مصر

دفتر پژوهش و بررسيهاي خبري-روزنامه دولتي الاهرام مصر در مقاله اي از مقام ارشد سازمان جاسوسي اسراييل ( موساد) به دليل ترور دکتر مسعود علي محمدي که با هدف سنگ اندازي دربرنامه هسته اي ايران انجام شده ، قدرداني کرده است‏.‏

به گزارش ايرنا به نقل از شبکه خبري بيگ نيوز ،اين روزنامه مصري با انتشار مقاله اي در روز شنبه ادعا کرد، موساد با انجام اقداماتي از جمله ترور دانشمندان ايراني موجب وقفه در تکميل احداث و ادامه فعاليت هاي هسته اي ايران شده است و اين اقدامات تروريستي مورد ستايش اين روزنامه است. گزارشي که ملاحظه مي نماييد تلاش نموده تا بخشي از ريشه هاي اسرائيلي-امريکايي و ماهيت امپرياليستي روزنامه الاهرام را آشکار سازد:
روزنامه « الاهرام » مصر يکي از نشرياتي است که در ابعادي وسيع منتشر شده و در طول دوران فعاليت خود تطهير چهره امپرياليسم و ايادي آن در منطقه حساس خاورميانه و مقابله با نهضت جهاني اسلام در سرچشمه هاي خود يعني ايران, لبنان , مصر و. . . را در صدر فعاليتهاي آمريکا پسند خود قرار داده است.
اسنادي که پس از پيروزي انقلاب اسلامي ايران بدست آمده است گواهي مي دهند که اين روزنامه يکي از اهرمهاي تبليغاتي رژيم منحوس پهلوي بوده و در ازاي خوش خدمتي هاي خود به منظور معرفي اين رژيم بعنوان حکومتي عدالت گستر و مردسالار, مبالغ هنگفتي را از خزانه بيت المال ملت ايران دريافت نموده است.
بدنبال پيروزي انقلاب اسلامي ايران در بهمن 57 و قطع ريشه هاي امپرياليسم در اين منطقه استراتژيک, روزنامه « الاهرام » اين بار شمشير را از روبسته و شديدترين و غير انساني ترين عداوت را به انقلاب اسلامي ايران و رهبري مظلوم آن آغاز مي کند.
در اين گزارش ضمن بررسي اسناد معامله و ارتباطات روزنامه الاهرام و وزارت اطلاعات رژيم پهلوي , ( 1 ) عملکرد اين جريده را پس از پيروزي انقلاب اسلامي ايران در برابر ديدگان ملت شريفمان قرار داده است :

* * *
سري (گزارش )
موضوع: قرارداد با روزنامه الاهرام
از ژوئيه 1972 بدنبال انعقاد قرارداد بين وزارت اطلاعات و جهانگردي و روزنامه الاهرام همه ساله مبلغ 25000 ليره استرلينگ از طريق وزارت اطلاعات و جهانگردي به اين موسسه پرداخت شده است. (به غير از اين وجه, مبالغ ديگري نيز به مناسبت هاي مختلف به حساب اين روزنامه ريخته شده است.)
مسئولان اين روزنامه همواره تقاضاي افزايش مبلغ قرارداد را داشته اند. در اکتبر 1976 از سوي روزنامه الاهرام تقاضا شد که به دليل کاهش نرخ و متغيربودن وضع پوند, از آن پس مبلغ مورد قرارداد به دلار به حساب اين موسسه ريخته شود که به همين ترتيب حواله گرديد.
در اوت 1976 مسئولان روزنامه در نامه اي به عنوان جناب آقاي نخست وزير تقاضا کردند که براي سال 197677 قراردادي به مبلغ 150000 دلار منعقد گردد. (البته براي سال 1977 ) .
جناب آقاي نخست وزير تجديد قرارداد را تائيد نمي فرمايند معذالک مقرر مي فرمايند از سفارت شاهنشاهي در قاهره نيز نظرخواهي شود.
جناب آقاي سفير بدنبال نظرخواهي پاسخ مي دهند که بنظر ايشان پرداخت پول با انعقاد قرارداد به يک روزنامه مصري کار صحيحي نيست زيرا با روابط صميمانه اي که بين دولتين ايران و مصر وجود دارد روزنامه هاي مصري بايستي مطالب و مقالاتي درباره ايران انتشار دهند به همين دليل و به علت عدم امضا قرارداد براي سال 1977 جناب آقاي سفير معتقد هستند قطع کمک هم معقول نمي باشد و بهتر است در سال 1977 نيز قرارداد قبلي به قوت خود باقي باشد ولي بتدريج به مسئولان الاهرام تفهيم گردد که تجديد قرارداد در سالهاي بعد به صورت فعلي ممکن نيست.
