به رغم کاهش استقبال 23 درصدي تماشاگران خارجي از بازي هاي جام جهاني فوتبال 2010 آفريقاي جنوبي، استقبال شهروندان اين کشور براي خريد بليت اين بازي ها در روزهاي اخير قابل توجه بوده است.
به گزارش روز پنجشنبه ايرنا از آفريقاي جنوبي، ماه ها بود که فروش اينترنتي بليت بازي هاي جام جهاني و فروش آنها در شعب بانک هاي داخلي نتوانسته بود مردم را براي خريد اين بليت ها به خود جذب کند و اين مسئله مي رفت به بحراني داخلي به نام "عدم خريد بليت توسط شهروندان آفريقايي" بدل شود.
فروش ناچيز بليت اين مسابقات در شرايطي بوقوع پيوست که دو سال از آغاز تبليغات رزرو اينترنتي و شش ماه نيز از فروش مستقيم اين بليت ها سپري شده است.
تا هفته گذشته فقط دو ميليون و 200 هزار قطعه از اين بليت ها به تماشاگران داخلي و خارجي اين بازي ها فروخته شده بود که فقط 373 هزار قطعه آنها به تماشاچيان خارجي و بقيه به تماشاچيان داخلي اختصاص داشت.
به همين دليل دولت و کميته داخلي برگزار کننده اين مسابقات تصميم گرفت براي فروش حداقل 500 هزار قطعه از بليت هاي باقيمانده اقدام عاجل صورت دهد و از اينرو از روش هاي ساده معاملات روزانه براي جلوگيري از ضرر مادي فيفا بهره برد.
کميته داخلي برگزاري اين مسابقات چهارشنبه هفته گذشته اعلام کرد که شهروندان آفريقاي جنوبي از اين پس مي توانند بليت اين بازي ها را در فروشگاه ها و سوپر مارکت ها سراسر کشور خريداري کنند.
استقبال عمومي براي خريد از اين بليت ها بسيار چشم گير بوده است تا جايي که برخي تحليلگران اجتماعي و ورزشي از اين پديده به عنوان يک معجره اجتماعي کوچک نام برده اند.
پس از دستور فروش اين بليت ها به صورت خريد و فروش خياباني بود که همه فروشگاه هاي زنجيره اي استان هاي 9 گانه کشور و حتي مغازه هاي کوچک هم مجاز شدند همه بليت هاي 64 بازي اين دوره از بازي ها را به مردم عرضه کنند.
البته تحليلگران دلايل مختلفي براي اين عدم استقبال مطرح مي کنند که مهم ترين آن موفق عمل نکردن بانک ها در فروش اينترنتي بليت ها و تفاوت قيمت آن (تفاوت فاحش قيمت جايگاه هاي ويژه و معمولي) بوده است.
مردم عادي و کم درآمد گرچه امکان مراجعه به بانک ها را داشتند ولي توانايي مراجعه به سامانه اينترنتي فيفا را نداشتند، لذا اين دو روش در طول چند ماه گذشته مورد انتقاد مردم کوچه و بازار بود.
بهاي بليت نيز از جمله مواردي بود که به دليل تفاوت فاحش قيمت جايگاه هاي ويژه و معمولي موجب شده بود که مردم به راحتي نتوانند قيمت 20 دلار و بيشتر را پرداخت کنند گرچه در نخستين مراحل فروش اين بليت ها جايگاه هاي ويژه تا 900 دلار نيز به فروش رفته بود.
در هر حال، دولت براي گراني بليت ها هنوز نتوانست کاري صورت دهد، ولي به راحتي تصميم دوم خود را عملي کرد و مردم نيز به راحتي و به طور چشمگير از آن اسقبال کردند به حدي که صف هاي طولاني که پس از دو سال در اين هفته براي خريد بليت تشکيل شد، موجب تعجب حتي خود شهروندان اين کشور نيز شد.
هجوم مردمي به جايگاه هاي فروش شهري اين بليت ها در کيپ تان حتي يک کشته نيز داشت و در برخي شهرها نظم عمومي را نيز به هم ريخت.
در اين زمينه پليس پرتوريا دوشنبه گذشته براي متفرق کردن خيل عظيم جمعيت هجوم برنده به اين صفوف در مرکز خريد بروکلين ناگزير شد از گاز اشک آور و گاز فلفلي استفاده کند.
ناگفته نماند که چنانچه دولت آفريقاي جنوبي موفق به اجراي اين طرح دوم نمي شد ، ممکن بود با مشکلات ديگري نيز روبرو شود، زيرا دولت به خوبي مي دانست عدم استقبال تماشاگران داخلي از اين بازي ها علاوه بر بحران مالي داخلي، به بحران ورزشي و حيثيت ملي نيز خواهد انجاميد.
از طرفي، يک روز بعد از دستور دولت براي فروش بليت ها در سوپر مارکت ها، سرمربي تيم ملي ترکيه در گفت وگو با فيفا گفته بود که تماشاچيان تيم ملي فوتبال آفريقاي جنوبي به عنوان ميزبان جام جهاني سال 2010 مي توانند بيشترين نقش را در تعيين سرنوشت تيمشان در اين دوره از بازي هاي فيفا بازي کنند.
"گاس هيدينک" تيم ملي فوتبال آفريقاي جنوبي را با مربي گري کارلوس آلبرتو پيريرا، سرمربي برزيلي آن از شانس هاي شگفتي ساز 2010 توصيف کرد و افزود: تماشاچيان تيم ميزبان به عنوان يار اضافه و حاضر در زمين براي تيم شان هستند.
وي ابراز اميدواري کرده بود که فوتبال دوستان آفريقايي بتوانند با استقبال پرشور از بازي هاي تيم ملي خودشان جاي بازيکن شماره 12 تيم خود را پر کرده و موجب صعود تيمشان شوند.
استقبال مردم از فروش همه جانبه بليت بازي هاي جام جهاني 2010 همچنين بازتاب زيادي در داخل و خارج افريقاي جنوبي داشته است .