مصر

روزنامه لبناني الاخبار در گزارشي از اقدامات امنيتي آمريكا، رژيم صهيونيستي و همپيمانان عرب آنها عليه جنبش اسلامي اخوان المسلمين خبر داد.

به گزارش فارس به نقل از روزنامه لبناني الاخبار، دستگاههاي اطلاعاتي عربي و غربي با هدف مبارزه با تروريسم گرد هم آمدند، اين نشست نتيجه سلسله نشستهايي است كه ميان امان و شرم الشيخ برگزار شده بود، البته اين بار عبارت تروريسم متوجه اخوان المسلمين و شاخه‌هاي عربي و منطقه‌اي آن شد و در قالب بازداشت‌ها، تعقيب و دوره‌هاي آموزش بازجويي از اين گروه نمود يافت.
به نظر مي‌رسد جنبش اخوان‌المسلمين و شاخه‌هاي پراكنده آن در جهان عربي، هدف دستگاه‌هاي اطلاعاتي آمريكا و برخي دولتهاي عربي قرار گرفته‌اند. رژيم صهيونيستي نيز بمدت 3 ماه نشست‌هايي سري تحت عنوان مبارزه با تروريسم را برگزار كرد كه هدف اصلي آن از مبارزه با تروريسم مبارزه با اخوان المسلمين است، چرا كه رژيم صهيونيستي مدعي است اين گروه مأمن و پناهي براي ساير گروههاي تروريستي به شمار مي‌رود.
بنابراين گزارش اطلاعات اوليه منتشر شده ماه گذشته از سوي پايگاه اينترنتي "دبكا " وابسته به سازمان‌هاي جاسوسي رژيم صهيونيستي، هفته اول نوامبر گذشته امان پايتخت اردن شاهد نشستي سري ميان روساي دستگاههاي اطلاعاتي مصر، رژيم صهيونيستي، اردن و آمريكا بوده است كه اين نشست در نوع خود اولين نشستي است كه رؤسا و رهبران شماري از دستگاهها و گروههاي اطلاعاتي آمريكا در آن حضور دارند.
اين پايگاه ضمن اشاره به اسامي شركت كنندگان در اين ديدارها به سرلشكر "محمد راقد " رئيس كل اطلاعات اردن اشاره مي‌كند كه ميزبان همتايان خود از ساير كشورها بوده است.
اين پايگاه همچنين مي‌افزايد اين نشست شاهد حضور مسئولان برجسته اطلاعاتي آمريكا (سي آي اي) و روساي سازمان بازپرسي وزارت دفاع آمريكا (پنتاگون، دي آي اي) بوده است.
نمايندگان رژيم صهيونيستي در اين نشست "مئير داگان " رئيس سازمان اطلاعات خارجي رژيم صهيونيستي (موساد) و "عاموس يادلين " رئيس شاخه اطلاعات نظامي ارتش رژيم صهيونيستي (امان) بوده‌اند. همچنين سرلشكر "عمر سليمان " رئيس اطلاعات مصر نيز در اين نشست حضور داشت.
به نوشته الاخبار ، منابع قاهره اين نشست را رد نكرده بلكه آنرا نشستي عادي در چارچوب روابط اين دستگاهها براي مبارزه با تروريسم بويژه مبارزه با فعاليت‌هاي سازمان القاعده در افغانستان، عراق و بخش شمالي مغرب بشمار آوردند.
محافل رسمي اين مسئله كه نشست به طور ويژه و خاص در رابطه با جنبش اخوان المسلمين و شاخه‌هاي آن كه در صدر آنها جنبش حماس قرار دارد، برگزار شده باشد را رد يا تاييد نكردند. مقامات رسمي مصر همچنين آنچه كه منابع آگاه فلسطيني از آن خبر دادند را نتواستند رد كنند.
منابع فلسطيني افشا كرده بودند كه اين نشست اولين نشست از نوع خود نبوده، بلكه در تكميل سلسله نشست‌هايي است كه از 3 ماه پس از پايان تجاوز به نوار غزه در ژانويه آغاز شده است.
اين منابع تاكيد كردند كه اين ديدارها به دعوت آمريكا صورت گرفته و ابتدا در شرم الشيخ مصر برگزار شد.
به عقيده اين منابع، اين ديدارها تحت عنوان "بررسي ريشه‌اي روش‌هاي مبارزه با تروريسم فلسطيني " برگزار شد كه در طول 4 ماه به طول انجاميد.
اين روزنامه لبناني مي‌نويسد: در اين نشست‌ها بر 5 نكته تاكيد شده است:
1- چگونگي مقابله با زيرساخت‌ها و ساختار تروريسم (ايران، حماس، سوريه، حزب‌الله و گروه اخوان المسلمين در مصر و اردن)
2- مقابله با تبليغات رسانه‌اي موفق اين گروهها و دولتها.
3- مقابله با منابع حمايتي و تلاش جهت تاثير بر حاميان تروريسم در خليج فارس
4- متوجه ساختن فشارهاي بين‌المللي به سمت ايران و سوريه جهت دور كردن اين دو كشور از محور تروريسم. يكي از اين راهها آمادگي رژيم صهيونيستي براي عقب‌نشيني از بلندي‌هاي جولان و واگذاري حق مالكيت روستاي الغجر به خود لبنانيهاست.
5- بهره‌گيري از اختلاف ميان دولت‌هاي نام برده جهت ايجاد ناامني در زمان تصميم گيري براي حمله.
