سيرالئون

همایش یک روزه با عنوان" اسلام و نقش دانشجویان در جامعه " ازسوي انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه مدیریت فریتاون ( آیپام - IPAM )وبا همکاری رايزني فرهنگي ايران 18فروردين ماه برگزارشد.

به گزارش اداره كل روابط عمومي و اطلاع رساني سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، این همایش که در آن بیش از یکصد و پنجاه استاد و دانشجویان منتخب موسسات آموزش عالی سیرالئون شرکت نمودند در سالن اجتماعات دانشگاه آیپام فریتاون برگزار شد .
محمدرضا قزلسفلی رایزن فرهنگی ايران به عنوان سخنران اصلی اين همایش گفت:برگزاری نشست ها و همایش های اسلامی نیاز مبرم به آسیب شناسی داشته و قبل از آن باید نیاز های جامعه مورد شناسائی قرار گرفته و آنگاه برای یافتن راه حل برنامه ریزی نمود .
وی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه تغییر نگرش و رفتار مردم به جنبه های مثبت از نیازهای مهم جامعه بوده و مورد تاکید " ارنست بای کروما" رئیس جمهور سیرالئون نیز می باشد و با بیان اینکه تغییر نگرش مردم باید به سوی حقائقی که منجر به توسعه حقیقی و همه جانبه سوق داده شود گفت که یکی از ضروری ترین و مهم ترین امور برای رسیدن به اهداف توسعه همه جانبه شناخت مقام و جایگاه انسان به عنوان خلیفه خدا در دنیا می باشد .
رایزن فرهنگی ايران در بخشی از سخنان خود ضمن ارائه تعریفی از دانشجو و اهداف تحصیل علم در هر جامعه و با طرح چند سوال مبنی بر اینکه آیا علم و دانش فی نفسه هدف است ؟ یا وسیله ای برای توسعه انسانی و اجتماعی و در خدمت مردم می باشد؟ گفت:یکی از مسئولیت های دانشجویان متعهد این است که مردم را از ثمره علم خود بهره مند سازند .
وی در ادامه سخنان خود جایگاه دانشجو و دانشگاهی به عنوان قشری آگاه و موثردر تحولات مثبت جامعه تشریح نموده و در این زمینه با توجه به ضرورت امر و لزوم آشنائی دانشگاهیان نسبت به ایفای نقش مثبت در جامعه به توضیح برخی از مسئولیت های دانشجویان پرداخت .
ضرورت مراجعه به منابع اصیل اسلامی و مطالعه دقیق و شناخت درست اسلام به عنوان یک نظام سیاسی ، اجتماعی ، فرهنگی ، اقتصادی توسط دانشجویان مسلمان ، نقش دانشجو در بیداری جامعه ، لزوم آگاهی دانشجو از تحولات سیاسی داخلی و خارجی ، افشای نقشه های استعماری و دشمنان ، ایفاء نقش دانشجو به عنوان قشر تاثیر گذار در صحنه های سیاسی و اجتماعی، نقش فرهنگی و دینی دانشجویان مسلمان درجامعه به عنوان مظهرانسانی آگاه ، نقش دانشجو در جایگزینی ارزش های الهی به جای ارزش های شیطانی ، ترویج فرهنگ توسعه هر کشوری مبنی بر اینکه به نوع مسئولیت دانشگاهیان و دانشجویان آن بستگی دارد ، همراه ساختن علم و ایمان ، اعتقاد به اینکه اسلام دین زندگی و توسعه ، تکنیک و تمدن و است ، گسترش این عقیده که اسلام مخالف فقر و عقب ماندگی است ، ترویج این اعتقاد که اسلام همه وسایل توسعه را از جمله نماز ، روزه ، حج ، زکات ، جهاد به معنای اعم کلمه و... در اختیار مسلمین قرار داده است ، توسعه و پیشرفت از درون شروع می شود از جمله مباحثی بودند که در بخش های دیگر سخنان رایزن فرهنگی به عنوان برخی مسئولیت های دانشگاهیان و دانشجویان در جامعه با ارائه دلائل نقلی و عقلی موردتاکید قرار گرفتند .
قزلسفلي در ادامه سخنان خود به منظور تشویق دانشگاهیان و دانشجویان به ایفاء نقش بیشتر در اصلاح ، توسعه و پیشرفت جامعه با قرائت روایتی گفت: راه های اصلاح جامعه را پیامبر اکرم (ص) در حدیثی به شرح ذیل ترسیم نموده است: " عوام امت من اصلاح نمی شوند مگر اینکه خواص امتم اصلاح گردند . خواص امتم چهار گروه هستند ؛ زمامداران ، علماء و دانشمندان ، بندگان صالح و تجار و کسبه . زمامداران چوپان های مردم هستند . اگر چوپان گرگ باشد گوسفندان چگونه در آسایش باشند ؟ علماء و دانشمندان طبیب مردم هستند ؛ اگر طبیب خود بیمار باشد بیماران را چه کسی معالجه می کند ؟ بندگان صالح راهنمای مردم هستند ، اگر راهنما خود گمراه باشد چه کسی جویندگان حقیقت را هدایت کند ؟ کسبه در بین مردم امین خدا هستند . اگر آن ها خائن باشند به چه کسی باید اعتماد کرد ؟
