الجزاير

رئيس جمهور الجزاير در ديدار وزير امور خارجه كشورمان ابراز اميدواري كرد كه اجلاس سران گروه 15 در تهران دستاوردهاي خوبي به همراه داشته باشد.

به گزارش خبرگزاري فارس، منوچهر متكي وزير امور خارجه كشورمان روز چهارشنبه به منظور ديدار و گفتگو با مقامات عالي‌رتبه الجزاير و آماده سازي مقدمات برگزاري نخستين كميسيون عالي مشترك كه قرار است در آينده نزديك در تهران برگزار شود به الجزيره سفر و با «عبدالعزير بوتفليقه» رئيس جمهور، «عبدالقادر مساهل» وزير مشاور در امور مغرب عربي و «احمد او يحيي» نخست‌وزير الجزاير ديدار و پيرامون گسترش روابط دوجانبه و موضوعات منطقه‌اي و بين‌المللي بحث و تبادل‌نظر كرد.

* اميدواري بوتفليقه نسبت به دستاوردهاي خوب اجلاس سران گروه 15 در تهران

عبدالعزيز بوتفليقه در ديدار منوچهر متكي وزير امور خارجه كشورمان، استفاده از فناوري‌هاي صلح‌آميز هسته‌اي را حق همه كشورها دانست و گفت: الجزاير بارها در مجامع و محافل بين‌المللي بر حق تمام كشورها و ملت‌ها براي دستيابي به فناوري هسته‌اي با مقاصد صلح‌آميز تأكيد كرده است.
وي همچنين به اجلاس سران گروه 15 در تهران اشاره كرد و گفت: اميدوارم اجلاس تهران دستاورد خوبي داشته باشد.
بوتفليقه با خرسندي از مناسبات خوب و رو به گسترش ايران و الجزاير، سفر متكي به الجزيره را فرصت مناسبي براي گسترش همكاري‌ها برشمرد.
وي بر برگزاري موفق‌تر اجلاس كميسيون عالي مشترك ايران و الجزاير نيز تاكيد كرد.
رئيس جمهور الجزاير شرايط خاورميانه را با توجه به تهديدات رژيم صهيونيستي، نگران كننده خواند و بر ضرورت وحدت براي مقابله با سلطه‌گري‌هاي اين رژيم نژادپرست تأكيد كرد.
منوچهر متكي نيز در ديدار با رئيس‌جمهور الجزاير ضمن ابلاغ سلام گرم محمود احمدي‌نژاد به عبدالعزير بوتفليقه، دعوتنامه رئيس جمهوري ايران را به رئيس جمهور الجزاير براي شركت در اجلاس سران گروه 15 در تهران تسليم وي كرد.
متكي ظرفيت‌هاي گروه 15 را براي ورود به فعاليت‌هاي گسترده و همكاري اعضا مناسب خواند.
وزير امور خارجه كشورمان زمينه همكاري دو كشور را در حوزه‌هايي از جمله صنعت، حمل و نقل، انرژي، تجارت، سرمايه‌گذاري و مسكن بسيار گسترده دانست و گفت: مذاكرات خوبي درباره اين موضوعات با مقامات الجزايري صورت گرفت.
گروه 15 كه اعضاي آن به 19 كشور افزايش يافته است در سال 1989 با هدف هماهنگ كردن مواضع كشورهاي در حال توسعه در قبال رويدادهاي مهم بين‌المللي تشكيل شد.
اعضاي اين گروه از سه قاره آسيا، آفريقا و آمريكا شامل ايران، الجزاير، آرژانتين، برزيل، مكزيك، شيلي، كلمبيا، مصر، هند، اندونزي، جامائيكا، كنيا، مالزي، نيجريه، پرو، سنگال، سريلانكا، ونزوئلا و زيمبابوه است.
اجلاس سران كشورهاي عضو گروه 15 قرار است ارديبهشت‌ماه در تهران برگزار شود.