اين منابع اشاره كردند كه اين ديدارها بدون اتخاذ تصميمي مشخص برگزار شد تا پس از مبادله "گلعاد شاليت " سرباز صهيونيست در نزد حماس بار ديگر آغاز شود.
با اين وجود كه تصميمي نهايي جهت بحث درباره پرونده مطرح شده اتخاذ نشد، اما متغيرهاي استراتژيك كشورهاي حاضر در نشست از تغيير وضعيت اين كشورها در مقابل اين سازمان‌ها خبر مي‌داد. استراتژي مصر مبتني بر افزايش روند بازداشت اعضاي جنبش اخوان المسلمين بود. از سوي ديگر فشار بر حماس در كرانه باختري همچنان به حال خود باقي است و با وجود صحبت‌هايي كه در رابطه با طرح آشتي ملي صورت گرفته، بازداشت اعضاي اين گروه همچنان ادامه دارد.
روزنامه لبناني الاخبار در ادامه گزارش خود درباره اقدامات اردن و مصر براي مقابله با اخوان المسلمين مي‌نويسد: اردن در اين ديدارها حضور برجسته و پررنگي داشت، چرا كه جنبش اخوان المسلمين وابسته به جبهه "عمل اسلامي " جناحي است كه با وجود عقب‌گرد اخير خود، همچنان از نقش مهمي در عرصه سياسي اردن برخوردار است.
اين جناح بعد از آنكه در انتخابات 2003، توانست 17 نماينده را روانه پارلمان كند، در انتخابات سال 2007، شمار نماينده‌هايش به 6 تن كاهش يافت.
بنا به گفته روزنامه‌هاي اردني، ناظران سياسي معتقدند كه عبدالله دوم پادشاه اردن به جاي آنكه بدنبال راهي براي مقابله با فساد حكومت و پارلمان باشد، مي‌كوشد مشكل پارلمان را با محدود كردن بيشتر جبهه "العمل " حل كند.
منابع آگاه روزنامه "الاخبار " تاكيد دارند تلاش‌ها براي محدود سازي به همراه عمليات بسيج اطلاعاتي اردن عليه اخوان‌المسلمين و جبهه اسلامي عمل با هم هماهنگ شده‌اند،
به همين منظور در مقر مركزي اطلاعات اردن دوره‌هاي آموزشي با عنوان "جنبش اخوان المسلمين " براي بازپرسي از اين افراد برگزار مي‌شود.
به گفته اين منابع، اين دوره‌ها شامل اطلاعاتي درباره شكل‌گيري جماعت اخوان‌المسلمين، مراحل پيشرفت آن و اهداف و شيوه‌هاي تحقق اهداف اين جنبش است.
بنابراين گزارش، مربيان اين دوره مي‌كوشند ساختار كلي سازمان اخوان المسلمين، تاثير آن بر ساير گروهها و روابطش با ساير سازمانها بويژه حماس، حزب الله و القاعده را شرح داده و تبيين كنند.
به نوشته الاخبار، از طرفي اين دوره آنقدر كه عليه اخوان المسلمين و بويژه شاخه اردني آن عمل كرده به دنبال اهداف آموزشي نبوده است. بويژه آنكه اين دوره عناويني همچون "تندروي اخوان المسلمين و دلايل آن " بعلاوه نمونه‌هايي از افكار به اصطلاح افراطي اخوان المسلمين در اردن و نيز خطر اين جنبش و شيوه تعامل با آن را مورد بررسي قرار مي‌دهند.
در يكي از سخنراني‌هاي ايراد شده، اهداف اين دوره بدين شكل خلاصه مي‌شود كه
جنبش اخوان المسلمين مدتهاست خطر و تهديدي واقعي براي دولت به شمار مي‌رود، لذا بايد امثال اين گروه‌ها را محدود كرد و تمركز اردن هم بر محدود ساختن اين گروه است نه تهديد و يا انحلال كامل آن، چرا كه انجام اين كار در چنين شرايطي غيرممكن است و اين گروه با توجه به قدمت آن و پيرواني كه دارد، در جامعه هضم مي‌شود. لذا منع يا پايان دادن به آن سبب گسترش و آغاز به كار گروههاي مخفي مي‌شود كه دست به يكسري اقدامات خواهند زد و اين امر نتيجه آنست كه تحت نظارت يك گروه اصلي قرار ندارند، لذا گزينه نابودي كامل اخوان المسلمين در دستور كار و استراتژي دولت قرار ندارد، چرا كه دولت بدنبال تسلط و مهار اين گروه، آرامش و دوري از برخورد، جدايي و تنش است.
بنابراين گزارش، نكته برجسته اين كنفرانس، شيوه‌هاي بازجويي از اخوان المسلمين و مبارزانش بود. بر اساس محتواي اين كنفرانسِ كه الاخبار به آن دست يافته، مربيان اعلام مي‌كنند كه عمليات بازجويي از اعضاي اين گروه از عمليات‌هاي نسبتا دشوار است، چرا كه اينان داراي عقايد محكمي هستند و بايستي با صبر وتحمل با اين اسرا و زندانيان تعامل داشت تا بتوان توان مقاومت آنها را در بازجويي از بين برد.
به نوشته الاخبار، تلاش‌ها براي محدود كردن "اخوان المسلمين و جنبش العمل " در اردن با بسيج اطلاعاتي اين كشور هماهنگ شده است.

