سفير جمهوري اسلامي ايران در اتيوپي هيئت ايراني به رياست وزير امور خارجه كشورمان در چهاردهمين اجلاس سران اتحاديه آفريقا در آديس آبابا را فعال‌ترين و پركارترين هيئت خواند.

«محمدجواد زمانيان كوپايي» سفير جمهوري اسلامي ايران در آديس‌ آبابا در گفتگو با خبرنگار سياست خارجي خبرگزاري فارس، حضور منوچهر متكي و هيئت همراه در چهاردهمين اجلاس سران اتحاديه آفريقا كه از ديروز به مدت سه روز در آديس آبابا مقر اين اتحاديه آغاز به كار كرد را موفق و موثر خواند و گفت: وزير امور خارجه كشورمان در حاشيه اين نشست با بيش از 40 رئيس‌ جمهور، وزير خارجه و روساي هيئت‌هاي شركت‌ كننده از جمله روساي جمهور سودان، گابن، سومالي، ليبي، جيبوتي، جزاير قمر، آفريقاي مركزي، اوگاندا، جيبوتي، بروندي، كنيا و ... ديدار و درباره پيشبرد روابط استراتژيك جمهوري اسلامي ايران و كشورهاي اين اتحاديه بحث و تبادل كرد.
وي همچنين به ديدار متكي با ژان پينگ رئيس كميسيون اتحاديه آفريقا اشاره كرد و افزود: آقاي ژان پينگ با تاكيد بر سفر هيئت كارشناسي اتحاديه آفريقا متشكل از سفراي عضو اين اتحاديه و كميسيون اتحاديه آفريقا به تهران در بهار آينده، از آمادگي خود براي سفر به جمهوري اسلامي ايران در اولين فرصت ممكن خبر داد.
زمانيان خاطرنشان كرد: به گفته ناظرين هيئت ايراني فعال‌ترين و پركارترين هيئت در افتتاحيه چهاردهمين اجلاس سران اتحاديه آفريقا بود.
وي به ديدار متكي با نخست‌وزير و وزير امور خارجه اتيوپي نيز اشاره كرد و گفت: آقاي متكي ديروز در ضيافت ناهاري كه به افتخار هيئت‌هاي شركت ‌كننده در اين نشست از سوي نخست‌وزير اتيوپي برگزار شده بود، حضور يافت.
سفير ايران در آديس آبابا با بيان اينكه با شروع كار دولت نهم رويكرد روابط ايران و آفريقا به رويكردي فعال، انقلابي و پويا تبديل شد، خاطرنشان كرد: اين روابط از فاز سياسي گذشت و وارد فاز اقتصادي شد و به موازات كار سياسي گسترش روابط اقتصادي و فرهنگي با آفريقا با سرعت بيشتري دنبال شد، به نحوي كه در حال حاضر شاهد سرمايه‌گذاري بسياري از شركت‌هاي ايراني در كشورهاي آفريقايي هستيم.
زمانيان حضور شركت‌هاي خصوصي و خدمات فني و مهندسي ايراني در آفريقا را نه تنها به لحاظ سياسي بلكه به لحاظ اقتصادي مهم و تاثيرگذار برشمرد.
وي با بيان اينكه در حال حاضر بهترين فرصت براي سرمايه‌گذاران ايراني و شركت‌هاي خدمات فني و مهندسي براي حضور در آفريقاست، به اين سرمايه‌گذاران توصيه كرد تا حضور فعال‌تري در اين قاره داشته باشند.
سفير ايران در آديس آبابا همچنين از سرمايه‌گذاران و شركت‌هاي خدمات فني مهندسي كشورمان براي حضور در اتيوپي دعوت به عمل آورد و خاطرنشان كرد: هر كمكي كه بتوانيم در اين زمينه انجام خواهيم داد.
