مصر

يك انديشمند مشهور مصري با بررسي دلايل احداث ديوار فولادي مي‌نويسد: ازجمله نكات قابل توجه در طرح احداث ديوار فولادي براي حفظ امنيت مصر اين است كه اين طرح نه توسط مصر كه توسط رژيم صهيونيستي ارائه شده است.

به گزارش فارس پايگاه اطلاع رساني "سما " در مقاله‌اي به قلم "فهمي هويدي " انديشمند مشهور مصري به بررسي نيات نهفته در پس احداث ديوار آهنين توسط مصر پرداخته كه به دليل طولاني بودن بحث در دو قسمت ارائه خواهد شد.
در ابتداي بحث اين انديشمند مصري با بيان اين‌كه مفهوم "امنيت ملي " نيز بسان مفاهيمي چون دمكراسي، مشروعيت و ملي‌گرايي در اين كشور به سوي ابتذال و تباهي مي‌رود به يكي از آگهي‌هاي تلويزيون كه در آن‌ مصري‌ها براي نوشيدن جرعه‌اي از آب معدني كشورشان شعار "مصر - مصر " سرمي‌دهند، اشاره كرده و مي‌افزايد: ديدن اين تصوير مرا به ياد زمان ملي كردن "كانال سوئز " يا عبور از "سينا " مي‌اندازد، گويي قرار است تصميم سياسي مهمي در كشور گرفته شود كه مصري‌ها اين‌گونه شعار مصر- مصر سرمي‌دهند. اين آگهي كه تلاش مي كند احساسات ملي مصري‌ها را برانگيزد و آنها را وادار به نوشيدن جرعه‌اي از آب معدني اين كشور كند، تفاوت چنداني با پافشاري كنوني اين كشور در حمايت از طرح احداث "ديوار فولادي " ميان مصر و غزه ندارد.
هويدي سپس توجه را به مطبوعات مصري جلب مي‌كند و در اين‌باره مي‌گويد: حتي با نگاهي گذرا به روزنامه‌هاي چند روز اخير و يك حساب سرانگشتي مي‌بينيد مثلا در يك صفحه، اصطلاح "امنيت ملي " 46 بار تكرار شده آن‌هم در تفسير نويسندگاني كه به جرات مي‌توان گفت تفاوتي ميان امنيت ملي و "پليس حفظ امنيت " قائل نمي‌شوند و تصور مي‌كنند امنيت ملي شاخه‌اي از وظايف محوله به پليس است.
اين انديشمند مصري براي ارائه تصويري روشن‌تر از فضاي حاكم بر كشور خود به يكي از ميزگردهاي سياسي پخش شده از تلويزيون كه با حضور يك كارشناس امنيتي و يك ديپلمات پيشين مصري برگزار شد اشاره كرده و توضيح مي‌دهد: شركت‌كنندگان در اين ميزگرد به شدت از ايده احداث "ديوار فولادي " دفاع و از جمله دلايلي كه در توجيه احداث اين ديوار عنوان كردند، جلوگيري از تشديد خطراتي چون بمب‌گذاري، قاچاق كالا، افراد و مواد منفجره از مصر به نوار غزه و به تبع آن گسترش پديده تروريسم و ناامني در مصر است. درحالي‏كه هيچ يك از آنها به خطر رژيم صهيونيستي مجهز به انواع سلاح‌هاي كشتار جمعي اشاره نمي‌كنند. افزون بر اين كه هيچ‌كدام از ادله ارائه شده توسط اين افراد قانع كننده و محكمه‌پذير نيست.
وي سپس با رد اين ادعاها به بررسي تك تك آنها پرداخته و مي‌نويسد: تمام اين ادعاها يا زاده توهمات اين افراد است يا بر گزارش‌هاي امنيتي تكيه مي‌كنند كه ارتباطي به موضوع مورد بحث ندارند، مثلا مسئله انفجار و بمب‌گذاري كه در سطور بالا به آن اشاره شد، ارتباطي به تونل‌ها ندارد و اگر حوادثي از اين دست توسط فلسطيني‌ها روي داده براي شكستن محاصره بوده و كساني كه از "رفح " گذشتند و پاي به مصر گذاشتند، پس از تامين نيازهايشان دوباره به غزه برگشتند. در مورد عمليات تخريب هم بايد گفت با اين كه اين تخريب‌ها به حزب‌الله نسبت داده شده است اما مدركي براي اثبات اين ادعا ارائه نشده است و صرفا ادعاهايي امنيتي هستند. درمورد قاچاق كالا و مواد ديگر هم لازم است ابتدا دولتمردان مصري به اين سوال جواب دهند كه آيا مي‌توانند تضمين كنند احداث اين ديوار از بروز و تكرار چنين مواردي جلوگيري خواهد كرد، درحالي كه موضوع قاچاق در مرزهاي تمامي كشورهاي جهان مشاهده مي‌شود و ذكر اين نكته خالي از لطف نيست كه قاچاق صورت گرفته برسر مرزهاي مصر با "ليبي " بسيار بيشتر از مرزهاي سينا با غزه است.

