مصر

دو سال پيش اتحاديه عرب سند ساماندهي پخش و دريافت ماهواره اي را در منطقه عربي صادر کرد و اين سند همان است که وزراي اطلاع رساني عرب در نشست فوق العاده اخير در مقر اتحاديه عرب در قاهره، آن را مبناي کار خود قرار دادند.


اين سند- که درآن زمان گفته شد هدف از آن محدود کردن شبکه هاي عربي چون الجزيره است که نظام هاي عربي داراي تعامل با اسرائيل را نگران مي کند و نيز گفته شد که مصر عامل اصلي صدور آن بوده است- بندهاي متعددي دارد که شايد بند ششم مهم ترين آن باشد.

در اين بند آمده است که سازمان ها و ارائه کننده گان خدمات پخش و تکرار برنامه هاي ماهواره اي ، ملزم به عملي کردن معيارها و ضوابط مربوط به فعاليت اطلاع رساني ماهواره اي هستند.اين معيارها و ضوابط عبارتند از:

1-احترام به جايگاه والاي انسان و حقوق ديگران در محتواي برنامه ها و خدماتي که ارائه مي گردد .
2-احترام به حريم خصوصي افراد و اجتناب از نقض اين حريم .
3-اجتناب از نفرت انگيزي يا تبعيض براساس اصالت عربي ، رنگ ، جنسيت يا دين .
4-خودداري از پخش هر نوع برنامه تحريک کننده به خشونت و تروريسم و تمييز بين حق و خشونت و تروريسم در عرصه مقاومت در برابر اشغالگري .
5-اجتناب از توصيف فريبنده هر جرم و جنايتي و يا جنبه قهرماني و رشادت بخشيدن به جرم و يا مرتکبان جرم و جنايت و يا توجيه انگيزه هاي آن .
6-رعايت شيوه و آداب گفتگو و احترام به حق ديگران در پاسخ دادن .
7-رعايت حقوق طرف هايي که براي درآميختن و ذوب در جوامع خود نيازمند دست يابي به خدمات اطلاعاتي و اطلاع رساني هستند.
8-محافظت از کودکان و نوجوانان در قبال هر آنچه ممکن است رشد و تعالي جسمي ، ذهني و اخلاقي آنها را خدشه دار کند يا موجبات تشويق آنها را به فساد اخلاقي فراهم سازد و يا آنها را به سوي الگوها و ناهنجاري ها رهنمون شود .
9-پايبندي به ارزش هاي ديني و اخلاقي جامعه عربي و حفظ بنيان خانواده و پيوندهاي اجتماعي و اجتناب از دعوت به تعصبات طايفه اي و مذهبي .
10-اجتناب از پخش هر آنچه موجب بي احترامي به ذات اقدس الهي ، اديان آسماني ، پيامبران ، مذاهب ، بزرگان ديني و فرقه هاي مختلف شود .

البته ما با آنچه در اين سند آمده کاري نداريم و به تفسير آن نمي پردازيم و تنها خواهان دقت در محتواي آن و مقايسه اين محتوا با همه تبليغات نژاد پرستانه و نازيسم شبکه هاي تلويزيوني دولتي و خصوصي مصر برضد الجزاير از زمان باخت تيم ملي فوتبال مصر در برابر تيم ملي الجزير در ام درمان ، هستيم .

از طرف ديگر همانگونه که مي دانيم مدتي است مصر پخش برنامه هاي شبکه ايراني العالم را از ماهواره نايل ست قطع کرده و اين در حالي است که شبکه عرب زبان العالم از جمله کانال هايي است که به شدت به اخلاق حرفه اي اطلاع رساني پايبند است .

اما مقامات مصر وقتي ديدند برنامه هاي اين شبکه در خدمت سياست هاي عربي منطقه نيست و ايران خواهان نابودي اسرائيل مي باشد ، مقاومت لبنان و حماس را مورد حمايت تسليحاتي قرار مي دهد و نيز از سال 1979 تاکنون با آمريکا قطع رابطه کرده است دست به چنين اقدامي زدند.

حدود يک يا دو هفته بعد از قطع پخش برنامه هاي شبکه العالم پخش برنامه هاي شبکه مسيحي الحيات از ماهواره نايل ست از سرگرفته شد.

موضع شبکه الحيات در قبال اسلام و مسلمانان برکسي پوشيده نيست . اين شبکه از بدترين کانال هاي ماهواره اي و دورترين آنها از اخلاق حرفه اي و احترام به مقدسات ديگران است . شبکه الحيات تنها به ارائه برنامه در ترويج مسيحيت اکتفا نکرده و براي مسيحي کردن جوانان مسلمان نيز تلاش مي کند و حتي به صورت روزمره برنامه هايي با تهيه کنندگي و اجراي پطرس زکريا ،کشيش مصري پخش مي نمايد و وي در لا به لاي اين برنامه مسائل مسمومي ارائه مي کند که نمونه ي آن را حتي از زبان افراطي ترين و کينه توزترين افراد نسبت به اسلام و مسلمانان نشنيده ايم.

اين کشيش مصري آن گونه که مي گويد با پشتيباني مراجع اسلامي ، براي بيان بطلان نبوت حضرت محمد ( ص) تلاش مي کند و درصدد است اين مسئله را القا کند که قرآن از جانب خداوند بر محمد ( ص) نازل نشده بلکه قرآن القاءات شيطان به پيامبر است.

