مصر

آمريكا حمايت خود را از ساخت ديوار فولادي در مرزهاي مصر و غزه اعلام كرد.


به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، گوردون دوگويد، سخنگوي وزارت امور خارجه آمريكا، با تاكيد بر حمايت اين كشور از افزايش كمك‌هاي بشردوستانه به فلسطينيان در نوار غزه، عنوان داشت كه كشورش با تدابير اتخاذ شده از سوي مصر در مرزهايش با نوار غزه با هدف ممانعت از قاچاق سلاح به اين منطقه، موافق است.

وي تاكيد كرد: ما از ارسال كمك‌هاي بشر دوستانه به غزه حمايت مي‌كنيم و كانال‌هايي براي ارسال اين كمك‌ها وجود دارد، اما نبايد حماس و يا هر طرف ديگر در اين خصوص مانع تراشي كند.

سخنگوي وزارت امور خارجه آمريكا گفت: توقف قاچاق سلاح و فراهم كردن شرايط براي ورود كمك‌هاي بشردوستانه به غزه، ضروري است.

وي افزود: آنچه كه ما به دنبال آن هستيم، ممانعت از استفاده از گذرگاه‌ها براي قاچاق سلاح است اما در عين حال به دنبال راهكارهايي براي بهبود وضعيت معيشتي ساكنان نوار غزه از طريق افزايش كمك‌هاي بشر دوستانه هستيم.

وي با تقدير از نقش مصر جهت حل و فصل بحران منطقه گفت: ما به همكاري‌هاي خود با مصر به عنوان يكي از شركايي كه از نفوذش در منطقه جهت قانع نمودن طرف‌هاي ذيربط پرونده صلح نسبت به بازگشت به ميز مذاكرات استفاده مي‌كند، ادامه مي‌دهيم.

از سوي ديگر، ميروسلاو لايچاك وزير امور خارجه اسلواكي نيز با حمايت از تصميم مصر براي ساخت ديوار در مرزهايش با نوار غزه، آن را يك تصميم مناسب خواند و افزود: ما وضعيت دولت مصر را در خصوص ممانعت از قاچاق سلاح و اقدامات غير قانوني درك مي‌كنيم و معتقديم مصر براي حمايت از مرزهايش مسووليت دارد.

وي گفت:‌ هر چند كه ما معتقديم راهكار ايجاد ديوار در مرزهاي مصر و غزه راهكار ساده‌اي نيست، اما از نظر ما راه‌حلي مناسب است.

وزير امور خارجه اسلواكي تاكيد كرد كه كشورش به نقش مصر در مسايل منطقه‌اي احترام مي‌گذارد و اسلواكي مي‌تواند از تجربه‌هاي سياستمداران مصري در امور خاورميانه براي آغاز فعاليت‌هاي منطقه‌اي‌اش استفاده كند.

اين در حالي است كه تعدادي از فعالان سياسي مصر از جنبش‌هاي كفايه و الكرامه، تلاش‌هاي گسترده‌اي را براي جمع آوري امضا جهت مخالفت با ساخت ديوار فولادي در مرزهاي اين كشور و غزه آغاز كرده‌اند.

تاكنون تعداد حدود 120 تن از شخصيت‌هاي سياسي مختلف و نمايندگان پارلماني مصر در اين امضا‌ها مشاركت نموده‌اند و مخالفت كامل خود را با ساخت اين ديوار اعلام كردند.

مخالفان ساخت ديوار فولادي هشدار داده‌اند كه چنين اقدامي هم براي امنيت قومي مصر خطرناك است و هم منافع مصر و فلسطين را متضرر مي‌سازد.

مخالفان مصري هم چنين تاكيد كردند: ساخت ديوار فولادي جنايتي عليه مليت و دين است و حاكميت مصر بر اساس برخي اصول از جمله آزادي از قيد و بند‌هاي مربوط به توافقنامه‌ي كمپ ديويد و بازگشايي گذرگاه رفح تحت حاكميت و قوانين مصري محقق خواهد شد.

كانون وكلاي مصر نيز ضمن محكوم كردن ساخت ديوار فولادي در مرزهاي اين كشور با نوار غزه، از حسني مبارك رييس جمهور مصر خواست تا در سياست‌هاي خود در قبال نوار غزه و جنبش حماس تجديدنظر كند.

محمد الدماطي، مسوول كميته‌ي آزادي كانون وكلاي مصر، در گفت‌وگو با سايت اينترنتي الجزيره و در جريان تظاهراتي كه وكلا و فعالان مصري مقابل كانون وكلا در اعتراض به ساخت ديوار برگزار كرده بودند، عنوان داشت: تصميم دولت براي ساخت اين ديوار غير قانوني است، زيرا دولت موافقت پارلمان را پيش از آغاز اين طرح دريافت نكرده و ما معتقديم كه اين اقدام نه به سود امنيت مصر و نه امنيت منطقه است.

