سيد عبدالله الشريف حسن الحسنی" دبيركل مجلس اعلای اهل بيت(ع) سومالی و رييس جمعيت الاحسان الخيريه در سومالی و حجت الاسلام والمسلمين "الشيخ شوقی الحداد" از علمای برجسته لبنانی و همكار نماينده ولی فقيه در سوريه 19 اسفندماه با حجت الاسلام والمسلمين مبلغی رييس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در قم ديداركردند.
به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه قم به نقل از اداره همكاری های علمی و بين الملل، دبيركل مجلس اعلای سومالی در اين ديدار گفت: القاعده و وهابيون افراطی در كانون جنگهای داخلی سومالی قرار دارند و متاسفانه تحت هيچ شرايطی حاضر به گفت و گو و تقريب نيستند.
حسن الحسنی خاطرنشان كرد: حدود 25 قبيله در سومالی در امور سياسی اين كشور فعال هستند.
وی اظهار داشت: برای خارج كردن شيعيان سومالی از فقر و محروميت و حمايتهای مادی و معنوی از آنها، موسسه خيره ای را در اين كشور تاسيس كردهايم و ما نيز از جمهوری اسلامی ايران انتظار داريم كه در جهت حمايت مادی و معنوی به ما كمك كنيد.
اين مقام اهل كشور سومالی اظهار داشت: ما در سومالی دنبال تقريب مذاهب هستيم، ولی وهابيون و القاعده گفت و گو را تحت هيچ شرايطی بر نمیتابند.
روحانی لبنانی كه هم اكنون به عنوان همكار نماينده ولی فقيه در سوريه مشغول فعاليت است ، نيز در اين ديدار خواهان ارتباط بيشتر محافل علمی و پژوهشی ايران و محافل شيعی و تقريبی جهان اسلامی شد.
الشيخ شوقی الحداد همچنين خواهان كمك های علمی و معنوی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی از جمله كتاب به موسسات سوريه و خارج از كشور گرديد.
وی گزارشی از وضعيت علويان و شيعيان در كشور سوريه و ديگر كشورهای منطقه را ارايه كرد و گفت: مسلمانان بايد برای دفاع از كيان اسلام به وحدت برسند.
رييس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: متاسفانه وهابيت به هيچ چيز جز اختلاف و دو دستگی ميان مسلمانان فكر نمیكنند، آنها حتی با زيرساختهايی مانند شهادتين مخالف بوده و اين اصل را ناديده می گيرند.
حجت الاسلام والمسلمين "احمد مبلغی" خاطرنشان كرد: وهابيت همچنين با گفت وگو كه در نهاد فطری هر انسانی به صورت ذاتی نهفته است، مخالفت میكنند، وقتی وهابيون با اين مبانی مخالفند، چيزی جز جنگ ، نزاع و اضطراب باقی نمیماند بر همين اساس هديه وهابيون بيشتر خشونت، قتل، تكفير و خونريزی می باشد.
وی همچنين گفت: بايد تعاملات علمی و فرهنگی كشورهای اسلامی گستردهتر شود.
رييس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی نيز در اين ديدار با اشاره به مساله تقريب ميان مذاهب اسلامی گفت: تقريب به معنای دست كشيدن يك مذهب از اعتقادات خود نيست، بلكه تقريب به معنای تنظيم مناسبات شيعه و سنی در جهت تامين منافع اسلام می باشد.
مبلغی يادآوری كرد: تنظيم مناسبات در جهت منافع اسلام از رسالتهای اصلی شيعه و سنی است، اگر مسلمانان به درستی در جهت تقريب تلاش كنند، مصالح اسلام تامين خواهد شد.
مدير مركز تحقيقات مجمع جهانی تقريب مذاهب اسلامی با اشاره به مولفه های اصلی تقريب گفت: تقريب از سه مولفهی التزام اتباع هر مذهب به مذهب خود، اولويت دادن به مصالح اسلام و گفت و گوهای منطقی و سازنده تشكيل شده است.
مبلغی خاطرنشان كرد: گفت و گوی سازنده و منطقی، عقلايی و اسلامی به صورت كامل فضای اختلافات را به فضای علمی و همدلی محقق میسازد، زمينه را در اختيار وحدت و تامين مصالح كلی اسلام قرار دهد و مبنای هر گفت و گويی علاوه بر مذهبی بودن بايد بر اصل تفاهم استوار باشد..
وی ادامه داد: شيعه به عنوان يك مجموعه فكری، فرهنگی، كلامی و فقهی است كه بدون آن مصالح اسلام تامين نخواهد شد و امروز اين مذهب ( شيعه)به عنوان يك قطب مطرح می باشد.
مبلغی اضافه كرد: شيعه امروز بايد بيش از گذشته، فضا را برای طرح مباحث اخلاقی، علمی و سلوكی اهل بيت(ع) در فضای بين المللی فراهم آورد.
رييس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به اينكه وهابيت با زيرساختهای فعال شدن اسلام و شكل گيری امت اسلامی مخالف هستند، گفت: وهابيت حتی با گفت و گو ميان مذاهب مخالف هستند و ارمغانی كه آنها از طريق نفوذ در برخی مناطق جهان از خود برجای گذشته و نتيجه ای كه به بار نشانده اند، چيزی جز خشونت و كشت و كشتار نيست.
مبلغی اظهار كرد: ما بايد حساب وهابيت را به شدت از اهل سنت جدا كنيم؛ وهابيون با هرگونه چارچوب و پايه های اسلامی به شدت مخالف هستند.
معاون پژوهشی دفتر تبليغات اسلامی حوزه علميه قم اضافه كرد: بايد ارتباط ميان علمای كشورهای اسلامی با جمهوری اسلامی گسترده تر باشد.
مبلغی ادامه داد: حوزه علميه قم و همه مراكز حوزوی به اين می انديشند كه در يك فضای مناسباتی با اهل تسنن بر پايه تفكر تقريب تعامل خود را تقويت كنند.