آفريقا

پايگاه خبري المحيط روز چهارشنبه اعلام کرد فعاليت هاي رژيم صهيونيستي در قاره آفريقا به شکل چشمگيري در حال افزايش است و اين قاره به پايگاهي براي سفراء، ديپلمات ها، عوامل موساد و تجار اين رژيم تبديل شده است.

به گزارش گروه اخبار صوتي و تصويري ايرنا، المحيط افزود: فعاليت هاي رژيم صهيونيستي در قاره آفريقا خطري بزرگ براي امنيت ملي کشورهاي عربي محسوب مي شود.
المحيط در اين گزارش ادامه داد: خطر حضور اسرائيل در حالي پررنگ تر مي شود که اين رژيم اشغالگر در تلاش است تا حس تنفر از کشورهاي عربي و مسلمان را در ميان مردم کشورهاي آفريقايي برانگيزد.
رژيم صهيونيستي از طريق شرکت هاي خصوصي که با موساد در ارتباط هستند، سيستم مراقبت و تجسس را براي کنترل اتباع کشورهاي عربي در آفريقا ايجاد کرده و به دنبال آن معادله سياسي و امنيتي خطرناکي را به عربها بويژه کساني که معتقدند عادي سازي روابط با اسرائيل براي آنها رفاه بيشتري را به دنبال دارد، تحميل مي کند.
درحالي که آفريقا عمق استراتژيک و حياتي مهمي براي کشورهاي عربي محسوب مي شود و رابطه تاريخي، فرهنگي و اقتصادي نيز ميان دو طرف وجود دارد، اين اقدامات رژيم صهيونيستي در عين حال خطري پنهان براي امنيت و ثبات کشورهاي عربي محسوب مي شود؛ زيرا از يک طرف عبور و مرور در درياي سرخ با فعاليت دزدان دريايي همراه شده و از طرف ديگر حفظ سهم مصر و سودان از آب نيل با وجود حمايت هايي که اسرائيل از برخي کشورهاي آفريقايي براي ساختن سد بر روي نيل، مي کند، با ترديد همراه شده است.
همچنين عدم توانايي کشورهاي عربي در جهت اتخاذ سياستهايي که به بهبود روابط با کشورهاي آفريقايي منجر شود، فرصت خوبي را براي اسرائيل فراهم کرده تا امنيت اين کشورها را هدف قرار دهد.
اين در حالي است که اسرائيل روابط ديپلماتيک خوبي با 46 کشور از مجموع 53 کشور آفريقايي دارد و در 11 کشور سفير ، 33 کشور سفير آکروديته و در يک کشور هم دفتر حافظ منافع دارد. اين در حالي است که اسرائيل در مجموع در سطح جهان 72 سفارت، 13 کنسولگري و 4 هيات ويژه دارد.
روابط رژيم صهيونيستي با آفريقا پس از جنگ هاي سال هاي 1967 و 1973 تقريبا قطع شده بود، زيرا بيشتر کشورهاي آفريقايي در نيمه و اواخر دهه شصت قرن گذشته از فلسطين حمايت کردند و اگر سه کشور "مالاوي"، "سوازيلند" و "لسوتو" و بعدها هم "آفريقاي جنوبي" را در نظر نگيريم، در واقع همه آفريقا ارتباط خود را با اسرائيل قطع کرده بودند.
اين بدان معني است که هيات هاي ديپلماتيک اسرائيل در آفريقا در مقايسه با هيات هايش در جهان 48 درصد را تشکيل مي دهد.
رژيم صهيونيستي در آفريقا سياست ايجاد درگيري و عدم بهبود روابط با کشورهاي عربي را دنبال مي کند، در عين حال با کشورهاي حامي خود در قاره آفريقا همکاري کرده و در کشورهايي که دوست محسوب نمي شوند، نقش مخالفان را پررنگ مي کند تا حالتي از عدم ثبات سياسي در آن کشورها به وجود آورد.
اسرائيل همچنان تلاش مي کند تا از اختلافات کشورهاي عربي و آفريقايي بهره برداري کرده و با نفوذ در کشورهاي حوزه درياي نيل يا سرمايه گذاري در طرح هاي کشاورزي که نيازمند آب درياچه ويکتوريا است، امنيت کشورهاي عربي را هدف قرار دهد.
علاوه بر اينها، اين رژيم از عداوت تاريخي اتيوپي و عربها و امکان تاثيرگذاري در سياست اوگاندا استفاده مي کند و گروه هاي جدايي طلب جنوب سودان را براي جدايي تشويق مي کند و در عين حال در تلاش است تا جرياني مخالف عربها بويژه در ساحل شرقي آفريقا ايجاد کند.
يکي از رهبران کشورهاي عرب در آفريقا گفت: سفارتخانه هاي اسرائيل در آفريقا در واقع مجموعه اي از گروه هايي است که براي ايجاد درگيريهاي داخلي و يا ائتلاف هاي محلي با اقليت ها و ايجاد بي ثباتي در آفريقا فعاليت مي کنند.
رژيم صهيونيستي از گسترش دين اسلام در آفريقا واهمه دارد و "تسفي مزال"، معاون مدير کل امور آفريقا در وزارت امور خارجه اسرائيل گفت: جهان کوچک است و هر حادثه اي در هر مکان مي تواند بر مکاني ديگر تاثيرگذار باشد، بويژه آفريقا که همسايه جغرافيايي اسرائيل محسوب مي شود و در صورت رواج اسلام در اين قاره، اسرائيل بسيار متضرر خواهد شد.
اين رژيم از طريق گروه هاي مبلغي چون "شهود يهوه"، که توانسته در گروههاي مسيحي و مسلمان تاثير بگذارد ، با ارائه کمک هاي مالي يهوديت را ترويج مي کند.
از لحاظ تجاري نيز اسرائيل در بخش گسترده اي از آفريقا فعاليت مي کند. مبادلات تجاري اين رژيم با آفريقاي جنوبي طي سالهاي گذشته 500 درصد افزايش داشته است و بيش از 800 شرکت اسرائيلي در زمينه هاي انرژي، الماس، امنيت و کشاورزي در اين کشور فعاليت مي کنند.
اسرائيل در تجارت نفت در نيجريه که داراي اکثريت مسلمان است، نقش عمده اي دارد و شرکت هاي اسرائيلي در سال گذشته طرح هايي با هزينه صدها ميليون دلار را در اين کشور اجرا کردند.
اما روزنامه "الوطن"، چاپ عربستان سعودي به پيامدهاي حضور اين رژيم در نيجريه اشاره کرد که موجب ايجاد درگيري هاي قومي ميان مسلمانان و مسيحيان شده است.
اسرائيل به صورت پنهاني با همکاري آمريکا از فعاليت دزدان دريايي سومالي نيز حمايت مي کند و حضور نظامي آمريکا، ناتو و اسرائيل در سواحل سومالي براي همه آشکار است.
تبليغات اسرائيل با عنوان مبارزه با تروريسم عربي در قاره آفريقا نيز با هدف افزايش فشارها بر اتباع کشورهاي عربي مقيم آفريقا و تجار عرب است که بعضا ارتباط خوبي با رهبران کشورهاي آفريقايي دارند.
اما اين سوال مطرح مي شود که چرا اسرائيل بر قاره آفريقا تمرکز کرده است؟
در پاسخ بايد گفت که اين قاره داراي گذرگاه هاي حياتي براي تجارت بين المللي است و گذرگاه ها و بنادر دريايي مهمي در دو اقيانوس هند و اطلس دارد.
همچنين در حال حاضر گذرگاه مهمي براي تجارت دريايي اسرائيل است ، به طوري که 20 درصد از تجارت اين رژيم از طريق سواحل شاخ آفريقا و تنگه "باب المندب" انجام مي شود.
همچنين پروازهاي "شرکت العال" به خاورميانه از آسمان اريتره انجام مي شده و پس از آن به سمت شرق مي رود.
درياي سرخ اهميت ويژه اي براي منافع تجاري و استراتژيک اسرائيل دارد و اين رژيم براي تجارت با آفريقا، آسيا و استراليا به آن احتياج دارد؛ اما با توجه به اينکه کشورهاي عربي براي تامين امنيت درياي سرخ حضور ندارند و اين نکته که اريتره از سال 1993 مستقل شده و از کشورهاي عربي جدا شده است، اسرائيل تلاش مي کند تا نيازهاي امنيتي ويژه خود را در درياي سرخ تامين کند.


صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز

سایر خبرها

  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱ استقبال امیرعبداللهیان از همتای الجزایری در تهران
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰ دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه سیرالئون
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹ ملاقات سفیر ایران با زندانیان ایرانی در موزامبیک و کسب اطلاع از سلامت آنها
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸ رسانه اماراتی: حمیدتی و البرهان دیدار می‌کنند
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۹ گفت‌وگوهای منطقه‌ای بن‌سلمان و السیسی در پاریس
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۸ مغرب نشست «النقب» را به تعویق انداخت
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۷ سودان جنوبی مرزهایش با سودان را بست
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۶ دیدار سفیر ایران با رئیس مجلس نمایندگان تونس
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶ تأسف وزیر خارجه مصر از موضع اتحادیه اروپا درباره سوریه
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵ امیرعبداللهیان: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در دستورکار دولت است
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴ کنعانی حمله تروریستی در اوگاندا را به شدت محکوم کرد
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳ تصمیم دولت بورکینافاسو برای راه‌اندازی سفارت در تهران
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲ رئیس حزب‌ الوفد رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شد
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۸ تمدید سه روزه آتش‌بس در سودان
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۷ کرملین: تحقق طرح صلح آفریقا درباره اوکراین سخت است
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ دعوتنامه اردوغان برای السیسی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ 17 غیرنظامی سودانی از جمله چند زن و کودک در حمله هوایی کشته شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۵ کشته شدن 38 دانش‌آموز اوگاندایی در یک حمله تروریستی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۴ یونیسف: بیش از 1 میلیون کودک به علت جنگ در سودان آواره شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۳ «نیروهای پشتیبانی سریع» سودان، ارتش را به مثله کردن 2 عضو خود متهم کردند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۲ العربیه از تشکیل کمیته‌ ایرانی-مصری برای احیای روابط خبر داد
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷ سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره با محوریت ایران و تقویت روابط
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تشدید جنگ داخلی در سودان پس از پایان آتش‌بس 24ساعته
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵ رژیم صهیونیستی به دنبال تولید تسلیحات در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸ وعده ایتالیا برای کمک ۷۰۰ میلیون یورویی به تونس
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷ نشست شورای همکاری خلیج فارس و مصر درباره مسائل منطقه‌
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶ مشارکت رژیم صهیونیستی در رزمایش «شیر آفریقا» در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵ درگیری‌های خونین بین مردم و نیروهای امنیتی در سنگال
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴ کشته شدن ده‌ها کودک در شمال نیجریه در پی حمله مردان مسلح
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تمایل کومور برای ازسرگیری روابط رسمی با ایران