سومالي

Open in new window
وزير خارجه كشورمان با اشاره به مهلت داده شده از سوي ايران به طرف‌هاي مقابل در زمينه تامين سوخت رآكتور تهران تصريح كرد: اگر تا مدت مشخصي تصميمي منطقي اتخاذ نكنند، خودمان اقدام به تامين سوخت مي‌كنيم.

به گزارش خبرنگار سياست‌خارجي خبرگزاري فارس، منوچهر متكي وزير امورخارجه كشورمان امروز سه‌شنبه در ادامه نشست خبري مشترك با احمد‌ جامع جانگلي وزير خارجه سومالي در پاسخ به پرسشي در خصوص ضرب‌الاجل آمريكا در بحث هسته‌اي و افزايش تحريم‌ها عليه جمهوري اسلامي ايران و اقدامات ايران براي مقابله با اين تحريم‌ها، گفت: ما به درخواست وزير خارجه برزيل در سفري كه به ايران داشت به اين كشورها مهلت داديم كه اگر تا مدت مشخصي تصميم منطقي در مورد بحث تامين سوخت رآكتور تهران، چه در بحث خريد و چه معاوضه، اتخاذ نكنند جمهوري اسلامي ايران رسما اعلام خواهد كرد كه نسبت به تامين سوخت مورد نياز اين رآكتور براي تامين داروهاي خاص مورد نياز، اقدام خواهد كرد.
وي افزود: اين مهلتي است كه ما داديم و نمي‌توانيم بيشتر صبر كنيم. آنها در جريان مهلت ما هستند.
متكي همچنين در پاسخ به سئوالي ثبات در سومالي را ثبات در كل آن منطقه كه منطقه‌اي بسيار استراتژيك و مهم است برشمرد و با اشاره به قرار گرفتن مهمترين آبراه اين منطقه در تجارت بين شرق و غرب افزود: بي‌ثباتي در سومالي به منطقه تسري مي‌يابد و همه از تبعات منفي آن به رنج خواهند افتاد يا افتاده‌اند، همانطور كه در مورد دزدان دريايي گزارشات فراواني منتشر شد.
وزير خارجه ادامه داد: گفتگوهايي در مورد كمك به دولت و مردم سومالي و چگونگي مشاركت جمهوري اسلامي در كمك به بازگشت ثبات و آرامش به سومالي در همكاري با مجموعه منطقه‌اي و كميته منطقه‌اي « ايگاد» كه امور مربوط به سومالي را مديريت مي‌كند داشتيم و از رياست ايگاد براي سفر به تهران دعوت به عمل آمده كه مشورت‌هايي را در اين زمينه داشته باشيم.
متكي درباره نشست سران ايران و آفريقا كه سؤال يكي از خبرنگاران بود با بيان اينكه بنا بود مسائل اين نشست در نيمه دوم سال 2009 ميلادي هماهنگ شود، اظهار داشت: بخشي از كار صورت گرفته و هفته گذشته هيئت جمهوري اسلامي ايران با تيم هماهنگ‌كننده اتحاديه آفريقا نشست خوبي را برگزار كرد و برنامه‌ريزي‌ها در دست انجام است.
وزير خارجه كشورمان اضافه كرد: اميدواريم در اولين تاريخي كه از سوي اتحاديه آفريقا هماهنگ مي‌شود اين نشست در فاصله مناسبي برگزار شود كه فوايد خوب طرفيني براي ايران و آفريقا به همراه خواهد داشت.
متكي در پاسخ به پرسشي در خصوص كمك مالي ايران به دولت سومالي براي بازسازي اين كشور، با بيان اينكه ايران علاقه‌مند مشاركت در اين زمينه است، يادآور شد: فعلا شرايط در درون سرزمين سومالي به گونه‌اي نيست كه بتوانند موضوع بازسازي را به عنوان اولويت در دستور كار خود داشته باشند.
وي با اشاره به ملاقاتش با وزير خارجه سومالي خاطرنشان كرد: وزير خارجه سومالي در اين ملاقات توضيح داد كه چه بخشي از زير‌ساخت‌هاي اين كشور در طول 20 سال جنگ از بين رفته است.
متكي با ذكر اين نكته كه امر تجارت در سومالي در حال انجام است و شركت‌هاي اين كشور براي تامين مايحتاج و نيازهايشان با طرف‌هاي مختلف تجاري دنيا در ارتباط هستند، گفت: در اين زمينه ما مي‌توانيم مساعدت‌هايي را داشته باشيم. ما بدون تمركز بر سود‌گرايي و منفعت‌طلبي از تجار سوماليايي دعوت كرديم كه در زمينه واردات دارو از ايران و يا برخي زمينه‌هاي ديگر فعاليت كنند.
وزير خارجه با اشاره به قيمت پايين‌تر داروهاي توليد ايران در مقايسه با داروهاي توليدي ديگر كشورها گفت: در گفتگوها با وزير خارجه سومالي از اعزام برخي از بيماران اين كشور با پذيرش هزينه‌ها براي درمان در جمهوري اسلامي ايران سخن به ميان آمد كه ميزان هزينه‌ها در ايران نسبت به ديگر كشورها پايين‌تر است. ما سعي مي‌كنيم امكانات خود را معرفي كنيم و در برخي زمينه‌ها از جمله ايجاد درمانگاه و... در صورت فراهم بودن امكانات جمهوري اسلامي ايران آماده همكاري است.
به گزارش خبرنگار فارس، منوچهر متكي وزير خارجه كشورمان در ابتداي اين نشست خبري با اشاره به موقعيت جغرافيايي سومالي و قرار گرفتن اين كشور در منطقه‌اي استراتژيك اظهار داشت: تاريخ سومالي نشانگر اهميت جايگاه اين كشور و نقش‌آفريني مثبتي است كه اين كشور در منطقه و در صحنه آفريقا مي‌تواند ايفا كند.
وي با بيان اينكه متأسفانه سومالي در 2 دهه گذشته گرفتار بي‌ثباتي‌ها و ناآرامي‌هاي گسترده‌اي شد و برادران و خواهران ما در اين كشور با رنج‌هاي فراواني مواجه هستند، گفت: رهبران سومالي تلاش‌هايي را براي اينكه بتوانند در يك اجماع ملي و مشاركت‌ همه طرف‌ها ثبات و آرامش را به كشور برگردانند، انجام مي‌دهند. حدود يك سال پيش بر اساس قانون اساسي و چارچوب‌هاي قانوني، رئيس‌جمهور و سپس دولت سومالي شكل گرفت و اتحاديه آفريقا، كشورهاي منطقه در جهان اسلام، سازمان كنفرانس اسلامي و نهايتا جامعه بين‌‌المللي تلاش‌هاي پراكنده‌اي را صورت دادند تا به بازگشت ثبات، امنيت و آرامش به سومالي كمك كنند.
متكي اقدامات تروريستي و افراط‌گرايي را دو مشكل اساسي در سومالي برشمرد و افزود: متأسفانه اخيرا شاهد اقدام تروريستي در موگاديشو بوديم كه براثر آن افراد زيادي از جمله سه وزير كابينه سومالي كشته شدند كه ما اين جنايت را محكوم كرديم و معتقديم كساني كه اقدام تروريستي انجام مي‌دهند نمي‌توانند مدعي خدمت به كشور سومالي و ملت بزرگ اين كشور باشند.
وزير خارجه كشورمان با بيان اينكه ما در كنار دولت و مردم سومالي اينگونه اقدامات را محكوم مي‌كنيم، گفت: از همه آنهايي كه در مجموعه دولت نيستند و خودشان را سوماليايي مي‌دانند اين خواسته جدي را داريم كه به صحنه آشتي ملي برگردند و با مشاركت سازنده خود كشورشان را از اين شرايطي كه 20 سال است به آن دچارند، نجات دهند.
وي با ذكر اين نكته كه امروز دولت سومالي نيازمند كمك جهان اسلام و كشورهاي اسلامي است، به ديدار رئيس‌جمهور سومالي با محمود احمدي‌نژاد در حاشيه اجلاس اقتصادي كشورهاي اسلامي (كومسك) در استانبول اشاره كرد و افزود: رئيس‌جمهور سومالي در نامه‌اي كه به رئيس‌جمهور كشورمان نوشت مشكلات سومالي را بر شمرد و از جمهوري اسلامي خواستار مشاركت براي بازگشت ثبات و آرامش در سومالي و كمك به حل مشكلات مردم اين كشور شد.
متكي ادامه داد: وزير خارجه سومالي در سفر به تهران حامل پيامي براي رئيس‌جمهور كشورمان است و فكر مي‌كنيم حاصل گفتگوهاي ما بررسي راه‌هايي است كه جمهوري اسلامي چگونه مي‌تواند مشاركت بيشتري در روند بازگشت ثبات و آرامش به سومالي داشته باشد.


صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز

سایر خبرها

  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱ استقبال امیرعبداللهیان از همتای الجزایری در تهران
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰ دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه سیرالئون
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹ ملاقات سفیر ایران با زندانیان ایرانی در موزامبیک و کسب اطلاع از سلامت آنها
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸ رسانه اماراتی: حمیدتی و البرهان دیدار می‌کنند
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۹ گفت‌وگوهای منطقه‌ای بن‌سلمان و السیسی در پاریس
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۸ مغرب نشست «النقب» را به تعویق انداخت
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۷ سودان جنوبی مرزهایش با سودان را بست
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۶ دیدار سفیر ایران با رئیس مجلس نمایندگان تونس
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶ تأسف وزیر خارجه مصر از موضع اتحادیه اروپا درباره سوریه
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵ امیرعبداللهیان: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در دستورکار دولت است
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴ کنعانی حمله تروریستی در اوگاندا را به شدت محکوم کرد
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳ تصمیم دولت بورکینافاسو برای راه‌اندازی سفارت در تهران
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲ رئیس حزب‌ الوفد رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شد
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۸ تمدید سه روزه آتش‌بس در سودان
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۷ کرملین: تحقق طرح صلح آفریقا درباره اوکراین سخت است
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ دعوتنامه اردوغان برای السیسی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ 17 غیرنظامی سودانی از جمله چند زن و کودک در حمله هوایی کشته شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۵ کشته شدن 38 دانش‌آموز اوگاندایی در یک حمله تروریستی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۴ یونیسف: بیش از 1 میلیون کودک به علت جنگ در سودان آواره شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۳ «نیروهای پشتیبانی سریع» سودان، ارتش را به مثله کردن 2 عضو خود متهم کردند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۲ العربیه از تشکیل کمیته‌ ایرانی-مصری برای احیای روابط خبر داد
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷ سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره با محوریت ایران و تقویت روابط
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تشدید جنگ داخلی در سودان پس از پایان آتش‌بس 24ساعته
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵ رژیم صهیونیستی به دنبال تولید تسلیحات در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸ وعده ایتالیا برای کمک ۷۰۰ میلیون یورویی به تونس
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷ نشست شورای همکاری خلیج فارس و مصر درباره مسائل منطقه‌
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶ مشارکت رژیم صهیونیستی در رزمایش «شیر آفریقا» در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵ درگیری‌های خونین بین مردم و نیروهای امنیتی در سنگال
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴ کشته شدن ده‌ها کودک در شمال نیجریه در پی حمله مردان مسلح
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تمایل کومور برای ازسرگیری روابط رسمی با ایران