مصر

حسني مبارک رئيس جمهور مصر که در استانه عمل جراحي برداشتن کيسه صفرا در المان ، قدرت را به نخست وزير مصر، واگذار کرده است در طول سه دهه حکومت مشت اهنين از شش سوء‌ قصد جان سالم بدر برده است.


بر اساس گزارش تلويزيون دولتي مصر، مبارک با صدور حکمي، قدرت اجرايي را تا زمان بازگشت خود به قاهره بر اساس قانون اساسي اين کشور، به احمد نظيف نخست وزير مصر واگذار کرد.
پيشتر اعلام شده بود مبارک، 81 ساله، در پي شکايت از درد کيسه صفرا در جريان سفر خود به المان براي گفتگو با انگلا مرکل صدراعظم اين کشور، روز جمعه در هايدلبرگ تحت ازمايشهاي پزشکي قرار خواهد گرفت.
سلامت مبارک معمولا جزو مسائل ممنوعه در مصر قلمداد مي شود و بدين ترتيب، شايعاتي بطور مرتب در اين خصوص پخش مي شود.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از قاهره، مبارک از سال هزار و نهصد و هشتاد و يک تاکنون قدرت را در مصر در اختيار دارد.
پنجمين دوره رياست جمهوري مبارک در سال دو هزار و يازده پايان خواهد يافت و گزارش هايي در رسانه هاي اين کشور منتشر شده است که حاکي از انست جمال، پسر وي، احتمالا جانشين رئيس جمهور مصر خواهد شد.
نه مبارک و نه فرزندش در اين خصوص بصورت شفاف اظهار نظر نکرده اند.
اين در حاليست که محمد البرادعي مدير کل سابق اژانس بين المللي انرژي اتمي نيز براي نامزد شدن در انتخابات رياست جمهوري مصر، ابراز امادگي کرده است.
در مورد مشابه ديگري ،‌ در سال 2004 ،‌ مبارک وقتي براي عمل ديسک کمر به المان رفت موقتا قدرت را به عاطف صدقي نخست وزير وقت سپرد.
مبارک از سوزان (‌ که از ناحيه پدر يا مادر ويلزي است )‌ دو پسر به نام هاي جمال و علاء‌‌ دارد ولي وارد شدن به جزئيات زندگي خصوصي خود را به شدت منع کرده است .
گفته مي شود مبارک طي سالهاي گذشته به سلامتي خود خيلي اهميت مي داده و به عنوان مثال در کاخ رياست جمهوري زمين اختصاصي اسکواش دارد.
يک سال بعد ،‌ ابراهيم عيسي سردبير روزنامه مستقل الدستور بعد از انکه درباره سلامتي مبارک مطلب نوشت به دو ماه زندان محکوم شد . حکم وي بعدا مشمول عفو رياست جمهوري شد .
تصويب قانون حالت فوق العاده در مصر يکي از شاخص هاي اصلي سياست داخلي حسني مبارک بود که زنداني شدن تعداد زيادي از اعضاي جنبشهاي اسلامي و منتقدان حکومت وي را در پي داشت .
حکومت مبارک که بر پرجمعيت ترين کشور جهان عرب با 80 ميليون نفر جمعيت جاري است هدف مکرر جنبشهاي مخالف از اسلامگرا گرفته تا سکولا و ليبرال قرار گرفته است . روابط حکومت وي با امريکا و اسرائيل باعث شد وي هدف انتقادات قرار گيرد . بويژه در زمان جنگ اسرائيل در لبنان در سال 2006 و حمله سال گذشته اسرائيل به نوار غزه .
مخالفان داخلي همچنين امريکا را به چشم پوشي نقض هاي حقوق بشر در مصر متهم مي کنند . انها به بازداشت هاي خود سرانه و شکنجه در جاي جاي مصر اشاره مي کنند.
مصر در اوائل دهه جاري دست به اصلاحات سياسي در کشور شد ولي تحت فشار جرج بوش رئيس جمهور سابق مصر قرار نگرفت و مخالفان زنداني را ازاد نکرد .
مبارک اعلام کرد اين درخواستها به معني دخالت در امور داخلي مصر است .
سال گذشته مصر شاهد اغاز برخي اصلاحات اقتصادي بود ولي در بخش سياسي نيروهاي امنيتي وبلاگ نويسان و فعالان مخالف را بازداشت کردند و اعضاي زيادي از جنبش اخوان المسلمين را زنداني کردند.
حکومت حسني مبارک يکي از بدترين بحران هاي اجتماعي خود را طي بيست و هفت سال حکومتش تجربه مي کند.