وي در ادامه سطح روابط تهران و آديس‌ آبابا را بسيار خوب خواند و اتيوپي را يكي از مهمترين كشورهاي شاخ آفريقا برشمرد و گفت: اتيوپي نقش بسيار مهمي در ثبات و صلح در منطقه ايفا كرده و به زودي شاهد تحولات مثبتي در روابط دو كشور خواهيم بود.
زمانيان همچنين از برگزاري نمايشگاه نقاشي، عكس و ... همزمان با سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي در آديس ‌آبابا خبر داد.
چهاردهمين اجلاس سران اتحاديه آفريقا ديروز يكشنبه در آديس آبابا مقر اين اتحاديه آغاز به كار كرد.
اين اجلاس با شعار «فناوري اطلاعات و ارتباطات در آفريقا؛ چالش‌ها و چشم‌انداز توسعه» با حضور روساي جمهور و نخست‌وزيران 53 كشور عضو اين اتحاديه از يكشنبه 11 تا 13 بهمن‌‌ماه برگزار خواهد شد.
منوچهر متكي وزير امور خارجه كشورمان نيز در رأس هيئتي در اين نشست حضور داشت. وي كه پنجشنبه براي شركت در اجلاس مجمع جهاني اقتصاد به سوئيس سفر كرد، شنبه شب به منظور شركت در چهاردهمين اجلاس سران اتحاديه آفريقا وارد آديس آبابا شد. وي ديروز در نشست اين اتحاديه شركت و صبح امروز نيز به تهران بازگشت.
جمهوري اسلامي ايران در حال حاضر عضو ناظر اتحاديه آفريقاست و به طور فعال در اجلاس‌هاي سران حضوري فعال و موثر داشته كه از آن جمله مي‌توان به حضور محمود احمدي‌نژاد رئيس جمهوري در اجلاس سران در گامبيا اشاره كرد.
سيزدهمين اجلاس سران كشورهاي عضو اتحاديه آفريقا (AU) با شعار «سرمايه‌گذاري در كشاورزي براي رشد اقتصادي و امنيت غذايي» از 10 الي 12 تيرماه سال جاري در شهر توريستي «سيرت» در ليبي برگزار شد.
دوازدهمين اجلاس سران كشورهاي عضو اتحاديه آفريقا نيز 14 و 15 بهمن‌ماه در آديس آبابا برگزار و منوچهر متكي وزير امور خارجه كشورمان در رأس هيئتي در اين نشست شركت كرد و در حاشيه اجلاس مذكور با 21 تن از سران و مقامات عاليرتبه اين قاره پيرامون روابط دوجانبه، موضوعات منطقه‌اي و بين‌المللي ديدار و گفتگو كرد. ديدار و گفتگو با عمرو موسي دبيركل اتحاديه عرب نيز از ديگر برنامه‌هاي متكي در اين اجلاس بود.
اريتره، اتيوپي، آفريقاي جنوبي، الجزاير، آنگولا، اوگاندا، بنين، بوتسوانا، بوركينافاسو، بروندي، تانزانيا، تونس، توگو، جمهوري دموكراتيك عربي صحرا، آفريقاي مركزي، جمهوري كنگو، جمهوري دموكراتيك كنگو، جمهوري موريس، جيبوتي، چاد، دماغه سبز، رواندا، زامبيا، زيمبابوه، ساحل عاج، سنگال، سيرالئون، سيشل، سومالي، سودان، سوازيلند، سائوتومه و پرينسيپ، غنا، كامرون، كنيا، كومور، گينه استوايي، گابن، گامبيا، گينه بيسائو، گينه، لسوتو، ليبريا، ليبي، ماداگاسكار، مالاوي، مصر، موريتاني، موزامبيك، ناميبيا، نيجريه و نيجر 53 كشور عضو اتحاديه آفريقا هستند. تنها مغرب (مراكش) به دليل به رسميت شناخته شدن و عضويت جمهوري دموكراتيك عربي صحرا در سال 1982 در متن سازمان وحدت آفريقا، از آن سازمان جدا شد و بعدها با تاسيس اتحاديه آفريقا به جاي سازمان وحدت آفريقا، در ساختار جديد نيز حضور نيافت.
