سودان

Open in new window
رئيس جمهوري سودان جايگاه اين كشور و ثروت‌هاي آن را عامل هدف قرار گرفتن از سوي غرب دانست.

به گزارش فارس، عمر‌البشير در گفت‌وگو با شبكه خبري العالم اظهار داشت: هدف قرار دادن سودان دلايل متعدد سياسي ، تاريخي و جغرافيايي دارد و جايگاه اين كشور در قاره آفريقا به اضافه ثروت‌هاي آن ، سودان را هدفي براي نيروهاي غربي قرار داده است.
وي با اشاره به اينكه غرب به دنبال از بين بردن موقعيت سودان از نظر جغرافيايي است، افزود : اين كشور به منزله پلي ميان شمال و جنوب قاره آفريقا است و مي تواند اين نقش را براي انتقال زبان عربي و دين اسلامي به جنوب صحرا ايفا كند كه غرب چنين چيزي را نمي‌خواهد.
البشير از امكانات طبيعي و انساني به عنوان يكي ديگر از دلايل طمع غرب به سودان ذكر كرد و اظهار داشت : اين كشور از ثروت‌هاي هنگفت طبيعي از قبيل نفت ، گاز ، معادن طلا ، آلومينيوم ، آهن و اورانيوم برخوردار است و زمين‌هاي حاصلخيز با منابع آب فراوان صرف‌نظر از رود نيل دارد.
وي با اشاره به تاريخ سودان و انقلاب نوزدهم كه به آزادي اين كشور از دولت وابسته به انگليس در مدتي كوتاه منجر شد ، تاكيد كرد: سودان همواره با سياست همه انواع سلطه گري و استعمار مخالف بوده است.
البشير همچنين مخالفت خود را با سياست حاكم كردن رژيم صهيونيستي بر خاورميانه به قيمت قرباني شدن ملت‌هاي اين منطقه اعلام كرد.

*** حكم دادگاه بين المللي سياسي است

رئيس جمهوري سودان درباره صدور حكم بازداشت خود از سوي دادگاه بين المللي لاهه را اقدامي صرفا سياسي دانست و با اشاره به اينكه اين حكم هيچ ارتباطي به قانون و عدالت ندارد، تصريح كرد: جنايت‌هايي كه در برابر چشم جهانيان روي مي دهد از قبيل جنايت هاي غزه ، عراق و افغانستان براي مطرح شدن در دادگاه لاهه سزاوارترند.
وي افزود: ملت سودان ملتي هوشيار است و كاملا درك مي‌كند كه هدف از اين اتهام شخص رئيس جمهوري نيست بلكه هدف نيروهاي غربي همه كشور سودان است.
البشير با رد تعامل با دادگاه بين المللي لاهه تاكيد كرد: اين دادگاه ، يك دادگاه عدالت محور نيست بلكه دادگاهي سياسي است.
وي سپس مساله دارفور را ساخته و پرداخته غرب دانست و با بيان اينكه آنچه در واقع در دارفور مي گذرد با آنچه اروپايي‌ها و آمريكايي‌ها ادعا مي كنند، مغايرت دارد، تاكيد كرد: آنها از گروه‌هاي شورشي پشتيباني مي‌كنند تا به منافع خود در اين كشور برسند.
وي افزود: مساله دارفور در واقع مساله نزاعي سنتي است. مشكل اقليم‌ها همزمان با موج خشكسالي در دهه 70 بروز كرد و اشتباهات دولت‌ها در آن دوره ، بر شدت وضع اسفبار اين منطقه افزود. دولت آن دوره دولت محلي را كه حافظ امنيت بود و از درگيري ميان قبايل جلوگيري مي كرد، منحل كرد.