*پشت پرده احداث ديوار فولادي چه مي‌گذرد؟

در ادامه هويدي به نكته‌اي بسيار مهم اشاره مي‌كند: ارائه كنندگان طرح احداث ديوار فولادي براي حفظ امنيت مصر نه طرف‌ مصري كه طرف اسرائيلي است و با شگفتي مي‌پرسد: "يعني صهيونيست‌ها و رژيم‏شان تا اين اندازه نگران امنيت مصر هستند؟ "
مطمئن باشيد چون رژيم مصر تا كنون دلايل قابل اثباتي مبني براين كه فلسطيني‌ها امنيت اين كشور را تهديد مي‌كنند،‌ در اختيار نداشته دست به اقدامي نزده است، چه درغير اين صورت از مدت‌ها پيش خود دست به كار مي‌شد، به همين دليل بايد به مقاصد و نيات واقعي نهفته درپس احداث ديوار انديشيد.
اين انديشمند مصري به مخاطبان خود توصيه مي‌كند پيش از رد ادعاهاي فوق به سخنان دو مقام و شخصيت سياسي، يكي مصري و ديگري صهيونيست اشاره كند تا پشت پرده و واقعيت‌هاي نهفته در پس احداث اين ديوار برملا گردد،
اول: سخنان "ايهاب وهبه " سفير پيشين مصر كه اعتقاد داشت درحال حاضر سه مسئله برسر مرزها در جريان است كه يكي از آنها با موضوع مورد بحث ما ارتباط پيدا مي‌كند، يعني نقض مستمر مواد معاهده "صلح 1979 " توسط رژيم صهيونيستي كه به حفظ و صيانت از مرزها اختصاص دارد و نكته قابل تامل اين كه از زمان تجاوز رژيم صهيونيستي به نوار غزه اين رژيم بارها به مرزهاي مصر نيز تجاوز كرده كه تهديدي واقعي عليه امنيت مصر تلقي مي‌شود، چون جنگنده‌هاي متجاوز اين رژيم مناطق مرزي مصر را با انواع و اقسام بمب‌ها و موشك‌ها و سلاح‌هاي ديگر بمباران كرده و خسارات قابل توجهي به بناها و ساختمان‌هاي اين مناطق وارد آورده و موجب ترس و وحشت ساكنان اين مناطق شده‌اند، ‌و اين در حالي ‌است كه دولت مصر در برابر اين تجاوزات موضع سكوت اختيار كرده و هيچ واكنشي نشان نداده است.
مورد دوم: سخنان "آموس گلبوع " رئيس پيشين دايره اطلاعات نظامي رژيم صهيونيستي است. وي با اين كه از راست‌هاي تندرو و از دشمنان سرسخت اعراب به طوركلي و فلسطيني‌ها به طور خاص تلقي مي‌شود بر گسترش و تحكيم روابط اسراييل با مصر تاكيد بسيار دارد و معتقد است پس از تاسيس رژيم صهيونيستي، امضاي موافقتنامه "كمپ ديويد " مهمترين حادثه در تاريخ اين رژيم است.
گلبوع از جمله كساني بود كه در تهيه و تدوين استراتژي‌هاي رژيم صهيونيستي براي سال 2010 مشاركت داشت و در ايده‌ها و ديدگاه‌هاي مطروحه توسط وي ملاحظه مي‌كنيم كه از اهميت رابطه با مصر سخن بسيار گفته است: "نكته قابل توجه براي ما اين است كه مصر از خط مشي و سياست‌هاي پيشين خود عدول كرده است، اين كشور در مقابل اعراب مي‌ايستد (مثلا تهديد به قطع رابطه با الجزاير كشور هم جوارش ) و در قبال سياست‌هاي ما سكوت اختيار كرده است. وقتي به غزه حمله كرديم موضع سكوت را اختيار كرد و بدين وسيله فضا را براي ادامه حملات ما با وجود كشته شدن صدها فلسطيني آماده كرد، هم‌چنين مانع شكل گيري هرگونه اقدام عربي عليه ما شد (منظور وي شكست نشست قطر بود). افزون بر اين كه حتي دربرابر كشته شدن سربازانش به واسطه حمله نظاميان اسرائيلي هم سكوت اختيار كرد، تمام اين‌ها ما را وامي‌دارد در استراتژي‌هاي خود توجه ويژه‌اي به رابطه با مصر داشته باشيم و به دوستانمان در كنگره آمريكا و لابي‌هاي يهودي و گروه‌هاي فشار اين كشور سفارش كنيم از آوردن هرگونه فشار بي‌مورد در موضوعات و مسائل ديگر بر اين كشور صرف نظر كنند، همه بايد بدانند رژيم "مبارك " براي ما مهم است ".

