آفريقا

يك تحليلگر آمريكايي با اشاره به اختصاص ميليون‌ها دلار به برنامه نظامي آمريكا در منطقه آفريقا نوشت: آمريكا در حال بازآفريني سياست ايجاد ژاندارم‌هاي منطقه‌اي در آفريقا است.

به گزارش فارس، پايگاه خبري "آنتي وار " (Antiwar) در مقاله‌اي به قلم "دانيل ولمن " (Daniel Volman) تحليلگر آمريكايي و مدير مركز تحقيقات آفريقا نوشت: به محض روي كار آمدن اوباما در ژانويه 2009، همه منتظر بودند كه وي تغييرات گسترده‌اي در سياست‌هاي كاخ سفيد ايجاد نمايد و حتي عده‌اي منتظر بودند باراك اوباما سياست‌هاي امنيتي و نظامي يكجانبه‌گرايانه بوش نسبت به آفريقا و ديگر مناطق جهان را كاملا برعكس كند!
اين تحليلگر آمريكايي مي‌افزايد: بعد از گذشت يك سال از رياست جمهوري اوباما، اكنون كاملا آشكار شده است كه دولت اوباما نيز همان سياست‌هاي ميليتاريستي را كه بيش از يك دهه توسط كاخ سفيد در آفريقا دنبال مي‌شود، پيگيري مي‌كند.
در پيشنهاد بودجه سال 2011 و به منظور طرح‌هاي امنيتي در آفريقا، دولت اوباما تقاضاي 38 ميليون دلار براي برنامه‌هاي نظامي خارجي و فروش اسلحه به كشورهاي آفريقايي كرده است.
وي همچنين اضافه مي‌كند: علاوه بر آن دولت، 21ميليون دلار به منظور آموزش نظامي بين‌المللي و آموزش افسران نظامي آفريقايي در ايالات متحده و 24.4 ميليون دلار جهت برنامه‌هاي ضد تروريستي در آفريقا درخواست كرده است.
ولمن با اشاره به اينكه دولت اوباما گام‌هاي ديگري نيز براي توسعه مداخلات نظامي در آفريقا برداشته است، مي‌نويسد: در ژوئن 2009 مقامات دولتي فاش كردند كه اوباما برنامه‌اي براي فراهم كردن حداقل 40 تن تسليحات و آموزش نيروهاي دولت انتقالي فدرال سومالي (TFG) از طريق مداخله يا وساطت دولت‌هايي نظير اوگاندا، برونئي، جيبوتي، كنيا و فرانسه تدارك ديده است.
همچنين در سپتامبر 2009، اوباما عملياتي توسط نيروهاي ويژه در سومالي تدارك ديده است كه در آن "صالح علي نبهان "، متحد و عامل القاعده و متهم به دست داشتن در بمب‌گذاري سفارت آمريكا در كنيا و تانزانيا در آگوست 1998 و ديگر عمليات‌هاي القاعده در شرق آفريقا، كشته شد.

