مديرعامل واگن پارس از برنامهريزي اين شركت براي ساخت سايت مشترك در الجزاير خبر داد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، غلامرضا رزازي توضيح داد: مذاكرات در زمينه توليد مشترك واگن در الجزاير انجام شده و به نظر ميرسد اين مذاكرات به زودي به نتيجه برسد.
وي افزود: در ويتنام نيز براي توليد مشاركتي واگن مسافري برنامه داريم. همچنين در ليبي براي توليد واگن باري مذاكرات مقدماتي انجام شده است. به طور كلي واگن پارس براي صادرات به بازارهاي شمال آفريقا وآمريكاي لاتين برنامهريزي كرده است.
او با اشاره به اينكه اين شركت تاكنون بيش از 150 ميليون دلار انواع محصولات مرتبط با حمل و نقل ريلي را صادر كرده است، افزود: واگن پارس براي صادرات 200 دستگاه واگن مسافري به كوبا طي سه سال قرارداد داشته كه ارزش اين قرارداد 126 ميليون يورو است. ضمن اينكه در سوريه نيز ساخت و تعمير انواع واگن را در دستور كار داريم.
* * مناقصه به داخليها واگذار شود
وي ابراز اميدواري كرد كه كار ساخت 315 دستگاه واگن مترو شهري براي پروژههاي اصفهان، شيراز و تبريز به داخليها سپرده شود.
مديرعامل واگن پارس افزود: هماكنون ظرفيت توليد دو قطار در ماه معادل 14 واگن در شركت واگن پارس ايجاد شده و از چند ماه پيش نيز خوشه صنايع ريلي در اراك شكل گرفته است. همچنين واگن پارس در زمينه طراحي بوژي نيز وارد عمل شده كه قرار است جايگزين مشابههاي روسي و اوكرايني شود.
* * نبود توافق بين سيستم بانكي و راهآهن
اين فعال صنعت حمل و نقل ريلي با بيان اينكه نبود توافق بين سيستم بانكي و راهآهن باعث شده تا خريداران واگن طي چند سال اخير از دسترسي به منابع بانكي و تسهيلات محروم بمانند، توضيح داد: منابع مالي طي دو سال اخير در بانكها موجود بوده، ولي بدون استفاده مانده است و باعث شده تا خريداران واگن نتوانند از تسهيلات بانكي براي خريد محصولات موردنياز خود استفاده كنند و از سوي ديگر توليدكنندگان داخلي واگن نيز با مشكل كمبود سفارش مواجه شوند.
مديرعامل واگن پارس همچنين با انتقاد از پايين بودن تعرفه واردات واگن به كشور افزود: متاسفانه در اين شرايط حتي در مجلس بحث كاهش تعرفه واگن نيز مطرح شد كه البته راي نياورد.
* * مطالبات پرداخت شد
وي در بازديد خبرنگاران از كارخانه واگن پارس در اراك همچنين درباره تجمع اخير كارگران واگنپارس در اعتراض به پرداخت نشدن حقوقشان توضيح داد: اين تجمع مربوط به بازنشستگان واگن پارس بود كه با كمك سهامداران واگن پارس و به ويژه ايران خودرو معوقات و مطالبات آنها تا پايان سال پرداخت شد.
رزازي در عين حال با اشاره به اينكه واگن پارس با مشكل نقدينگي مواجه است، از پاسخ به سوال ايسنا درباره ميزان دقيق زيان انباشته واگن پارس خودداري كرده و تنها گفت كه زيان انباشته واگن پارس رقم زيادي است.
* * هدفمند شدن به نفع ماست
مديرعامل واگن پارس همچنين درباره تاثير اجراي طرح هدفمند كردن يارانهها روي صنعت ريلي كشور گفت: اجراي اين طرح به طور كلي باعث گرايش بيشتر مردم به استفاده از حملونقل ريلي ميشود، اما در هر صورت مشكلات كلي كه براي ساير صنايع در صورت اجراي اين طرح به وجود ميآيد، براي صنايع ريلي كشور نيز به وجود خواهد آمد. هرچند كه صنعت واگنسازي صنعت چندان انرژيبري نيست.