مصر

مصر با نظارت و همكاري آمريكا كه تامين كننده امنيت رژيم صهيونيستي است براي درهم شكستن مقاومت مردم فلسطين در مقابل اين رژيم نژادپرست احداث ديوار فولادي در مرز خود با نوار غزه براي قطع كامل ارتباط مردم اين منطقه با جهان خارج را پيگيري مي كند.

خبر ساخت اين ديوار را كه براساس گزارش هاي رسمي و غير رسمي نيروهاي اطلاعاتي آمريكايي و فرانسه در آن مشاركت دارند و در نوع خود نخستين گونه در جهان براي انسداد تونل هاي زير زميني محسوب مي شود براي اولين بار از سوي رسانه هاي صهيونيستي درز كرد.
روزنامه صهيونيستي « هاآرتص » به تازگي با اعلام تصميم مقامات مصري براي احداث ديواري فولادي در عمق 20 تا 30 متري زير زمين براي جلوگيري از حفر تونل بين خاك اين كشور و نوار غزه فاش كرد كه نفوذ و ذوب كردن اين ديوار ناممكن است .
مقامات مصري نيز در پي اعلام رسانه هاي صهيونيستي مدعي شده اند كه اين اقدام در چارچوب تدابير امنيتي پيشگيرانه مرتبط با مرزهاي مصر و رژيم صهيونيستي است و يكي از شيوه هاي اعمال حاكميت قاهره در مرزها و مساله اي داخلي است كه كسي نمي تواند در آن دخالت كند. منابع خبري و محافل صهيونيستي با ابراز خوشنودي از اين اقدام مصر تاكيد كرده اند اين ديوار به طور كامل غزه را تحت محاصره قرار مي دهد.
پيروزي مقاومت در جنگ 22 روزه براي رژيم صهيونيستي و كساني كه چشم اميد به شكست آن داشتند . خوشايند نيامد و با توجه به اينكه اين رژيم نتوانست به اهداف خود دست يابد ساخت اين ديوار فولادي را با هزينه مصر در دستور كار خود قرار داد تا حلقه محاصره مردم غزه را با پاسباني قاهره كامل كند. طراحان ساخت ديوار فولادي براين باورند كه بازگشت به تشديد محاصره با ساخت اين ديوار ممكن است نتايج سودمندتري را به همراه داشته باشد.
رژيم صهيونيستي از 27 دسامبر سال 2008 (6 دي سال 87 ) تا 18 ژانويه 2009 (28 دي 87 ) براي 22 روز نوار غزه را اماج حملات خود قرار داد كه در جريان آن بيش از يكهزار و 450 فلسطيني شهيد و هزاران نفر زخمي شدندو خسارات مالي فراواني نيز به اين منطقه وارد شد.
اكنون نظريه پردازان امنيتي رژيم صهيونيستي با تجربه تلخ شكست كامل ارتش خود و نافرجام ماندن حمايت تام و تمام غرب در جنگ عليه غزه انهدام شبكه تونل هاي موجود در مرز نوار غزه و مصر را پيگيري مي كنند تا با قطع اين مسير كه تنها راه تامين منبع اساسي تامين كالاهاي فلسطينيان منطقه به شمار مي رود بتوانند به هدف شكست مقاومت برسند.
فلسطينيان نوار غزه كه از 3 سال ونيم پيش پس از روي كارآمدن حماس در محاصره كامل به سر مي برند با حفر تونل هاي زير زميني در مرز با مصر كالاهاي مورد نياز خود را با گذر از اين تونل ها تامين مي كنند ولي مقامات مصري مي خواهند اين تنها راه انتقال كالا را از طريق ايجاد ديواري در عمق زمين نابود كنند.
مقامات مصري در اقدامي ديگر حتي مانع عبور كاروان كمك هاي بشر دوستانه فعالان صلح طلب بين المللي « شريان زندگي 3 » از گذرگاه رفح شده و ورود اين كاروان را به كسب مجوز از تل آويو موكول كردند.
