آفريقاي جنوبي

از: علي نصيري پرتوريا - يوجين تري بلانش ، يکي از رهبران سفيدپوستان نژادپرست در آفريقاي جنوبي شنبه شب در سن 69 سالگي در حالي که در بسترش در مزرعه اي در اطراف ژوهانسبورگ خوابيده بود، به قتل رسيد.

به اعتقاد تحليل گران، قتل تري بلانش که از رهبران سفيد پوست راستگراي افراطي دوره مبارزات ضد تبعيض نژادي اين کشور بود و تا زمان مرگش نيز همچنان بر اعتقادات گذشته خود استوار بود، ممکن است عواقب اجتماعي و سياسي ناگواري بر جامعه آفريقاي جنوبي بر جاي بگذارد.
چرا که اين کشور داراي بالاترين نرخ جرم و جنايت در جهان، به دليل وجود احساسات تاريخي سرکوب شده سياهان عليه سفيدها و احساس حقارت جديد ناشي از انقلاب 1994 در سفيدها عليه سياهان، امروزه به قدري مستعد بحران است که هر گونه حوادث اجتماعي کوچک در آن مي تواند به يک بحران بزرگ اجتماعي و سياسي و حتي اقتصادي بدل شود.
به ويژه اينکه آفريقاي جنوبي به تدريج به استقبال حساس ترين رويداد ملي در سطح اين قاره يعني برگزاري فوتبال جام جهاني 2010 در اين کشور نيز مي رود که 65 روز ديگر آغاز مي شود.
از اينرو به اعتقاد تحليل گران سياسي و اجتماعي، حوادثي اين چنيني براي ثبات در اين کشور مستعد هرگونه تنش داخلي بسيار خطرناک است.
چون با وجود اينکه نلسون ماندلا رهبر سياهپوستان اين کشور پس از پيروزي انقلاب ضد آپارتايد در سال 1994
(1373)، هم نژادهاي خود را از انجام اقدامات تلافي جويانه عليه سفيد پوستان بازداشته بود و اين دو نژاد (سياه و سفيد) براي 16 سال در کنار هم و با کمک رنگين پوستان توانسته بودند کشور را اداره کنند، ولي هنوز گروهي از سفيدپوستان که از احساسات نژاد پرستانه گذشته خود دست نکشيده اند مي توانند بطور بالقوه يک تهديد عليه امنيت ملي اين کشور بشمار آيند.
اين قبيل افراد که بيش از هفت درصد و به روايتي 10 درصد جمعيت اين کشور 48 ميليوني را در بر مي گيرند، به ياد دوره طلايي آپارتايد همچنان در آروزي بازگشت به آن دوران بسر مي برند.
از اينرو قتل فردي صاحب نفوذي چون تري بلانش از اين طيف فکري که گرچه امروزه فقط مزرعه داري مي کرد تاثير ناگواري بر اين جامعه خواهد داشت ،چرا که او به دليل رهبري حزب راست هاي افراطي در اين کشور داراي شخصيت اجتماعي خاصي بود که در منتهي عليه آن "جوليوس مالما" رييس (سياه پوست) شاخه جوانان حزب حاکم کنگره ملي آفريقاي (اي ان سي) که يک گروه چپ افراطي است، قرار دارد.
مالما، در يک ماه اخير و به ويژه هفته گذشته همچون اين دسته از نژاد پرستان سفيد پوست سخنان تندي عيله سفيدپوستان اين کشور ايراد کرد از جمله گفته بود "بايد بار ديگر مسلسل ها را براي بيرون راندن سفيدها از کشور مسلح کرد" که همين جمله با واکنش هاي تند اغلب سياسيون کشور و حتي هم حزبي هاي او نيز همراه شد.