ادامه دارد ...


صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز

سایر خبرها

  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱ استقبال امیرعبداللهیان از همتای الجزایری در تهران
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰ دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه سیرالئون
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹ ملاقات سفیر ایران با زندانیان ایرانی در موزامبیک و کسب اطلاع از سلامت آنها
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸ رسانه اماراتی: حمیدتی و البرهان دیدار می‌کنند
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۹ گفت‌وگوهای منطقه‌ای بن‌سلمان و السیسی در پاریس
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۸ مغرب نشست «النقب» را به تعویق انداخت
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۷ سودان جنوبی مرزهایش با سودان را بست
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۶ دیدار سفیر ایران با رئیس مجلس نمایندگان تونس
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶ تأسف وزیر خارجه مصر از موضع اتحادیه اروپا درباره سوریه
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵ امیرعبداللهیان: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در دستورکار دولت است
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴ کنعانی حمله تروریستی در اوگاندا را به شدت محکوم کرد
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳ تصمیم دولت بورکینافاسو برای راه‌اندازی سفارت در تهران
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲ رئیس حزب‌ الوفد رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شد
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۸ تمدید سه روزه آتش‌بس در سودان
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۷ کرملین: تحقق طرح صلح آفریقا درباره اوکراین سخت است
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ دعوتنامه اردوغان برای السیسی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ 17 غیرنظامی سودانی از جمله چند زن و کودک در حمله هوایی کشته شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۵ کشته شدن 38 دانش‌آموز اوگاندایی در یک حمله تروریستی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۴ یونیسف: بیش از 1 میلیون کودک به علت جنگ در سودان آواره شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۳ «نیروهای پشتیبانی سریع» سودان، ارتش را به مثله کردن 2 عضو خود متهم کردند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۲ العربیه از تشکیل کمیته‌ ایرانی-مصری برای احیای روابط خبر داد
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷ سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره با محوریت ایران و تقویت روابط
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تشدید جنگ داخلی در سودان پس از پایان آتش‌بس 24ساعته
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵ رژیم صهیونیستی به دنبال تولید تسلیحات در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸ وعده ایتالیا برای کمک ۷۰۰ میلیون یورویی به تونس
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷ نشست شورای همکاری خلیج فارس و مصر درباره مسائل منطقه‌
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶ مشارکت رژیم صهیونیستی در رزمایش «شیر آفریقا» در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵ درگیری‌های خونین بین مردم و نیروهای امنیتی در سنگال
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴ کشته شدن ده‌ها کودک در شمال نیجریه در پی حمله مردان مسلح
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تمایل کومور برای ازسرگیری روابط رسمی با ایران