جرج گالووي نماينده پارلمان انگليس و رئيس کاروان شريان زندگي سه حامل کمکهاي بشردوستانه براي مردم تحت محاصره نوار غزه در گفتگو با برنامه "بدون مرز" ( بلاحدود) شبکه الجزيره با متهم کردن مقامهاي مصري به دروغگويي، تاکيد کرد: اگر محاصره مردم غزه صد سال هم به طول انجامد هرگز تسليم نخواهند شد.

گالووي رئيس حزب احترام انگليس درباره ورود اين کاروان به نوار غزه پس از يک ماه سفر و مشکلاتي که روزهاي گذشته با آن روبرو شد، گفت: از اينکه پس از سي و يک روز سخت و دشوار توانستيم وارد فلسطين شويم، خوشحاليم، آتشفشان خوشحالي مردم غزه منفجر شد. حتي خونهايي بر زمين ريخته شد تا ما به فلسطيني که تحت محاصره است، برسيم سي و يک سال است که در کنار اعراب هستم اما دولت مصر اينگونه با کساني که هزاران مايل را براي کمک به مردم فلسطين سپري کرده اند طوري رفتار کرد که کارشان به بيمارستان کشيد و خون برخي از آنها ريخته شد و مورد ضرب و جرح پليس مصر قرار گرفتند ما از اقدامات پليس مصر تصويربرداري کرديم آنها با سنگهاي بزرگ بر سر غيرنظامياني مي زدند که تنها جرم آنها تلاش براي رسيدن به غزه و همراهشان دارو براي کساني که دارويي ندارند، بود.
مجري الجزيره پرسيد دولت مصر شما و کاروان شريان زندگي را متهم کرده است که عامل بروز بحران و مشکلات اخير بوديد نظرتان چيست؟ گالووي گفت: دوربينهاي شما اکنون از تمام جوانان عضو کاروان ما، فيلمبرداري مي کنند؛ جواناني که سرهايشان باندپيچي شده است و خون همچنان از صورتشان مي چکد و لباسهايشان خونين است، پنجاه و پنج نفر از مجموع پانصد عضو کاروان شريان زندگي مجروح شده اند که حدود ده درصد از اعضاي کاروان را تشکيل مي دهند، چرا؟ زيرا آنها مخالف رفتن به بندر العريش مصر بودند زيرا بندر بسيار کوچکي است ، نيروهاي مصري ما را در پشت درهاي بسته محبوس کردند بدون اينکه غذايي به ما بدهند، ما را محاصره کردند در حاليکه دوربينهاي شبکه هاي تلويزيوني در مکاني که ما محبوس شديم از جنايتي که در حق ما رخ داد، تصوير برداري کردند. به آنها (مقامهاي مصر) گفتم بيست و هفتم دسامبر را براي خودتان مشکل ساز نکنيد بلکه بياييم آن را براي اسرائيل در سالگرد جنايت بزرگش بر ضد مردم غزه مشکل ساز کنيم، اجازه دهيد تمام نگاهها و انگشت اتهام را متوجه اسرائيل کنيم، اما مقامهاي مصري بر گرفتن تصميم نادرست اصرار کردند و اين مشکل را به وجود آوردند. اکنون پس از سپري کردن هفته نخست ماه ژانويه و خونهايي که بر زمين ريخته شد و اموالي که به سرقت رفت ،تمام اين ننگ و خفت براي يک کشور بزرگي مانند مصر به وجود آمد ، مصر به سبب اين اقدامات احمقانه دولت خود اکنون انگشت نما شده است و با تمام وجودم معتقدم حداقل هشتاد درصد ملت مصر از اين رفتارها رضايت ندارند.