تظاهر كنندگان مصري هم چنين با سر دادن شعارهايي، ساخت اين ديوار را محكوم كرده و حمايت از مقاومت در غزه را خواستار شدند.

وكيلان و فعالان مصري در اين تظاهرات تصميم دولت را براي ساخت ديوار فولادي با اخبار منتشر شده مبني بر سناريوي موروثي كردن رياست جمهوري در مصر مرتبط دانستند و تاكيد كردند: حكومت مصر قصد دارد از فلسطينيان و شرايط سخت آنها در نبرد موروثي كردن رياست جمهوري مصر استفاده كند.

الدماطي تاكيد كرد: حمايت از امنيت قومي مصر نيازمند حمايت و تحكيم غزه به عنوان خط مقدم دفاع از سينا است نه از طريق تضعيف اين منطقه و تقويت دشمن غزه و دشمن اعراب يعني اسراييل.

وي گفت: دولت مصر از مساله فلسطينيان در نبرد موروثي كردن رياست جمهوري براي جمال مبارك استفاده مي‌كند و پس از آن كه تمامي ثروت‌ها، حاكميت و تصميم‌گيري‌هاي كشور را در اختيار سروران آمريكايي‌اش قرار داده، اكنون به دنبال قرباني جديدي است كه فلسطينيان و ساكنان غزه اين قربانيان جديد هستند.

جمال تاج الدين، يكي ديگر از وكلاي مشهور مصر نيز گفت: موضع‌گيري‌هاي دولت مصر در قبال غزه وجهه اين كشور و رشادت‌هاي ملتش را در تاريخ حمايت از مساله فلسطين خدشه‌دار كرد.

وي از رسانه‌هاي عربي و بين‌المللي خواست تا بين موضع‌گيري حزب حاكم و موضع‌گيري مردم مصر در قبال غزه تفاوت قائل شوند.

اين وكيل مصري تاكيد كرد: حكومت حاكم بر مصر بر خلاف اصول منافع مصر و منطقه عمل مي‌كند و براي توجيه اين اقداماتش مي‌گويد كه بر اساس حقايق موجود در منطقه برخورد مي‌كند، اما حقيقت اين است كه دولت مصر بيش از هر چيز در خدمت سياست‌هاي آمريكا و صهيونيست‌ها عمل مي‌كند.

عبدالعزيز الحسيني، مسوول برنامه‌ي مخالفت با ساخت ديوار فولادي مصر نيز اقدام مصر را در ساخت اين ديوار موجب خدشه‌دار كردن وجهه اين كشور در سازمان‌هاي حقوق بشر جهاني دانست.

ائتلاف سازمان‌هاي بزرگ اسلامي در آمريكا نيز با انتقاد از آنچه بدرفتاري دولت مصر با فلسطينيان دانست، از ساخت ديوار فولادي در مرزهاي اين كشور با غزه انتقاد كرد.

بر اساس گزارش سايت اينترنتي اليوم السابع، اين ائتلاف از دولت مصر خواسته تا اجازه بدهد كمك‌هاي بشر دوستانه از طريق مرزهاي مشترك اين كشور وارد غزه شود.

ائتلاف سازمان‌هاي بزرگ اسلامي در آمريكا با انتقاد از ساخت ديوار فولادي تاكيد كرده كه اين ديوار راه ارتباطي تونل‌هايي كه فلسطينيان محاصره شده در غزه از آن براي رفع احتياجات خود استفاده مي‌كردند، قطع مي‌كند.

اين ائتلاف كه متشكل از 10 سازمان بزرگ اسلامي در آمريكا است، در تلاش است تا براي بررسي اين موضوع با سفير مصر در واشنگتن ديدار كند.

آغا سعيد، رييس ائتلاف مذكور، در بيانيه‌اي تاكيد كرد: محاصره نوار غزه از سوي اسراييل وارد سومين سال شده و يك و نيم ميليون فلسطيني محاصره شده در اين منطقه در بدترين شرايط و بحران انساني به سر مي‌برند و سازمان ملل نيز اعلام كرده كه دست كم 90 درصد ساكنان نوار غزه اكنون براي رفع نيازهاي خود به كمك‌هاي قضايي سازمان ملل متحد، متكي هستند.

وي افزود: مصر با تسليم پذيري در برابر اعمال فشارهاي اسراييل و آمريكا در تلاش است تا اين ديوار را احداث كند و مسلمانان آمريكا چنين اقدامي را به شدت محكوم مي‌كنند.

انجمن علماي فلسطين نيز فتاواي اخير سيد طنطاوي، شيخ الازهر را درباره شرعي بودن احداث ديوار فولادي مصر در مرزهاي غزه، مزدورانه خواند.

