سومالي

Open in new window
وزير امور خارجه كشورمان با بيان اينكه مردم ايران در حفظ راه انقلاب و حفاظت از حقوقشان مصمم هستند، از معترضان خواست كه به قطار ملت ايران بپيوندد و گفت: انحراف اين قطار از ريل‌هاي مستقيم و ثابت آن ناممكن است.

به گزارش خبرنگار سياست خارجي خبرگزاري فارس، «منوچهر متكي» وزير امور خارجه كشورمان امروز سه‌شنبه پس از ديدار با «احمد جامع جانگلي» همتاي سوماليايي خود در كنفرانس خبري مشترك به پرسش‌هاي خبرنگاران پاسخ گفت.
وي در پاسخ به پرسشي در خصوص حوادث روز عاشورا در تهران و بيانيه‌هاي صادر شده از سوي برخي كشورها منجمله آمريكا و انگليس، اظهار داشت: آنچه در روز عاشورا در تهران به صورت پراكنده اما هدايت شده و بر اساس نقشه‌هاي قبلي اتفاق افتاد، هم وزن و هم محتواي اين حركت نشان داد كه برخي نمي‌خواهند چارچوب دموكراتيك و مبتني بر مشاركت مردم در تعيين سرنوشت‌شان را بپذيرند.
به گفته وزير خارجه كساني كه به مشاركت مردم‌ خود در تعيين سرنوشت‌شان تمكين نكنند، در انتهاي خط ناگزيرند كه ولايت كساني خارج از مردم‌شان و عليه مردم‌شان را بپذيرند.
وي ادامه داد: اين آن شجره خبيثه‌اي است كه امام راحل در انقلاب شكوهمند اسلامي، قطع كردن ريشه‌هاي خبيث آن را قطع كردن وابستگي و سرسپردگي عنوان كردند.
وزير خارجه با بيان اينكه مردم ما در 30 سال گذشته با صبوري، قانونمندي و پايبندي به قانون، لوازم يك نظام مردم سالار را در چارچوب قانون اساسي و فرآيند آن به پيش بردند، خاطرنشان كرد: در چارچوب همين قانون اساسي و قانون انتخابات ما، 30 انتخابات در 30 سال گذشته برگزار كرديم و مردم بنا به خواست و علاقه خودشان تركيب شوراها، نمايندگان مجلس و رئيس‌جمهور خود را انتخاب كردند.
متكي با ذكر اين نكته كه ابتدايي‌ترين لازمه تمكين به نظام مردم سالار در چارچوب قانون و قانون اساسي، تبعيت از نظرات مردم است، گفت: اين نكته‌اي است كه امام راحل آن را آموخت و ما بايد به آن تمكين كنيم.
وي اضافه كرد: در انتخابات 30 سال گذشته براي انتخاب رئيس‌جمهور در هر دوره‌اي كساني كانديد مي‌شدند و يك نفر برنده مي‌شد و مردم بسيار صبورانه تحمل مي‌كردند و پذيرا و همراه بودند. انتخابات 22 خرداد 1388 همچون انتخابات سوم تير 1384 و انتخابات قبلي رياست جمهوري، كساني نامزد شدند و يك نفر راي آورد. كساني كه برنده نشدند مي‌توانند 4 سال آينده صبر كنند و خودشان را آماده كرده و حرف‌هايشان را بزنند.
وزير خارجه خطاب به معترضان به نتايج انتخابات اخير رياست جمهوري گفت: رقباي برخي از شما صبر كردند و حرف‌هايشان را زدند و بعد موفق شدند در مقابل شما راي بياورند. بناست مسئولين از نردبان دموكراتيك و بر اساس نظر مردم در چارچوب‌هاي قانوني بالا بروند و يا پايين بيايند، رئيس‌جمهور بشوند يا نشوند.
متكي با اشاره به معترضان به نتايج انتخابات كه سوال‌شان اين بود كه راي‌شان كجاست؟ خاطرنشان كرد: نتايج انتخابات شهر به شهر و حوزه به حوزه اعلام شد و پس از آن در بالاترين سطح نظام انعطاف نشان داده شد كه بررسي‌هاي دقيق براي نتيجه انتخابات صورت گيرد و اين كار نيز انجام شد.
وي ادامه داد: افرادي كه در روز عاشورا به خيابان ريختند توجه داشته باشند، اعلام كردند كه ما روند دموكراتيك را براي رسيدن به قدرت قبول نداريم.
