سيرالئون

رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران با همکاری نمایندگی مجمع جهانی اهل البیت (ع) روز جمعه 6 فروردین ماه همایش " پیامبر اکرم (ص) اهل البیت (ع) ، وحدت و توسعه " را در سالن اجتماعات نمایندگی فرهنگی در فريتاون برگزار نمود .

به گزارش اداره كل روابط عمومي و اطلاع رساني سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، در این همایش که بیش از یکصد و شصت نفر شخصیت های منتخب علمی ، دینی و فرهنگی سیرالئون و ارباب جراید این کشور حضور داشتند، شیخ احمدتیجان سیلاه نماینده مجمع جهانی اهل البیت (ع) و رهبر شورای ائمه جمعه و جماعات ، شیخ ابراهیم کامارا دبیر شورای ائمه جمعه و جماعات سیرالئون ، عبد الکریم کروما استاد دانشگاه ، آلفا رشید جالو روزنامه نگار و دانشجوی فوق لیسانس دانشگاه فورابه ، الحاج وحید سواری امام کل ملی سیرالئون ، شیخ ابوبکر کامارا رئیس سازمان بشریه و رایزن فرهنگی مقاله و سخنرانی ارائه نمودند .

در اين همايش شیخ احمد تیجان سیلاه در سخناني ضمن معرفی موضوع همایش و تاکید بر اهمیت آن با بیان اینکه حضرت محمد (ص) و اهل البیت (ع) نماد و سمبل وحدت و توسعه بوده اند تصریح نمود: برای استقرار وحدت اسلامی لازم است تصویر حقیقی از اسلام ناب به مسلمانان معرفی گردد . امری که ظرف سه دهه گذشته توسط امام خمینی (ره) و حضرت آیت الله خامنه ای رهبر ایران مورد تاکید قرار گرفته است . مسلمانان با ارتقاء سطح شناخت خود ، عمل به اعتقادات دینی و اخلاق اسلامی می توانند در برابر توطئه های دشمنان اسلام که با شیوه های مختلف امت واحده اسلامی را با مشکلات زیادی مواجه کرده اند مبارزه نمایند .
محمد رضا قزلسفلي رایزن فرهنگی كشورمان سخنراني با عنوان : " وحدت و اسلامی درسیره اجتماعی و سیاسی پیامبر اکرم (ص) ، اهل الیت (ع) و توسعه " ارائه نمود.

وي در بخشی از سخنان خود به ارائه تعریفی جامع و جهان شمول از ابعاد اسلام جهت تحقق وحدت و توسعه پرداخت و در این رابطه به فرازهائی از بیانات امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری اشاره و اظهار داشت: پیامبر اسلام بر همه انسان ها مبعوث شده است ، اسلام مکتب انسان ساز است ، اسلام برای اصلاح جامعه آمده است ،اسلام برای نجات بشر آمده است ، شیاطین می خواهند اسلام را بشکنند ، اسلام در خدمت مستضعفین است ، اسلام دین آزادی و استقلال است ،اسلام در ابعاد سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی نیازهای مردم را برای ترقی واقعی بر می آورد . رسول الله پایه سیاست در دیانت گذاشته و حکومت تشکیل دادند . هرکشوری که به قوانین اسلام عمل نماید بدون شک از پیشرفته ترین کشورها خواهد بود و...