سفارت شاهنشاهي در قاهره معتقد است که در آينده, کمک از طريق دادن آگهي و دعوت مسئولان روزنامه بدون عقد قرارداد انجام پذيرد. ضمنا توصيه مي نمايد که به روزنامه هاي « الجمهوريه » و « الاخبار » نيز به همان مقدار کمک شود.
(سند شماره يک)
*****
همچنان که در سند شماره يک ملاحظه مي شود, قرارداد بين وزارت اطلاعات رژيم شاهنشاهي و روزنامه الاهرام از تاريخ ژوئيه 1972 (خرداد 1351 ) آغاز مي شود. و همه ساله مبلغ 25000 ليره استرلينگ از طريق وزارت اطلاعات و جهانگردي به اين موسسه مطبوعاتي پرداخت مي شده است. مسئولان روزنامه الاهرام پس از پنج سال که از عهده انجام وظايف محوله و تبليغ براي رژيمي که دستش به خون جوانان ايران آلوده گشت برآمدند, در اکتبر 1976 (مهر 1355 ) طي نامه اي به عنوان امير عباس هويدا, نخست وزير وقت ايران , تقاضا کردند که براي سال 1977 قراردادي به مبلغ 150,000 دلار منعقد گردد. که البته سفير ايران درمصر بدنبال نظرخواهي که در اين مورد از او مي شود, چنين پاسخ
مي دهد:
سفارت شاهنشاهي ايران قاهره
جناب آقاي خلعت بري وزير محترم امورخارجه

عطف به مرقومه شماره 7760,4,25 مورخ 2535,9,30 باستحضار عالي ميرساند:
موضوع همانطور که مقرر فرموده بودند از طرف اين سفارت شاهنشاهي با کمال دقت و با در نظر گرفتن کليه جوانب امر مورد مطالعه و بررسي قرار گرفت ونتيجه بشرح زير بعرض عالي ميرسد:
1 کمک منحصر به فرد وزارت اطلاعات و جهانگردي به يک نشريه خاص مصري (الاهرام) آنهم بصورت انعقاد يک قرارداد محرمانه بين آن وزارت و نشريه مزبور شايد در آن زمان ضرورت داشته ولي در اصل, کار اصولي نبوده است.
2 با اينکه سعي بسياري شده بود که موضوع قرارداد محرمانه مربوط به کمک به نشريه الاهرام مخفي بماند ولي معهذا ساير جرايد مصر از جريان مطلع شده و با مراجعات مکرر خود به سفارت شاهنشاهي مرتبا تقاضا نموده اند که دولت شاهنشاهي به آنها نيز مانند الاهرام کمک هاي لازم را بنمايد تا آنان نيز مقالات مورد نظر را در نشريات خود درج نمايند که گزارش آن بطور مکرر به وزارت محترم متبوع و بعضا به وزارت اطلاعات و جهانگردي نيز منعکس گرديده است. در عين حال سفارت شاهنشاهي در پاسخ توقعات اينگونه نشريات ضمن اظهار بي اطلاعي از موضوع قرارداد مزبور, به مديران و
سردبيران نشريات مزبور همواره وعده داده است که چنانچه همکاري لازم را با سفارت شاهنشاهي داشته باشند از طريق مقتضي مانند دعوت سردبيران و نويسندگان نشريات مذکور به ايران و انتشار آگهيهاي مورد نظر, توجه لازم به آنان مبذول خواهد گرديد و بايد اذعان نمود که در ازاي اينگونه وعده ها, سفارت شاهنشاهي تاکنون از همکاري اين قبيل
نشريات کم و بيش برخوردار بوده است هرچند نشريات مزبور ادامه اين گونه همکاري را صراحتا موکول به انجام وعده هاي داده شده مي نمايند.
