غنا

مركز جامع توانبخشي هلال‌احمر دوره‌هاي ويژه آموزشي براي گروهي از اتباع غنايي برگزار كرده‌است.

به گزارش خبرنگار اجتماعي باشگاه خبري فارس «توانا»، كشور غنا در غرب آفريقا واقع شده و از غرب با كشور ساحل عاج ، از شرق با كشور توگو و از شمال با بوركينافاسو همسايه است.
از نظر ديرينه شناسي نخستين شواهد انساني مربوط به غنا به حدود 2 هزار سال قبل از ميلاد بر مي‌گردد كه در تپه‌هاي نزديك فرودگاه كوماسي و در گامباگا در شمال حضور پيدا كرده و در قرن دهم به اوج خود رسيد.
در واقع تمدن از شمال كشور و توسط عرب‌ها و اسلام به اين منطقه عرضه شد و بعد از قرن پانزدهم با كشف سواحل آفريقا توسط پرتقال، هلند و انگليس تمدن از جنوب نيز به اين كشور وارد شد.
كشور غنا داراي 10 بخش است كه منطقه آكرا يكي از 3 پايتخت اين كشور است كه خود داراي 6 ناحيه است. كلينيك توانبخشي ايران در كشور غنا در ناحيه 4 آكرا بنام "Osu Klottey " واقع شده و از لحاظ تقسيمات منطقه‌اي اين منطقه تحت پوشش پلي كلينيك منطقه‌اي آدابدگا است.
كلينيك مذكور در سال 1990 گشايش يافت‌؛ در ابتدا كلينيك توسط جهاد سازندگي اداره مي‌شد و پس از مدتي طي توافق مرحوم دكتر وحيد دستجردي رياست وقت جمعيت هلال‌احمر و وزير جهاد سازندگي وقت، اين كلينيك به هلال‌احمر منتقل شد.

* مراجعه روزانه 400 بيمار غنايي به ايران كلينيك

پس از مدت كوتاهي جمعيت هلال‌احمر اقدام به تأسيس شعبه دوم كلينيك در منطقه مسلمان نشين نيما كرد كه اين شعبه تا سال 2000 ميلادي به فعاليت خود ادامه داد.
در حال حاضر ايران كلينيك در منطقه آدابداگا شهر آكرا به فعاليت‌هاي خود ادامه مي‌دهد. اين محل از لحاظ موقعيت شهري به گونه‌اي است كه از اكثر نواحي شهر به راحتي قابل دسترسي است.
اين كلينيك همه روزه به جز يكشنبه از ساعت 6 صبح تا ساعت 15بعدازظهر فعاليت مي‌كند. در اين كلينيك روزانه حدود 350 تا 400 بيمار ويزيت مي‌شوند كه در مقايسه با ساير مراكز دولتي و خصوصي فعال در كشور غنا عدد بالا و قابل توجهي است كه خود نشان‌دهنده جايگاه ويژه ايران كلينيك در شهر آكرا بوده كه داراي 4 پرسنل ايراني است.
از نكات بارز فعاليت ايران كلينيك تلاش در راستاي كمك به مردم طبقه محروم جامعه غنا بوده به طوري كه بهاي خدمات ارائه شده اعم از ويزيت، آزمايشگاه و دارو در كلينيك بسيار پائين‌تر از بخش دولتي و خصوصي غنا است؛ در اين راستا يكي از دلايل عمده مراجعه تعداد زيادي از مردم مستمند آكرا به كلينيك ارائه همين خدمات ارزان و در عين حال با كيفيت بالا است همچنين همه روزه تعداد زيادي از بيماران نيازمند كه حتي توان پرداخت درمان همين هزينه پايين را نيز ندارند به صورت كامل تحت درمان رايگان قرار مي‌گيرند.
همچنين در راستاي سياست كلي جمعيت هلال‌احمر مبني بر قانونمند شدن حضور جمعيت در كشورهاي آفريقايي با مذاكرات انجام شده با طرف غنايي يادداشت تفاهمي بين جمعيت ايران و وزارت بهداشت غنا به امضا رسيده كه اميد است در آينده به واسطه اين يادداشت تفاهم در مسير ارائه خدمات انساندوستانه جمعيت به مردم محروم كشور غنا تسهيل بيشتري صورت گيرد و پاره‌اي از مشكلات موجود در اين راه حل شود.