* تداركات گسترده مالي و نظامي براي آفريقا

مدير مركز تحقيقات آفريقا در ادامه مقاله‌اش اضافه مي‌كند: در اكتبر 2009 نيز دولت اوباما يك بسته كمك‌هاي امنيتي به ارزش 5 ميليون دلار شامل 37 خودرو نظامي لند‌كروز پيك‌آپ، تجهيزات ارتباطي، پوشاك و ديگر تجهيزات فردي به كشور مالي و به منظور افزايش توانايي اين كشور براي انتقال و ارتباط با نيروهاي امنيتي داخلي و همچنين كنترل مرزهايش ارسال كرده است. اين در حاليست كه به ظاهر قصد آمريكا از ارسال چنين بسته‌اي، كمك به مالي در راستاي تهديدات بالقوه از نيروهاي القاعده در مغرب موسوم به AQIM بوده است.
دانيل ولمن در ادامه نيز به بيان اقدامات ديگر آمريكا در آفريقا مي‌پردازد و مي‌نويسد: در دسامبر 2009 مقامات نظامي ايالات متحده تصديق كردند كه پنتاگون آموزش و استقرار يك نيروي 1000 نفري تفنگدار دريايي واكنش سريع را براي استفاده و مداخله در آفريقا فراهم كرده است.
در فوريه 2010 نيز نيروهاي نظامي ويژه ايالات متحده برنامه آموزشي هشت ماهه‌اي را براي آموزش 1000 سرباز پياده ارتش جمهوري دموكراتيك كنگو (DRC) در پايگاه نظامي آمريكايي تجديد شده "كيسانگاني " آغاز كردند.
طبق گزارش كميته نظامي سنا در مارس 2010 "ژنرال ويليام وارد " فرمانده نيروهاي آمريكايي- آفريقايي موسوم به آفريكام، گفته است كه اين نيروي بالقوه مي‌تواند به ديگر گردان‌هاي نظامي نيز توسعه يابد.
وارد همچنين گفته است كه مشاركت نيروهاي آفريكام در عمليات‌هاي نظامي اوگاندا در DRC عليه "نيروهاي مقاومت لرد " تداوم خواهد يافت. وارد همچنين اعلام كرده است كه عليرغم شكست عمليات تندر كه توسط نيروهاي اوگاندا در دسامبر 2008 با كمك آفريكام (شامل طرح كمك، تجهيز و حمايت مالي) آغاز شد حمايت ما از تلاش‌هاي آنها بسيار مهم و حياتي است.
ولمن همچنين مي‌افزايد: علاوه بر آن در مارس 2010، مقامات آمريكايي فاش كردند كه دولت اوباما استفاده از هواپيماهاي كاوشگر بدون سرنشين را به منظور فراهم كردن اطلاعات جاسوسي براي نيروهاي دولت انتقالي سومالي در حملات‌شان عليه الشباب (مخالفان) در دستور كار قرار داده است. طبق گفته اين مقامات، پنتاگون ممكن است عليه مخالفان دولت انتقالي سومالي دست به حملات هوايي بزند و نيروهاي ويژه‌اش را همانند گذشته به اين كشور ارسال كند.
وي در ادامه تصريح مي‌كند: رشد نظامي‌گري آمريكا در منطقه آفريقا بازتاب دهنده اين واقعيت است كه نيروهاي ضد شورش يكبار ديگر در حال تبديل شدن به يكي از عناصر اصلي استراتژي امنيتي ايالات متحده هستند.
اين مسئله در بازبيني هر چهار سال يكبار برنامه دفاعي آمريكا كه توسط پنتاگون در فوريه منتشر شد كاملا واضح و آشكار است.
طبق اين برنامه، نيروهاي نظامي ايالات متحده با نيروهاي نظامي دولت‌هاي متحد آمريكا در جهت تقويت ظرفيت امنيت داخلي‌شان همكاري خواهند كرد و فعاليت‌هايشان را با ديگر آژانس‌هاي دولتي ايالات متحده هماهنگ خواهند كرد.
اين تحليلگر آمريكايي با اشاره به اينكه چنين اقداماتي از سوي آمريكا در راستاي دوري از دخالت نظامي مستقيم مي‌باشد، اضافه مي‌كند: همانگونه كه برنامه دفاعي درازمدت ايالات متحده آشكار ساخته است، در اين استراتژي ايالات متحده تلاش مي‌كند از نيروهاي نظامي كمتري استفاده كند و بيشتر از رهبران كشورهاي ميزبان استفاده خواهد كرد. با استفاده از رهبري و نيروهاي كشورهاي ميزبان، ايالات متحده قادر خواهد بود نياز به عمليات‌هاي ضد شورش در مقياس بزرگ را مرتفع سازد.
يك افسر نظامي ارشد آمريكا در مقاله‌اش كه در مجله مطالعات استراتژيك منتشر شده است، مي‌نويسد: ما نمي‌خواهيم نيروهاي نظامي آمريكا دچار دردسر شوند، ما مي‌خواهيم آفريقايي‌ها وارد ميدان مبارزه شوند. بنابراين، نيروهاي ايالات متحده در شاخ آفريقا، ساحل، كلمبيا و هر جاي ديگر، آموزش نظامي، تجهيزات و ... براي كشورهاي ميزبان‌شان فراهم مي‌كنند تا عمليات جستجو و خلع سلاح تروريست‌ها و شبكه شورشيان تسهيل شود.
وي همچنين مي‌افزايد: علاوه بر آن ايالات متحده شبكه‌هاي پايگاه نظامي محلي خود را كه براي نيروهاي ايالات متحده قابل دسترس هستند تحت توافقات امنيتي توسعه و گسترش خواهد داد.
ولمن تصريح مي‌كند: خيزش دوباره دكترين ضد شورش دوران جنگ ويتنام به عنوان يك عقيده اصولي در سياست امنيتي ايالات متحده منجر به ايجاد يك ميدان جنگ ديگر براي ايالات متحده در آفريقا شده است كه به نظر مي‌رسد توسط دولت اوباما در سال‌هاي آينده تداوم يابد.