3 با اين حال بنظر اين سفارت شاهنشاهي با اينکه انعقاد اين نوع قراردادها علي الاصول درست نيست ولي لغو قرارداد موجود باالاهرام در وضع حاضر با توجه به شرايط و مقتضيات محل, به مصلحت نمي باشد. زيرا درست است که روابط ايران و مصر در زمان فعلي در حد اعلاي دوستي و صميميت مي باشد و ضمنا دولت مصر نيز بر مطبوعات محل کنترلي کافي دارد لکن بايد توجه داشت که: اولا هر گونه دستور و توصيه دولت به مطبوعات فقط موجب خواهد شد که جرايد
مصري موضوعات و اخبار منفي مربوط به ايران را منتشر ننمايند ولي انتشار مطالب مورد نظر سفارت شاهنشاهي که تعداد آنها در طول سال به مناسبتهاي مختلف و در موقعيتهاي گوناگون در خور توجه و اهميت ميباشد با اشکال مواجه خواهد گرديد.
(صرفنظر از اخبار مختلف مربوط به ايران که بطور روزمره در جرايد محل منتشر مي شود تنها در سال جاري بيش از 64 مقاله از طرف اين سفارت شاهنشاهي و يا با اشاره اين نمايندگي به مناسبتهاي مختلف در جرايد محل منتشر گرديده است) ثانيا با تشکيل احزاب سياسي سه گانه در مصر و تمايلاتي که در جهت توسعه افکار دموکراسي و آزاديهاي
فردي در حال نضج گرفتن مي باشد و بخصوص پيدايش گروه وجبهه منفردين در مجلس بدون شک مطبوعات مصر نيز از استقلال راي و آزادي عمل بيشتري برخوردار خواهند شد وبه اين ترتيب مداخله دولت مصر در اين زمينه مانند سابق به آساني امکان پذير نخواهد بود.
ثالثا وضع جديدي که هم از لحاظ سياسي وهم در اثر اختلافات ناشي از سياستهاي نفتي پاره اي از کشورهاي منطقه پيش آمده و ممکن است منجر به رقابتهاي سياسي بين کشورهاي منطقه گردد زمينه را براي بهره برداري مطبوعات اينجا آماده تر ساخته و طبعا جرايد محل بيشتر به طرفي متمايل خواهند شد که کمک زيادتري به آنها برساند و با توجه به وضع مالي کشورهاي نفت خيز عربي اهميت و حساسيت رقابت مزبور بيشتر آشکار خواهد گرديد.
رابعا جرايد بطور کلي و مخصوصا در کشورهاي عربي و از جمله مصر(باستثنا چند نشريه کاملا دولتي) بيشتر از ملاحظات بازرگاني و منافع مادي خود تبعيت مي نمايند تا يک سياست اصولي که مورد اعتقاد آنها باشد.
4 عليهذابنا به مراتب فوق بنظر اين سفارت شاهنشاهي شايد صلاح باشد که در شرايط حاضر قرارداد وزارت اطلاعات و جهانگردي با نشريه الاهرام در سال آينده نيز با همان شرايط قبلي تمديد شود ولي از طرف وزارت اطلاعات و جهانگردي که در اين مورد تماس مستقيم با نشريه مزبور دارد ظرف سال و بتدريج بنحو مقتضي به مسئولان آن نشريه تفهيم شود که تمديد قرارداد بصورت فعلي مقدور نمي باشد بلکه کمکهاي ديگري را مي توان به صورت هاي مختلف و از جمله بابت
بهاي درج و نشرآگهي به موسسه مزبور پرداخت نمود به ترتيبي که همان ميزان کمک حاصله از قرارداد تقريبا تامين و جبران گردد.
5 در مورد دو روزنامه يوميه مهم ديگر مصري يعني « الاخبار » و " الجمهوريه " نيز به دلايل مذکور در فوق بنا همين رويه اتخاذ گردد و باتوجه به اهميت نشريه مذکور که حداقل در رديف الاهرام قرار دارند کمک هائي از همان طريق پرداخت بهاي درج آگهي به دو نشريه مذکور و دعوت هاي متناوب مديران و سردبيران اين نشريه ها به ايران براي
برقراري روابط مستقيم با آنها انجام گيرد تا بدينوسيله موجبات گله و شکايات نشريات مزبور از دولت شاهنشاهي مرتفع شود و در عين حال يک رويه واحد و يک سياست متحدالشکل و موثر نسبت به جرايد محل اتخاذ گردد تا بتوان کماکان مطالبي را که مورد توجه دولت شاهنشاهي ميباشد در جرايد مصر منتشر ساخت.