حسني مبارک در سال هزار و نهصد و هشتاد و يک در پي ترور انور سادات به دست اسلامگرايان به سمت رياست جمهوري کشورش رسيد. رئيس جمهوري کنوني مصر در طول اين سال ها زمامداري خود همواره بر برقراري ثبات و کنترل امنيتي جامعه اش تاکيد کرده است . جامعه اي که نابرابري هاي اجتماعي از جمله ويژگي هاي بارز ان است .
حسني مبارک در اول ماه مه امسال تصميم گرفت به طور غير منتظره به حقوق کارمندان دولت سي درصد بيفزايد و بدين ترتيب زير پاي مخالفان و وبلاگ نويسان اين کشور را هميشه معترض وضع مو جود بودند و اين وضع را به بهانه اي براي مخالفت خود را با رژيم حاکم بر مصر قرار داده بودند ، خالي کرد.
گروه اخوان المسلمين ،اصلي ترين گروه مخالف دولت کنوني مصر، يک پنجم کرسي هاي پارلمان مصر را در اختيار دارد .
مصطفي کامل السيد يکي از اساتيد دانشگاه قاهره گفت مصري ها واقعا نمي توانند مخالفت خود را با ادامه حکومت حسني مبارک نشان دهند اما واقعيت ان است که انها ديگر از اين وضع خسته شده اند و معتقدند که حکومت وي بيش از حد ادامه يافته است.
مصر که چهل و چهار درصد از جمعيت هشتاد ميليون نفري ان زير خط فقر زندگي مي کنند، در سال 2008 با بحران بين المللي گراني مواد غذايي مواجه شده است.
متوسط درامد سرانه هر مصري از چهار دلار در روز فراتر نمي رود و اين در حالي است که نرخ تورم در اين کشور شمال افريقا حدود پانزده و هشت دهم درصد در مقياس سالانه است .
به هر حال مادامي که ائتلاف با غرب و صلح با اسرائيل حفظ شود ، حسني مبارک مي تواند جلوي حرکت جنبش اخوان المسملين را بگيرد . جنبشي که هم اکنون محک خوبي براي سنجش گشايش بيشتر دموکراسي در اين کشور به حساب مي ايد.
رئيس در مدت زمامداري خود خيلي دير روند اجراي ليبراليسم اقتصادي، اگر نگوييم ليبراليسم سياسي را در کشورش به اجر در اورد. اکنون نيز وي زمينه روي کار اوردن پسرش جمال مبارک را فراهم مي چيند که در اين رابطه نيز بايد گفت که او جانشين مورثي وي براي به دست گرفتن قدرت است.
حسني مبارک در چهارم ماه مه سال هزار و نهصد و بيست و هشت در کفر المصلا در استان منوفيه در خانواده اي متوسط روستايي در منطقه دلتاي مصر چشم به جهان گشود. دوران حکومت وي بر مصر بعد از حکومت محمد علي در قرن نوزدهم طولاني ترين دوران حکومت در اين کشور بوده است.
در سال 1947 ميلادى وارد دانشگاه علوم نظامى شد و دوران آموزش خلبانى را
در آنجا گذراند، بعداً براى تكميل آموزش خود به شوروى رفت .
در سال 1972 ميلادى وى فرمانده كل نيروى هوايى گرديد و در هنگام جنگ اكتبر اعراب و اسرائيل در سال 1973 ميلادى، حسنى مبارك فرمانده نيروى هوايى مصر بود. وى يكى از نزديكان انور سادات، بانى معاهده كمپ ديويد بود و
در ملاقاتهاى مهم وى حضور داشت .
مبارك پس از ترور سادات توسط ستوان خالد اسلامبولى در سال 1981 ميلادى، زمام امور مصر را به دست گرفت .
مخالفان مصري معتقدند حزب حاکم در راستاي منافع ثروتمندان متحد خود حرکت مي کند و به فکر اکثريت فقير اين کشور نيست و چشمان خود را به روي فساد بسته است.
روزنامه الوفد ترجمان حزب مخالف الوفد گفت مصر در سايه حکومت حسني مبارک کاهش اکنون در اوج فساد به سر مي برند. اين روزنامه نوشت جوي از بدبيني مردم مصر را به علت سابقه بد سالهاي گذشته حزب مثل کاهش ازدي هاي عمومي و گسترش فساد دربرگرفته است.