مجري الجزيره پرسيد از شما مي خواهم ميان ملت و دولت مصر تفاوت قائل شويد، احمد ابوالغيط وزير خارجه مصر گفته بود از همان ابتدا بندر العريش را براي رفتن شما مشخص کرده بود و وزارت خارجه مصر هم نامه اي براي دفتر شما ارسال کرده بود و مي گويند شما تخلف کرده ايد. گالووي گفت: حداقل هشتاد درصد ملت مصر، هرگز از رفتاري که با کاروان شريان زندگي سه انجام شد، راضي نيستند، بله، بايد بگويم حکومت مصر، اکنون به نام يک کشور بزرگ به جهانيان دروغ مي گويد در هفدهم دسامبر که مي گويند نامه وزارت خارجه مصر به دفترم رسيده، کاروان ما در حال حرکت بود و هفدهم دسامبر در سوريه بوديم، و تدابيري براي رفتن به بندر عقبه اردن انجام شد اما در ادامه ما را وادار کردند از بندر نويبع به بندر لاذقيه سوريه برگرديم و پولهايي که بايد خرج مردم غزه کنيم، خرج بليت و اجاره کشتي ها و هواپيما کنيم، اين شروط مصر احمقانه بود، نويبع بندر بين المللي بزرگي است در حاليکه العريش روستاي کوچکي است وزارت خارجه مصر به ويژه حسام زکي براي گمراه کردن ملتهاي عربي تلاش مي کند، اما کاملا اطمينان دارم که دو روايت وجود دارد روايت اول، روايت حسام زکي است و روايت دوم، روايت جرج گالووي است و مردم بهتر مي دانند کدام روايت درست است .
مجري پرسيد حسام زکي شما را به گمراه سازي و از بين بردن اموال کمک کنندگان مجبور کرده است نظرتان چيست؟ گالووي اظهار داشت: نگران پول نباشيد، زيرا مردم خليج فارس هزينه هايي را که زکي و دوستانشان باعث شده، مي پردازند، اگر او از دروغ دست بردارد حقيقت را درباره اش مي گوييم، ارسال نامه در نوامبر (به دفتر گالووي) بي اساس است، اگر راست مي گويند به جهانيان نشان دهند که در اين تاريخ نامه نوشته اند در حالي که نامه آنها زماني رسيده است که کاروان در هفدهم دسامبر در سوريه بود و همه اردني ها منتظر ما بودند، بنابراين تمام اين تحرکات (دولت مصر) تلاش براي گمراه کردن مردم است. دولت مصر به ما گفت بايد به بندر العريش برويد و شما ديديد با چه مصيبتي در آنجا روبرو شديم اما کساني که هزاران مايل را براي کمک به مردمي که نه غذا دارند و نه دارو، بدون هر گونه دليلي، مورد ضرب و جرح پليس ضد شورش مصر قرار گرفتند من نمي خواهم جنگي بر ضد مصر به راه اندازم آنهايي که اکنون بر ملت بزرگ مصر حکومت مي کنند، دچار محاسبات اشتباه شده ا ند اما نکته مهم اين است که اين کاروان، سومين کارواني است که با چنين مشکلات و مصايبي روبرو مي شود.
وي درباره علت اين اقدامات حکومت مصر تاکيد کرد: زيرا حکومت مصر بخشي از محاصره تحميلي بر ملت فلسطين در غزه است و اين حقيقت را نمي توان کتمان کرد.
گالووي درباره اين سئوال که مصر چه نفعي از اين اقدامات بر ضد کاروانهاي بشردوستانه و جلوگيري از ورود آنها به غزه مي برد، گفت: آنها در حال احداث ديوار هستند ديوار ننگين در اطراف غزه، ديواري براي کمک به خفه کردن مردم غزه، دلايل اين اقدامات،سياسي است، چرا؟، زيرا ملت فلسطين در انتخابات آزاد و سالم (به حماس) راي داد و مصر و انگليس و اسرائيل و آمريکا با اين تصميم مردم فلسطين مخالفند.