با تقديم احترام
سفير شاهنشاه آريامهر
بهرام بهرامي
(سند شماره دو)
******
توصيه سفير شاهنشاه آريامهر! در مصر, در مورد دعوت مسئولان روزنامه هاي مصري به ايران, بعنوان تاکتيکي جديد مورد قبول مرکز واقع مي شود و بدنبال آن « حسنين هيکل » روزنامه نگار معروف مصري به ايران دعوت شده که مصاحبه اي اختصاصي را با شاه ملعون انجام داده و در بازگشت به مصر متن آنرا با آب و تاب فراوان در روزنامه الاهرام منتشر مي کند, بطوريکه گل از گل اعليحضرت همايوني! مي شکفد وشخص محمدرضا پهلوي دستور تشکر از حسنين هيکل را صادر مي کند:
جناب آقاي خلعت بري وزير امور خارجه
در اجراي اوامر مطاع مبارک اعليحضرت همايون شاهنشاه
آريامهر نامه اي در زمينه مصاحبه جناب آقاي حسنين هيکل با شاهنشاه آريامهر به ايشان نوشته شده که به پيوست ايفاد مي گردد. متمني است مقرر فرمايند از طريق وسيله پيک سياسي در اختيار جناب آقاي حسنين هيکل قرار گيرد. ترجمه انگليسي اين نامه نيز تهيه شده و بدون امضا به ضميمه آن نامه ارسال مي گردد که در صورت تائيد به ضميمه
نامه اصلي براي ايشان فرستاده شود.
وزير اطلاعات وجهانگردي غلامرضا کيانپور
(سند شماره سه)
******
بدنبال دستور شاهانه! نامه تشکرآميز زير از طرف غلامرضا کيانپور وزير اطلاعات وجهانگردي خطاب به حسنين هيکل صادر مي شود:
نويسنده گرامي جناب آقاي حسنين هيکل
با نهايت مسرت از سفر جنابعالي به ايران و تجديد مودت, متن مصاحبه اي که با اعليحضرت همايون شاهنشاه آريامهر بعمل آورده ودر روزنامه الاهرام انتشار داده بوديد مطالعه کردم ومتن کامل آنرا به بانهاي فارسي, انگليسي وفرانسه در مطبوعات ايران منتشر گرديد.
نحوه تنظيم وارائه مطالب با شيوه خاص جنابعالي براي کسانيکه با مطبوعات سر وکار دارند بسيار آموزنده بود بخصوص اينکه در کشورهاي عربي, ذهن آن عده را که به حقايق امور مربوط به ايران بدرستي آگاه نبودند روشن ساخت واکنون ديگر نبايد براي خوانندگان زياد شما شبهه اي از جهت طرز فکر وسياست مستقل ملي ايران باقي مانده باشد لذا کوششي که بعمل آورديد درخور تشکر است.
وزير اطلاعات وجهانگردي غلامرضا کيانپور
(سند شماره چهار)
بعد از پايان قرارداد بين رژيم پهلوي والاهرام, کوششهايي براي تجديد قرارداد با مبلغي بالاتر از جانب دست اندرکاران
روزنامه الاهرام آغاز مي شود. اين روزنامه طي نامه اي که به امضا سردبير ومديرداخلي آن مي رسد, زحمات خود را در جهت منافع رژيم پهلوي خطاب به امير عباس هويداي معدوم يادآور شده وآمادگي الاهرام را براي همکاري همه جانبه اعلام مي دارد:
جناب آقاي نخست وزير
بدين ترتيب احترامات فائقه موسسه الاهرام و خود را تقديم نموده, توجه جنابعالي را به ملاقاتي که بين جناب آقاي کيانپور
ونماينده ما, آقاي سامي هاشم صورت گرفت جلب مي نمايم. در ملاقات مزبور آقاي سامي هاشم گزارشي مبني بر چگونگي فعاليت هاي الاهرام از تاريخي که طبق راهنمائي جنابعالي فعاليت در زمينه قرارداد روابط عمومي با دولت شاهنشاهي, آغاز شد, تسليم نمود.
طبق خواست جنابعالي مبني بر اينکه همکاري هاي ما بدون وقفه بايستي ادامه يابد واين تمايل براي آقاي سامي هاشم نيز ابراز شده است, موسسه الاهرام وظايف خود را در زمينه (قرارداد روابط عمومي )
که در 20 ژوئن 1975 بپايان مي رسد, بجا آورده است .
ضمنا طي مذاکرات آقاي سامي هاشم با وزير اطلاعات, جناب آقاي وزير تقاضا نمودند که نامه ضميمه به عنوان يادآوري براي جنابعالي ايفاد شود.
گرچه جناب آقاي وزير اطلاعات در باره تجديد قرارداد بطور کلي موافقت خود را اعلام نمودند, بنظر مي رسد ابراز تمايل جنابعالي در اين زمينه تشويقي براي جناب آقاي نخست وزير وآغاز فعاليت ها بشمار مي رود.