تصميم به ساخت اين ديوار در چار چوب توافق امنيتي « تسيبي ليوني » وزير امور خارجه سابق رژيم صهيونيستي و « كاندوليزا رايس » وزير امور خارجه وقت آمريكا پس از حملات وحشيانه اين رژيم به غزه اتخاذ شد. اين ديوار توسط آمريكا و اروپا طراحي و پشتيباني مالي مي شود و هدف آن در واقع كشتار تدريجي ساكنان تحت محاصره غزه و تعديل مواضع جنبش حماس است .
نوار يا باريكه غزه با مساحتي بيش از 360 كيلومتر مربع در جنوب غربي سرزمين هاي اشغالي كه جمعيتي بالغ بر يك ميليون و چهارصد هزار نفر دارد در پايان جنگ اعراب و رژيم صهيونيستي در سال 1948 (1327 ) به تصرف مصر درآمد ولي در جنگ شش روزه سال 1967 (1346 ) توسط رژيم صهيونيستي اشغال شد در آمد تا اينكه با تداوم مبارزات فلسطينيان در سپتامبر 2005 (شهريور 84 )با عقب نشيني نيروهاي رژيم صهيونيستي تحت كنترل حكومت فلسطين قرار گرفت . اين منطقه مهم كه هم اكنون مقر دولت انتخابي حماس است داراي 11 كيلومتر مرز مشترك با مصر 51 كيلومتر مرز مشترك با فلسطين اشغالي و 40 كيلومتر ساحل مديترانه اي است .
در سال 86 و هنگامي كه حماس تسلط غزه را در دست گرفت رژيم صهيونيستي حلقه محاصره خود را كامل كرد و تمام گذرگاه ها اين منطقه از جمله رفح در مرز مصر را بست كه پيامد آن حفر تونل به عنوان شريان اصلي تامين مواد غذايي و نيازهاي دارويي و ضروري مردم غزه گسترش يافت .
با وجود خطرات طبيعي مانند بارندگي كه كارگران فلسطيني شاغل در تونل ها براي تامين مواد غذايي و اقلام دارويي نوار غزه با آن روبرو هستند دولت مصر نيز گاهي با تزريق گازهاي سمي و پمپاژ آب به داخل تونل ها و همچنين همكاري با نيروي هوايي رژيم صهيونيستي براي منفجر كردن آنها باعث جان باختن دهها نفر از اين كارگران فلسطيني شد.
نواره غزه از سوي خشكي در سال 73 با احداث ديواري از سوي رژيم صهيونيستي به بلندي 5 تا 7 متر از جنس بتون و از سمت دريا نيز در سال 84 با ساخت موانعي در عمق آبهاي مديترانه تحت محاصره قرار گرفت كه با تكميل ساخت ديوار فولادي از سوي مصر جمعيت 1 5 ميليون نفري آن در چنگال محاصره صهيونيست ها قرار دارند و در ميان اين ديوارها زنداني خواهند شد . در اجراي اين سياست آمريكايي صهيونيستي مصر تقريبا ساخت 5 هزار و 400 متر از ديوار فولادي 10 كيلومتري خود در محور « صلاح الدين » را به پايان رسانده است .
عمق ديوار فولادي مصر 20 تا 30 متر است و از صفحه هاي فولادي 18 متري با ضخامت 50 سانتي متر تشكيل مي شود كه به منظور بررسي ايجاد هر گونه روزنه اي با سامانه ليزري كنترل مي شود و سپس دوربين هاي مداربسته بسيار پيشرفته در امتداد اين ديوار نصب مي شود كه شبانه روز در تمامي شرايط جوي تصوير برداري مي كند.
براساس گزارشهاي انتشار يافته اين ديوار ضد بمب بوده و بر روي آن دستگاه هاي هشدار دهنده اي تعبيه مي شود كه هنگام خطر يا تخريب احتمالي پيام هاي هشدار به نيروهاي امنيتي ارسال مي كند. اين ورقه هاي فولادي ساخت آمريكا كه در اختيار مصر قرار مي گيرد از ماده غير قابل نفوذ توليد شده است .
افزون بر اين زير اين ورق ها كانالي از آب دريا جاري خواهد شد تا با سست شدن خاك استفاده از تونل هاي قبلي ناممكن و تونل هاي جديد نيز ايجاد نشود.
