مصر

رايزن فرهنگی سابق ايران در مصر با اشاره به اين‌كه با انتشار زندگی‌نامه و تحليل تلاوت‌های قاريان مصری می‌توان ديدگاه‌های قاريان ايرانی را در محتوای مطالب بيان كرد تا تبحر ايرانی‌ها نيز در زمينه تلاوت قرآن نشان داده شود، گفت: 40 كتاب از زندگی‌نامه قاريان مصر با همكاری رايزنی فرهنگی ايران چاپ می‌شود.

حجت‌الاسلام و المسلمين «محمدحسن زمانی» رايزن فرهنگی سابق ايران در مصر، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا) با اشاره به ايجاد زمينه‌های همكاری با نقابة‌القراء مصر، از انتشار كتاب‌هايی برای معرفی زوايای مختلف زندگی قاريان مشهور مصری خبر داد و گفت: فهرستی 40 نفره از اسامی قراء مصری تهيه و ويژگی و توانمندی‌های هر كدام را از نظر تلاوت، سن و رده شناسايی كردم، بعد از مشاهده و تأييد مطالب آن توسط «ابوالعينين شعيشع»، رئيس نقابة‌القراء مصر، فهرست را برای دستگاه‌های قرآنی كشور نيز فرستادم.
وی بيان كرد: متأسفانه زندگی‌نامه قاريان مصری به صورت شايسته‌ای ثبت و ضبط نشده است، فقط كتابی با اطلاعاتی بسيار اندك كه به معرفی پنج قاری پرداخته در مصر منتشر شده است، اما به طور حتم برای هر يك از قراء می‌توان كتابی جامع به نگارش درآورد؛ اين پيشنهاد را با استاد شعيشع مطرح كردم و ايشان نيز قول همكاری دادند تا برای 40 قاری، 40 كتاب به چاپ برسد.

زمانی ادامه داد: اسامی 20 قاری متوفی و 20 نفر از قاريانی كه در قيد حيات هستند، مشخص شد كه برای نگارش آن‌ها دو نگاه كارشناسانه را در نظر گرفتيم؛ نگاه مصری‌ها كه از جهاتی نگاهی نزديكتر به واقع است و نگاه كارشناسان ايرانی كه خارج از كشور مصر به تحليل تلاوت‌ها می‌پردازند.

وی ادامه داد: اولين كتاب به زندگی‌ مرحوم شيخ «‌محمود علی‌البناء» می‌پردازد كه حدود 400 صفحه است، نويسنده كتاب، دختر علی‌البناء است و نيز پسر اين قاری ـ كه خود در حال حاضر از قاريان مصر است ــ در نگارش اين كتاب كمك كرد. 10 جلد از اين كتاب را نيز برای چند دستگاه قرآنی كشور ارسال كردم.

زمانی اظهار كرد: فرد بعدی كه در اولويت قرار گرفت، استاد مرحوم «شحات محمد انور» بود؛ به اين دليل كه تلاوت‌هايش بيشترين نقش را برای تربيت قاريان ايرانی داشته است و سهم بيشتری از ديگر قاريان مصری در ايران دارد و پسران او شيخ محمود و شيخ انور در اين كتاب به بيان خاطرات پرداخته و عكس‌هايی نيز در اختيار ما قرار دادند و در ادامه، اطلاعات استادان ايرانی را درباره اين قاری مصری همراه با ديگر منابع جمع‌آوری كرديم؛ پسر شحات محمد انور نويسنده اصلی كتاب معرفی شد، ويراستار و ناشر كتاب نيز «محمود جابر»، مدير مركز قرآنی «النور» است.

رايزن فرهنگی سابق ايران در مصر تصريح كرد: جلد بعدی اين مجموعه كتب اختصاص يافت به معرفی «عبدالباسط محمد عبدالصمد» كه طبق روال قبل پسر عبدالباسط را دعوت كرديم و ايشان نوشتن زندگی‌نامه پدر را پذيرفت، اين كتاب مراحل تدوين را طی می‌كرد كه مأموريت من در مصر به اتمام رسيد و اميدوارم با همكاری رايزن فرهنگی فعلی ايران در مصر به چاپ برسد، برای كتاب «محمد رفعت» نيز مطالب اوليه توسط محمود جابر گردآوری شده است و جلد بعدی به زندگی‌نامه استاد شعيشع خواهد پرداخت.

وی دلايل اصرارش برای اجرايی شدن پروژه معرفی 40 قاری را اين‌گونه بيان كرد: در اين صورت، نظرات و ديدگاه‌های قاريان و كارشناسان ايرانی در محتوای مطالب بيان می‌شود تا تبحر ايرانی‌ها در زمينه تلاوت قرآن نشان داده شود و می‌توان در ادامه زندگی‌نامه قاريان ايرانی را نيز به نگارش درآورد تا توانمندی قاريان ايرانی در مصر ترجمه و منتشر شود و پيشنهادم اين است كه ايكنا پی‌گيری اين مطالب را در دستور كار خود قرار دهد.

رادیو قرآن مصر گنجینه‌ ارزشمندی از آثار فاخر تلاوت قرآن است

رايزن فرهنگی سابق ايران در مصر در ادامه به معرفی راديو قرآن مصر (اذاعة القرآن الكريم) پرداخت و افزود: اين راديو با داشتن گنجينه‌ای از تلاوت‌های ماندگار و ارزشمند قاريان بنام جهان اسلام، حدود 40 سال است كه به صورت پخش 24 ساعته فعالانه كار می‌كند.