با تقديم احترامات فائقه الاهرام عبدالله عبدل باري

(سند شماره پنج)


به پيوست اين نامه, توضيحاتي در مورد قرارداد وارائه پيشنهادات جديد الاهرام ارائه شده , که سند شماره 6 به اين مساله
مي پردازد:
توضيحاتي در مورد قرارداد به قلم الاهرام قرارداد روابط عمومي که در ژوئيه 1973 بين وزارت اطلاعات
وجهانگردي وروزنامه الاهرام منعقد شد, به روابط سياسي ايران ومصر که بعد از 10 سال قطع روابط آغاز شده بود, جنبه رسمي داد.
با آگاهي از نزديکي دو ملت بزرگ مصر وايران, الاهرام در تحکيم روابط حسنه ومعرفي ايران به خوانندگان عرب وايجاد تصوير جديد از ايران در اذهان عمومي پيش کسوت بوده ودر اين زمينه موفق شده است. الاهرام در پيشبرد مقاصد خود مبني بر معرفي کشور ايران با مخالفت هائي نيز در دنياي عرب روبرو شد, لکن هرگز دلسرد نشده وراه صحيح خود را ادامه داد.
اکنون با توجه به اينکه روابط ايران ومصر به مهمترين مرحله خود رسيده وهمکاري در زمينه هاي گوناگون به ميزان قابل توجهي افزايش يافته است. الاهرام بدون شک خواهان آنست که نقش عمده اي در اين مرحله و مراحل آينده بعهده گيرد ودر حال حاضر بيش از هر موقع ديگر معرفي ايران وارائه اطلاعاتي در مورد اين کشور ضرورت دارد.
در تاريخي که قرارداد روابط عمومي منعقد شد, الاهرام تقاضا نمود که حداقل ميزان قرارداد 50000 ليره استرلينگ باشد.
معاون وزارت اطلاعات در آن تاريخ, آقاي فرهاد نيکوخواه, که متوجه نظرات الاهرام بود, اعلام نمودند که ميزان مبلغ مورد تقاضا منطقي وقابل قبول بوده لکن با توجه به ميزان بودجه در آن تاريخ, با مبلغ 25,000 ليره استرلينگ موافقت کرده وقول دادند که اين ميزان در برنامه ريزي بودجه آينده به ميزان مبلغ مورد تقاضا( 50,000 ليره استرلينگ) برسد.
با توجه به مراتب فوق وبا درنظر گرفتن اين موضوع که قيمت مواد خام از جمله قيمت کاغذ در سطح جهاني در حدود 300 درصد تا 700 درصد افزايش يافته است , تقاضا مي نمائيم که مبلغ 50,000 ليره استرلينگ به « قرارداد روابط عمومي » براي سال 19751976 اختصاص داده شود. »
(سند شماره شش)
********
بعد از پيروزي انقلاب اسلامي وقطع کمک هاي مادي رژيم پهلوي به اين نشريه, الاهرام به يکي از دشمنان سرسخت انقلاب اسلامي ايران تبديل شد و پس از روزنامه هاي وابسته به رژيم بعثي عراق, خصمانه ترين مواضع را در ميان جهان عرب عليه انقلاب اسلامي ايران ورهبري آن اتخاذ نموده است.
براي نمونه در « الاهرام » مورخه 1359,5,26 مي خوانيم:
« انجمن طرفداران حقوق بشر مصر, اعلاميه اي صادر ورژيم انقلاب اسلامي ايران را بدليل آنکه رهبر آن از نام مذهب جهت خونريزي وکشتار دسته جمعي سود گرفته وايران را به سوي قرون وسطي سوق داده, مورد انتقاد قرارداده است. »
« الاهرام » در تاريخ 1359,6,8 طي درج مقاله توهين آميزي نسبت به حضرت امام خميني (ره) مدعي مي شود که امام (ره )ايران وجهان اسلام را به خطر انداخته! و به همين علت از مسلمانان جهان دعوت مي کند که اختلافات سياسي خود را کنار گذارده ودر يک کنفرانس بين المللي, در مقابل اين خطر چاره انديشي کنند!!
