آفريقا

در بيستمين روز از اولين ماه هر سال، برگ تازه اي به کارنامه حرفه اي سرويس فرانسوي زبان شبکه جهاني سحر افزوده مي شود.

به گزارش موج، بيستم فروردين امسال نيز زمان باز شدن صفحه اي ديگر براي نمود همت و کار مضاعف در سيماي فرانسوي شبکه تلويزيوني بين المللي سحر است بويژه که حالا پس از گذشت چند ماه از افتتاح کانال دوم اين شبکه که طليعه 2 برابر شدن زمان پخش کلي شبکه سحر از 19 ساعت به 38 ساعت در شبانه روز و افزايش زمان پخش سرويسهاي زباني 6 گانه پرسابقه ترين تلويزيون ماهواره اي ايران است، حميدرضا قرباني مدير سيما و همکارانش را در فضايي متفاوت از سالگردهاي قبلي سيماي فرانسوي از سال 1378 به بعد و تاکنون، قرار داده است.
"حميدرضا قرباني" در توضيح تحولات يک سال گذشته ي سيماي فرانسه اظهار مي کند: مهمترين رويداد و البته اتفاق فرخنده اي که سيماي فرانسه در طول يک سال گذشته تجربه کرد، افزايش زمان پخش برنامه هاي آن از 3 ساعت به 6 ساعت و بالاخص اضافه شدن بخش شامگاهي به بخش صبحگاهي سيما بود که اين امر به لحاظ مناسب بودن ساعت پخش براي مخاطبان سيما در نقاط مختلف جهان اعم از اروپا، آفريقا و حتي شمال آمريکا و کانادا واقعه مهمي براي سيماي فرانسه و همچنين مخاطبان آن بود. در حال حاضر سيماي فرانسه با در اختيار داشتن زمان پخش 6 ساعته در روز به تفکيک از ساعت 8:00 تا 11:30 در بخش صبحگاهي و 00:30 بامداد تا 3 بامداد در بخش شامگاهي( به وقت تهران) از طريق کانال يک سحر و بر روي ماهواره هات برد به پخش برنامه براي مخاطبان فرانسوي زبان خود در اقصي نقاط جهان مي پردازد.
مدير سيماي فرانسوي شبکه جهاني سحر همچنين در بيان تغييرات صورت گرفته در ميزان و حجم برنامه هاي سيمااضافه مي کند: به موازات افزايش زمان پخش سيما، ميزان برنامه سازي سيما نيز با توجه به نياز مخاطب و در راستاي سياست ها و اهداف سازمان صدا و سيما، معاونت برون مرزي و نظام ج.ا.ا. افزايش پيدا کرد به طوري که در شش ماهه دوم سال 88، تعداد برنامه هاي توليدي و تاميني سيما در زمينه هاي مختلف فرهنگي، سياسي، اجتماعي و... به رشد دو برابري رسيد و ميزان برنامه هاي زنده نيز به سه برابر گذشته افزايش يافت. هم اکنون شمار برنامه هاي زنده سيماي فرانسه از 2 برنامه در سال 87 به 8 برنامه شامل "از تهران"، "مجله فرهنگي هنري"، "خانواده"، "ميزگرد سياسي" با سه روز پخش در هفته، "اسلام و زندگي" و "مجله آفريقا" افزايش يافته است.
"قرباني" در ادامه مي افزايد: در اين راستا برنامه سازي و توليد محتوا در سيماي فرانسه نيز با توجه به رسالت آن به عنوان تنها تلويزيون فرانسوي زبان نظام ج.ا.ا. در جهت ابلاغ پيام، اهداف و سياست هاي نظام ج.ا.ا. و همچنين اصول و ارزش هاي دين مبين اسلام و پيام ملت ايران به زبان فرانسه به اقصي نقاط مختلف جهان، در حوزه هاي مختلف سياسي، معارفي، فرهنگي و ... با توجه به نياز مخاطبان سيما روندي صعودي را مي پيمايد.
