بزرگداشت عاشورا و شعائر عاشورايی بسته به نحوه طرح و شيوه اجرای آن توسط راويان وقايع عاشورا و مجريان برنامههای مختلف ايام محرم میتواند يكی از عوامل وحدتبخش ميان ملل مسلمان جهان باشد.
حجتالاسلام و المسلمين ابراهيم انصاری، رايزن فرهنگی جمهوری اسلامی ايران در سودان در گفتوگو با خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) با بيان اين مطلب گفت: گاه مشاهده میشود كه راويان حماسه عاشورا و افراد و رسانههايی كه نقش پيامرسانی واقعه عاشورا را برعهده دارند طوری اين وقايع را منعكس میكنند كه گويی امام حسين(ع) تنها متعلق به قشر خاصی از مسلمانان است.
وی افزود: طرح اين واقعه به اين شكل میتواند منجر به جدايی ميان گروههای مختلف مسلمانان شود اما اگر اين موضوع همانطور كه هست از مذهب و يك فكر خاص اعتقادی فراتر رود و حسين بن علی(ع) را آنگونه كه خدا خواسته و توصيف كرده، توصيف نمايند يعنی ايشان را به عنوان فرزند رسول خدا(ص) و يكی از پنج تن آل عبا معرفی نمايند و حركت امام حسين(ع) را در راستای تكميل حركت پيامبر اكرم(ص) بدانند، بزرگداشت عاشورا و شعائر عاشورايی به يكی از عوامل مهم وحدتبخش ميان ملل مسلمان جهان تبديل میشود.
انصاری در ادامه گفت: واقعيت امر نيز اين است كه در زمان قيام ابا عبدالله الحسين(ع) دستهای كه پاكباخته در ركاب ايشان در مقابل ظلم ايستادند از گروههای مختلف مسلمانان بودند و دستهای كه در مقابل ايشان قرار گرفتند نيز متشكل از گروههای مختلف مسلمانان بودند و تفكيكی در اين زمينه وجود نداشت.
وی افزود: از اين رو اگر پيام اباعبدالله(ع) به درستی مطرح شود همه گروههای مسلمانان و حتی غيرمسلمانانی كه شيفته امام حسين(ع) هستند و برای ايشان و خاندان اهل بيت(ع) احترام فراوانی قائلند میتوانند در كنار پيروان آن حضرت در عصر حاضر قرار گيرند و با اتحاد با يكديگر برای دفاع از مظلومان و مقابله با ظلم به پا خيزند.
رايزن فرهنگی ايران در سودان در ادامه با اشاره به نقش بانوان در قيام عاشورا گفت: از ابتدای تصميم حركت امام حسين(ع) برای مقابله با ظلم يزيد جايگاه بانوان بسيار محكم و والا ترسيم شد به طوريكه با وجود اصرار حتی نزديكترين و مؤثرترين افراد به اباعبدالله(ع) برای فاصله گرفتن بانوان از كاروان عاشورايی و باقی ماندن در حاشيه امن، اباعبداللهالحسين(ع) نقش سازنده و مؤثر بانوان را به منصه ظهور گذاشت.
وی افزود: بانوان در كاروان عاشورا همپای ديگران به انجام وظايف خود پرداختند و با تحمل همه مصائب و رنجها پس از آن واقعه دلخراش با بر عهده گرفتن رسالت سنگين پيامرسانی واقعه عاشورا پيام شهدای كربلا را به گوش همگان رساندند و آن را ماندگار كردند و امروز اگر مسلمانان و جهانيان اطلاعی از حادثه كربلا دارند مرهون زحمات، تلاشها، همراهی، صبر و مجاهدت بانوان عاشورايی به ويژه زينب كبری(س) است.
انصاری در ادامه گفت: امام خمينی(ره) نيز با استفاده از اين الگو از ابتدای شكلگيری نهضت اسلامی در ايران جايگاه بانوان مسلمان را بسيار مهم و ضروری ترسيم كردند و همواره بر اهميت فراوان نقش بانوان در عرصههای مختلف اجتماعی، علمی، فرهنگی و انسانسازی تأكيد داشتند.
وی در ادامه قيام امام حسين(ع) را كه قيام حق عليه باطل بود رسالتی هميشگی بر دوش حقشناسان خواند و گفت: مقابله با ظلم و ظالم از ابتدای حيات بشری و از روزگار هابيل و قابيل وجود داشته و تا زمانيكه بشر در روی زمين زندگی میكند اين تقابل وجود خواهد داشت و اين وظيفه همه پيروان راه حق است كه در مقابل باطل قيام كنند.
رايزن فرهنگی ايران در سودان افزود: اوج اين تقابل در زمان امام حسين(ع) رخ داد و خالصانهترين شيوه جانفشانی در راه حق توسط اباعبدالله(ع) و ياران ايشان به نمايش گذاشته شد و بهترين الگوی مقابله با ظلم و پايداری مظلوم برای بشريت ترسيم شد طوريكه گاندی رهبر آزادی بخش هند میگويد: من از حسينبنعلی آموختم كه چگونه مظلومی باشم كه پيروز شوم.
حجتالاسلام ابراهيم انصاری، رايزن فرهنگی جمهوری اسلامی ايران در سودان در پايان در مورد دلايل توجه غيرمسلمانان به قيام عاشورا و علاقه به شخصيت اباعبداللهالحسين(ع) گفت: امام حسين(ع) پايههای قيام خود را بر نجات بشريت با هر گونه تفكر و اعتقاد بنا گذاشتند و در روز واقعه رو به سپاهيان مخالف خود كردند و گفتند كه اگر دين نداريد و به روز قيامت معتقد نيستيد دست كم آزاده باشيد و اين آزادگی و آزادی خواهی است كه قيام امام حسين (ع) را به الگويی برای همه آزادگان جهان تبديل كرده و همين امر است كه موجب گرايش همه آزادیخواهان جهان پيرو هر كيش و آيينی كه هستند به امام حسين (ع) شده است.