در تاريخ 29 مرداد 60 ودر اوج درگيريهاي گروهکي , « الاهرام » مبادرت به چاپ اعلاميه بني صدر فراري و رجوي تروريست نموده وپس از آن نيز عمده مطالب خود را به گروهک منافقين اختصاص مي دهد وتلاش مي کند که آنها را نيروهاي انقلابي معرفي کرده وايران را بصورت "حمام خون" براي خواننده مصري مجسم سازد.
دراين دوران بيشترين مطالب « الاهرام, » در رابطه با ايران به اعدامها ودرگيريهاي منافقين اختصاص يافته و تلاش گسترده اي را درجهت مظلوم نمايي تروريست ها وقاتلين مردم, صورت مي دهد.
« الاهرام » در تاريخ 2 شهريور 60 با شادي تام واز قول بني صدر فراري, سقوط قريب الوقوع جمهوري اسلامي ايران را وعده داده و در بخشي ديگر از « اعدام مخالفين سياسي » خبر مي دهد. وپس از آن در تاريخ 4 شهريور همان سال شايعه بسيج پانزده هزار نفري عشاير عليه انقلاب ايران را پراکنده وبا بهره گيري از چهره هاي خائني چون کمال حبيب اللهي فرمانده نيروي دريايي شاهنشاهي, سقوط نظام جمهوري اسلامي ايران را قطعي ومسلم , اعلام مي کند.
موضعگيريهاي روزنامه « الاهرام » عليه انقلاب اسلامي که تا امروز نيز ادامه يافته است دقيقا از منافع از دست رفته اين جريده محترمه! حکايت مي کند واين موسسه توانسته است با فعاليتهاي گسترده خود در سطح منطقه, حلقه ژورناليسم ضد انقلاب را تکميل وتقويت نمايد. با اين اوصاف بهتر مي توان تجليل روزنامه "الاهرام" از اقدامات تروريستي اسرائيل عليه ملت ايران را درک نمود.
..............................................................................................................
( 1 ) کليه اسناد ارائه شده در آرشيو دفتر پژوهش و بررسيهاي خبري ايرنا موجود است.


صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز

سایر خبرها

  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱ استقبال امیرعبداللهیان از همتای الجزایری در تهران
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰ دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه سیرالئون
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹ ملاقات سفیر ایران با زندانیان ایرانی در موزامبیک و کسب اطلاع از سلامت آنها
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸ رسانه اماراتی: حمیدتی و البرهان دیدار می‌کنند
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۹ گفت‌وگوهای منطقه‌ای بن‌سلمان و السیسی در پاریس
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۸ مغرب نشست «النقب» را به تعویق انداخت
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۷ سودان جنوبی مرزهایش با سودان را بست
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۶ دیدار سفیر ایران با رئیس مجلس نمایندگان تونس
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶ تأسف وزیر خارجه مصر از موضع اتحادیه اروپا درباره سوریه
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵ امیرعبداللهیان: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در دستورکار دولت است
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴ کنعانی حمله تروریستی در اوگاندا را به شدت محکوم کرد
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳ تصمیم دولت بورکینافاسو برای راه‌اندازی سفارت در تهران
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲ رئیس حزب‌ الوفد رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شد
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۸ تمدید سه روزه آتش‌بس در سودان
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۷ کرملین: تحقق طرح صلح آفریقا درباره اوکراین سخت است
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ دعوتنامه اردوغان برای السیسی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ 17 غیرنظامی سودانی از جمله چند زن و کودک در حمله هوایی کشته شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۵ کشته شدن 38 دانش‌آموز اوگاندایی در یک حمله تروریستی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۴ یونیسف: بیش از 1 میلیون کودک به علت جنگ در سودان آواره شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۳ «نیروهای پشتیبانی سریع» سودان، ارتش را به مثله کردن 2 عضو خود متهم کردند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۲ العربیه از تشکیل کمیته‌ ایرانی-مصری برای احیای روابط خبر داد
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷ سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره با محوریت ایران و تقویت روابط
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تشدید جنگ داخلی در سودان پس از پایان آتش‌بس 24ساعته
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵ رژیم صهیونیستی به دنبال تولید تسلیحات در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸ وعده ایتالیا برای کمک ۷۰۰ میلیون یورویی به تونس
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷ نشست شورای همکاری خلیج فارس و مصر درباره مسائل منطقه‌
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶ مشارکت رژیم صهیونیستی در رزمایش «شیر آفریقا» در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵ درگیری‌های خونین بین مردم و نیروهای امنیتی در سنگال
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴ کشته شدن ده‌ها کودک در شمال نیجریه در پی حمله مردان مسلح
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تمایل کومور برای ازسرگیری روابط رسمی با ایران