قزلسفلي در ادامه با بیان اینکه توسعه جامعه اسلامی در سایه وحدت تحقق می یابد گفت : اولین اقدامات رسول اکرم (ص) بعد از تشکیل حکومت اسلامی در مدینه که موجب تقویت اسلام شد وحدت و همبستگی همه جانبه مسلمانان بود . حضرت محمد (ص) روح برادری و همدلی را بر وجود مسلمانان با شعار " لا اله الا الله " در اطراف پیامبر حلقه زده بودند ، دمید . این اقدام پیامبر اکرم ( ص ) موجب شد که همبستگی مسلمانان کامل شده و خطر تفرقه از میان برداشته شود . اعلام همبستگی میان مسلمانان با اجرای برنامه عقد اخوت از سوی پیامبر اکرم (ص) به نحو شایسته ای پایان پذیرفت. به این ترتیب ، پیام قرآنی همبستگی را در قالب " انما المومنون اخوه " از مدینه به سرتاسر جهان و نسل های آینده اعلام گردید .
وی با بیان اینکه گسترش اخلاق اسلامی ، محبت ، صمیمیت در جامعه اعتماد عمومی ایجاد نموده و موجب همبستگی در بین افراد جامعه می شود اظهار داشت: پیامبر اکرم(ص) و اهل البیت (ع) با بهره گیری از شیوه های کارآمد اخلاقی و تربیتی پیروان خود را به سوی وحدت حقیقی هدایت نمودند . اخلاص ، امانت داری ، صله رحم، راستگوئی، عیادت از بیماران ، کمک به مستمندان ، رعایت حقوق فردی و اجتماعی سایر مسلمانان، پرهیز از غیبت و بهتان، انفاق، احسان ، عفو و گذشت ازجمله سیره و استراتژی پیامبر اسلام (ص) و اهل البیت (ع) بودند که منجربه ترویج خصایل و صفات والای اخلاقی ، انسانی ، وحدت و توسعه می شود . ضمن اینکه وحدت بر محور ارزش های والای انسانی پایدار می ماند . لیکن همبستگی بر ارزش های موقتی ، ساختگی و غیرالهی زودگذر می باشد .

قزلسفلی در بخشی از سخنان خود با اشاره نقش حیاتی حضرت علی (ع) در حفظ وحدت مسلمین گفت که بعد از رحلت پیامبر اکرم (ص) که همواره مایه اتحاد و وحدت بین مسلمین بودند گفت که وجود سراسر نعمت حضرت علی (ع) به عنوان رهبر ، امام و وصی حضرت محمد (ص) دستمایه وحدت بوده و هم اکنون نیز پیروان آن حضرت با چرخش حول آن امام (ع) به این اتحاد رنگ دیگری می دهند .

شیخ ابراهیم کامارا دبیر شورای ائمه جمعه و جماعات سیرالئون در بخشی از سخنان خود با بیان اینکه انعقاد پیمان اخوت بین مهاجرین و انصار و سایر قبائل نیز از جمله راهکارهای منحصر به فرد پیامبر اکرم (ص) در برقراری وحدت بود گفت که رفتار و گفتار رسول گرامی اسلام به عنوان عاملی مهم زمینه های وحدت را فراهم نمود .

دبیر شورای ائمه جمعه و جماعات سیرالئون در بخشی از سخنان خود با اشاره به فعالیت های این نمایتدگی و تاثیر آن در روند وحدت ، تنویر افکار عمومی و توسعه سیرالئون به شورای علماء و مسلمانان سیرالئون پیشنهاد نمود که به منظور تقدیر و قدردانی از دیپلمات های مسلمان فعال " دیپلمات مسلمان سال " انتخاب گردد .

عبدالکریم کروما استاد دانشگاه نيز در سخناني اظهار داشت: وحدت یک امر الهی بوده که هر مسلمان معتقد ضرورت آن را می داند . حیات مسلمانان و جوامع اسلامی باید بر اساس وحدت بنا گزارده شود .

وی در ادامه سخنان خود گفت : قرآن مجید عترت و سنت پیامبر اکرم (ص) به عنوان دو منبع مشترک ، اعتقاد به اصول و فروع دین، اصل اجتهاد ، فرهنگ و اخلاق اسلامی ، تاریخ اسلام و... از جمله ابزار های بزرگ و موثر تحقق وحدت بین مسلمانان می باشد.

در ادامه اين همايش آلفا رشید جالو در سخناني گفت: جاهلیت ، تعصبات قومی ، غرض ورزی ، تکبر و عدم تمایل به گفتگو با پیروان مختلف سایر ادیان و مذاهب از جمله موانع وحدت و انسجام اسلامی می باشند .

وی با بیان اینکه امروز مسلمانان نباید از خطر تهاجم فرهنگی دشمنان ، ترویج رفتارهای غیر اخلاقی در بین جوانان ، شبیه سازی فرهنگی غرب و... غافل بمانند گفت که بازگشت به تعالیم قرآن مجید ، اسلام و سیره نظری و علمی پیامبر اسلام و اهل البیت (ع) به عنوان تربیت شدگان معصوم ایشان ، شناخت توطئه های دشمنان اسلام و... از جمله عواملی هستند که می تواند وحدت اسلامی را در بین امت رسول الله استقرار نماید.

