ليبي

بيست ودومين اجلاس سران عرب که به " نشست حمايت از قدس " معروف شده است ، امروز شنبه و تا ساعاتي ديگر در شهر"سرت" ليبي درحالي آغازخواهد شد که نتيجه انتخابات پارلماني عراق اعلام شده و رژيم صهيونيستي با اصرار بر ادامه سياست شهرک سازي، اهانت به مقدسات اسلامي و محاصره نوارغزه ، سران عرب را براي اتخاذ تصميم در تنگنا قرار داده است.

سران عرب امروز از سوي ملت هاي خود تحت فشار قرار گرفته تا هم مهر باطل شد بر طرح صلح عربي بزنند و هم براي حمايت از قدس و مردم در محاصره غزه و سياست رژيم صهيونيستي براي شهرک سازي و اهانت به مقدسات اسلامي تصميم هاي قاطع و مناسبي اتخاذ کنند.

سران عرب که تاکنون به اعمال فشارهاي آمريکا بر رژيم صهيونيستي دلخوش بوده اند، واشنگتن آب پاکي را روي دست آنها ريخته و اعلام کرده است که قادر نيست تل آويو را به اجراي مطالبات کاخ سفيد وادار کند.

" نبيل ابوردينه" سخنگوي رييس تشکيلات خودگردان فلسطين اعلام کرده است که " ديويد هيل" فرستاده دولت آمريکا عصر پنجشنبه گذشته در ديدار با " محمود عباس" در امان پايتخت اردن خطاب به وي گفته است که " باراک اوباما" رييس جمهور آمريکا و " بنيامين نتانياهو" نخست وزير اسراييل براي توقف شهرک سازي در قدس و کرانه باختري به توافقي دست نيافته اند.

اما مسايل مختلفي مانند منافع متضاد ، وابستگي ها و بويژه اختلافات سران عرب، جهان عرب را در موضعي ضعيف قرار داده و اتخاذ مواضعي قوي و موثر را در نشست ليبي بعيد ساخته است و بيشتر انتظار مي رود نتيجه اين نشست نيز به يکسري تصميمات تکراري و در قواره محکوميت و درخواست از سازمان هاي بين المللي و جامعه جهاني ختم شود.

هيات هاي عربي بلند پايه از عصر جمعه براي شرکت در نشست ليبي وارد شهر سرت شدند اما غيبت برخي سران کشورهاي مهم عرب ، موفقيت اين نشست را در هاله اي از ابهام فرو برده است.

تاکنون " محمود عباس" رييس تشکيلات خودگردان ، امير کويت ، پادشاه اردن ، روساي جمهور الجزاير، موريتاني، يمن ، سودان ، جيبوتي ، سومالي و جزاير کومور وارد ليبي شده و انتظار مي رود تا ساعاتي ديگر شيخ "حمد بن خليفه آل ثاني " امير قطر و " بشار اسد" رييس جمهور سوريه و " زين العابدين بن علي " رييس جمهور تونس نيز وارد اين کشور شوند.

بحرين و امارات متحده عربي ، لبنان ، مصر ، مغرب و عراق در سطحي پايين تر در نشست ليبي شرکت مي کنند و عربستان تاکنون سطح هيات شرکت کننده در اين نشست را اعلام نکرده و اين در حالي است که " سعود الفيصل " وزير خارجه اين کشور اکنون در شهر سرت بسر مي برد.

" ميشل سليمان " رييس جمهور لبنان ازحضور در نشست ليبي به دليل ربوده شدن امام موسي صدر در اين کشور در سال 1978 و عدم پاسخگويي طرابلس در باره سرنوشت اين شخصيت برجسته شيعه لبناني امتناع کرد و لبنان در سطح نماينده اين کشور در اتحاديه عرب در نشست ليبي شرکت مي کند.

" حسني مبارک" رييس جمهور مصر که حدود بيست روز پيش در بيمارستان شهر هايدلبرگ آلمان تحت يک عمل جراحي سخت قرار گرفت ، قادر به شرکت در نشست ليبي نيست و بجاي او " احمد نظيف " نخست وزير مصر رياست هيات مصري را برعهده دارد.