رييس شاخه جوانان اي ان سي در طول حيات سياسي اش بارها سخنان تند و تلخ بر زبان راند اما از بد حادثه، سخنان اين بار او که به اعتقاد تحليل گران نابخردانه نيز بود، با يک رويداد ديگر اجتماعي که همان قتل تري بلانش بود همراه شد، قتلي که روزانه بيش از 100 نمونه آن دراين کشور داراي بالاترين رقم جرم و جنايت در جهان پديده اي طبيعي مي نمايد.
اما کيستي بلانشه و چيستي قتل او بخشي از يک معادله اي اجتماعي و سياسي است که اين روزها توسط تندروهاي راستگرا و با کمک رسانه هاي اروپايي و آمريکايي شکل مي گيرد.
زيرا پس از اين حادثه قتل و يا به اعتقاد سفيد پوستان "ترور سياسي"، رسانه هاي بيگانه به ويژه رسانه هاي غربي بيش از رسانه هاي داخلي و حتي احزاب رقيب حزب حاکم روي آن مانور مي دهند.
** يوجين تري بلانشه کيست؟
در باره کيستي تري بلانش بايد گفت که او از قديم الايام در اين کشور به سبب برگزاري رژه هاي شبه نظامي با اسب و فراخوان براي تشکيل يک سرزمين جداگانه براي سفيد پوست ها معروف است.
وي از رهبران جنبش مقاومت آفريکانرها يا سفيد پوستان آفريقايي (اي دبليو بي) است که خودش اين جنبش را در دهه 70 (ميلاي) عليه سياهان بنيان گذاشته بود.
درست در اوج مبارزات ضد تبعيض نژادي در آفريقاي جنوبي در سال 1973 بود که او با کمک شش تن از دوستان افراطي خود، جنبش اي دبيلو بي را با هدف دفاع از اقليت سفيدپوست آفريقاي جنوبي در گاراژي نزديک ژوهانسبورک پايه گذاري کرد.
تري بلانشه به عنوان يک افسر پليس سابق کشور و به همراه دوستانش که از مخالفان رفع تبعيض نژادي (آپارتايد) در اين کشور بودند در دهه 90 به چند اقدام نظامي عليه نيروهاي دولتي نيز دست زد و با وجود اينکه به شدت مخالف پايان دادن به آپارتايد اقليت سفيد پوست در آفريقاي جنوبي بود، خواهان تشکيل ايالت خود مختار "بوئر" بود که در زبان آفريقايي به معناي "مزرعه سفيد" است.
لذا وي و گروهش در سال 1994 (1373) در شب نخستين انتخابات آزاد چند نژادي در آفريقاي جنوبي، تلاش کردند با توسل به خشونت، مرحله گذار نظام آفريقاي جنوبي از سيستم تک نژادي به چند نژادي را به بي ثباتي بکشاند اما، با سربرآوردن دمکراسي در اين کشور، گروه وي منزوي شد و تا امروز در حاشيه قرار داشت.
تري بلانش با وجود گذشت 16 سال از انقلاب ضد تبعيض نژادي که در نتيجه مقاومت سياهان و اصلاح در تفکر سفيدپوستان آن عصر همچون اف دبيلو دکلرک رييس جمهور وقت پديد آمده بود، همچنان خواهان جدايي سفيدها از سياهان و اعمال سياست تبعيض نژادي در اين کشور بود.
گروه بلانش که از بسياري لحاظ به حزب نازي آلمان شباهت دارد قبل از برگزاري نخستين انتخابات آزاد چند نژادي در اين کشور به يک رشته بمب گذاري به ويژه در "ژوهانسبورگ" و ايالت هاي "وست رند" و "ايست رند" در آوريل آن سال دست زدند که آن اقدامات 21 کشته و ده ها زخمي نيز برجا گذاشته بود.
وي سال ها رهبري اين جنبش را برعهده داشت و در عين حال همراه دوستان خود تحت تعقيب بود تا اينکه "کميسيون حقيقت و آشتي" اين کشور که پس از لغو آپارتايد در آفريقاي جنوبي تشکيل شده بود، وي را نيز همچون ديگر رهبران آپارتايد مشمول عفو عمومي قرار داد.