*هلال‌احمر ايران فعال در ارائه خدمات درماني به مردم محروم دنيا

جمعيت هلال‌احمر ايران كه عضوي از نهضت بين‌المللي سرخ و هلال‌احمر است، به مسايل ملي توجهي خاص مبذول داشته است اما همواره با در نظر داشتن اصل جهانشمولي، فعاليت‌هاي گسترده‌اي را در زمينه درماني و امداد رساني در مناطق محروم جهان با موفقيت به انجام رسانده است.
جمعيت هلال‌احمر ايران در كشور امارات متحده عربي (دوبي) و نبطيه لبنان دو بيمارستان مجهز و فعال دارد و در كشورهاي، ساحل عاج، زيمبابو، عراق، يمن، كنيا، نيجر، غنا، مالي، نخجوان، افغانستان، آذربايجان، ازبكستان، تاجيكستان و بوليوي نيز داراي درمانگاهي فعال و مجهز است كه سالانه به بيش از صدها هزار نفر خدمات درماني و تشخيصي ارائه مي‌دهد.
مراكز توانبخشي جمعيت هلال‌احمر ايران در رشته‌هاي اعضاي مصنوعي و وسايل كمكي، فيزيوتراپي، كار درماني، شنوايي سنجي، گفتار درماني، ايزوكينتيك، هيدروتراپي، مكانوتراپي، تغذيه و اعصاب و روان فعال است و در اين راستا خدمات شاياني را نيز به دانش آموخته‌هاي كشورهاي دنيا از جمله آفريقايي در زمينه‌هاي علوم توانبخشي ارائه مي‌كند.
آفريقا اين قاره پهناور، با ذخاير عظيم مادي و معنوي، متشكل از 54 كشور با جمعيتي بالغ بر 900 ميليون نفر و درآمد سالانه 470 ميليارد دلار در عرصه بين‌الملل از نقش و پايگاه ويژه‌اي برخوردار است.
با وجود اهميتي كه اين قاره دارد ولي همواره نام آفريقا مترادف با فقر، گرسنگي، بيماري، سوء تغذيه، جنگ‌هاي داخلي، برده داري بوده و يادآور انبوهي از مشكلات است.
سيد مسعود خاتمي، رئيس جمعيت هلال‌احمر ايران مي‌گويد: كشورهاي آفريقايي در اولويت نخست انتقال تجربياتمان هستند كه در اين راستا جمعيت هلال‌احمر جمهوري اسلامي ايران آمادگي همكاري بيشتر با جمعيت‌هاي ملي آفريقايي را دارد.