اين در حالي است که خبرگزاري مصر( الشرق الاوسط) اعلام کرد که مبارک (81 ساله) عصر امروز شنبه به قاهره بازخواهد گشت.

در آستانه نشست سران عرب در ليبي که خواسته و يا ناخواسته حمايت از قدس را شعار خود برگزيده ، عصر ديروز جمعه جلسه کميته پيگيري صلح عربي با حضور " بان کي مون " دبيرکل سازمان ملل و " محمود عباس" رييس تشکيلات خودگردان در شهر سرت برگزار شد.

اين جلسه در حالي برگزار شد که ملت فلسطين بويژه جنبش هاي مقاومت خواستار اعلام مرگ اين طرح از سوي سران عرب هستند .

" عمرو موسي " دبيرکل اتحاديه عرب در پايان اين نشست گفت که مذاکرات غيرمستقيم با اسراييل موکول به توقف شهرک سازي و لغو برنامه ساخت 1600 واحد مسکوني جديد در قدس شرقي اشغالي است.

وي افزود: سران عرب با صدور بيانيه اي درباره مذاکرات غيرمستقيم بين اسراييل و تشکيلات خودگردان موضع خود را اعلام خواهند کرد ، هرچند اين موضع شفاف و روشن است.

يک منبع حاضر در اين جلسه گفته است، نخست وزير و وزير امور خارجه قطر که رياست کميته پيگيري طرح صلح عربي را برعهده دارد در سخنان خود در حضور بان کي مون با لحني تند جامعه جهاني را مورد انتقاد قرار داد و گفت: رژيم اسراييل بگونه اي رفتار مي کند که گويي مصونيت دارد و هيچ مجازات بين المللي عليه آن اتخاذ نمي شود.

بان کي مون نيز سخنان معمول خود را تکرار کرد و از اعراب خواست تا در مذاکرات غيرمستقيم با اسراييل که آمريکا بدنبال برگزاري آن است ، مشارکت کنند.

وزيران خارجه عرب روز پنجشنبه گذشته با پرداخت 500 ميليون دلار اضافي از سوي کشورهاي عربي براي حمايت از قدس و مقدسات اسلامي توافق کردند و البته اين موضوع بايد به تاييد سران عرب نيز برسد.

تشکيل کميسارياي قدس و برگزاري همايش بين المللي ويژه قدس از ديگر مسايلي هستند که براي حمايت از قدس به نظر مي رسد در دستور کار نشست سران عرب در ليبي باشد.

بعداز مذاکراتي پرتنش سرانجام وزيران خارجه عرب با برگزاري نشست آينده سران عرب در بغداد پايتخت عراق موافقت کردند.

يک روز قبل از آغاز بکار نشست سران عرب در ليبي، ارتش رژيم صهيونيستي با نفوذ به خاک نوار غزه با نيروهاي مقاومت فلسطيني درگير شد.

در اين درگيري که در شرق خان يونس رخ داد دو نظامي صهيونيست کشته و دو نظامي ديگر زخمي شدند و همچنين دو فلسطيني به شهادت رسيدند.

جنبش مقاومت اسلامي فلسطين(حماس)، رژيم صهيونيستي را مسئول اين درگيري دانست و گروه هاي مقاومت فلسطيني بر حق خود در پاسخگويي به اين تجاوز ارتش صهيونيستي تاکيد کردند.

اما در بخش ديگري از جهان عرب ، عصر ديروز جمعه و بعداز 20روز از برگزاري انتخابات سرنوشت ساز پارلماني عراق، نتيجه نهايي اين انتخابات اعلام شد که به نظر مي رسد عرصه سياسي اين کشور دستخوش تغييراتي شود.

اعلام نتايج پارلماني عراق با واکنش هاي متفاوتي از سوي ائتلاف ها و گروه هاي سياسي عراقي و برخي سازمان هاي بين المللي و کشورهاي غربي مواجه شد.

" نوري مالکي" نخست وزير کنوني عراق و رهبرائتلاف دولت قانون نتيجه اعلام شده را نهايي ندانست و گفت که از روند شمارش آرا شکايت خواهد کرد.