اما تري بلانشه در ادامه فعاليت هاي سياسي و نظامي اش سرانجام پس از هفت سال از پيروزي انقلاب ضد تبعيض نژادي در سال 2001 به دليل تلاشش براي ضرب و شتم به قصد کشتن يک نيروي امنيتي سياه پوست زنداني شد و پس از تحمل سه سال و اندي حبس در سال 2004 آزاد شد و به نوعي با مزرعه داري در گمنامي زيست.
گفته مي شود که وي پس از مدتي زندگي در گمنامي، قصد داشت جنبش خود را دوباره احيا کند و اواخر سال ميلادي گذشته (2009) بود که تصميم به متحد کردن گروه هاي راست افراطي در آفريقاي جنوبي گرفت.
چند ماهي از آن تصميم نگذشت که سرانجام وي شنبه شب در سن 69 سالگي به دست دو تن از کارکنان سياه پوست خود که 15 و 21 ساله هستند با سلاح سرد به قتل رسيد.
** چيستي رويداد قتل
بلافاصله پس از اين حادثه قتل، پليس افريقاي جنوبي مردم را به آرامش فراخواند و از شهروندان کشورش خواست تا به خشونت ها دامن نزنند.
"ناتي متتوا" رئيس پليس افريقاي جنوبي فرداي شب حادثه پس از ديدار با خانواده اين قرباني گفته بود: نبايد به دليل احساسات زيادي که وجود دارد به خشونت ها دامن بزنيم و لذا همه بايد بر اساس قانون عمل کننم.
طبق اعلام پليس افريقاي جنوبي، اين مزرعه دار سفيد پوست (تري بلانشه) در پي اختلاف با دو کارگر سياهپوست خود که در باره ميزان دستمزد با آنها اختلاف داشت، به قتل رسيده است.
اما بلافاصله پس از اين قتل، هواداران حزب راست افراطي قتل وي را اعلام جنگ از سوي سياه پوستان عليه سفيد پوستان اقليت دانسته و از اقدامي تلافي جويانه عليه سياهان خبر دادند.
برخي از آنها نيز همچون مالما حتي خواهان بيرون آوردن سلاح ها براي مبارزه با سياهان شدند.
اما جيکوب زوما، رئيس جمهوري آفريقاي جنوبي نيز پس از اين حادثه در پيامي به مسوولان کشور همه آنها و مسئولان احزاب سياسي و سازمان هاي مردم نهاد کشور را براي برقراري آرامش در کشور به وحدت دعوت کرد.
وي ضمن هشدار نسبت به وقوع هرگونه تنش نژادي در اين کشور، از مردم خواست تا آرامش خود را حفظ کرده و رسيدگي به اين پرونده را به مراجع قانوني بسپارند.
زوما از بيم بالا گرفتن تنش هاي نژادي در کشور طي سحناني که از تلويزيون سراسري کشور پخش مي شد، گفت: مسئوليت ما تقبيح جنايت و خودداري از اظهار نظرهايي است که ممکن است به ساختار کشور و همچنين وحدت و همبستگي نژادي لطمه وارد کند.
وي فرداي آن روز با انتشار بيانيه اي عليه هر گونه تحريکاتي که به تنفر نژادي منجر شود، هشدار داد و از مردم خواست به عناصر تحريک گر اجازه ندهند از اين اوضاع براي ايجاد تنش يا دامن زدن به نفرت نژادي بهره ببرند.
در هر حال برخي از اعضاي سفيدپوستان تندروي اين جنبش پس از دعوت به آرامش از سوي رييس جمهوري و رييس پليس اين کشور، اعلام کردند اين حزب ماه آينده طي نشستي درباره اتخاذ اقدامي خاص براي انتقام از مرگ تري بلانش تصميم گيري خواهد کرد.