* آرزوي دانش آموخته غنايي؛ معالجه هموطنان معلولش

"دانيل فوبي " پسر بيست ساله‌ايست كه در آكرا، پايتخت غنا، زندگي مي‌كند؛ دانيل پس از گرفتن مدرك ديپلم علوم تجربي آرزوهاي ديگري در سر دارد.
وي در بخش پروتز زير زانو آموزش ديده است و اكنون مي‌داند كه چطور براي يك بيمار عضو مصنوعي بسازد، چگونه پروتز را فيكس كند و ساير كارهايي كه يك تكنسين پروتز بايد به خوبي از عهده انجام آن برآيد.
فوبي در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعي باشگاه خبري فارس «توانا» مي‌گويد: در كلاس‌هاي تئوري، اصول ارتوپدي فني، آناتومي، كينزيولوژي و اصطلاحات پزشكي شركت كرده‌ام و حالا براي امتحانات ميان ترم آماده مي‌شوم.
فوبي از امكانات مركز جامع توانبخشي جمعيت هلال‌احمر ايران رضايت دارد ولي دقيقاً نمي‌داند كه آيا مشابه اين تجهيزات در غنا نيز وجود دارند يا خير؛ هر چند تا اين حد مي‌داند كه در آنجا مهندس ارتوپدي دارند.
وي با اعتماد به نفس از آينده صحبت مي‌كند و ادامه مي‌دهد: وقتي كه به غنا برگشتيم، تحقيق خواهم كرد تا بدانم در‌س‌هايي كه در ايران ياد گرفته‌ايم، در كشورم چه اندازه كاربرد دارند.
فوبي در خصوص ميزان اطلاعاتش از ايران مي‌گويد: زماني كه قرار شد به ايران بياييم از راه جستجو در اينترنت توانستم به اطلاعاتي در زمينه فرهنگ و زبان مردم ايران دست يابم.

* كار آموز غنايي: دورنمايي مثبت براي خدمت به هموطنانم در ذهن دارم

"جاستين آمك بگ " 21 ساله، اهل آكرا غنا نيز مانند "دانيل فوبي " با خوش‌بيني به آينده نگاه مي‌كند و از آموزش‌هايي كه در ايران ديده است، دور نمايي مثبت براي خدمت به هموطنان خود در آينده ترسيم كرده است.
آمك‌بگ مي‌گويد: در غنا يك مركز توانبخشي ملي داريم كه پس از بازگشت، در آنجا مشغول كار خواهم شد و آنچه را كه در ايران ياد گرفته‌ام به سايرين هم منتقل خواهم كرد.
وي در پايان اين گفت‌و‌گوي كوتاه از مهرباني و نوعدوستي مردم ايران تعريف مي‌كند و ادامه مي‌دهد: قبل از آمدن به ايران اضطراب داشتم ولي حالا مي‌بينم كه برخلاف برخي كشورها، در ايران نگرش منفي به سياهان و رفتار خشونت آميز با آنها وجود ندارد و برخوردها بسيار دوستانه است.

* كارآموزان غنايي قدرت يادگيري بسيار خوبي دارند

يكي از كلاس‌هايي كه كارآموزان غنايي در دوره‌هايي خود گذراندند، كلاس اصطلاحات پزشكي بود.
خانم "يكه‌كار " كارشناس ارشد ادبيات انگليسي با سابقه 8 سال كار در حوزه ارتوپدي فني تدريس اين كلاس را بر عهده داشت.
وي در خصوص شاگردان خود به خبرنگار اجتماعي باشگاه خبري فارس «توانا» مي‌گويد: درس اصطلاحات پزشكي براي كارآموزان غنايي در حكم يك مقدمه است زيرا هيچ پيش زمينه‌اي از ارتوپدي فني نداشتند و پيش از آنكه كلاس‌هايي مانند اصول ارتوپدي و تكنيك ارتوپدي را آغاز كنند، اصطلاحات عمومي و رايج در ارتوپدي فني را به آنها درس داديم و خواستيم كه حتماً آن را مطالعه كنند و پس از آن ساير استادان درس‌هاي خود را آغاز كردند.
يكه‌كار با بيان اينكه قبل از ارائه آموزش‌هاي عملي ساخت اورتز و پروتز، آشنايي كارآموزان غنايي با اصطلاحات ارتوپدي فني بسيار ضروري بود، به مستعد بودن آنها نيز اشاره مي‌كند و مي‌افزايد: دو جلسه نخست به مباحث پايه اختصاص داشت و پس از آن روي اطلاعات عمومي آناتومي و بيماري‌ها كار كرديم.
وي افزود: كارآموزان غنايي واقعأ قدرت يادگيري بسيار خوبي دارند كما اينكه سن كم و علاقه نيز در اين مسئله مؤثر است.
به گزارش توانا، برگزاري دوره آموزشي براي كارآموزان غنايي بر اساس عقد تفاهم نامه ميان جمعيت هلال‌احمر ايران و وزارت بهداشت غنا بود كه يكي از بندهاي آن به آموزش گروهي از اتباع غنايي اختصاص داشت.
بنابر اين گزارش غنايي‌ها به آموزش ساخت اورتز و پروتز نظر داشتند و پس از مكاتبات مقرر شد تا تيم 10 نفري از اين كشور با سفر به تهران در مركز جامع توانبخشي جمعيت هلال‌احمر ايران مشغول يادگيري ساخت اورتز و پروتز شوند.