* بودجه نظامي‌گري آمريكا در آفريقا

اين تحليلگر غربي در ادامه با اشاره به سهم آفريقا از بودجه نظامي آمريكا در سال 2011 مي‌نويسد: دولت اوباما 38 ميليون دلار به منظور برنامه مالي نظامي خارجي و براي ارسال تجهيزات نظامي و تسليحات به آفريقا در نظر گرفته است. اين بودجه شامل 9 ميليون دلار به ليبريا، 9 ميليون دلار به مراكش، 4.9ميليون دلار به تونس، 2.5ميليون دلار به جيبوتي، 2 ميليون دلار به اتيوپي، 1.5 ميليون دلار به جمهوري دموكراتيك كنگو، 1.4 ميليون دلار به نيجريه و 1 ميليون دلار به كنيا مي‌باشد.
وي در پايان مقاله‌اش مي‌نويسد: 21 ميليون دلار نيز به منظور آموزش نظامي بين‌المللي و آموزش افسران نظامي آفريقايي در خاك ايالات متحده در نظر گرفته شده است كه عبارت است از 2.3 ميليون دلار به تونس، 1.9 ميليون دلار به مراكش، 1 ميليون دلار به كنيا، 1 ميليون دلار به نيجريه، 1 ميليون دلار به سنگال، 950 هزار دلار به الجزيره، 825 هزار دلار به غنا، 725 هزار دلار به اتيوپي، 600 هزار دلار به اوگاندا، 500 هزار دلار به كنگو و 500 هزار دلار به رواندا.
در نهايت 24.4 ميليون دلار نيز به برنامه كمك‌هاي ضد‌تروريستي در آفريقا اختصاص يافته است كه شامل 8 ميليون دلار به كنيا، 1 ميليون دلار به آفريقاي جنوبي، 800 هزار دلار به مراكش و 400 هزار دلار به الجزيره و 14 ميليون دلار براي برنامه‌هاي منطقه‌اي آفريقا مي‌باشد.


صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز

سایر خبرها

  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱ استقبال امیرعبداللهیان از همتای الجزایری در تهران
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰ دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه سیرالئون
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹ ملاقات سفیر ایران با زندانیان ایرانی در موزامبیک و کسب اطلاع از سلامت آنها
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸ رسانه اماراتی: حمیدتی و البرهان دیدار می‌کنند
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۹ گفت‌وگوهای منطقه‌ای بن‌سلمان و السیسی در پاریس
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۸ مغرب نشست «النقب» را به تعویق انداخت
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۷ سودان جنوبی مرزهایش با سودان را بست
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۶ دیدار سفیر ایران با رئیس مجلس نمایندگان تونس
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶ تأسف وزیر خارجه مصر از موضع اتحادیه اروپا درباره سوریه
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵ امیرعبداللهیان: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در دستورکار دولت است
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴ کنعانی حمله تروریستی در اوگاندا را به شدت محکوم کرد
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳ تصمیم دولت بورکینافاسو برای راه‌اندازی سفارت در تهران
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲ رئیس حزب‌ الوفد رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شد
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۸ تمدید سه روزه آتش‌بس در سودان
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۷ کرملین: تحقق طرح صلح آفریقا درباره اوکراین سخت است
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ دعوتنامه اردوغان برای السیسی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ 17 غیرنظامی سودانی از جمله چند زن و کودک در حمله هوایی کشته شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۵ کشته شدن 38 دانش‌آموز اوگاندایی در یک حمله تروریستی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۴ یونیسف: بیش از 1 میلیون کودک به علت جنگ در سودان آواره شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۳ «نیروهای پشتیبانی سریع» سودان، ارتش را به مثله کردن 2 عضو خود متهم کردند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۲ العربیه از تشکیل کمیته‌ ایرانی-مصری برای احیای روابط خبر داد
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷ سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره با محوریت ایران و تقویت روابط
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تشدید جنگ داخلی در سودان پس از پایان آتش‌بس 24ساعته
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵ رژیم صهیونیستی به دنبال تولید تسلیحات در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸ وعده ایتالیا برای کمک ۷۰۰ میلیون یورویی به تونس
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷ نشست شورای همکاری خلیج فارس و مصر درباره مسائل منطقه‌
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶ مشارکت رژیم صهیونیستی در رزمایش «شیر آفریقا» در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵ درگیری‌های خونین بین مردم و نیروهای امنیتی در سنگال
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴ کشته شدن ده‌ها کودک در شمال نیجریه در پی حمله مردان مسلح
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تمایل کومور برای ازسرگیری روابط رسمی با ایران