وزير خارجه گفت: سال ديگر و سال بعد از آن انتخابات برگزار مي‌شود و اين افراد مي‌توانند از اين ظرفيت دموكراتيك كشور كه نظام به وجود آورده، استفاده كرده و حرف‌هايشان را بسيار منطقي مطرح كنند.
متكي با بيان اينكه به آتش كشيدن، تخريب و نقض مقررات و قوانين در هيچ جاي دنيا پذيرفته نيست، افزود: به 4 اطلاعيه و بيانيه خودسرانه برخي كشورها دلخوش نباشيد.
وي با تاكيد بر اينكه اگر انگليس به ياوه‌گويي‌هايش پايان ندهد تودهني خواهد خورد، اظهار داشت: اظهارات سخيف برخي از مقامات خارجي گوياي پرونده ننگين آنها در تعاملات متناقض و متضادشان است.
وزير خارجه خطاب به اين كشورها گفت: ما پرونده‌هايتان را هنوز خيلي باز نكرديم كه بگوييم مي‌خواهيد در كجا چه كار كنيد و نقشه‌هاي پشت پرده‌تان چيست؟
متكي با ذكر اين نكته كه خوشبختانه ملت‌ها به صورت دقيق در حال متوجه شدن هستند، افزود: تمكين به قانون، مقررات و ورود در قطار دموكراتيك نظام جمهوري اسلامي پذيرفته‌ترين راه مشاركت در اداره كشور در هر سطحي است.
وي بار ديگر خطاب به معترضان به نتايج انتخابات اظهار داشت: قبلا آمديد باز هم مي‌توانيد بياييد. ممكن است كساني فكر كنند ما مي‌توانيم يك جور ديگر برخورد كنيم اين را هم خودشان بايد برانداز و ارزيابي كنند.
وزير خارجه با بيان اينكه ما در روز عاشورا بايد دو سوي پرده را ببينيم، اظهار داشت: ما ديديم، ديگران بايد ببينند. در يك سوي پرده ده‌ها ميليون نفر از مردم اين كشور در مساجد، تكايا و ميادين و در جاي جاي ايران اسلامي به بلنداي اعتقادشان با قطره قطره خون اباعبدالله الحسين تجديد پيمان كردند و در يك سوي ديگر نيز حرمت‌شكنان بودند.
متكي ادامه داد: بنده به عنوان عضو كوچكي از اين نظام و جامعه به اين دختران و پسران جوان و فرزندان ايران نصيحت مي‌كنم كه شيرين‌ترين نوكري، نوكري براي مردم خودمان است.
وي گفت: زماني كه اباعبدالله الحسين را به شهادت رساندند، بني‌اميه شادماني كردند. ما بحث تولي و تبري را مطرح مي‌كنيم و از مشاركت در شادي‌ها و غم‌ها سخن مي‌گوييم. در روز عاشورا كساني در غم اباعبدالله و اين تراژدي سخت تاريخ در غم خاندان اهل بيت شريك بودند و كسان ديگر در شادي چه كساني شريك بودند؟ اينكه اين كسان در بيرون مرزها دو اطلاعيه بدهند.
وزير خارجه ادامه داد: البته من پيش از آنكه به اين جوان‌هاي محدودي كه روز عاشورا وارد خيابان شدند حرفي بزنم به بعضي از بزرگترها مي‌گويم. "وقت آن نرسيده كه ببينيم كجاييم، وقت آن نرسيده كه در شادي كساني كه غم ما را مي‌خواهند، شريك نشويم. شماها 20 تا 25 سال پيش به ما چه مي‌گفتيد؟ اگر اين حرفها را باز كنيم خيلي روشن مي‌شود ".
متكي خاطرنشان كرد: من به عنوان وزير خارجه و فرزند كوچك ملت عرض مي‌كنم كه امروز مهمترين، انقلابي‌ترين و جدي‌ترين رسالت ما بازگشت دوباره به سوي هم و با هم بودن، وحدت و انسجام ملي داشتن حول نظام مقدس جمهوري اسلامي و ميراث امام راحل است.
وي با تاكيد بر اينكه مردم ايران در حفظ راه انقلاب‌شان و حفاظت از حقوق‌شان مصمم هستند، از معترضان خواست كه به قطار ملت ايران بپيوندد و گفت: انحراف اين قطار از ريل‌هاي مستقيم و ثابت آن كه زيرسازي‌هايش سانتيمتر به سانتيمتر با خون شهدا ايجاد شده، انشاءالله به حول و قوه الهي و اراده ملت با رهبري پيامبرگونه‌ ولي امرمان مقام معظم رهبري ناممكن است.


صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز

سایر خبرها

  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱ استقبال امیرعبداللهیان از همتای الجزایری در تهران
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰ دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه سیرالئون
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹ ملاقات سفیر ایران با زندانیان ایرانی در موزامبیک و کسب اطلاع از سلامت آنها
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸ رسانه اماراتی: حمیدتی و البرهان دیدار می‌کنند
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۹ گفت‌وگوهای منطقه‌ای بن‌سلمان و السیسی در پاریس
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۸ مغرب نشست «النقب» را به تعویق انداخت
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۷ سودان جنوبی مرزهایش با سودان را بست
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۶ دیدار سفیر ایران با رئیس مجلس نمایندگان تونس
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶ تأسف وزیر خارجه مصر از موضع اتحادیه اروپا درباره سوریه
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵ امیرعبداللهیان: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در دستورکار دولت است
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴ کنعانی حمله تروریستی در اوگاندا را به شدت محکوم کرد
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳ تصمیم دولت بورکینافاسو برای راه‌اندازی سفارت در تهران
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲ رئیس حزب‌ الوفد رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شد
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۸ تمدید سه روزه آتش‌بس در سودان
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۷ کرملین: تحقق طرح صلح آفریقا درباره اوکراین سخت است
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ دعوتنامه اردوغان برای السیسی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ 17 غیرنظامی سودانی از جمله چند زن و کودک در حمله هوایی کشته شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۵ کشته شدن 38 دانش‌آموز اوگاندایی در یک حمله تروریستی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۴ یونیسف: بیش از 1 میلیون کودک به علت جنگ در سودان آواره شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۳ «نیروهای پشتیبانی سریع» سودان، ارتش را به مثله کردن 2 عضو خود متهم کردند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۲ العربیه از تشکیل کمیته‌ ایرانی-مصری برای احیای روابط خبر داد
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷ سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره با محوریت ایران و تقویت روابط
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تشدید جنگ داخلی در سودان پس از پایان آتش‌بس 24ساعته
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵ رژیم صهیونیستی به دنبال تولید تسلیحات در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸ وعده ایتالیا برای کمک ۷۰۰ میلیون یورویی به تونس
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷ نشست شورای همکاری خلیج فارس و مصر درباره مسائل منطقه‌
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶ مشارکت رژیم صهیونیستی در رزمایش «شیر آفریقا» در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵ درگیری‌های خونین بین مردم و نیروهای امنیتی در سنگال
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴ کشته شدن ده‌ها کودک در شمال نیجریه در پی حمله مردان مسلح
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تمایل کومور برای ازسرگیری روابط رسمی با ایران