*برگزاري آموزش‌هاي تكميلي دوره‌هايي توانبخشي جمعيت هلال‌احمر ايران در غنا

داريوش صالحي افشار، مدير كل امور توانبخشي جمعيت هلال‌احمر درباره آموزش دوره‌هايي توانبخشي كارآموزان غنايي نيز به خبرنگار اجتماعي باشگاه خبري فارس «توانا» مي‌گويد: ابتدا برنامه يك ساله‌اي براي آموزش كارآموزان غنايي پيش بيني كرده بوديم كه شامل مباحث تئوري و عملي لازم در انتقال تجربه و اطلاعات زير ساختي براي ارايه خدمات توانبخشي در زمينه اورتز و پروتز بود ولي با توجه به محدوديت‌ها در صدور رواديد، چاره‌اي غير از برگزاري دوره فشرده در مدت حداكثر سه ماه نداشتيم.
وي افزود: از آنجايي كه افراد اعزامي دانش آموخته رشته‌هاي پزشكي نبودند بنابراين معاونت بهداشت، درمان و توانبخشي جمعيت هلال‌احمر تصميم گرفت مباني اوليه را به شكل تئوري به اين گروه انتقال بدهد كه به موازات آن آموزش‌هاي عملي نيز از روز نخست آغاز شد و دليل اين كار نيز نبود وقت كافي براي برگزاري جداگانه و به نوبت دروس تئوري و عملي بود.
اگر چه مدير كل امور توانبخشي جمعيت هلال‌احمر با خوش بيني به قضيه نگاه مي‌كند و اطمينان خاطر مي‌دهد كه در طي دوره سه ماهه فعلي نيز انتقال تجربيات و اطلاعات به كارآموزان با موفقيت انجام خواهد شد اما با وجود اين، تأكيد دارد كه قطعاً نياز به آموزش تكميلي لازم است.
وي ادامه مي‌دهد: با توجه به محدوديت‌هاي موجود در تمديد رواديد كارآموزان غنايي ممكن است در آينده تيم‌هاي آموزش دهنده از سوي معاونت بهداشت، درمان و توانبخشي جمعيت هلال‌احمر ايران براي آموزش كوتاه مدت و تكميل مباحث كارگاهي كه اين كارآموزان در ايران آموخته‌اند به غنا عزيمت كنند كه اين موضوع بستگي به تجهيز مركز توانبخشي آنها در كشورشان دارد.
افشار با اظهار رضايت از پيشرفت فعاليت كارآموزان غنايي بيان مي‌كند: كارآموزان غنايي در زمينه علمي مطالب را به خوبي ياد گرفته‌اند و هر ماه يك آزمون تئوري و عملي داشتند كه يك گزارش هفتگي نيز به ويژه در بخش كارگاهي و كار با بيمار از آنها دريافت مي‌كرديم.
وي ادامه مي‌دهد: مسئولان بخش‌هاي مختلف توانبخشي جمعيت هلال‌احمر نيز گزارش‌هاي كارآموزان غنايي را مطالعه مي‌كنند و پس از كارشناسي گزارش‌ها و بر اساس يادگيري آنها، روند آموزش‌ها براي گام‌هاي بعدي برنامه‌ريزي مي‌شود.
صالحي افشار معتقداست طبق اساسنامه جمعيت هلال احمر يكي از اهداف جمعيت، تلاش براي تسكين آلام بشري است و كدام تلاش بالاتر از اين است كه بخواهيم درد و رنج يك معلول را كاهش دهيم و از نظر روحي و جسمي به جامعه برگردانيم.
به گزارش توانا، جمعيت هلال‌احمر ايران در طول تاريخ پر افتخار خود از روز آغازين تاكنون با پرچم سفيد صلح در شاهراه انسانيت، سرافراز و پرافتخار، نقش آفرين صحنه‌هايي با شكوه از فداكاري و از خود گذشتگي بوده است. گردآوري مجموعه‌اي از تلاش‌ها، موفقيت‌ها و خدماتي كه جمعيت هلال‌احمر به آسيب ديدگان، دردمندان و بينوايان، ارائه كرده و بيان لحظه‌هاي با شكوه نوع دوستي و ايثار و تصوير نمودن چهره‌هاي متبسّم امدادگراني كه همواره آغوش پر مهر خود را به روي نيازمندان و مددجويان گشوده و نور زندگي را بر دل نااميدان تابانده اند، كارآساني نيست.


صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز

سایر خبرها

  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱ استقبال امیرعبداللهیان از همتای الجزایری در تهران
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰ دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه سیرالئون
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹ ملاقات سفیر ایران با زندانیان ایرانی در موزامبیک و کسب اطلاع از سلامت آنها
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸ رسانه اماراتی: حمیدتی و البرهان دیدار می‌کنند
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۹ گفت‌وگوهای منطقه‌ای بن‌سلمان و السیسی در پاریس
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۸ مغرب نشست «النقب» را به تعویق انداخت
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۷ سودان جنوبی مرزهایش با سودان را بست
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۶ دیدار سفیر ایران با رئیس مجلس نمایندگان تونس
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶ تأسف وزیر خارجه مصر از موضع اتحادیه اروپا درباره سوریه
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵ امیرعبداللهیان: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در دستورکار دولت است
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴ کنعانی حمله تروریستی در اوگاندا را به شدت محکوم کرد
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳ تصمیم دولت بورکینافاسو برای راه‌اندازی سفارت در تهران
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲ رئیس حزب‌ الوفد رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شد
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۸ تمدید سه روزه آتش‌بس در سودان
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۷ کرملین: تحقق طرح صلح آفریقا درباره اوکراین سخت است
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ دعوتنامه اردوغان برای السیسی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ 17 غیرنظامی سودانی از جمله چند زن و کودک در حمله هوایی کشته شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۵ کشته شدن 38 دانش‌آموز اوگاندایی در یک حمله تروریستی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۴ یونیسف: بیش از 1 میلیون کودک به علت جنگ در سودان آواره شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۳ «نیروهای پشتیبانی سریع» سودان، ارتش را به مثله کردن 2 عضو خود متهم کردند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۲ العربیه از تشکیل کمیته‌ ایرانی-مصری برای احیای روابط خبر داد
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷ سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره با محوریت ایران و تقویت روابط
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تشدید جنگ داخلی در سودان پس از پایان آتش‌بس 24ساعته
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵ رژیم صهیونیستی به دنبال تولید تسلیحات در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸ وعده ایتالیا برای کمک ۷۰۰ میلیون یورویی به تونس
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷ نشست شورای همکاری خلیج فارس و مصر درباره مسائل منطقه‌
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶ مشارکت رژیم صهیونیستی در رزمایش «شیر آفریقا» در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵ درگیری‌های خونین بین مردم و نیروهای امنیتی در سنگال
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴ کشته شدن ده‌ها کودک در شمال نیجریه در پی حمله مردان مسلح
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تمایل کومور برای ازسرگیری روابط رسمی با ایران