اين انجمن طي بيانيه‌اي كه نسخه‌اي از آن به مركز اطلاع رساني فلسطين دورنگار شد، اين سوال را مطرح كرد كه شيخ الازهر با چه مجوزي ساخت اين ديوار را شرعي و جايز اعلام كرده است و اين در حالي است كه اسلام حتي حبس و زنداني كردن يك گربه را نيز حرام دانسته است؛ چه برسد به ملت مسلماني مانند ساكنان نوار غزه كه اقدام به مقابله با دشمن صهيونيستي مي‌كنند؟

در ادامه اين بيانيه آمده است: زماني كه در روز قيامت قلم و دست و چشمان و زبان و تمامي اعضا و جوارح بدنت كه از آنها در صدور فتواي جواز كشتار يك ملت مسلمان و به گرسنگي كشاندن و خفه كردن آنها به جرم مقاومت در برابر دشمن استفاده مي‌كني، به شهادت عليه تو برخيزند، چه جوابي خواهي داشت و حال آن كه اين دشمن بر مقدسات امت و ميراث آن چنگ انداخته و عزت و كرامت آن را پايمال مي كند؟

انجمن علماي فلسطين در بخش ديگري از بيانيه خود اين سوال را مطرح كرده است: آيا زماني كه فردي برادر مومن خود را محاصره كرده و مانع از رسيدن غذا و دارو و پوشاك به وي مي‌شود، ما و ملت‌هايمان مشمول رحمت خدا خواهيم بود؟ اگر ساكنان نوار غزه مومن هستند وظيفه تمامي مومنان است كه آنها را ياري كنند، اما ما مي‌بينيم كه به جاي ياري، ديواري در زير و روي زمين ساخته مي‌شود و ما را از زندگاني شرافتمندانه انساني و اسلامي محروم مي‌كنند.

اين انجمن در پايان بيانيه خود از مواضع تمامي علما از جمله اتحاديه جهاني علماي مسلمان به رياست دكتر يوسف قرضاوي، جبهه علماي الازهر ـ مصر، جماعت اسلامگرا ـ پاكستان، دكتر صلاح سلطان، دكتر صفوت حجازي، دكتر سالم ابو الفتوح، هيات علماي مسلمان ـ الجزائر، انجمن علماي شريعت خليج و شيخ جلال الشرقي در بحرين كه احداث ديوار فولادي مصر را حرام اعلام كرده اند تمجيد و تقدير كرد.


صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز

سایر خبرها

  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱ استقبال امیرعبداللهیان از همتای الجزایری در تهران
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰ دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه سیرالئون
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹ ملاقات سفیر ایران با زندانیان ایرانی در موزامبیک و کسب اطلاع از سلامت آنها
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸ رسانه اماراتی: حمیدتی و البرهان دیدار می‌کنند
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۹ گفت‌وگوهای منطقه‌ای بن‌سلمان و السیسی در پاریس
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۸ مغرب نشست «النقب» را به تعویق انداخت
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۷ سودان جنوبی مرزهایش با سودان را بست
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۶ دیدار سفیر ایران با رئیس مجلس نمایندگان تونس
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶ تأسف وزیر خارجه مصر از موضع اتحادیه اروپا درباره سوریه
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵ امیرعبداللهیان: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در دستورکار دولت است
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴ کنعانی حمله تروریستی در اوگاندا را به شدت محکوم کرد
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳ تصمیم دولت بورکینافاسو برای راه‌اندازی سفارت در تهران
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲ رئیس حزب‌ الوفد رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شد
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۸ تمدید سه روزه آتش‌بس در سودان
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۷ کرملین: تحقق طرح صلح آفریقا درباره اوکراین سخت است
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ دعوتنامه اردوغان برای السیسی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ 17 غیرنظامی سودانی از جمله چند زن و کودک در حمله هوایی کشته شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۵ کشته شدن 38 دانش‌آموز اوگاندایی در یک حمله تروریستی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۴ یونیسف: بیش از 1 میلیون کودک به علت جنگ در سودان آواره شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۳ «نیروهای پشتیبانی سریع» سودان، ارتش را به مثله کردن 2 عضو خود متهم کردند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۲ العربیه از تشکیل کمیته‌ ایرانی-مصری برای احیای روابط خبر داد
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷ سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره با محوریت ایران و تقویت روابط
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تشدید جنگ داخلی در سودان پس از پایان آتش‌بس 24ساعته
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵ رژیم صهیونیستی به دنبال تولید تسلیحات در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸ وعده ایتالیا برای کمک ۷۰۰ میلیون یورویی به تونس
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷ نشست شورای همکاری خلیج فارس و مصر درباره مسائل منطقه‌
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶ مشارکت رژیم صهیونیستی در رزمایش «شیر آفریقا» در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵ درگیری‌های خونین بین مردم و نیروهای امنیتی در سنگال
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴ کشته شدن ده‌ها کودک در شمال نیجریه در پی حمله مردان مسلح
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تمایل کومور برای ازسرگیری روابط رسمی با ایران