*** حمايت غرب از شورشيان دارفور ادامه دارد

عمر البشير در بخش ديگري از گفت وگوي اختصاصي با شبكه خبري العالم گفت كه كشورهاي غربي از گروههاي شورشي مخالفت توافقنامه با دولت خارطوم حمايت مي‌كنند.
وي افزود: با وجود امضاي توافقنامه توسط دولت و گروه اصلي دارفور، كشورهاي غربي همچنان در حال تحريم سودان هستند و از گروه‌هاي شورشي مخالف با توافقنامه حمايت مي‌كنند.
وي تصريح كرد: غربي‌ها با ترفند‌هاي رسانه‌اي و تبليغاتي با هوشمندي موضوع غير واقعي و ساختگي نسل كشي در دارفور را در سطح جهان مطرح كردند.
وي گفت: مساله دارفور در واقع از آغاز درگيري متعارف ميان طرف‌هاي بيگانه بود كه پس از آن به شورشي بر عليه دولت تبديل شد.
وي اظهارات غربي‌ها درباره ميزان جنايتهاي صورت گرفته در دارفور را نادرست عنوان كرد و افزود: مسئله نسل كشي جمعي با هوشمندي بسيار بالا از طرف بيگانگان مطرح شد به صورتي كه بر افكار عمومي در سطح جهان تاثير گذاشت، و در دنيا اينگونه مطرح شد كه جنايتهايي به صورت گسترده در منطقه دارفور به وقوع پيوسته است.
البشير تصريح كرد: حقايق برخلاف اين مسائل است، دولت سودان وظيفه دارد با هر كسي كه بر عليه اين دولت سلاح بردارد ، مقابله كند و اكنون شورش بر عليه دولت سودان آغاز شده است.
رئيس جمهوري سودان تاكيد كرد: حملات عليه دولت هنگامي صورت گرفت كه راه حل‌هاي مسالمت آميز با شكست مواجه شد و طبيعي است كه اين جنگ تاثيرهايي بر شهروندان عادي بگذارد.
وي افزود: جنگ موجب شد تا مردم عادي به سوي مناطق امن كه تحت كنترل و سيطره دولت است پناه بياورند، بنابراين چگونه يك دولت مي تواند چنين جنايتهايي را عليه مردمي كه به او پناه آورده‌اند، مرتكب شود؟
وي با اشاره به مسئله اجراي نظام فدرالي در داخل سودان به صورتي كه دولت هر منطقه مسئول حفظ امنيت آن منطقه باشد، گفت: در اين نظام مسئولان قبايل مناطق مختلف در موسسه‌ها و دستگاه‌هاي تابع مناطق خود مشاركت بالايي خواهند داشت.
البشير با تاكيد بر غير واقعي بودن آمار اعلام شده درباره كشته شدگان در دارفور، افزود: آيا عاقلانه است كه يك دولت با ويژگي‌هاي سياسي ،مردمي، قانوني و اجرايي خود اينگونه جنايتها را مرتكب شود يا اجازه دهد اينگونه جنايتها عليه مردم كشورش صورت بگيرد.
رئيس جمهوري سودان با انتقاد از مواضع دولت‌هاي غربي درباره آشتي گروه‌هاي شورشي با دولت گفت: ما با كمك برخي از ميانجي‌گران توانستيم در دارفور به توافقنامه صلح برسيم به صورتي كه اين آشتي با حمايت اتحاديه آفريقا، سازمان ملل متحد، اتحاديه اروپا و كشورهاي عربي همراه شد و آنها اين توافق را نهايي اعلام كردند.


*** كشورهاي عربي دچار دودستگي هستند

رئيس جمهوري سودان با اشاره به اينكه وضع سياسي حاكم بر كشورهاي عربي دچار دو دستگي است، تاكيد كرد كه غربي‌ها تلاش مي‌كنند براختلافات بين اين كشورها دامن بزنند.
حسن البشير افزود: اوضاع سياسي حاكم بر كشورهاي عربي دچار دودستگي حاد است ، اما رسانه‌ها و طرف‌هاي غربي سعي مي‌كنند با ارائه خط كشي‌هايي از قبيل كشورهاي مخالف ، كشورهاي مقاوم و كشورهاي ميانه‌رو به اين دودستگي دامن بزنند ، در حالي كه اين خط كشي‌هايي كه غرب سعي در تثبيت آن ميان كشورهاي عربي دارد، مردود است.
البشير با بيان اينكه اختلاف نظر در ديدگاه‌ها و موضع گيري‌ها امري طبيعي است، تصريح كرد: كشورهاي عربي با طرح صلح عربي با اسرائيل موافقت كردند ، اما موافقت با اين طرح بايد دوجانبه باشد و اگر اسرائيل آن را نپذيرد پذيرش يك طرفه آن بي‌فايده خواهد بود.
وي اختلاف كشورهاي عربي را در اين خصوص گامي دانست كه اين كشورها پس از مخالفت رژيم صهيونيستي با طرح صلح عربي بايد بردارند.
البشير افزود: تا زماني كه دشمن طرح صلح را رد مي‌كند مقاومت تنها گزينه مطرح در تعامل با رژيم اشغالگر صهيونيستي خواهد بود ، با اين حال باوجود مخالفت دشمن صهيونيست با اين طرح برخي از كشورهاي عربي همچنان به آن پايبندند.
رئيس جمهوري سودان درباره ارزيابي خود از آينده سياست هاي آمريكا در قبال درگيري ها در خاورميانه اظهار داشت: ورود اوباما به كاخ سفيد و سر دادن شعار تغيير با خوشبيني همراه بود و به نظر مي‌رسد وي تاكنون به اين شعار پايبند بوده است با اين حال بايد ديد كه رئيس جمهوري جديد آمريكا تا چه حد در مقابل فشارهاي سازمان هاي ذي‌نفوذ در آمريكا پايداري خواهد كرد.


