بيش از 10 ميليون دانش آموزمقاطع دوگانه آموزش دوره عمومي آفريقاي جنوبي امروز ]چهارشنبه سال تحصيلي جديد را آغاز کردند.
اين 10 ميليون دانش آموز بخشي از جمعيت 48 ميليوني اين کشور هستند که بيش از يک ميليون از آنها را دانش آموزان سال اول ابتدايي تشکيل مي دهند که اين آمار بخوبي نشان مي دهد که آفريقاي جنوبي تا چند سال آينده از جمعيتي جوان برخوردار خواهد بود.
در نظام آموزشي آفريقاي جنوبي آموزش دوره عمومي در سه مرحله: مقطع اصلي (پايه)، مقطع متوسطه و مقطع پيشرفته يا عالي طراحي شده است و دو مقطع اوليه اجباري هستند.
مقطع نخست از آموزش عمومي به هفت سال ابتدايي (پايه) و پنج سال متوسطه تقسيم مي شود و مقطع پيشرفته نيز شامل دوره پيش دانشگاهي (کالج) و دوره سه ساله مقدماتي (ليسيانس) مي شود که مرحله نخست از تحصيلات عالي است.
پس از اين مرحله، يک دوره يک ساله پيش تحصيلات تکميلي يا قبل از فوق ليسانس (آنرز) وجود دارد و تحصيلات تکميلي (فوق ليسانس) و دروه آنرز يکساله پيش دکتراتا دوره تخصصي دکترا رشته هاي مختلف نيز جزو تحصيلات کميلي نظام آموزش عالي آفريقاي جنوبي به حساب مي آيند.
طبق آمار هاي منتشره هر سال 67 تا 70 درصد فارغ التحصيلان مقطع متوسطه وارد کالج و دانشگاه هاي دولتي و خصوصي کشور مي شوند.
اما در خصوص آموزش بايد گفت که هر يک از مقاطع مذکور داراي دو سيستم آموزش دولتي و خصوصي مي باشند که غالب مردم فرزندانشان را به مدارس، کالج و دانشگاه هاي دولتي مي فرستند.
بسياري از مدارس خصوصي آفريقا جنوبي سال تحصيلي خود را روزدتر و يا ديرتر از مدارس دولتي آغاز مي کنند، بيشتر به دليل اينکه دانش آموزان و کادر آموزشي آنها بهتر و راحتر بتوانند از تعطيلات عمومي کشور بهره برداري کنند.
لايحه اصلاحي قوانين آموزشي سال 2002 (1381) در پارلمان آفريقاي جنوبي، سن ورود به مدرسه و کلاس اول را هفت سالگي تعيين کرده است، اما سن ورود به کلاس اول امروزه پنج سال تمام و يا ورود به شش سالگي است.
اما چنانچه والديني معتقد باشند که فرزندانشان از سن پنج سالگلي آمادگي تعليم و تربيت عمومي را دارد، مي توانند آنها را حتي از پنج سالگلي به مدرسه و يا دوره پيش دبستاني بفرستند.
مقطع پيش دبستاني کشور از سال 2002 (1381) آغاز شده است که از پنج سالگي تا شش سالگي کودکان را شامل مي شود و در اين دوره کودکان دروس عملي آمادگي براي دوره ابتدايي را فرا مي گيرند.
در قانون اساسي آفريقاي جنوبي برنامه هاي "تحصيل ملي" براي کودکان و نوجوانان کشور بر پايه "تدريس مبتني بر نتيجه آموزش" استوار است، يعني ميزان سختي و راحتي فراگيري منابع درسي استاندارد نبوده و براساس ميزان موفقيت دانش آموزان در هر مقطع و هر منطقه جغرافيايي ارزيابي مي شود، چون زبان هاي 11 گانه رسمي در آفريقاي جنوبي يکي از موانع استاندارد سازي منابع درسي در اين کشور است زيرا منابع درسي به هريک از اين زبان ها تدريس مي شود.
برنامه "تدريس مبتني بر نتيجه آموزش" در سال 1998 (1377) يعني چهار سال بعد از پيروزي انقلاب ضد تبعيض نژادي در اين کشور تدوين و تصويب شد و از همان سال به مورد اجرا در مي آيد.
در اين سيستم آموزشي اصل بر رابطه بين محصل و معلم است که انجام کار گروهي نيز در آن از اهميت خاص برخوردار است.
به هر حال با توجه به مذاکرات و کشمکش هاي دادگاه قانون اساسي و کارشناسان متخصص امر آموزش عمومي، سن ورود به مدرسه و ورود به کلاس اول 5 سال تمام اعلام شده است که اين ماده قانوني از سال تحصيلي 2004 (1383) در اين کشور اجرا مي شود.
در اين کشور آموزش دوره پايه يا ابتدايي (در چهار سال نخست) بر سه محور فراگيري خواندن و نوشتن، شمردن و عمليات هاي اوليه حساب، مهارت هاي زيستي و فراگيري يک زبان ديگر استوار است.
در ابتداي مقطع متوسطه در دوره نخست دبيرستان از سال 7 تا 9، دانش آموز بايد در زمينه خواندن و نوشتن زبان اول و دوم و مکاتبه آنها، دانش رياضيات، (علوم رياضي اعم از حساب، جبر، هندسه و مثلثات)، هنر و فرهنگ، آشنائي با محيط زيست (طبيعت، انسان و جامعه) و علوم اجتماعي، علوم مديريت اقتصادي، علوم طبيعي و تکنولوژي مهارت يابد.
پايه نهم به معناي پايان آموزش سطح يک و اخذ مدرک تحصيلي دوره عمومي است و بعد از آن دوره سه ساله تکميلي دبيرستا ن تا سال 12 مي رسد و سپس دوره دو ساله پيش دانشگاهي يا کالج آغاز مي شود که اين مقطع از حالت آموزش اجباري آن خارج مي شود.
يادآوري مي شود که در آفريقاي جنوبي که به رنگين کماني از فرهنگ ها معروف است 11 زبان رايج است که انگليسي زبان نخست و آفريکانس که زباني ساده شده از زبان هاي هلندي و آلماني و در واقع زبان اقليت سفيدپوست اين کشور است، زبان دوم مي باشد.
منابع درسي کشور در همه مقاطع آموزش عمومي به اين دو زبان تدريس مي شوند، اما منابع علمي و آموزشي در دوره آموزش عالي فقط به زبان انگليسي و در دانشگاه هاي خاص که احساسات نژاد پرستانه (سفيد پوستان) هنوز در آن غالب است به زبان آفريکانس تدريس مي شوند.
سرانجام اينکه در آفريقاي جنوبي، مدارس مقطع ابتدايي و دبيرستان غالبا از صبح تا ظهر فعال هستند ولي در مناطق روستايي و دور افتاده اين مدارس به ويژه در مقطع ابتدايي، آموزش شبانه روزي است و دانش آموزان فقط دو روز تعطيل پايان هفته (شنبه و يکشنبه) و در برخي مواقع هر دوهفته به ديدن خانواده هاي خود مي روند.