آديس آبابا با جمعيتي حدود سه ميليون نفر در مركز اتيوپي قرار گرفته كه با توجه به استقرار دبيرخانه سازمان وحدت آفريقا AU و كميسيون اقتصادي سازمان ملل براي آفريقا UNECA به عنوان مركز سياسي و اقتصادي آفريقا و در واقع پايتخت سياسي اين قاره قلمداد مي‌شود.
شوراي اقتصادي و اجتماعي سازمان ملل كميسيون منطقه‌اي تحت عنوان «كميسيون اقتصادي سازمان ملل براي آفريقا» را در سال 1958 به منظور كمك به ارتقاي توسعه اقتصادي و اجتماعي، ايجاد و تحكيم روابط اقتصادي كشورهاي آفريقايي با يكديگر و ساير كشورهاي جهان تشكيل داد كه در پنج منطقه آفريقا داراي دفتر است و مقر اصلي آن در آديس آبابا مستقر مي‌باشد.
بيش از يكصد نمايندگي خارجي و دفاتر نمايندگي 26 سازمان بين‌المللي در آديس آبابا حضور دارند.


صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز

سایر خبرها

  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱ استقبال امیرعبداللهیان از همتای الجزایری در تهران
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰ دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه سیرالئون
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹ ملاقات سفیر ایران با زندانیان ایرانی در موزامبیک و کسب اطلاع از سلامت آنها
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸ رسانه اماراتی: حمیدتی و البرهان دیدار می‌کنند
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۹ گفت‌وگوهای منطقه‌ای بن‌سلمان و السیسی در پاریس
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۸ مغرب نشست «النقب» را به تعویق انداخت
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۷ سودان جنوبی مرزهایش با سودان را بست
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۶ دیدار سفیر ایران با رئیس مجلس نمایندگان تونس
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶ تأسف وزیر خارجه مصر از موضع اتحادیه اروپا درباره سوریه
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵ امیرعبداللهیان: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در دستورکار دولت است
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴ کنعانی حمله تروریستی در اوگاندا را به شدت محکوم کرد
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳ تصمیم دولت بورکینافاسو برای راه‌اندازی سفارت در تهران
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲ رئیس حزب‌ الوفد رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شد
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۸ تمدید سه روزه آتش‌بس در سودان
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۷ کرملین: تحقق طرح صلح آفریقا درباره اوکراین سخت است
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ دعوتنامه اردوغان برای السیسی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ 17 غیرنظامی سودانی از جمله چند زن و کودک در حمله هوایی کشته شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۵ کشته شدن 38 دانش‌آموز اوگاندایی در یک حمله تروریستی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۴ یونیسف: بیش از 1 میلیون کودک به علت جنگ در سودان آواره شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۳ «نیروهای پشتیبانی سریع» سودان، ارتش را به مثله کردن 2 عضو خود متهم کردند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۲ العربیه از تشکیل کمیته‌ ایرانی-مصری برای احیای روابط خبر داد
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷ سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره با محوریت ایران و تقویت روابط
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تشدید جنگ داخلی در سودان پس از پایان آتش‌بس 24ساعته
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵ رژیم صهیونیستی به دنبال تولید تسلیحات در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸ وعده ایتالیا برای کمک ۷۰۰ میلیون یورویی به تونس
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷ نشست شورای همکاری خلیج فارس و مصر درباره مسائل منطقه‌
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶ مشارکت رژیم صهیونیستی در رزمایش «شیر آفریقا» در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵ درگیری‌های خونین بین مردم و نیروهای امنیتی در سنگال
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴ کشته شدن ده‌ها کودک در شمال نیجریه در پی حمله مردان مسلح
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تمایل کومور برای ازسرگیری روابط رسمی با ایران