مدير سيماي فرانسه همچنين به تغييرات ساختاري برنامه هاي سيماي فرانسه در 6 ماهه اخير اشاره و عنوان مي کند: ايجاد تغييرات ساختاري در برنامه هاي سيما به لحاظ متنوع تر شدن آيتم ها و به ويژه ايجاد ارتباط SNG در برنامه هاي زنده سيما با دفاتر خارج از کشور از ديگر رويدادهاي مهمي بود که در 6 ماهه پاياني سال 88 در سيماي فرانسه به وقوع پيوست. در حال حاضر شش روز از هفته به برقراري ارتباط SNG با قم، لبنان و اصفهان در برنامه هاي زنده سيما اختصاص يافته و در عين حال مراحل نهايي ايجاد ارتباط SNG با دفاتر پاريس و لندن نيز در حال انجام است.
او در ادامه خاطرنشان مي کند: همچنين با توجه به افزايش زمان سيما، گام هاي مهم و موثري در زمينه افزايش و تنوع برنامه هاي زنده، توليدي و تاميني برداشته شد که از آن جمله مي توان به ويژه برنامه زنده دهه فجر با عنوان"سپيده دم" اشاره کرد که به لحاظ محتوايي و ساختاري و همچنين استفاده از کارشناسان برجسته و مقامات بلندپايه کشوري و لشگري در نوع خود برنامه درخور توجهي بود. در زمينه برنامه هاي تاميني نيز برنامه هاي گوناگوني با رويکردهاي مختلف سياسي، فرهنگي و حتي اقتصادي به زبان فرانسه زبانگرداني و پخش شد و يا در دست زبانگرداني است که از آن جمله مي توان به برنامه "شواليه منتظر" با موضوع مسلمانان فرانسه که هم اکنون به زبان فرانسه روي آنتن سيما قرار دارد، اشاره کرد.
مدير سيماي فرانسه همچنين در توضيح برنامه هاي زنده ي در حال طراحي و پخش سيماي فرانسه چنين مي گويد: در اين راستا، برنامه اي با عنوان "سعادت حقيقي" که به طور عام به تبيين و تشريح اديان آسماني و به طور خاص به تبيين و تبليغ دين مبين اسلام و مذهب تشيع مي پردازد، در حال راه اندازي است که مذاکرات اوليه آن انجام شده و در آينده نزديک از سيماي فرانسه پخش خواهد شد ضمن آنکه تآمين مقدمات براي شروع پخش دو برنامه زنده ديگر با رويکرد معارفي از استوديوي قم و رويکرد سياسي از استوديوي بيروت نيز در دستور کار سيما قرار دارد که به زودي به مرحله عملياتي شدن خواهد رسيد.
"قرباني" همچنين تقويت مناسبات و همکاري هاي سيما با دفاتر خارج از کشور صدا و سيما را از ديگر گامهاي مهم سيماي فرانسه در طول يک سال گذشته ذکر کرده و مي فزايد: ايجاد و تقويت مناسبات و همکاري هاي لازم با خبرنگاران مستقر در کشور فرانسه از ديگر تحولات مهم سيماي فرانسه در سال گذشته بود که در حال حاضر ميزان اين تعاملات با توجه به تنوع و تعدد گزارشات تصويري تهيه و ارسال شده از سوي خبرنگاران سيما در پاريس پيرامون تازه ترين تحولات و رويدادهاي فرانسه در خور توجه است. از ديگر برنامه هاي آتي سيماي فرانسه در اين راستا، ايجاد همکاري با خبرنگاران مستقر در لبنان در زمينه تهيه و انعکاس اخبار و رويدادهاي مرتبط با مناطق مختلف اين کشور است که به زودي تحقق خواهد يافت و مخاطبان شاهد پخش گزارشات تصويري متنوعي از بيروت خواهند بود.