ترديدي نيست که بند دهم سند مذکور درخصوص اين شبکه به طور کامل صدق مي کند زيرا اين شبکه با وجود اين که با پخش چنين برنامه هايي در واقع، به ذات الهي ، دين مبين اسلام و رسول گرامي آن(ص) و مسلمانان به بدترين شکل اهانت مي کند،امکان پخش از ماهواره مصري نايل ست را دارد.

چندي پيش کنگره آمريکا از اوباما خواست با تدوين قانوني براي مجازات ماهواه هايي که با شبکه هاي تلويزيوني مروج تروريسم تعامل دارند ، موافقت کند.

اين امر که انتظار آنرا داشتيم بايد به گونه اي ساماندهي شود که در خدمت بشريت باشد و مانع انتشار تبليغات مبتني بر نفرت انگيزي و کينه توزي گردد.

بايد قوانين و مقرراتي با نظارت سازمان ملل متحد در اين زمينه وضع گردد تا شبکه هاي تلويزيوني که از ماهواره ساتلايت برنامه پخش مي کنند ، در مسير ترويج افکار تروريستي و تهديد شهروندان بکار گرفته نشوند و نيز از بکارگيري اين شبکه ها براي تبليغات سخيف و غير اخلاقي عليه ديگر کشورها ، جلوگيري شود.

اين ايده در اصل ايده اي پسنديده است به شرط آنکه جهانيان درخصوص مفهوم تروريسم-که به نظر ما همان خشونتي است که برخي شهروندان به علت اختلاف نظر و عقيده به نام دين يا زبان يا ايدئولوژي يا هر چيز ديگري عليه ديگر شهروندان، نيروهاي مسلح ، نيروهاي امنيتي و شخصيت هاي برجسته اعمال مي کنند و يا دولت ها عليه ملت هايي بي دفاع مرتکب مي شوند- به تعريفي شفاف و دقيق دست يابند و در باره آن با هم توافق داشته باشند.

خلاصه ي کلام اين که تروريسم عبارت است از محروم کردن ديگران از ساده ترين حقوقي که در منشورها و معاهدات بين المللي به آن اذغان شده است.

اما مشکل اينجاست که آمريکا تمام طرف هايي را که با دولت اين کشور اختلاف دارند يا از اين کشور و يا از اسرائيل مي خواهند که از اراضي و کشورهاي تحت اشغال خارج شوند ، در دريف تروريست ها قرار مي دهد و اين باعث شده است که در اين تلاش آمريکا، کانال هاي تلويزيوتي دعوت کننده به افراطي گري و تروريسم هدف قرار نگيرند بلکه برعکس کانال ها و شبکه هايي هدف قرار گيرند که جنايات ارتش اسرائيل در فلسطين و جنوب لبنان و اقدامات ارتش آمريکا را در عراق و افغانستان افشا مي نمايند.

منبع :روزنامه صوت الاحرار چاپ الجزيره
واحد پژوهش هاي رسانه اي شبکه العالم
مترجم:کامران موميوند


صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز

سایر خبرها

  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱ استقبال امیرعبداللهیان از همتای الجزایری در تهران
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰ دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه سیرالئون
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹ ملاقات سفیر ایران با زندانیان ایرانی در موزامبیک و کسب اطلاع از سلامت آنها
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸ رسانه اماراتی: حمیدتی و البرهان دیدار می‌کنند
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۹ گفت‌وگوهای منطقه‌ای بن‌سلمان و السیسی در پاریس
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۸ مغرب نشست «النقب» را به تعویق انداخت
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۷ سودان جنوبی مرزهایش با سودان را بست
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۶ دیدار سفیر ایران با رئیس مجلس نمایندگان تونس
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶ تأسف وزیر خارجه مصر از موضع اتحادیه اروپا درباره سوریه
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵ امیرعبداللهیان: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در دستورکار دولت است
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴ کنعانی حمله تروریستی در اوگاندا را به شدت محکوم کرد
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳ تصمیم دولت بورکینافاسو برای راه‌اندازی سفارت در تهران
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲ رئیس حزب‌ الوفد رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شد
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۸ تمدید سه روزه آتش‌بس در سودان
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۷ کرملین: تحقق طرح صلح آفریقا درباره اوکراین سخت است
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ دعوتنامه اردوغان برای السیسی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ 17 غیرنظامی سودانی از جمله چند زن و کودک در حمله هوایی کشته شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۵ کشته شدن 38 دانش‌آموز اوگاندایی در یک حمله تروریستی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۴ یونیسف: بیش از 1 میلیون کودک به علت جنگ در سودان آواره شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۳ «نیروهای پشتیبانی سریع» سودان، ارتش را به مثله کردن 2 عضو خود متهم کردند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۲ العربیه از تشکیل کمیته‌ ایرانی-مصری برای احیای روابط خبر داد
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷ سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره با محوریت ایران و تقویت روابط
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تشدید جنگ داخلی در سودان پس از پایان آتش‌بس 24ساعته
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵ رژیم صهیونیستی به دنبال تولید تسلیحات در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸ وعده ایتالیا برای کمک ۷۰۰ میلیون یورویی به تونس
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷ نشست شورای همکاری خلیج فارس و مصر درباره مسائل منطقه‌
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶ مشارکت رژیم صهیونیستی در رزمایش «شیر آفریقا» در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵ درگیری‌های خونین بین مردم و نیروهای امنیتی در سنگال
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴ کشته شدن ده‌ها کودک در شمال نیجریه در پی حمله مردان مسلح
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تمایل کومور برای ازسرگیری روابط رسمی با ایران