* مقدمات برگزاري كميسيون عالي مشترك ايران و الجزاير در حال آماده شدن است

منوچهر متكي وزير امور خارجه كشورمان همچنين در سفر به الجزيره پايتخت الجزاير با «عبدالقادر مساهل» وزير مشاور در امور مغرب عربي و مسئول الجزيره‌اي كميته پيگيري كميسيون عالي مشترك دو كشور ديدار و گفتگو كرد.
متكي در اين ديدار با اشاره به توافق روساي جمهور دو كشور براي تشكيل كميسيون عالي مشترك ايران و الجزاير افزود: مقدمات برگزاري اولين اجلاس كميسيون عالي مشترك دو كشور در حال آماده شدن است.
وزير خارجه تشكيل و برگزاري دو كميته پيگيري توافقات دو كشور را تدبيري هوشمندانه دانست و گفت: اميدواريم همه مراحل همكاري‌هاي دو‌جانبه و طرح‌هاي مشترك در سال 2010 اجرايي و محقق شوند.
وي با اشاره به برنامه توسعه پنج ساله الجزاير، از ظرفيت‌ها و توانمندي بالا و ارزشمند جمهوري اسلامي ايران در زمينه‌هاي مختلف اقتصادي، تجاري، اجراي پروژه‌ها و سرمايه‌گذاري مشترك ياد كرد و بر ضرورت عملياتي‌تر شدن گفتگوها و توافقات تاكيد كرد.
وزير امور خارجه كشورمان با اشاره به همكاري ايران و الجزاير، بر پيگيري طرح‌هاي مشترك صنعتي و فني از جمله در حوزه توليد اتومبيل و اتوبوس، احداث كارخانه سيمان و ايجاد كارخانه‌هاي داروسازي و مشاركت بيشتر شركت‌ها و بخش خصوصي ايران تاكيد كرد.
متكي همكاري‌هاي چندجانبه اقتصادي در آفريقا را نيز در كنار همكاري‌هاي اقتصادي دوجانبه از ديگر زمينه‌هاي توسعه و تحكيم مناسبات تهران و الجزيره توصيف كرد.
وي افزود: مناسبات خوب تهران - الجزيره و ديدگاه‌ها و منافع و نگراني‌ها نسبت به مسائل مختلف، ضرورت استمرار و افزايش رايزني‌ها و ديدارهاي متقابل را ضروري كرده است.
وزير امور خارجه در ادامه با تاكيد بر اينكه ايران و الجزاير دو كشور مهم در دو منطقه مهم، مسئوليت‌هاي مهمي دارند، جايگاه الجزاير در كمك به صلح و ثبات در شمال آفريقا و سراسر جهان را مهم خواند.
وي همچنين مواضع جمهوري اسلامي ايران در قبال تحولات منطقه‌اي از جمله فلسطين، عراق و افغانستان را تشريح كرد.

* گزينه تبادل سوخت همچنان روي ميز مذاكره است

منوچهر متكي وزير امور خارجه كشورمان همچنين در الجزاير در جمع خبرنگاران گفت: در اين ديدار ضمن تسليم پيام و دعوتنامه رئيس جمهوري اسلامي ايران به بوتفليقه رئيس جمهور الجزاير براي شركت در نشست سران گروه 15 در تهران، درباره آماده سازي كميسيون مشترك عالي ايران و الجزاير گفتگو و تبادل نظر كرديم.
وزير امور خارجه كشورمان يادآور شد: در اين ديدار آخرين مطالب درباره تبادل سوخت براي رآكتور تحقيقاتي تهران به اطلاع بوتفليقه رسيد كه در اين زمينه از مواضع اصولي و منطقي الجزاير براي حمايت از دانش صلح‌آميز هسته‌اي ايران سپاسگزاريم.
متكي تأكيد كرد: گزينه تبادل سوخت همچنان روي ميز مذاكره است و طرف‌هاي مختلف مي‌توانند در چارچوب پيشنهادهاي مطرح شده با ايران به توافق برسند.
وي خاطرنشان كرد: در اين ديدار دو طرف با مرور روابط و ديدگاه‌ها در زمينه‌هاي گوناگون منطقه‌اي از جمله فلسطين، افغانستان، عراق و پاكستان نگراني‌هاي مشترك خود را درباره رويدادهاي اين مناطق بيان و بر حل مشكلات اين مناطق تاكيد كردند.
متكي همچنين از نقش مثبت الجزاير در حل مسائل منطقه مغرب عربي و فلسطين تجليل كرد.
وي با ابراز خرسندي از روابط رو به گسترش ايران و الجزاير تصريح كرد: روابط راهبردي دو كشور در مسير درست در حال حركت است.