آنها مقامات حزب حاکم اين کشور را به نقش داشتن در قتل تري بلانش متهم و اعلام کردند که ژوليوس مالما به عنوان عضو حزب حاکم با بر زبان آوردن شعار رايج دوره آپارتايد مبني بر اينکه "بايد بار ديگر مسلسل ها را براي بيرون راندن سفيدها از کشور مسلح کرد" کشتار کشاورزان سفيدپوست را در اين کشور تشويق کرده است.
اظهارت مالما موجب شده بود که دادگاه عالي آفريقاي جنوبي نيز اخيرا خواندن شعرهاي مربوط به حزب حاکم را که در آن عبارت "گرازهاي وحشي و کشاورزان را بکشيد" بکار رفته است، ممنوع اعلام کند، ولي مالما بي اعتنا به اين دستور قضايي بار ديگر اين شعار را در جمع هواداران خود سر داد.
گفتني است که خود مالما دست داشتن در اين قتل و يا تحريک سياهان را انکار کرده و معتقد است تنها به شعارهايي پايبند است که جزو ارزش هاي انقلاب ضد تبعيض نژادي اين کشور هستند.
در هر حال، پس از دو روز از زمان قتل، اتهام زني به دولت و حزب حاکم هنوز از سوي طرفداران بلانش ادامه دارد، ولي "جکسون ماتمبو" سخنگوي حزب حاکم ديروز اعلام کرد که هيچ مدرکي دال بر ارتباط ميان اين شعر آزادي خواهي با قتل تري بلانش وجود ندارد، به همين علت ما از اينکه مردم اين دو را با هم مرتبط مي دانند تعجب مي کنيم.
در هر حال اين حادثه در زمان اوج گرفتن احساست و تنفرهاي نژادي پس از اظهارات مالما، عواقبي را در بر داشته و دارد.
از يک طرف آندره فيساخي دبيرکل اين جنبش ديروز طي سخناني اعلام کرد که ممکن است حادثه ترور (قتل) تري بلانش در فاصله سه ماه مانده به مسابقات جام جهاني فوتبال خطر ساز شود.
وي ضمن هشدار دادن به سياهان و دولت، گفته بود: بايد منتظر بروز چنين مسائلي در زمان ورود تيم هاي فوتبال براي شرکت در مسابقات جام جهاني نيز باشيم.
وي همراه با گروه خود اعلام کرد که به تيم هاي فوتبال حاضر در جام جهاني هشدار مي دهيم که در اين مسابقات شرکت نکنند و تا زماني که ما انتقام خون بلانش را نگيرم از پاي نخواهيم نشست.
او بارها با متهم کردن دولت و به ويژه "جوليوس مالما" رهبر جوانان هوادار حزب حاکم گفت: ترانه اي که مالما در عصر حاضر سرداده است يک نوع تحريک نفرت نژادي عليه سفيد پوستان است، چرا که رهبر شاخه جوانان اي ان سي در سروده خود از مردم خواسته بود که مزرعه داران سياه پوست را به قتل برسانند.
اما حزب حاکم کنگره ملي آفريقا معتقد است که اين سرود بخشي از ميراث مبارزه آزاديخواهانه افريقاي جنوبي است در حالي که فرد رييس جمهوري براي محکوميت استفاده از آن شديدا تحت فشار است.
در هر حال مدتي هم هست که به دليل اجراي قانون اصلاح اراضي و پس گرفتن زمين ها از سفيد پوستان، خشونت براي تصاحب مزارع آنها در اين کشور بالا گرفته است.
آمارهاي غير رسمي حاکي است که با تصويب طرح اصلاحات ارضي در اين کشور، طي 10 سال از 1997 تا 2007 تعداد يک هزار 248 کشاورز و کساني که روي مزارع کار مي کنند در نتيجه خشونت هاي مرتبط با اجرايي کردن اين طرح در اين کشور کشته شده اند.