اعضاي جنبش اخوان المسلمين که تنها نيروي از کار افتاده مخالف دولت حسني مبارک رييس جمهور مصر به شمار مي ايد به طور گسترده اي بازداشت و محاکمه مي شوند. اين جنبش اسلام گرا که هشتاد سال از تاسيس ان مي گذرد و جنبش فلسطيني حماس يکي از شاخه هاي ان است از نيم قرن پيش ممنوع الفعاليت است و رسما با ان مدارا مي شود.
نهادهاي امنيتي مصر نيز معتقدند گروه اخوان المسلمين عامل تحريک دولت است
و جامعه را در مقابل عمل انجام شده قرار مي دهد.
در حالي که حزب مخالف لائيک در مقابل حکومت خودکامه اي که ارتش از ان حمايت مي کند متلاشي شده است ، اخوان المسلمين در سال دو هزار و پنج با وجود موانع بسياري که برايش ايجاد شد يک پيروزي تاريخي در انتخابات پارلماني اين کشور به دست اورد.
تحليل گران معتقدند حکومت مصر باتوجه به پيشروي اسلامگرايان از سال دو هزار و شش براي هموار کردن مسير جانشين احتمالي " رييس " ( حسني ‌مبارک ) که از بيست و شش سال پيش در راس قدرت قرار دارد به تمهيدات امنيتي متوسل شده است .
ماده 76 قانون اساسي مصر براي بار اول در مه 2005 به همه پرسي گذاشته و تعديل شد و براي اولين بار انتخابات رياست جمهوري در مصر بطور مستقيم و با
چند نامزد برگزار شد ولي مخالفان خواستار تعديل بيشتر هستند.
هرچند که‌ جمال‌ مبارک‌ بارها مسئله‌ جانشيني‌ پدرش‌ حسني‌ مبارک‌ را رد کرده‌
است‌ شايعات‌ از ان‌ حکايت‌ دارد که‌ او رئيس‌ جمهوري‌ اينده‌ مصر خواهد بود‌0‌
فشارهاي‌ داخلي‌ و خارجي‌ براي‌ شتاب‌ در اصلاحات‌ سياسي‌ و اقتصادي‌ در مصر
افزايش‌ يافته‌ است‌‌0‌
اين‌ در حاليست‌ که‌ صندوق‌ بين‌ المللي‌ پول‌ از مصر خواست‌ در اينده‌ بر فعال‌
کردن‌ نقش‌ سياست‌ مالي‌ به‌ عنوان‌ ابزار دستيابي‌ به‌ ثبات‌ اقتصادي‌ در مصر
متمرکز شود به‌ ويژه‌ اينکه‌ اقتصاد مصر با گسترش‌ کسري‌ بودجه‌ کل‌ و
افزايش‌ ميزان‌ بدهي‌ کل‌ مواجه‌ است‌ ‌0‌
مصر بعد از اسرائيل‌ دومين‌ کشور دريافت‌ کننده‌ کمک‌ از امريکا است‌
و سالانه‌ حدود دو ميليارد دلار کمک‌ دريافت‌ مي‌ کند‌0‌
حزب حاکم ملي دموکراتيک مصر بعد از پيوستن جمال مبارک در سال 2000 فعالتر شد . وي اکنون معاون دبير کل حزب و دبير سياست گذاري حزبي در ان است .
مخالفان و تحليل گرا ن مي گويند نقش جمال مبارک در حزب وسيله اي براي جانشيني مبارک است ولي اين دو مي گويند انها در فکر موروثي کردن حکومت نيستند.
شماري از تحليلگران معتقدند دولت مصر بايد راههاي کمک رساني غذايي به فقرا را بهبود بخشد و هزينه هاي عمومي را با رعايت احتياط افزايش دهد و قانون جديد مالياتي را که بر شرکتها وضع کرده است لغو کند.
عمرو الشوبکي تحليلگر سياسي گفت با توجه به نبود يک سياست مدون اجتماعي براي حمايت از فقرا ، مصر با خطر اعتراضات بيشتر اجتماعي روبروست.
شمار ديگري از تحليلگران معتقدند نااراميها در مصر نمي گذارد که گروه حاکم بر قدرت در مصر بتواند حمايت مصريها از جمال مبارک پسر حسني مبارک رئيس جمهور مصر را به دست اورد تا در اينده جانشين پدر هشتاد ساله اش شود.
از طرف ديگر مخالفان در مصر ضعيف تر از ان هستند که بتوانند چالشي براي دولت باشند اما امکان دارد نامزدي جمال مبارک براي جانشيني حسني مبارک در بين خود گروه حاکم و به طور مثال در ارتش مصر اختلاف ايجاد کند.