مدير سيماي فرانسه در ادامه به تشکيل گروه دوبله در سال گذشته براي اولين بار اشاره کرده ومي گويد: از ديگر تحولات مهم سيماي فرانسه در سال 88، تشکيل گروه دوبله سيماي فرانسه براي نخستين بار و آغاز به کار رسمي آن با دوبله سريال
تاريخي- مذهبي"ستاره سهيل" به زبان فرانسه بود همچنين از ديگر مجموعه هاي در دست دوبله اين گروه مي توان به سريال "نردبام آسمان" اشاره کرد که به زودي مراحل ضبط آن آغاز مي شود. همچنين مذاکرات مختلفي نيز در خصوص همکاري با برخي از گروه هاي لبناني و اردني از سوي سيما آغاز شده که با نهايي شدن مذاکرات مزبور، دوبله فرانسوي برخي از فيلم ها و سريال هاي سيما به اين گروهها واگذار خواهد شد.
مدير سيماي فرانسه همچنين عنوان مي کند: با توجه به تنوع و افزايش زمان برنامه هاي سيما و نياز به تنوع گوينده و مجري در بخش هاي مختلف اعم از اخبار و برنامه هاي زنده و...، تقويت و سازماندهي نيروي انساني متخصص و متعهد و بهره برداري از نيروهاي بومي در اولويت جدي سيما قرار گرفت که در راستاي تحقق اين مهم تلاش شد تا از نيروهاي متخصصي که تحصيلکرده فرانسه و يا ساکن کشورهاي فرانسوي زبان به مدت طولاني بوده اند، استفاده شود ضمن آنکه استفاده از کارشناسان فرانسه زبان در برنامه هاي مختلف سيما با موضوعات سياسي، فرهنگي، اجتماعي و... نيز با باز شدن فضاي پخش و افزوده شدن زمان پخش سيما، بيش از پيش افزايش يافت.
در ادامه اين گفتگو، "قرباني" در توضيح شمار مخاطبان سيما و تاثير مثبت افزايش زمان پخش سيما به ويژه اضافه شدن بخش شامگاهي بر رشد ميزان آنها توضيح مي دهد: نمود بارز افزايش مخاطبان سيما را مي توان به وضوح در افزايش چشمگير ميزان بازديد مخاطبان از سايت سيما و لينک هاي قرار داده شده بر روي سايت و يا ايميل هاي دريافتي از مخاطبان مبني بر تشکر و موثر بودن اين اقدام مشاهده کرد. در اين راستا حتي بازديد کنندگان جديدي نيز از نقاط مختلف دنيا به آمار بازديدکنندگان سايت سيما افزوده شده که بسيار شايان توجه است ضمن آنکه ميزان بازديدکنندگان کشورهاي اروپايي، شمال آمريکا، کانادا و ايالات متحده از سايت سيما نيز افزايش چشمگيري يافته است.
مدير سيماي فرانسه همچنين در رابطه با اينکه چه ميزان از مطالبات مخاطبان سيما تاکنون تامين شده،اينگونه پاسخ مي دهد: پيام هاي ارسالي اکثر مخاطبان سيماي فرانسه از اقصي نقاط دنيا به ويژه شمال آمريکا و کانادا، بر افزايش زمان سيما بالاخص در بخش شامگاهي و در عين حال پرداختن بيشتر به مسايل و وضعيت مسلمانان آمريکا و کانادا تاکيد داشته که افزايش زمان برنامه هاي سيما در سال گذشته با رضايت و استقبال بسيار مخاطبان مواجه شد. در راستاي تامين نظر و نياز مخاطبان پيرامون موضوعات پيشنهادي نيز برنامه اي با نام "طلوع اسلام در آمريکا" در دست تهيه است که مراحل اجرايي آن به زودي به انجام مي رسد. همچنين تهيه برنامه هاي ديگري نيز در اين زمينه با مشارکت وزارتخانه ها و سازمان هاي مختلف در دستور کار سيما قرار دارد که "اسلام ستيزي و اسلام هراسي در غرب " و "اسلام در شمال و غرب آفريقا" از جمله آنهاست.