كارشناسان اين ديوار را محكم تر از ديوار « بارلو » در كرانه شرقي كانال سوئز دانستند كه پيش از جنگ 1352 ساخته شده است . دو ولت آمريكا با هدف تامين خواسته رژيم نژادپرست صهيونيستي 50 ميليون دلار براي خريد تجهيزات پيشرفته به منظور نظارت بر مرز غزه و مصر اختصاص داده است و فرانسه با ارسال يك ماهواره جاسوسي به نام « هيليوس 2 بي » به فضا يكي از ماموريت هاي نظارت بر نوار غزه را بر عهده خواهد داشت .
اكنون منطقه رفح در مرز مصر با نوار غزه به عرصه مناسبي براي سازمان هاي اطلاعاتي و جاسوسي خارجي تبديل شده است كه به طور مستقيم بر ساخت ديوار فولادي و نصب تجهيزات نظارت مرزي اشراف دارند و نيروهاي امنيتي مصر را در باره چگونگي استفاده از اين تجهيزات براي تشديد محاصره مردم غزه آموزش مي دهند.
هر چند اين ديدگاه مصر در باره مرزهاي مشترك خود با غزه در فلسطين هم براي خود حامي دست و پا كرد و محمود عباس در مصاحبه با روزنامه مصري الاهرام حمايت كامل خود را از اقدامات قاهره ابراز كرد اما مقامات و شخصيت هاي مختلف جهان اسلام و عرب به شدت ساخت اين ديوار را مورد انتقاد قرار داده اند.
به گزارش خبرگزاري فارس دولت مصر در واكنش به اين انتقادات مدعي شده است كه اين ديوار به منظور دفاع از امنيت ملي احداث مي شود اما اين سوال مطرح مي شود كه اگر امنيت در خطر و تهديد است چرا اين موضوع چند ماه از سوي قاهره مخفي نگاه داشته شده است و اگر دلايل محكمي وجود داشت دولت مصر بايد آشكارا از موضع خود دفاع مي كرد
ساخت اين ديوار در سكوت و پنهان كاري كامل آغاز شد و براي اولين بار روزنامه هاي اسراييلي پرده از آن برداشتند. اگر اين ديوار دفاع از امنيت ملي مصر به شمار مي رود پس چرا اين ديوار با همكاري و نظارت آمريكا فرانسه و رژيم صهيونيستي ساخته مي شود و از چه هنگامي رژيم صهيونيستي و آمريكا نگران امنيت ملي كشورها شده اند.
در حاليكه 80 درصد مردم غزه زير خط فقز زندگي مي كننند تهديد براي امنيت مصر حساب مي شوند اما اسراييل كه با زير پا گذاشتن معاهده صلح سال 1347 ميان خود و قاهره مبني بر احترام به تماميت ارضي تهديد محسوب نمي شود
ادعا شده است از اين تونل ها براي قاچاق افراد مواد مخدر و اسلحه استفاده مي شود. اين در حالي است كه ميران قاچاق ميان مرز مصر و ليبي بسيار بيشتر از مرز مصر با غزه است چرا تاكنون نسبت به ديگر مرزها چنين حساسيتي از سوي قاهره مشاهده نشده است !
اين ديوار در حالي ساخته مي شود كه در گزارش « ريچارد گلدستون » رئيس كميته حقيقت ياب سازمان ملل محاصره غزه يك جنايت ضد انساني و قتل عام بي وقفه ساكنان منطقه جنايت توصيف شده است .
ساخت ديوار فولادي در مرز با غزه هيچ ارتباطي با امنيت مصر ندارد و تنها پاسخ مثبت به انگيزه هاي امنيتي اسراييل و سياست ديكته شده واشنگتن به قاهره است كه در واقع آخرين گزينه ناكار آمد كردن شريان حياتي مردم غزه به عنوان تقويت كننده پايداري در مقابل رژيم صهيونيستي است .
هدف از ساخت اين ديوار فشار آوردن به مردم غزه است تا با شورش عليه حماس اين جنبش را وادار به پذيرش شروط سازش كنند. حماس نيز با پشتيباني مردم فلسطين بارها تاكيد كرده است اين اقدامات هرگز نمي تواند جنبش را به زانو در آورد تا از حقوق ملت خود عقب نشيني كند.
