روزنامه لوموند نوشت: قاره آفریقا بهشت جدید تلفن همراه است.
روزنامه فرانسوی لوموند در پایگاه اینترنتی خود نوشت: امروزه با توجه به اینکه کشورهای غربی تقریبا در حوزه توسعه بازار تلفن همراه به حالت اشباع رسیده اند، این کشورهای در حال توسعه هستند که هدف سرمایه گذاری های جدید در این بخش قرار دارند.
شمار مشترکان تلفن همراه در برخی از این کشورها رشدی بالای پنجاه درصد در سال دارد.
به عنوان مثال می توان به ویتنام اشاره کرده که در سال های 2008 و 2009 رشدی بالای شصت و هشت درصد را به ثبت رساند.
همچنین افغانستان در سال گذشته شاهد رشد شصت و هفت درصدی مشترکان تلفن همراه بود.
لوموند نوشت: با این حال حضور در این بازارها بیش از آنچه تصور می شود، سخت است.
معامله جدید اولین اپراتور مخابرات هند ( بهاری ایرتل با صد و بیست و پنج میلیون مشترک) و اپراتور کویتی به نام " زین" این موضوع را ثابت می کند.
اپراتور هندی در اواخر مارس تایید کرد که سهام آفریقایی زین را به ارزش ده ممیز هفت دهم میلیارد دلار خریداری کرده است.
این عملیات به شرکت هندی اجازه می دهد چهل و دو میلیون مشترک جدید در چهارده کشور آفریقایی از جمله سودان، گابن، غنا، تانزانیا، و زامبیا در اختیار داشته باشد. لوموند نوشت: این تنها هند نیست که در این بازار با حداکثر قدرت رقابت می کند.
از وقتی اپراتور ژاپنی موسوم به " ان تی تی دوکومو" و اپراتور نروژی به نام " تله نور آ.اس.آ" وارد بازار شده اند، رقابت سختی درگرفته است.
شرکت ژاپنی در سال 2009 با شراکت با شرکت هندی " تاتا تله سرویسز" خدمات تلفن همراه به ارزش دقیقه ای یک سانتیم یورو ( حدود چهارده تومان) عرضه کرده است.
بنا بر گزارش نهاد اداره کننده مخابرات در هند، تعرفه ها در بازار این کشور از سال 1998 به این طرف بالغ بر نود و پنج درصد کاهش یافته است.
در سه ماهه سوم سال 2009، شرکت بهاری کاهش سودی بالغ بر پنج درصد را نسبت به سال 2008 گزارش کرد، در حالی که شمار مشترکان این شرکت در همین دوره زمانی هشت ممیز چهار دهم میلیون افزایش یافته بود.
لوموند نوشت: علت اینکه بهاری ایرتل در آفریقا سرمایه گذاری می کند، این است که به آینده این بازار اعتماد دارد.
با این حال همه کشورهای آفریقایی به آسانی قابل دسترسی نیستند.
ساحل عاج یکی از این کشورهاست که در آن بازار تلفن همراه بسیار رقابتی است و اپراتورها برای جذب مشتری به جنگ قیمت شدیدی دست زده اند.
لوموند نوشت: اگرچه نرخ نفوذ تلفن همراه در اغلب کشورهای پرشمار آفریقای جنوب صحرا کمتر از پنجاه درصد است و این بازارها را همچنان به عنوان بازارهای با ظرفیت توسعه بالا معرفی می کند، اما دسترسی به جمعیتی که در این کشورها هنوز تلفن همراه ندارند، اغلب مشکل است زیرا در مناطق روستایی و گاه غیرقابل دسترسی زندگی می کنند.
به همین علت اپراتور های جدید می کوشند با شراکت با اپراتور های حاضر در این بازارها به آنها راه پیدا کنند.
این اپراتورهای حاضر در کشورهای آفریقایی می توانند تاسیسات و پوشش خودشان را با دیگران شریک شوند.
از جمله این اپراتور ها می توان به فرانس تله کوم- اورانژ از فرانسه با حضور در چهارده کشور، وودافون انگلیس ( تانزانیا، موزامبیک..) و ام تی ان آفریقای جنوبی اشاره کرد که این یکی تقریبا در تمام کشورهای آفریقای جنوب صحرا حضور دارد.
در این میان به نظر می رسد شرکت هندی بهاری ایرتل می تواند با اتکا به دانش و فناوری مطلوب خود، رقیبی سرسخت برای شرکت های حاضر در آفریقا باشد.
برای اپراتورهای بزرگ غربی مانند تلفونیکا ( اسپانیا)، دویچه تله کوم ( آلمان) ای.
تی.
اند.
تی.
( آمریکا) دیگر حضور در بازار آفریقا دیر شده است.