"قرباني" سپس به بيان مهم ترين برنامه هاي مورد توجه مخاطبان سيماي فرانسه پرداخته و اشاره مي کند: برنامه هاي "مجله فرهنگي هنري"،"خانواده"، "اسلام وزندگي" و"از تهران" به لحاظ تنوع موضوعي و نيز برنامه "ميزگرد سياسي" به لحاظ شفافيت در زمينه ارائه مطالب مرتبط با سياست هاي توسعه طلبانه استکبار و صهيونيسم بيش از ساير برنامه هاي سيما مورد توجه و استقبال مخاطبان واقع شده اند.
مدير سرويس فرانسوي زبان شبکه جهاني اميدوار است مسيري که با افتتاح کانال 2 سحر از ابتداي سال ميلادي 2010( 11 ديماه 1388) هموار شده، در آينده نزديک به مستقل شدن اين سرويس و تبديل شدن اش به يک شبکه تلويزيوني 24 ساعته بيانجامد؛ شبکه فرانسوي زباني که تريبون ايران اسلامي براي ارتباط و گفتگو با فرانسه زبانهاي جهان خواهد بود.


صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز

سایر خبرها

  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱ استقبال امیرعبداللهیان از همتای الجزایری در تهران
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰ دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه سیرالئون
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹ ملاقات سفیر ایران با زندانیان ایرانی در موزامبیک و کسب اطلاع از سلامت آنها
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸ رسانه اماراتی: حمیدتی و البرهان دیدار می‌کنند
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۹ گفت‌وگوهای منطقه‌ای بن‌سلمان و السیسی در پاریس
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۸ مغرب نشست «النقب» را به تعویق انداخت
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۷ سودان جنوبی مرزهایش با سودان را بست
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۶ دیدار سفیر ایران با رئیس مجلس نمایندگان تونس
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶ تأسف وزیر خارجه مصر از موضع اتحادیه اروپا درباره سوریه
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵ امیرعبداللهیان: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در دستورکار دولت است
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴ کنعانی حمله تروریستی در اوگاندا را به شدت محکوم کرد
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳ تصمیم دولت بورکینافاسو برای راه‌اندازی سفارت در تهران
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲ رئیس حزب‌ الوفد رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شد
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۸ تمدید سه روزه آتش‌بس در سودان
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۷ کرملین: تحقق طرح صلح آفریقا درباره اوکراین سخت است
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ دعوتنامه اردوغان برای السیسی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ 17 غیرنظامی سودانی از جمله چند زن و کودک در حمله هوایی کشته شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۵ کشته شدن 38 دانش‌آموز اوگاندایی در یک حمله تروریستی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۴ یونیسف: بیش از 1 میلیون کودک به علت جنگ در سودان آواره شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۳ «نیروهای پشتیبانی سریع» سودان، ارتش را به مثله کردن 2 عضو خود متهم کردند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۲ العربیه از تشکیل کمیته‌ ایرانی-مصری برای احیای روابط خبر داد
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷ سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره با محوریت ایران و تقویت روابط
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تشدید جنگ داخلی در سودان پس از پایان آتش‌بس 24ساعته
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵ رژیم صهیونیستی به دنبال تولید تسلیحات در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸ وعده ایتالیا برای کمک ۷۰۰ میلیون یورویی به تونس
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷ نشست شورای همکاری خلیج فارس و مصر درباره مسائل منطقه‌
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶ مشارکت رژیم صهیونیستی در رزمایش «شیر آفریقا» در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵ درگیری‌های خونین بین مردم و نیروهای امنیتی در سنگال
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴ کشته شدن ده‌ها کودک در شمال نیجریه در پی حمله مردان مسلح
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تمایل کومور برای ازسرگیری روابط رسمی با ایران