*** مخالفان دولت چاد مزدور نيستند

البشير سپس با اشاره به تحولات چاد اظهار داشت: مخالفان دولت چاد مزدور نيستند بلكه در اصل از گارد رياست جمهوري اين كشور هستند و با ادريس ديبي رئيس جمهوري چاد درباره قانون اساسي مشكل دارند كه قائل به حاكميت رئيس جمهوري به مدت دو دوره متوالي است.
وي افزود: رئيس مخالفان دولت چاد كه از اعضاي گارد رياست جمهوري بود مي خواست پس از پايان رياست جمهوري ديبي براي تصدي اين پست نامزد شود ، اما ديبي قانون اساسي را اصلاح كرد تا در پست خود باقي بماند ديبي همچنين كاري كرد كه پس از او پسرش عهده دار رياست جمهوري شود كه اين مساله به بروز اختلافاتي در داخل خانواده حاكم منجر شد.
البشير در ادامه تصريح كرد كه شماري از قبايل به انزوا رانده شده از حاكميت چادي نيز ناراضي بودند زيرا قبيله "الزغاوي " كه بر چاد حكم مي راند تنها 2 درصد از جمعيت كشور را تشكيل مي‌دهد.

*** سودان از حمايت گسترده‌اي در بين كشورهاي عربي برخوردار است


رئيس جمهوري سودان درباره ميزان حمايت كشورهاي عربي از سودان اظهار داشت: سودان در زمينه سياسي از طريق دعوت به شركت در نشست هاي سران اتحاديه عرب و همچنين از طريق موضع گيري‌هاي جداگانه از حمايت گسترده اي از سوي كشورهاي عربي برخوردار است در زمينه اقتصادي نيز مورد حمايت گسترده اين كشورهاست به طوري كه بخش اعظم طرح‌هاي اقتصادي اين كشور با سرمايه گذاري صندوق هاي عربي اداره مي شوند.


صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز

سایر خبرها

  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱ استقبال امیرعبداللهیان از همتای الجزایری در تهران
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰ دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه سیرالئون
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹ ملاقات سفیر ایران با زندانیان ایرانی در موزامبیک و کسب اطلاع از سلامت آنها
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸ رسانه اماراتی: حمیدتی و البرهان دیدار می‌کنند
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۹ گفت‌وگوهای منطقه‌ای بن‌سلمان و السیسی در پاریس
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۸ مغرب نشست «النقب» را به تعویق انداخت
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۷ سودان جنوبی مرزهایش با سودان را بست
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۶ دیدار سفیر ایران با رئیس مجلس نمایندگان تونس
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶ تأسف وزیر خارجه مصر از موضع اتحادیه اروپا درباره سوریه
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵ امیرعبداللهیان: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در دستورکار دولت است
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴ کنعانی حمله تروریستی در اوگاندا را به شدت محکوم کرد
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳ تصمیم دولت بورکینافاسو برای راه‌اندازی سفارت در تهران
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲ رئیس حزب‌ الوفد رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شد
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۸ تمدید سه روزه آتش‌بس در سودان
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۷ کرملین: تحقق طرح صلح آفریقا درباره اوکراین سخت است
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ دعوتنامه اردوغان برای السیسی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ 17 غیرنظامی سودانی از جمله چند زن و کودک در حمله هوایی کشته شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۵ کشته شدن 38 دانش‌آموز اوگاندایی در یک حمله تروریستی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۴ یونیسف: بیش از 1 میلیون کودک به علت جنگ در سودان آواره شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۳ «نیروهای پشتیبانی سریع» سودان، ارتش را به مثله کردن 2 عضو خود متهم کردند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۲ العربیه از تشکیل کمیته‌ ایرانی-مصری برای احیای روابط خبر داد
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷ سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره با محوریت ایران و تقویت روابط
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تشدید جنگ داخلی در سودان پس از پایان آتش‌بس 24ساعته
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵ رژیم صهیونیستی به دنبال تولید تسلیحات در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸ وعده ایتالیا برای کمک ۷۰۰ میلیون یورویی به تونس
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷ نشست شورای همکاری خلیج فارس و مصر درباره مسائل منطقه‌
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶ مشارکت رژیم صهیونیستی در رزمایش «شیر آفریقا» در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵ درگیری‌های خونین بین مردم و نیروهای امنیتی در سنگال
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴ کشته شدن ده‌ها کودک در شمال نیجریه در پی حمله مردان مسلح
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تمایل کومور برای ازسرگیری روابط رسمی با ایران