تجربه نشان داده است هرچقدر عرصه بر ملت فلسطين تنگ شود به همان ميزان براي رفع محاصره ابداعاتي صورت مي گيرد و از اين رو اين محاصره فولادي نيز ممكن است براي مدتي مانعي در برابر ملت فلسطين باشد اما مفاومت مي تواند به مبارزه خود با هدف رسيدن به كشور مستقل فلسطين و شكست توطئه ها ادامه دهد.
رژيم مصر تاكنون ساخت بيش از 5 هزار متر از ديوار فولادي 10 كيلومتري در محور « صلاح الدين » را به پايان رسانده است
مقامات مصري مي خواهند تنها راه انتقال كالا به مردم بيدفاع و گرسنه غزه را از طريق ايجاد ديواري فولادي در عمق زمين نابود كنند
ديوار فولادي حائل در مرز غزه توسط آمريكا اروپا و رژيم صهيونيستي طراحي و پشتيباني مي شود و هدف آن كشتار تدريجي ساكنان تحت محاصره غزه و تعديل مواضع جنبش حماس است
عمق ديوار فولادي 22 تا 30 متر است و از صفحه هاي فولادي ضد بمب با ضخامت نيم متر تشكل مي شود كه به منظور بررسي جلوگيري از ايجاد هرگونه روزنه اي با سامانه ليزري كنترل مي گردد


صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز

سایر خبرها

  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱ استقبال امیرعبداللهیان از همتای الجزایری در تهران
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰ دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه سیرالئون
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹ ملاقات سفیر ایران با زندانیان ایرانی در موزامبیک و کسب اطلاع از سلامت آنها
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸ رسانه اماراتی: حمیدتی و البرهان دیدار می‌کنند
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۹ گفت‌وگوهای منطقه‌ای بن‌سلمان و السیسی در پاریس
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۸ مغرب نشست «النقب» را به تعویق انداخت
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۷ سودان جنوبی مرزهایش با سودان را بست
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۶ دیدار سفیر ایران با رئیس مجلس نمایندگان تونس
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶ تأسف وزیر خارجه مصر از موضع اتحادیه اروپا درباره سوریه
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵ امیرعبداللهیان: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در دستورکار دولت است
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴ کنعانی حمله تروریستی در اوگاندا را به شدت محکوم کرد
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳ تصمیم دولت بورکینافاسو برای راه‌اندازی سفارت در تهران
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲ رئیس حزب‌ الوفد رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شد
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۸ تمدید سه روزه آتش‌بس در سودان
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۷ کرملین: تحقق طرح صلح آفریقا درباره اوکراین سخت است
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ دعوتنامه اردوغان برای السیسی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ 17 غیرنظامی سودانی از جمله چند زن و کودک در حمله هوایی کشته شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۵ کشته شدن 38 دانش‌آموز اوگاندایی در یک حمله تروریستی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۴ یونیسف: بیش از 1 میلیون کودک به علت جنگ در سودان آواره شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۳ «نیروهای پشتیبانی سریع» سودان، ارتش را به مثله کردن 2 عضو خود متهم کردند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۲ العربیه از تشکیل کمیته‌ ایرانی-مصری برای احیای روابط خبر داد
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷ سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره با محوریت ایران و تقویت روابط
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تشدید جنگ داخلی در سودان پس از پایان آتش‌بس 24ساعته
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵ رژیم صهیونیستی به دنبال تولید تسلیحات در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸ وعده ایتالیا برای کمک ۷۰۰ میلیون یورویی به تونس
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷ نشست شورای همکاری خلیج فارس و مصر درباره مسائل منطقه‌
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶ مشارکت رژیم صهیونیستی در رزمایش «شیر آفریقا» در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵ درگیری‌های خونین بین مردم و نیروهای امنیتی در سنگال
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴ کشته شدن ده‌ها کودک در شمال نیجریه در پی حمله مردان مسلح
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تمایل کومور برای ازسرگیری روابط رسمی با ایران