* نگاه الجزاير به روابط با ايران راهبردي است

منوچهر متكي وزير امور خارجه كشورمان در ادامه ديدارهاي خود با مقامات الجزايري با «احمد او يحيي» نخست‌وزير الجزاير نيز ديدار و گفتگو كرد.
متكي در اين ديدار ضمن ابلاغ سلام محمدرضا رحيمي معاون اول رئيس‌جمهور به احمد او يحيي گفت: مناسبات خوبي بين دو كشور وجود دارد و دور جديد همكاري‌ها مسير مطلوبي را طي مي‌كند.
وي با اشاره به طرح توسعه‌اي الجزاير افزود: شركت‌ها و بخش خصوصي ايران آمادگي دارند در اين فعاليت‌ها مشاركت داشته باشند.
متكي با اشاره به ظرفيت‌هاي متقابل همكاري‌هاي ايران و الجزاير كه در مذاكرات و رفت و آمدهاي هيئت‌هاي دو كشور در سال‌هاي اخير شناسايي و ترسيم شده است، اظهار داشت: ايران و الجزاير ظرفيت‌هاي بالايي در تجارت، سرمايه‌گذاري، پيمانكاري و حضور مشترك در طرح‌هايي از جمله در حوزه نفت و گاز دارند.
وزير امور خارجه كشورمان با استناد به توانمندي ايران در حوزه‌هاي صنعت، كشاورزي و خدمات فني و علمي بر ضرورت مبادله داشته‌ها و انتقال فناوري بين كشورهاي دوست تاكيد كرد.
متكي به توليد و ساخت خودرو و تراكتورهاي ايراني در برخي كشورها اشاره كرد و افزود: اين ظرفيت‌ها مي‌تواند در خدمت منافع دو ملت و دو كشور باشد.
وي همچنين از سوي معاون اول رئيس‌جمهور اسلامي ايران از او يحيي براي سفر به تهران به منظور برگزاري اولين اجلاس كميسيون عالي مشترك دو كشور دعوت كرد.
احمد او يحيي نخست وزير الجزاير نيز در اين ديدار گفت: نگاه ما به روابط با جمهوري اسلامي ايران راهبردي است، زيرا دو كشور در نگرش به مسائل منطقه‌اي و بين‌المللي هدف واحدي را پيگيري مي‌كنند.
نخست وزير الجزاير روابط دو كشور را داراي ريشه‌هاي قوي دانست و گفت: روساي جمهور دو كشور چارچوب گسترش مناسبات دو طرف را به خوبي تعيين و ترسيم كرده‌اند.
او يحيي از اينكه دو كشور در سال‌هاي اخير شاهد گام‌هاي مهمي در تقويت همكاري‌ها در زمينه اموري همچون نفت و حضور فعال شركت‌هاي ايراني در الجزاير بوده‌اند، ابراز خشنودي كرد و گفت: جلسات كميته پيگيري كميسيون عالي مشترك نتايج خوبي داشته و بخش مهمي از برنامه‌ها و توافقات دو كشور براي سال 2010 اجرايي شده است.
نخست‌وزير الجزاير با تشريح آخرين وضعيت برنامه اقتصادي و توسعه‌اي الجزاير، به علاقه كشورش براي گسترش و تقويت بيش از پيش همكاري‌هاي اقتصادي بين دو كشور مستقل ايران و الجزاير به صورت راهبردي تأكيد كرد.
يحيي ابراز اميدواري كرد كه كميته پيگيري دو كشور هر چه سريعتر زمينه برگزاري نخستين اجلاس كميسيون عالي مشترك را آماده سازد و خواسته‌هاي روساي جمهوري دو كشور و اهداف تعيين شده از سوي آنها را براي گسترش مناسبات محقق كند.
نخست‌وزير الجزاير تصريح كرد: ملت ايران و الجزاير دو ملت اصيل هستند كه با استفاده از پيشينه و تجربه انقلابي و روح استقلال خواهي به افق آينده مي‌نگرند.
وي دو كشور را با چالش‌هاي مشتركي در جهان مواجه دانست و استفاده از تجربيات غني جمهوري اسلامي ايران را در اين زمينه ارزشمند توصيف كرد.
دو طرف در اين ديدار همچنين پيرامون آخرين تحولات منطقه‌اي و جهاني از جمله بحران‌هاي جاري فلسطين، افغانستان، عراق و ناكامي سياست‌هاي قدرت‌هاي بزرگ در اين عرصه‌ها، رايزني و تبادل نظر كردند.
متكي پس از الجزيره عازم ليبرويل پايتخت گابن شد تا با مقامات اين كشور نيز درباره گسترش روابط دوجانبه و همچنين موضوعات منطقه‌اي و بين‌المللي بحث و تبادل‌نظر كند.


صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز

سایر خبرها

  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱ استقبال امیرعبداللهیان از همتای الجزایری در تهران
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰ دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه سیرالئون
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹ ملاقات سفیر ایران با زندانیان ایرانی در موزامبیک و کسب اطلاع از سلامت آنها
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸ رسانه اماراتی: حمیدتی و البرهان دیدار می‌کنند
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۹ گفت‌وگوهای منطقه‌ای بن‌سلمان و السیسی در پاریس
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۸ مغرب نشست «النقب» را به تعویق انداخت
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۷ سودان جنوبی مرزهایش با سودان را بست
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۶ دیدار سفیر ایران با رئیس مجلس نمایندگان تونس
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶ تأسف وزیر خارجه مصر از موضع اتحادیه اروپا درباره سوریه
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵ امیرعبداللهیان: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در دستورکار دولت است
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴ کنعانی حمله تروریستی در اوگاندا را به شدت محکوم کرد
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳ تصمیم دولت بورکینافاسو برای راه‌اندازی سفارت در تهران
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲ رئیس حزب‌ الوفد رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شد
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۸ تمدید سه روزه آتش‌بس در سودان
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۷ کرملین: تحقق طرح صلح آفریقا درباره اوکراین سخت است
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ دعوتنامه اردوغان برای السیسی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ 17 غیرنظامی سودانی از جمله چند زن و کودک در حمله هوایی کشته شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۵ کشته شدن 38 دانش‌آموز اوگاندایی در یک حمله تروریستی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۴ یونیسف: بیش از 1 میلیون کودک به علت جنگ در سودان آواره شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۳ «نیروهای پشتیبانی سریع» سودان، ارتش را به مثله کردن 2 عضو خود متهم کردند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۲ العربیه از تشکیل کمیته‌ ایرانی-مصری برای احیای روابط خبر داد
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷ سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره با محوریت ایران و تقویت روابط
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تشدید جنگ داخلی در سودان پس از پایان آتش‌بس 24ساعته
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵ رژیم صهیونیستی به دنبال تولید تسلیحات در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸ وعده ایتالیا برای کمک ۷۰۰ میلیون یورویی به تونس
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷ نشست شورای همکاری خلیج فارس و مصر درباره مسائل منطقه‌
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶ مشارکت رژیم صهیونیستی در رزمایش «شیر آفریقا» در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵ درگیری‌های خونین بین مردم و نیروهای امنیتی در سنگال
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴ کشته شدن ده‌ها کودک در شمال نیجریه در پی حمله مردان مسلح
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تمایل کومور برای ازسرگیری روابط رسمی با ایران