گالووي افزود: من شخصا جزو کساني که از حماس حمايت مي کنند، نيستم من در طول زندگي ابوعمار ياسر عرفات از وي حمايت مي کردم، اما تنها کسي که حق رهبري بر ملت فلسطين را دارد، ملت فلسطين است نه مصر و نه اسرائيل و ايالات متحده و نه انگليس و به همين سبب، آنها مردم غزه را محاصره مي کنند. همه جهانيان مي دانند ديوار ننگين که با کمک ايالات متحده براي محاصره و خفه کردن اين مردم احداث مي کنند به مثابه يک جنگ بي شرمانه اي است که به همراه اسرائيل عليه ملت غزه به راه انداخته اند تا مردم غزه را گرسنه نگه دارند به اين اميد که ملت تسليم شوند اما من سه بار به غزه آمده ام ملت غزه هرگز تسليم نخواهد شد و هر کس چنين آرزويي را در سر مي پرواند چه در اسرائيل يا هر مکان ديگر و گمان مي کند مردم غزه بر اثر گرسنگي تسليم مي شوند، چنين مردمي را خوب نمي شناسد ملت غزه هرگز تسليم نمي شود، آنها اين همه فداکاري کرده و قرباني داده ا ند (در راه آرمانهاي خود) و حتي اگر تا صد سال ديگر هم آنها را محاصره کنيد، سر تسليم فرود نخواهند آورد.


صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز

سایر خبرها

  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱ استقبال امیرعبداللهیان از همتای الجزایری در تهران
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰ دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه سیرالئون
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹ ملاقات سفیر ایران با زندانیان ایرانی در موزامبیک و کسب اطلاع از سلامت آنها
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸ رسانه اماراتی: حمیدتی و البرهان دیدار می‌کنند
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۹ گفت‌وگوهای منطقه‌ای بن‌سلمان و السیسی در پاریس
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۸ مغرب نشست «النقب» را به تعویق انداخت
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۷ سودان جنوبی مرزهایش با سودان را بست
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۶ دیدار سفیر ایران با رئیس مجلس نمایندگان تونس
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶ تأسف وزیر خارجه مصر از موضع اتحادیه اروپا درباره سوریه
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵ امیرعبداللهیان: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در دستورکار دولت است
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴ کنعانی حمله تروریستی در اوگاندا را به شدت محکوم کرد
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳ تصمیم دولت بورکینافاسو برای راه‌اندازی سفارت در تهران
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲ رئیس حزب‌ الوفد رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شد
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۸ تمدید سه روزه آتش‌بس در سودان
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۷ کرملین: تحقق طرح صلح آفریقا درباره اوکراین سخت است
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ دعوتنامه اردوغان برای السیسی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ 17 غیرنظامی سودانی از جمله چند زن و کودک در حمله هوایی کشته شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۵ کشته شدن 38 دانش‌آموز اوگاندایی در یک حمله تروریستی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۴ یونیسف: بیش از 1 میلیون کودک به علت جنگ در سودان آواره شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۳ «نیروهای پشتیبانی سریع» سودان، ارتش را به مثله کردن 2 عضو خود متهم کردند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۲ العربیه از تشکیل کمیته‌ ایرانی-مصری برای احیای روابط خبر داد
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷ سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره با محوریت ایران و تقویت روابط
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تشدید جنگ داخلی در سودان پس از پایان آتش‌بس 24ساعته
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵ رژیم صهیونیستی به دنبال تولید تسلیحات در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸ وعده ایتالیا برای کمک ۷۰۰ میلیون یورویی به تونس
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷ نشست شورای همکاری خلیج فارس و مصر درباره مسائل منطقه‌
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶ مشارکت رژیم صهیونیستی در رزمایش «شیر آفریقا» در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵ درگیری‌های خونین بین مردم و نیروهای امنیتی در سنگال
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴ کشته شدن ده‌ها کودک در شمال نیجریه در پی حمله مردان مسلح
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تمایل کومور برای ازسرگیری روابط رسمی با ایران