سودان

پايگاه خبري "اسلام آنلاين" روز شنبه در تحليلي با اشاره به اينکه جنبش آزاديبخش خلق سودان اخيرا "ياسرعرمان"، يکي از رهبران اين جنبش را به عنوان کانديداي خود در انتخابات رياست جمهوري سودان معرفي کرد ،به اهداف حضور وي در اين انتخابات پرداخت.

به گزارش ايرنا ، اسلام آنلاين با اشاره به اينکه جنبش آزاديبخش خلق سودان "ياسر عرمان"، که يک مسلمان با گرايش لائيک است را به عنوان کانديداي خود در انتخابات رياست جمهوري سودان براي رقابت با "عمرالبشير" کانديداي حزب کنگره ملي حاکم معرفي کرد ، از اين انتخاب چه هدفي را دنبال مي کند.
اين پايگاه افزود: "ياسر عرمان" به "اوباماي سودان" معروف شده است و و انتظار مي رود که وي همچون "باراک اوباما"، رئيس جمهور آمريکا شعار "تغيير" را در سودان تحقق بخشد.
با اينکه "باقان اموم"، دبيرکل جنبش آزاديبخش خلق سودان در سال 2007 از کانديدا شدن "سلواکر ميارديت" در انتخابات رياست جمهوري سودان خبر داده بود تا "انقلاب حاشيه نشين ها و فقرا تحقق يابد و از طريق صندوق هاي راي گيري آنها به حقوق کامل خود دست يابند"، اما اينک وي "عرمان" را کانديداي اين حزب معرفي کرد و هدف از اين انتخاب را "تحکيم پيشرفت در طرح سودان جديد" عنوان کرد ، تا طرح سودان يکپارچه لائيک بدون پايبندي به شريعت اسلامي بر اساس "مانيوستو" جنبش آزاديبخش خلق تحقق يابد.
"اموم" علت اين انتخاب را ايجاد دموکراسي در کشور و انتقال از نظام جهان شمول به نظام دموکراسي دانست.
جنبش آزاديبخش خلق سودان به اين نکته واقف بود که "سلواکر ميارديت"، وي‍ژگي هاي رهبري را که با "عمرالبشير" در رقابت هاي انتخاباتي مبارزه کند، ندارد، به علاوه اينکه انتخاب "عرمان" به عنوان يک مسلمان در رقابت هاي انتخاباتي سودان يک ضربه آگاهانه است و طرحي بررسي شده و با حمايت غرب است که يا يک دولت يکپارچه لائيک ايجاد شود که جنبش اسلامگراي فعلي در آن حاکم نباشد و يا حداقل جنوبي هاي جدايي طلب بتوانند از شمال جدا شده و از حاکميت اسلامگرايان در شمال فاصله گرفته و طرح تجزيه سودان در دارفور و سپس در شرق عملي شود.
برخي انتخاب "عرمان" به عنوان جايگزين "ميارديت" را از سوي جنبش آزاديبخش خلق را در راستاي يک انتخاب سياسي ديني مي دانند، زيرا عرمان مسلماني شمالي است که در جنوب ازدواج کرده است و هدف از انتخاب وي را بدست آوردن آراء شمالي هاي مسلمان برضد البشير مي دانند، زيرا "ميارديت" يک جنوبي مسيحي است که فقط به عنوان يک نظامي که 25 سال با خارطوم جنگيد، شناخته مي شود.
اسلام آنلاين افزود : حقيقيت اين است که عرمان از سوي جنبش جنوب انتخاب شده تا اهداف فعلي برنامه ريزي شده براي اين جنبش را که "جان گرنگ "، موسس اين جنبش با عنوان "مانيوستو" تعيين کرده است، تحقق بخشد.
"مانيوستو" قانون اساسي جنبش جنوب است که در سال 1983 و طي جنگ با شمال تدوين شد وهدف اوليه ان آزادي همه سودان- نه فقط جنوب - و برکناري اسلامگرايان از قدرت است و اگر حتي اين هدف محقق نشود،براي تحقق هدف ديگري که جدايي جنوب سودان است به عنوان مرحله اوليه جايگزين تلاش مي کنند.
هدف اصلي جنبش آزاديبخش خلق سودان با عنوان "سودان متحد لائيک"، ايجاد يک دولت غير اسلامي و مخالفت با حضور اسلامگرايان حزب کنگره ملي حاکم است تا از اجراي شريعت اسلامي به عنوان شيوه زندگي در سودان جلوگيري کنند و اين هدفي است که غرب و رهبران اين جنبش شورشي سابق با آن موافق هستند.
در راستاي تحقق اين هدف "ياسر عرمان" که ازشمال سودان ومسلمان است براي انتخابات رياست جمهوري معرفي شد تا رقيبي براي "البشير" به عنوان يک مسلمان شمالي از همان قبيله "الجعليين" باشد و احزاب شمالي مخالف را بر ضد البشير گرد هم آورد، از آن سو "سلواکر ميارديت" نيز به عنوان کانديداي انتخابات رياست جمهوري جنوب معرفي مي شود تا اگر جنوب پس از 8 ماه در همه پرسي سال 2011 از شمال سودان جدا شود، وي اولين رئيس جمهور دولت جنوب باشد.
جنبش آزاديبخش خلق سودان در ادامه مواضع خود طي ماه هاي اخير بويژه بحران تصويب قوانين دموکراتيک و همه پرسي، در مورد قوانين "امنيت ملي" و "انتخابات" به نفع خارطوم کوتاه آمد تا در مقابل دولت سودان نيز قانون همه پرسي ويژه جنوب را تصويب کند و در اعلام درخواست خود بر اين نکته تاکيد کرد که در صورتيکه درانتخابات 50 به علاوه يک ، گزينه جدايي را انتخاب کنند، به جدايي جنوب منجر شود وهمه پرسي فقط در جنوب برگزار شود.
اسلام آنلاين در تحليل خود ادامه داد : جنبش آزاديبخش خلق سودان همچنين به حزب کنگره ملي حاکم اعلام کرد که در صورت شکست "ياسرعرمان" در انتخابات رياست جمهوري ، شمال سودان را در اختيار حزب کنگره ملي قرار مي دهد مشروط براينکه خارطوم نيز در جدايي جنوب سودان و حاکميت جنبش جنوب مانع تراشي نکند.
همچنين يکي از طرح هايي که جنبش آزاديبخش خلق دنبال مي کند تا سودان يکپارچه لائيک را ايجاد کند، تلاش براي تشکيل ائتلافي ميان اين جنبش با نيروهاي مخالف دولت سودان و احزاب شمالي از يک سو و ائتلاف ديگري ميان جنبش آزاديبخش خلق و حزب کنگره ملي به رياست "عمر البشير" ازسوي ديگر است تا در انتخابات پارلماني اين کشور که در 11 آوريل آينده برگزار مي شود، بتوانند کرسي هاي پارلماني را ميان شمال و جنوب تقسيم کرده و جنبش آزاديبخش خلق سودان نيز بتواند در پارلمان مقتدر تر باشد و از تصويب قوانين اسلامي که در پارلمان سودان تصويب مي شود و مانعي براي جنوب ايجاد مي کند، جلوگيري کنند.
در اين ميان نبايد نقش آمريکا وپيشنهاد اين کشور به احزاب کنفرانس"جوبا" براي انتخاب يک شخصيت مسلمان شمالي را جهت رقابت با عمرالبشير ناديده گرفته شود .
آمريکا و اروپا تمايل دارند البشير از قدرت برکنار شود و اخيرا "نافع علي نافع"، مشاور رييس جمهور سودان نيز به دخالت هاي غربي و تامين مالي براي تاثيرگذاري بر انتخابات سودان اشاره کرد.
به اين نکته نيز بايد توجه کرد که جنبش آزاديبخش خلق سودان هدف خود را براي باقي ماندن و تاثيرگذاري بر شمال و ايجاد يک دولت لائيک حتي در صورت جدايي جنوب ، پنهان نمي کند.
اسلام آنلاين در پايان تحليل خود نتيجه گيري کرد که هدف جنبش آزاديبخش خلق سودان دوگانه است، از يک سو تلاش مي کند تا هويت سودان متحد و اسلامي را تغيير دهد و از يک هويت عربي اسلامي به يک هويت آفريقايي و نه ديني تغييرکند، که اين يک هدف استراتژيک است و اما هدف تاکتيکي ، تضمين جدايي جنوب سودان به عنوان يک دولت مستقل است.


صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز

سایر خبرها

  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱ استقبال امیرعبداللهیان از همتای الجزایری در تهران
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰ دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه سیرالئون
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹ ملاقات سفیر ایران با زندانیان ایرانی در موزامبیک و کسب اطلاع از سلامت آنها
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸ رسانه اماراتی: حمیدتی و البرهان دیدار می‌کنند
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۹ گفت‌وگوهای منطقه‌ای بن‌سلمان و السیسی در پاریس
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۸ مغرب نشست «النقب» را به تعویق انداخت
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۷ سودان جنوبی مرزهایش با سودان را بست
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۶ دیدار سفیر ایران با رئیس مجلس نمایندگان تونس
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶ تأسف وزیر خارجه مصر از موضع اتحادیه اروپا درباره سوریه
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵ امیرعبداللهیان: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در دستورکار دولت است
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴ کنعانی حمله تروریستی در اوگاندا را به شدت محکوم کرد
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳ تصمیم دولت بورکینافاسو برای راه‌اندازی سفارت در تهران
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲ رئیس حزب‌ الوفد رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شد
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۸ تمدید سه روزه آتش‌بس در سودان
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۷ کرملین: تحقق طرح صلح آفریقا درباره اوکراین سخت است
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ دعوتنامه اردوغان برای السیسی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ 17 غیرنظامی سودانی از جمله چند زن و کودک در حمله هوایی کشته شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۵ کشته شدن 38 دانش‌آموز اوگاندایی در یک حمله تروریستی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۴ یونیسف: بیش از 1 میلیون کودک به علت جنگ در سودان آواره شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۳ «نیروهای پشتیبانی سریع» سودان، ارتش را به مثله کردن 2 عضو خود متهم کردند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۲ العربیه از تشکیل کمیته‌ ایرانی-مصری برای احیای روابط خبر داد
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷ سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره با محوریت ایران و تقویت روابط
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تشدید جنگ داخلی در سودان پس از پایان آتش‌بس 24ساعته
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵ رژیم صهیونیستی به دنبال تولید تسلیحات در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸ وعده ایتالیا برای کمک ۷۰۰ میلیون یورویی به تونس
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷ نشست شورای همکاری خلیج فارس و مصر درباره مسائل منطقه‌
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶ مشارکت رژیم صهیونیستی در رزمایش «شیر آفریقا» در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵ درگیری‌های خونین بین مردم و نیروهای امنیتی در سنگال
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴ کشته شدن ده‌ها کودک در شمال نیجریه در پی حمله مردان مسلح
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تمایل کومور برای ازسرگیری روابط رسمی با ایران