از طرفي تحليل ديگري نيز وجود دارد مبني بر اينکه سفيد ها در اوج سياست هاي اصلاخالت ارضي به دليل نزديکي به بازهاي جام جهاني فوتبال در اين کشور سعي دارند از اين رويداد جهاني و امنتي براي برگزاري آن لازم است به عنوان وجه المصالحه گرفتن برخي امتيازهات اجتماعي و اقتصادي از سياهان حاکم استفاده کنند.
در هر حال مساله اجتماعي چون قتل رهبر يک حزب سياسي تندرو همچون تربي بلانش کافي است که کوچکترين تنش اجتماعي در اين کشور به بزرگترين تنش سياسي و اجتماعي در اين کشور منجر شود.
با اين حال اين پرونده نشان مي دهد با گذشت 16سال از پايان آپارتايد در آفريقاي جنوبي، تنش هاي نژادي همچنان بصورت پنهان وجود دارد و چنانچه اين تنش ها و حتي بحرانهاي پس از آن به خوبي مديريت نشوند ممکن است همه دست آوردهاي حاصل از مبارزات يک قرن گذشته سياهان و حتي آرامش و توسعه پس از پيروزي مبارزات آنها را با چالش مواجه کند.


صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز

سایر خبرها

  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱ استقبال امیرعبداللهیان از همتای الجزایری در تهران
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰ دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه سیرالئون
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹ ملاقات سفیر ایران با زندانیان ایرانی در موزامبیک و کسب اطلاع از سلامت آنها
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸ رسانه اماراتی: حمیدتی و البرهان دیدار می‌کنند
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۹ گفت‌وگوهای منطقه‌ای بن‌سلمان و السیسی در پاریس
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۸ مغرب نشست «النقب» را به تعویق انداخت
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۷ سودان جنوبی مرزهایش با سودان را بست
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۶ دیدار سفیر ایران با رئیس مجلس نمایندگان تونس
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶ تأسف وزیر خارجه مصر از موضع اتحادیه اروپا درباره سوریه
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵ امیرعبداللهیان: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در دستورکار دولت است
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴ کنعانی حمله تروریستی در اوگاندا را به شدت محکوم کرد
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳ تصمیم دولت بورکینافاسو برای راه‌اندازی سفارت در تهران
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲ رئیس حزب‌ الوفد رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شد
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۸ تمدید سه روزه آتش‌بس در سودان
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۷ کرملین: تحقق طرح صلح آفریقا درباره اوکراین سخت است
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ دعوتنامه اردوغان برای السیسی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ 17 غیرنظامی سودانی از جمله چند زن و کودک در حمله هوایی کشته شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۵ کشته شدن 38 دانش‌آموز اوگاندایی در یک حمله تروریستی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۴ یونیسف: بیش از 1 میلیون کودک به علت جنگ در سودان آواره شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۳ «نیروهای پشتیبانی سریع» سودان، ارتش را به مثله کردن 2 عضو خود متهم کردند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۲ العربیه از تشکیل کمیته‌ ایرانی-مصری برای احیای روابط خبر داد
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷ سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره با محوریت ایران و تقویت روابط
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تشدید جنگ داخلی در سودان پس از پایان آتش‌بس 24ساعته
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵ رژیم صهیونیستی به دنبال تولید تسلیحات در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸ وعده ایتالیا برای کمک ۷۰۰ میلیون یورویی به تونس
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷ نشست شورای همکاری خلیج فارس و مصر درباره مسائل منطقه‌
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶ مشارکت رژیم صهیونیستی در رزمایش «شیر آفریقا» در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵ درگیری‌های خونین بین مردم و نیروهای امنیتی در سنگال
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴ کشته شدن ده‌ها کودک در شمال نیجریه در پی حمله مردان مسلح
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تمایل کومور برای ازسرگیری روابط رسمی با ایران