سال گذشته يکي از روزنامه هاي انگليسي نوشت عمر سليمان رئيس سازمان اطلاعات مصر ممکن است جانشين حسني مبارک شود.
پايگاه اينترنتي المصريون به نقل از روزنامه ديلي تلگراف نوشته بود سليمان يکي از شخصيتهاي مورد اعتماد دولت انگليس است و هر وزير انگليسي که به قاهره سفر کند با سليمان نيز ديدار مي کند.
ديلي تلگراف در گزارش خود افزود سليمان يکي از قدرتمندترين روساي اطلاعاتي در جهان است که امکان دارد جانشين حسني مبارک شود.
ديلي تلگراف در گزارشي با عنوان " مصلح در سايه که امکان دارد رهبر اينده مصر شود " نوشت سليمان که بيست و سه سال است رئيس سازمان اطلاعات مصر است يکي از شخصيتهاي مهم در خاورميانه محسوب مي شود. سليمان در حل مشکلات لاينحل و همه مسائل حساس در خاورميانه تجربه دارد.
ديلي تلگراف با اشاره به ميانجيگري سليمان بين رژيم صهيونيستي و حماس نوشت او علاوه بر نظارتش بر پرونده غزه در ماموريتهاي ديپلماتيک به سودان و ليبي و عربستان سفر کرده است و در مبارزه جهاني با تروريسم يک وزنه سنگين محسوب مي شود.
ديلي تلگراف نوشت با توجه به اين مسائل سليمان از سايه خارج و رهبر جديد مصر خواهد شد. ديلي تلگراف نوشت مبارک به هيچ کس مانند سليمان اعتماد ندارد و وي جزو اندک افراد مورد اعتماد اوست .
يکي از تحليلگران گفته است سليمان پس از مبارک فرد شماره دو مصر است.
سليمان متولد سال هزار و نهصدو سي و پنج است و در سن نوزده سالگي در سال 1954 به ارتش پيوست.


صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز

سایر خبرها

  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱ استقبال امیرعبداللهیان از همتای الجزایری در تهران
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰ دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه سیرالئون
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹ ملاقات سفیر ایران با زندانیان ایرانی در موزامبیک و کسب اطلاع از سلامت آنها
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸ رسانه اماراتی: حمیدتی و البرهان دیدار می‌کنند
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۹ گفت‌وگوهای منطقه‌ای بن‌سلمان و السیسی در پاریس
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۸ مغرب نشست «النقب» را به تعویق انداخت
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۷ سودان جنوبی مرزهایش با سودان را بست
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۶ دیدار سفیر ایران با رئیس مجلس نمایندگان تونس
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶ تأسف وزیر خارجه مصر از موضع اتحادیه اروپا درباره سوریه
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵ امیرعبداللهیان: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در دستورکار دولت است
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴ کنعانی حمله تروریستی در اوگاندا را به شدت محکوم کرد
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳ تصمیم دولت بورکینافاسو برای راه‌اندازی سفارت در تهران
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲ رئیس حزب‌ الوفد رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شد
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۸ تمدید سه روزه آتش‌بس در سودان
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۷ کرملین: تحقق طرح صلح آفریقا درباره اوکراین سخت است
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ دعوتنامه اردوغان برای السیسی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ 17 غیرنظامی سودانی از جمله چند زن و کودک در حمله هوایی کشته شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۵ کشته شدن 38 دانش‌آموز اوگاندایی در یک حمله تروریستی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۴ یونیسف: بیش از 1 میلیون کودک به علت جنگ در سودان آواره شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۳ «نیروهای پشتیبانی سریع» سودان، ارتش را به مثله کردن 2 عضو خود متهم کردند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۲ العربیه از تشکیل کمیته‌ ایرانی-مصری برای احیای روابط خبر داد
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷ سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره با محوریت ایران و تقویت روابط
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تشدید جنگ داخلی در سودان پس از پایان آتش‌بس 24ساعته
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵ رژیم صهیونیستی به دنبال تولید تسلیحات در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸ وعده ایتالیا برای کمک ۷۰۰ میلیون یورویی به تونس
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷ نشست شورای همکاری خلیج فارس و مصر درباره مسائل منطقه‌
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶ مشارکت رژیم صهیونیستی در رزمایش «شیر آفریقا» در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵ درگیری‌های خونین بین مردم و نیروهای امنیتی در سنگال
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴ کشته شدن ده‌ها کودک در شمال نیجریه در پی حمله مردان مسلح
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تمایل کومور برای ازسرگیری روابط رسمی با ایران