" اياد علاوي" نخست وزير اسبق عراق و رهبر ائتلاف (العراقيه) گفت که براي تشکيل دولت آينده آماده همکاري با همه ائتلاف هاي پيروز و يا شکست خورده است.

" آد ملکرت " نماينده ويژه سازمان ملل در عراق اين انتخابات را شفاف و صحيح خواند و از همه طرف ها خواست تا نتيجه اعلام شده را بپذيرند.

آمريکا نيز از نتيجه اعلام شده استقبال کرد.

کميسارياي عالي مستقل انتخابات عراق عصر ديروز جمعه نتيجه انتخابات پارلماني را به اين شرح اعلام کرد: از ميان 325 کرسي پارلمان به ترتيب ائتلاف العراقيه 91 کرسي ، ائتلاف دولت قانون 89 کرسي ، ائتلاف ملي عراق 70 کرسي ، ائتلاف کردستان عراق 43 کرسي را بدست آوردند و سايرکرسي ها نيز به ديگر ائتلاف ها و نامزدهاي مستقل تعلق گرفته است.

اين کميساريا نتيجه نهايي و تاييد شده را موکول به بررسي شکايت هاي احتمالي دانست و اعلام کرد که سه روز را براي دريافت شکايت ها در نظر گرفته است.

دولت آينده عراق ، يک دولت ائتلافي خواهد بود و به همين منظور ائتلاف ها و گروه هاي سياسي براي تشکيل يک فراکسيون قدرتمند در پارلمان مذاکرات و ديدارها را آغاز کرده اند.


صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز

سایر خبرها

  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱ استقبال امیرعبداللهیان از همتای الجزایری در تهران
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰ دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه سیرالئون
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹ ملاقات سفیر ایران با زندانیان ایرانی در موزامبیک و کسب اطلاع از سلامت آنها
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸ رسانه اماراتی: حمیدتی و البرهان دیدار می‌کنند
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۹ گفت‌وگوهای منطقه‌ای بن‌سلمان و السیسی در پاریس
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۸ مغرب نشست «النقب» را به تعویق انداخت
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۷ سودان جنوبی مرزهایش با سودان را بست
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۶ دیدار سفیر ایران با رئیس مجلس نمایندگان تونس
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶ تأسف وزیر خارجه مصر از موضع اتحادیه اروپا درباره سوریه
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵ امیرعبداللهیان: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در دستورکار دولت است
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴ کنعانی حمله تروریستی در اوگاندا را به شدت محکوم کرد
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳ تصمیم دولت بورکینافاسو برای راه‌اندازی سفارت در تهران
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲ رئیس حزب‌ الوفد رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شد
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۸ تمدید سه روزه آتش‌بس در سودان
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۷ کرملین: تحقق طرح صلح آفریقا درباره اوکراین سخت است
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ دعوتنامه اردوغان برای السیسی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ 17 غیرنظامی سودانی از جمله چند زن و کودک در حمله هوایی کشته شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۵ کشته شدن 38 دانش‌آموز اوگاندایی در یک حمله تروریستی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۴ یونیسف: بیش از 1 میلیون کودک به علت جنگ در سودان آواره شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۳ «نیروهای پشتیبانی سریع» سودان، ارتش را به مثله کردن 2 عضو خود متهم کردند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۲ العربیه از تشکیل کمیته‌ ایرانی-مصری برای احیای روابط خبر داد
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷ سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره با محوریت ایران و تقویت روابط
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تشدید جنگ داخلی در سودان پس از پایان آتش‌بس 24ساعته
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵ رژیم صهیونیستی به دنبال تولید تسلیحات در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸ وعده ایتالیا برای کمک ۷۰۰ میلیون یورویی به تونس
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷ نشست شورای همکاری خلیج فارس و مصر درباره مسائل منطقه‌
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶ مشارکت رژیم صهیونیستی در رزمایش «شیر آفریقا» در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵ درگیری‌های خونین بین مردم و نیروهای امنیتی در سنگال
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴ کشته شدن ده‌ها کودک در شمال نیجریه در پی حمله مردان مسلح
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تمایل کومور برای ازسرگیری روابط رسمی با ایران