وي افزود:ترویج خود باوری و استقلال فرهنگی در جامعه ، تغییر ارزش ها و فرهنگ های مبتذل و عقب نگهدارنده و جایگزینی ارزش های مثبت و مفید در جامعه ، ایجاد تحول مثبت و سازنده در جوانان ، گسترش فرهنگ قرآن مجید ، ترویج معارف انسان ساز پیامبر اکرم (ص) و اهل البیت (ع) ، احیای مقام زن مسلمان و... از جمله مسئولیت های دانشگاهیان و دانشجویان مسلمان متعهد و معتقد به دین مبین اسلام در جامعه می باشد .
الحاجی رشید یکی از اساتید دانشگاه های سیرالئون در بخشی از سخنان خود با بیان اینکه اسلام تنها راه حل همه مشکلات بشر در سطح جهانی است، گفت: اسلام در همه زمان ها و مکان ها برای تمام بحران های موجود راه حل های عملی ارائه می دهد . وی درادامه سخنان خود دانشجویان مسلمانان را ترغیب نمود تا شناختی جامع و دقیق مبتنی بر منابع صحیح از اسلام داشته و در گشترش معارف و تعلیمات جامعه ساز اسلام تلاش نمایند .
عارف ووری ازمبلغین مسلمان در رادیوهای سیرالئون در خصوص اسلام و علم با اشاره به آیات و احادیث مربوطه گفت: قرآن مجید طرح جامعی برای توسعه و پیشرفت زندگی انسان از جمله در زمینه علم ارائه نموده است .
شیخ ابوبکر کنته استاد دانشکده تربیت معلم فریتاون با تاکید بر ضرورت شناخت هویت و جایگاه دانشجوئی گفت:دانشجویان باید درسطوح مختلف جامعه فعال بوده و تلاش نمایند تا مردم را نسبت به معارف اسلامی و انسانی دین مبین اسلام آگاه نموده و از جاهلیت جدید و شر توطئه های دشمنان که همواره موجبات عقب ماندگی مسلمانان را فراهم نموده اند ، نجات دهند .
سروان خانم فولورو از انجمن اسلامی نیروهای مسلح سیرالئون طی ایراد سخنانی در همایش فوق الذکر راجع به اهمیت حجاب برای زنان در بخشی از سخنان خود ضمن تشریح اهمیت پوشش اسلامی برای زنان و فواید آن گفت: حجاب از جمله میراث بزرگ حضرت فاطمه (س) می باشد .
وی در بخشی دیگر از سخنان خود ضمن اشاره به آیات قرآن مجید و روایات اسلامی و ارائه تعریفی از حجاب اسلامی و فوائد آن گفت: حجاب برای زنان شرافت نفس و نجابت می آورد . مضافا اینکه وجوب آن در اسلام فوائدی از جمله رشد همه جانبه زن و محفوظ ماندن از انواع خطرها دارد .
خانم فولورو با اشاره به وضعیت زن در دوران جاهلیت قبل از اسلام در بخشی از سخنان خود گفت: تنها بعد از ظهور اسلام زنان جایگاه ارزشمند و شخصیتی خود را در جامعه بدست آوردند . این در حالی است که زنان در دوران جاهلیت به عنوان کالای بی ارزش بوده و حتی دختران زنده به گور می شدند .
وی در ادامه سخنان خود ضمن تاکید بر کرامت زن دراسلام گفت که زن از نظر شخصيت انسانى با مرد يكسان است . حرمت و كرامت زن به اين است كه به عنوان یک انسان شرافتمند به او نگريسته شود .
سروان خانم فولورو در ادامه سخنان خود به نقش زن در امور خانه و اجتماع اشاره نموده و توصیه نموده است که ضمن تربیت فرزندان صالح و گرم نگه داشتن کانون خانه ، جایگاه انسانی برابر با مرد داشته و با رعایت شئونات اسلامی در زمینه های دینی ، علمی ، اجتماعی و اقتصادی فعالیت داشته باشند .
در پایان این همایش که اخبار آن از رادیوها و تلویزیون ملی سیرالئون پخش شد به بیش از یست نفر دانشجویان فعال توسط رايزني فرهنگي ايران هدایا و لوح تقدیر و تشکر اعطاء گردید
قابل ذكراست دانشگاه آیپام فریتاون که بیش از دو هزار دانشجو دارد دارای رشته های تحصیلی علوم اجتماعی و حقوق ، حسابداری ، مدیریت و اقصاد می باشد.


صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز

سایر خبرها

  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱ استقبال امیرعبداللهیان از همتای الجزایری در تهران
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰ دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه سیرالئون
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹ ملاقات سفیر ایران با زندانیان ایرانی در موزامبیک و کسب اطلاع از سلامت آنها
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸ رسانه اماراتی: حمیدتی و البرهان دیدار می‌کنند
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۹ گفت‌وگوهای منطقه‌ای بن‌سلمان و السیسی در پاریس
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۸ مغرب نشست «النقب» را به تعویق انداخت
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۷ سودان جنوبی مرزهایش با سودان را بست
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۶ دیدار سفیر ایران با رئیس مجلس نمایندگان تونس
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶ تأسف وزیر خارجه مصر از موضع اتحادیه اروپا درباره سوریه
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵ امیرعبداللهیان: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در دستورکار دولت است
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴ کنعانی حمله تروریستی در اوگاندا را به شدت محکوم کرد
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳ تصمیم دولت بورکینافاسو برای راه‌اندازی سفارت در تهران
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲ رئیس حزب‌ الوفد رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شد
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۸ تمدید سه روزه آتش‌بس در سودان
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۷ کرملین: تحقق طرح صلح آفریقا درباره اوکراین سخت است
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ دعوتنامه اردوغان برای السیسی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ 17 غیرنظامی سودانی از جمله چند زن و کودک در حمله هوایی کشته شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۵ کشته شدن 38 دانش‌آموز اوگاندایی در یک حمله تروریستی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۴ یونیسف: بیش از 1 میلیون کودک به علت جنگ در سودان آواره شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۳ «نیروهای پشتیبانی سریع» سودان، ارتش را به مثله کردن 2 عضو خود متهم کردند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۲ العربیه از تشکیل کمیته‌ ایرانی-مصری برای احیای روابط خبر داد
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷ سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره با محوریت ایران و تقویت روابط
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تشدید جنگ داخلی در سودان پس از پایان آتش‌بس 24ساعته
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵ رژیم صهیونیستی به دنبال تولید تسلیحات در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸ وعده ایتالیا برای کمک ۷۰۰ میلیون یورویی به تونس
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷ نشست شورای همکاری خلیج فارس و مصر درباره مسائل منطقه‌
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶ مشارکت رژیم صهیونیستی در رزمایش «شیر آفریقا» در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵ درگیری‌های خونین بین مردم و نیروهای امنیتی در سنگال
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴ کشته شدن ده‌ها کودک در شمال نیجریه در پی حمله مردان مسلح
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تمایل کومور برای ازسرگیری روابط رسمی با ایران