* ديدارهاي عربي آمريكايي براي مبارزه با تروريسم

الاخبار مي‌افزايد: بعد از آنكه در اين سخنراني ارائه ويژگي‌ها و خصوصيات خاص براي بازپرس رد مي‌شود، سخنران به ارائه شيوه‌هايي از بازجويي مي‌پردازد كه مي‌توان آنها را به طور همزمان هم به كار برد.
در اين كنفرانس گفته شد كه نخستين شيوه بازجويي ايجاد شك و ترديد در افراد محكم و راسخ نسبت به ايدئولوژي و فكر سازمان است.
به نوشته اين روزنامه لبناني، ايجاد ترديد به اين شيوه است كه زنداني قانع شود اين جماعت و گروه مصلحتي است و بر اساس منافع شخصي شكل گرفته؛ همچنين از وي درباره هدف سازمان، كثرت اهداف آن و تداخل آنها با يكديگر و عدم تشخيص صحيح از غير صحيح سوال شود.
ايجاد شك و ترديد نسبت به اعضاي سازمان و اينكه خود اينان نام وي را به دستگاههاي امنيتي داده‌اند و تاكيد بر روي اين مساله كه اطلاعات ارائه شده از سوي وي نزد دستگاه امنيتي موجود است و چيز جديدي به آنها افزوده نشده است.
بر اين اساس، همچنين بازجو بايستي از شيوه‌هاي ترغيب و تشويق بهره برد، به اين ترتيب كه امكان كمك سازمان‌يافته به زنداني وجود دارد و وعده‌هايي نيز براي همكاري داده شود، از جمله رسيدن به پستهاي رياستي، حمايت از وي در شغل، بهبود شرايط كاري، كمك به خانواده و فرزندان، فراهم شدن امكانات درماني و جبران خسارت مالي.
مربي در سخنراني خود ضمن اشاره به شيوه‌هاي گروه اخوان‌المسلمين جهت مقاومت در برابر بازجويي‌ها بيان مي‌دارد كه گروه اخوان‌المسلمين اقدام به تقويت و آماده‌سازي افراد خود در برابر بازجويي مي‌نمايد و اين كار از طريق سخنراني‌هاي امنيتي جهت مقاومت در برابر بازجو و تمركز بر شيوه بازپرس در بازجويي شامل (تهديد، تشويق و خشونت) انجام مي‌شود؛ در اين آموزش‌ها اين جنبش به مبارزان خود مي‌آموزد كه بازجو هم انساني است كه مي‌شود به آساني فريبش داد و قانعش كرد كه رابطه با اخوان المسلمين ندارد.
در اين سخنراني آمده كه گروه اخوان المسلمين به اعضاي بازداشت شده خود توصيه مي‌كند تنها به سوال پاسخگو باشند و وارد بحث با بازجو نشوند. همچنين اين گروه فتوايي هم صادر كرده كه دروغ، قسم، و تقيه در برابر بازپرس را جايز مي‌داند.
دوره آموزشي اطلاعات اردن، شامل سخنراني‌هايي درباره معرفي جنبش اخوان المسلمين و چگونگي شكل گيري آن در سال 1945 در اردن و مصر بوده است.
تاسيس اين گروه با نام "جنبش اخوان المسلمين " بود كه در سال 1946 مجوز گرفت و اولين رهبر اين گروه "عبداللطيف ابوقوره " بود كه بنا به توصيه "حسن البنا " رهبر نخست گروه و موسس آن بر سر كار آمد.
سخنران اين همايش براي تحريك بيشتر اعلام مي‌كند كه اين گروه ساختار بنيادي خود را تشكيل داد و اينگونه خود را معرفي كرد كه يك جنبش اسلامي جامع است كه بعد از سقوط حكومت اسلامي با هدف از سرگيري حيات اسلامي آن هم با همه ابعادش برسر كار آمده است. سخنران در ادامه اضافه مي‌كند كه همين كلام دليلي است بر اينكه اين گروه تابع حاكميت نظام نيست، بلكه براي تغيير آن تلاش مي‌كند.


صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز

سایر خبرها

  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱ استقبال امیرعبداللهیان از همتای الجزایری در تهران
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰ دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه سیرالئون
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹ ملاقات سفیر ایران با زندانیان ایرانی در موزامبیک و کسب اطلاع از سلامت آنها
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸ رسانه اماراتی: حمیدتی و البرهان دیدار می‌کنند
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۹ گفت‌وگوهای منطقه‌ای بن‌سلمان و السیسی در پاریس
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۸ مغرب نشست «النقب» را به تعویق انداخت
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۷ سودان جنوبی مرزهایش با سودان را بست
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۶ دیدار سفیر ایران با رئیس مجلس نمایندگان تونس
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶ تأسف وزیر خارجه مصر از موضع اتحادیه اروپا درباره سوریه
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵ امیرعبداللهیان: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در دستورکار دولت است
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴ کنعانی حمله تروریستی در اوگاندا را به شدت محکوم کرد
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳ تصمیم دولت بورکینافاسو برای راه‌اندازی سفارت در تهران
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲ رئیس حزب‌ الوفد رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شد
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۸ تمدید سه روزه آتش‌بس در سودان
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۷ کرملین: تحقق طرح صلح آفریقا درباره اوکراین سخت است
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ دعوتنامه اردوغان برای السیسی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ 17 غیرنظامی سودانی از جمله چند زن و کودک در حمله هوایی کشته شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۵ کشته شدن 38 دانش‌آموز اوگاندایی در یک حمله تروریستی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۴ یونیسف: بیش از 1 میلیون کودک به علت جنگ در سودان آواره شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۳ «نیروهای پشتیبانی سریع» سودان، ارتش را به مثله کردن 2 عضو خود متهم کردند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۲ العربیه از تشکیل کمیته‌ ایرانی-مصری برای احیای روابط خبر داد
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷ سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره با محوریت ایران و تقویت روابط
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تشدید جنگ داخلی در سودان پس از پایان آتش‌بس 24ساعته
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵ رژیم صهیونیستی به دنبال تولید تسلیحات در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸ وعده ایتالیا برای کمک ۷۰۰ میلیون یورویی به تونس
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷ نشست شورای همکاری خلیج فارس و مصر درباره مسائل منطقه‌
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶ مشارکت رژیم صهیونیستی در رزمایش «شیر آفریقا» در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵ درگیری‌های خونین بین مردم و نیروهای امنیتی در سنگال
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴ کشته شدن ده‌ها کودک در شمال نیجریه در پی حمله مردان مسلح
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تمایل کومور برای ازسرگیری روابط رسمی با ایران