بررسي ها نشان مي دهد مردم موريتاني به همان اندازه که براي خورد و خوراک خود هزينه مي کنند، براي صحبت کردن با تلفن همراه پول مي دهند.
به گزارش شبکه تلويزيوني الجزيره، به رغم آن که استفاده کنندگان از خدمات تلفن همراه در موريتاني از نامناسب بودن اين خدمات شکايت دارند ولي هفتاد درصد شهروندان اين کشور از مشترکان شرکتهاي تلفن همراه هستند و هزينه اي که بابت صحبت کردن با تلفن همراه مي پردازند تقريبا معادل هزينه اي است که صرف خورد و خوراک خود مي کنند.
در موريتاني سه شرکت تلفن همراه با يکديگر رقابت مي کنند و شمار مشترکان انها به حدود دو ميليون مشترک مي رسد که هفتاد درصد کل شهروندان را تشکيل مي دهد. نکته جالب اين است که مشتريان يک شرکت تلفن همراه، مشتري ديگر شرکتها هم هستند و بسياري از مشترکان از خدمات هر سه شرکت استفاده مي کنند و همين مسئله رقابت بين اين شرکتها را شديدتر کرده است.
ورود تلفن همراه به موريتاني در حدود ده سال قبل پيامدهاي متعددي به همراه داشت به گونه اي که عده اي از کارشناسان از نکات مثبت اين وسيله ارتباطي صحبت مي کنند و برخي نيز نکات منفي ان را بر مي شمارند. يکي از مهمترين نکات منفي تلفن همراه در موريتاني اين است که بخش چشمگيري از درآمد شهروندان را به جيب شرکتهاي تلفن همراه سرازير مي کند و انها را مجبور مي کند از برخي نيازهاي ضروري خود صرفنظر کنند.
هرچند ورود تلفن همراه به موريتاني فرصت شغلي خوبي براي بخشي از جامعه اين کشور به ويژه جوانان ايجاد کرده است ولي منتقل شدن بخش عمده سود ناشي از خدمات تلفن همراه به خارج از موريتاني و سرمايه گذاري شدن بخش کوچکي از اين درامد در داخل کشور موجب شده است نقش اقتصادي اين ابزار ارتباطي، بسيار محدود باشد.