌طوري كه اين رفتار دولت مصر مورد اعتراض صريح رهبر انقلاب نيز در پيام تاريخي ايشان در جنگ غزه نيز قرار گرفت.

در عين حال، شايد تنها پاسخ آقاي مسيح مهاجري اين باشد كه ديدار اخير با هماهنگي سطوح عاليه نظام انجام شده است اما بعيد مي‌رسد وي براي اين پرسش پاسخي داشته باشد كه چرا وي چنين احتمالي را در قبال اظهارات دو سال قبل رئيس‌جمهور نمي‌داد و چرا اين احتمالات درباره هركس ديگري غير از احمدي‌نژاد روا است اما در خصوص دومين مقام عالي كشور، هرگونه حسن ظن از ديد اين جماعت گناهي نابخشودني است؟!

این در حالی است که دردیدار لاريجاني با رئيس جمهور مصر، نه تنها طبق قواعد دیپلماتیک، پرچم کشورمان، در کنار پرچمجمهوري مصر قرار نداشت بلکه حتي در کنفرانس خبري علي لاريجاني که به تنهايي در مقابل خبرنگاران حاضر شده بود نيزرئیس مجلس بجای ایستادن درکنارپرچم کشورمان،در مقابل نشان رياست جمهوري مصر به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

برخی رسانه ها نیز تلاش کردند تا لاریجانی را حامل پیام رئیس جمهور کشورمان به حسنی مبارک قلمداد کنند اما اخبار دریافتی خبرنگار رجانیوز حاکی از آن است که احمدی نژاد هیچ گونه پیامی را برای رئیس جمهور مصر ارسال نکرده بوده است.


صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز

سایر خبرها

  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱ استقبال امیرعبداللهیان از همتای الجزایری در تهران
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰ دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه سیرالئون
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹ ملاقات سفیر ایران با زندانیان ایرانی در موزامبیک و کسب اطلاع از سلامت آنها
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸ رسانه اماراتی: حمیدتی و البرهان دیدار می‌کنند
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۹ گفت‌وگوهای منطقه‌ای بن‌سلمان و السیسی در پاریس
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۸ مغرب نشست «النقب» را به تعویق انداخت
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۷ سودان جنوبی مرزهایش با سودان را بست
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۶ دیدار سفیر ایران با رئیس مجلس نمایندگان تونس
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶ تأسف وزیر خارجه مصر از موضع اتحادیه اروپا درباره سوریه
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵ امیرعبداللهیان: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در دستورکار دولت است
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴ کنعانی حمله تروریستی در اوگاندا را به شدت محکوم کرد
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳ تصمیم دولت بورکینافاسو برای راه‌اندازی سفارت در تهران
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲ رئیس حزب‌ الوفد رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شد
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۸ تمدید سه روزه آتش‌بس در سودان
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۷ کرملین: تحقق طرح صلح آفریقا درباره اوکراین سخت است
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ دعوتنامه اردوغان برای السیسی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ 17 غیرنظامی سودانی از جمله چند زن و کودک در حمله هوایی کشته شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۵ کشته شدن 38 دانش‌آموز اوگاندایی در یک حمله تروریستی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۴ یونیسف: بیش از 1 میلیون کودک به علت جنگ در سودان آواره شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۳ «نیروهای پشتیبانی سریع» سودان، ارتش را به مثله کردن 2 عضو خود متهم کردند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۲ العربیه از تشکیل کمیته‌ ایرانی-مصری برای احیای روابط خبر داد
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷ سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره با محوریت ایران و تقویت روابط
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تشدید جنگ داخلی در سودان پس از پایان آتش‌بس 24ساعته
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵ رژیم صهیونیستی به دنبال تولید تسلیحات در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸ وعده ایتالیا برای کمک ۷۰۰ میلیون یورویی به تونس
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷ نشست شورای همکاری خلیج فارس و مصر درباره مسائل منطقه‌
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶ مشارکت رژیم صهیونیستی در رزمایش «شیر آفریقا» در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵ درگیری‌های خونین بین مردم و نیروهای امنیتی در سنگال
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴ کشته شدن ده‌ها کودک در شمال نیجریه در پی حمله مردان مسلح
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تمایل کومور برای ازسرگیری روابط رسمی با ایران