وی بيان كرد: اين آثار قرآنی در عالم اسلام بی‌نظير است و طی اين سال‌ها، بزرگترين قاريان مصری، قرائت‌هايشان توسط اين راديو ضبط شده كه مقدار اندكی از اين گنجينه، وارد ايران شده است؛ شايد مصری‌ها اين احساس نياز را نداشته باشند كه اين آثار را احياء كنند، اما به طور حتم جامعه قرآنی ايران، برای شنيدن تلاوت‌های جديد از استادان عصر طلايی تلاوت قرآن، مشتاق‌ترند و می‌خواهند از اين شمش‌های طلايی كه هنوز به كار برده نشده است، بهره‌‌مند شوند.

زمانی تصريح كرد: به منظور ارتباط با راديو قرآن مصر و دريافت اين آثار بايد فكری شود، البته در اين راديو زمينه چنين همكاری را مشاهده نكردم و بهتر است، ارتباط به صورت غيرمستقيم برقرار شود، چون با اقداماتی كه در زمان مأموريتم انجام دادم، موافقتی از سوی اين راديو مشاهده نكردم.

وی افزود: بيش از 40 سال است كه در سحرهای ماه مبارك رمضان و يك ساعت قبل از اذان صبح، در مسجدی كه از شب قبل دستگاه ضبط صدا و پخش زنده راديويی مستقر می‌شود، راديو قرآن مصر، يك قاری مشهور و يك مبتهل معروف مصری را دعوت می‌كند كه ممكن است اين دو نفر از شهرهايی با فاصله زياد از قاهره دعوت شوند و طبق اعلام قبلی، مردم نيز در آن مسجد حضور يافته و تلاوت قرآن و ابتهال‌خوانی به صورت زنده در سطح جهان پخش می‌شود، محفل بسيار باشكوهی است كه در هيچ كجای دنيا نظير آن را سراغ ندارم.

زمانی ادامه داد: به گفته «غلام‌رضا شاه‌ميوه» و «مهدی دغاغله» از كارشناسان قرائت قرآن كريم كه هر دو سفری به مصر نيز داشته‌اند، بيش از 30 سال است كه مشتاقانه تلاوت‌های راديو قرآن مصر را می‌شنوند و هردو، تاكنون چند هزار نوار صوتی از اين تلاوت‌ها را ضبط كرده‌اند.

وی اظهار كرد: سعی كردم تا در بازار مصر دوره كاملی از تلاوت‌های قاريان معروف مصری را كه در ايران موجود نبود، تهيه كنم، پس از تحقيق و شناسايی آثار فاخر، 10 دوره كامل را خريداری كرده و برای 10 مركز قرآنی كشور از جمله؛ سازمان اوقاف و امور خيريه، شورای عالی قرآن، شبكه قرآن و معارف سيما، جامعة‌القرآن‌ الكريم قم، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و ساير مراكز قرآنی ارسال كردم.


صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز

سایر خبرها

  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱ استقبال امیرعبداللهیان از همتای الجزایری در تهران
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰ دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه سیرالئون
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹ ملاقات سفیر ایران با زندانیان ایرانی در موزامبیک و کسب اطلاع از سلامت آنها
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸ رسانه اماراتی: حمیدتی و البرهان دیدار می‌کنند
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۹ گفت‌وگوهای منطقه‌ای بن‌سلمان و السیسی در پاریس
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۸ مغرب نشست «النقب» را به تعویق انداخت
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۷ سودان جنوبی مرزهایش با سودان را بست
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۶ دیدار سفیر ایران با رئیس مجلس نمایندگان تونس
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶ تأسف وزیر خارجه مصر از موضع اتحادیه اروپا درباره سوریه
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵ امیرعبداللهیان: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در دستورکار دولت است
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴ کنعانی حمله تروریستی در اوگاندا را به شدت محکوم کرد
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳ تصمیم دولت بورکینافاسو برای راه‌اندازی سفارت در تهران
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲ رئیس حزب‌ الوفد رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شد
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۸ تمدید سه روزه آتش‌بس در سودان
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۷ کرملین: تحقق طرح صلح آفریقا درباره اوکراین سخت است
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ دعوتنامه اردوغان برای السیسی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ 17 غیرنظامی سودانی از جمله چند زن و کودک در حمله هوایی کشته شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۵ کشته شدن 38 دانش‌آموز اوگاندایی در یک حمله تروریستی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۴ یونیسف: بیش از 1 میلیون کودک به علت جنگ در سودان آواره شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۳ «نیروهای پشتیبانی سریع» سودان، ارتش را به مثله کردن 2 عضو خود متهم کردند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۲ العربیه از تشکیل کمیته‌ ایرانی-مصری برای احیای روابط خبر داد
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷ سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره با محوریت ایران و تقویت روابط
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تشدید جنگ داخلی در سودان پس از پایان آتش‌بس 24ساعته
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵ رژیم صهیونیستی به دنبال تولید تسلیحات در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸ وعده ایتالیا برای کمک ۷۰۰ میلیون یورویی به تونس
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷ نشست شورای همکاری خلیج فارس و مصر درباره مسائل منطقه‌
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶ مشارکت رژیم صهیونیستی در رزمایش «شیر آفریقا» در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵ درگیری‌های خونین بین مردم و نیروهای امنیتی در سنگال
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴ کشته شدن ده‌ها کودک در شمال نیجریه در پی حمله مردان مسلح
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تمایل کومور برای ازسرگیری روابط رسمی با ایران