شیخ معالم بیلو امام کل مسجد بزرگ قبیله هوسا فریتاون و از علماء برجسته سیرالئون در بخشی از سخنان خود با بیان اینکه سبک زندگی و سیره حضرت محمد(ص) و اهل البیت (ع) الگوی کاملی از وحدت اسلامی برای مسلمانان می باشد گفت: مسلمانان نباید از خطر احادیث جعلی توسط برخی به اصطلاح راویان که منجر به تکفیر بخشی از بدنه امت اسلامی می شود غافل باشند . زیرا تبلیغات منفی توسط دشمنان اسلام بطور کلی با سیره و تعالیم پیامبر اسلام و اهل البیت (ع) تناقض داشته و مسلمانان باید نسبت به ایجاد تفرقه و چند دستگی بین خود هوشیارباشند .

شیخ ابوبکر کامارا رئیس سازمان عریض و طویل بشریه سیرالئون نيز گفت: حضرت محمد (ص) همواره مسلمانان را به حفظ وحدت و انسجام اسلامی توصیه می نمود ند و با این همه چرا در دنیای امروز بخشی از امت اسلامی تحت ظلم و ستم استکبار جهانی واقع شده و به توصیه های وحدت آفرین پیامبر اکرم عمل نشده و برخی رهبران اسلامی در برابر جنایات صهیونیست بین الملل سکوت نموده اند ؟


صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز

سایر خبرها

  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱ استقبال امیرعبداللهیان از همتای الجزایری در تهران
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰ دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه سیرالئون
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹ ملاقات سفیر ایران با زندانیان ایرانی در موزامبیک و کسب اطلاع از سلامت آنها
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸ رسانه اماراتی: حمیدتی و البرهان دیدار می‌کنند
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۹ گفت‌وگوهای منطقه‌ای بن‌سلمان و السیسی در پاریس
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۸ مغرب نشست «النقب» را به تعویق انداخت
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۷ سودان جنوبی مرزهایش با سودان را بست
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۶ دیدار سفیر ایران با رئیس مجلس نمایندگان تونس
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶ تأسف وزیر خارجه مصر از موضع اتحادیه اروپا درباره سوریه
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵ امیرعبداللهیان: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در دستورکار دولت است
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴ کنعانی حمله تروریستی در اوگاندا را به شدت محکوم کرد
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳ تصمیم دولت بورکینافاسو برای راه‌اندازی سفارت در تهران
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲ رئیس حزب‌ الوفد رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شد
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۸ تمدید سه روزه آتش‌بس در سودان
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۷ کرملین: تحقق طرح صلح آفریقا درباره اوکراین سخت است
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ دعوتنامه اردوغان برای السیسی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ 17 غیرنظامی سودانی از جمله چند زن و کودک در حمله هوایی کشته شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۵ کشته شدن 38 دانش‌آموز اوگاندایی در یک حمله تروریستی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۴ یونیسف: بیش از 1 میلیون کودک به علت جنگ در سودان آواره شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۳ «نیروهای پشتیبانی سریع» سودان، ارتش را به مثله کردن 2 عضو خود متهم کردند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۲ العربیه از تشکیل کمیته‌ ایرانی-مصری برای احیای روابط خبر داد
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷ سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره با محوریت ایران و تقویت روابط
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تشدید جنگ داخلی در سودان پس از پایان آتش‌بس 24ساعته
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵ رژیم صهیونیستی به دنبال تولید تسلیحات در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸ وعده ایتالیا برای کمک ۷۰۰ میلیون یورویی به تونس
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷ نشست شورای همکاری خلیج فارس و مصر درباره مسائل منطقه‌
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶ مشارکت رژیم صهیونیستی در رزمایش «شیر آفریقا» در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵ درگیری‌های خونین بین مردم و نیروهای امنیتی در سنگال
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴ کشته شدن ده‌ها کودک در شمال نیجریه در پی حمله مردان مسلح
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تمایل کومور برای ازسرگیری روابط رسمی با ایران