مصر

اي كاش مردم مصر نيز مانند ايرانيان، انقلابي بودند


برای شروع، درباره دیوار فولادی بگویید.


این دیوار ضدبمب و تسلیحات انفجاری بوده و روی آن دستگاه‌های هشداردهنده خاصی تعبیه شده است. این تجهیزات در زمانی که دیوار فولادی با خطری روبه‌رو شود، هشدارهایی را برای نیروهای امنیتی ارسال می‌کند. بر این اساس، در ساخت و قرار دادن این دیوار در عمق زمین از تجهیزات پیشرفته لیزری استفاده می‌شود. استفاده از این فناوری احتمال وجود هرگونه نقص یا خلل و فرجی را در بین دیوارهای زیرزمینی از بین می‌برد. همچنین در نقاط مختلف این دیوار، دوربین‌های پیشرفته نصب شده است که توانایی کنترل گرداگرد این دیوار را در شرایط مختلف آب و هوایی بویژه در شب داراست. ‌ این دیوار فولادی که در عمق زمین ساخته می‌شود، در کل 14 کیلومتر طول دارد که 4/5 کیلومتر از آن تاکنون توسط نیروهای چندملیتی (فرانسه، آمریکا و...) ساخته شده است. بر این اساس، به نظر می‌رسد ساخت این دیوار از مدت‌ها پیش و در خفای کامل آغاز شده باشد که تاکنون ساخت بیش از 5 کیلومتر ‌آن به پایان رسیده است. سازمان‌های اطلاعاتی غربی به طور مستقیم بر احداث دیوار فولادی در مرزهای مصر با نوار غزه نظارت دارند. آمریکا 50 میلیون دلار اعتبار به منظور خرید تجهیزات پیشرفته برای کنترل مرزها بین نوار غزه و مصر اختصاص داده است. در احداث دیوار فولادی مصر از فناوری جدیدی استفاده شده که با لوله‌هایی، آب دریای مدیترانه به زیر دیوار در عمق 30 متری زمین منتقل می‌شود. این اقدام مصر، باعث از بین رفتن تونل‌های کنونی و غرق شدن هر کسی خواهد شد که برای حفر تونل در مرزهای نوار غزه تلاش کند.


واکنش مردم مصر و فلسطین به ساخت این دیوار چه بود؟


شهروندان فلسطینی و مصری ساکن مرزهای نوار غزه با مصر نسبت به اقدام دولت قاهره در ساخت دیوار فولادی در مرزهای غزه ابراز نگرانی کرده‌اند. گروه‌های مختلف فلسطینی و همچنین علمای کشورهای اسلامی، اقدام دولت مصر در بستن نوار غزه و همکاری قاهره در ایجاد دیوار فولادی در این منطقه را محکوم کرده‌اند. شهروندان فلسطینی بر این باورند که ساخت دیوار فولادی در مرزهای غزه با مصر، باعث خواهد شد تا آب‌های شور دریا به سفره‌های زیرزمینی غزه سوق داده شود. همچنین کارشناسان محیط‌زیست می‌گویند، دیوار فولادی مصر، یک تهدید استراتژیک برای ذخیره آبی نوار غزه است که به بحران آب در غزه می‌انجامد. ‌همچنین کودکان فلسطینی نیز در روزهای اخیر با برپایی تظاهراتی در اعتراض به اقدام دولت مصر برای احداث دیوار فولادی در مرزهای نوار غزه اعلام کردند، احداث این دیوار از دیوار برلین بدتر است. کودکان فلسطینی در اعتراض به احداث دیوار فولادی در مرزهای مصر و نوار غزه در برابر گذرگاه رفح تظاهرات بر‌پا کردند. کودکان فلسطینی در این تظاهرات که از سوی جنبش حماس بر‌پا شد با سر دادن شعارهایی احداث دیوار فولادی، تشدید محاصره نوار غزه و محرومیت آنها از زندگی طبیعی را محکوم کردند. این کودکان با سر دادن شعار«محاصره غزه را متوقف کنید» و «زندگی با عزت حق کودکان غزه است» اقدام مصر در احداث دیوار فولادی را محکوم کردند. یکی از این کودکان با قرائت نامه‌ای خطاب به دولت مصر گفت‌: دیوار فولادی در مرز نوار غزه بدتر از دیوار برلین و یک اقدام سیاسی است. از سوی دیگر گروه اقلیت‌های فلسطینی در آمریکا نیز که دربرگیرنده ده‌ها گروه، ‌جمعیت و شخصیت فلسطینی فعال در آمریکاست، با صدور بیانیه‌ای از دولت مصر خواستند ساخت دیوار فولادی در مرزهایش با غزه را متوقف کند. ‌رئیس اتحادیه‌ جهانی علمای مسلمین نیز ساخت دیوار در مرزهای مصر و غزه را از نظر شرعی حرام عنوان کرده است.

یوسف قرضاوی، رئیس اتحادیه‌ جهانی علمای مسلمین در بیانیه‌ای تاکید کرده ساخت دیوار فولادی در مرزهای مصر و نوار غزه از نظر شرعی حرام است، زیرا به این ترتیب تمام‌ ورودی‌های غزه مسدود شده و محاصره‌ ملت فلسطین جهت تسلیم شدن در برابر خواسته‌های اسرائیل افزایش می‌یابد. درست است مصر، یک کشور آزاد و برخوردار از حق حاکمیت است اما در کمک کردن به کشتار برادران و همسایگان فلسطینی‌اش آزاد نیست و به دلیل قومیت عربی‌اش و اصول و معیارهای اسلامی و انسانی اجازه این اقدام را ندارد.

جمعیت علمای‌ فلسطین هم با محکوم کردن ساخت دیوار فولادی مصر در مرز با غزه آن را خلاف شرع و از گناهان کبیره دانست. این جمعیت در کنفرانسی مطبوعاتی که در مجلس قانونگذاری‌ فلسطین برگزار شد، ساخت دیوار فولادی در مرز غزه و مصر را حرام شرعی دانست و گفت: این مساله در اسلام منع شده است و گناه کبیره به شمار می‌رود‍ چراکه موجب کشتار مردم در محاصره غزه می‌شود. این جمعیت از اتحادیه عرب و سازمان کنفرانس اسلامی خواست تا با انجام وظایف خود، دولت مصر را وادار به توقف ساخت این دیوار و نیز برچیدن فوری بخش‌های ساخته شده آن کنند. جمعیت علمای‌ فلسطین همچنین دیوار فولادی‌ مصر در غزه را به ساخت و گسترش دیوار حائل که رژیم صهیونیستی در کرانه باختری ساخته است، تشبیه کرد. ‌شماری از فعالان مصری نیز دیوار فولادی را دیوار «ننگ و عار» دانستند و «فراخوان مصر علیه ساخت دیوار ننگ فولادی»را آغاز کردند. این فعالان بر مخالفت کامل خود با ساخت دیوار فولادی بین مصر و نوار غزه تاکید کردند و آن را بشدت به زیان منافع مصر و فلسطین دانستند. در نخستین بیانیه تشکل فراخوان مصر علیه دیوار فولادی آمده است: خطر مستقیم و نخستین خطر علیه امنیت ملی مصر از سوی رژیم صهیونیستی است که شعار آن «از نیل تا فرات» است.

مقاومت در غزه خط مقدم دفاع از منطقه سینای مصر در برابر دشمنی است که 2 بار این منطقه را اشغال کرد و تهدید می‌کند که برای سومین‌بار آن را اشغال خواهد کرد. این بیانیه خواستار ‌حمایت از مقاومت ملت فلسطین با همه ابزارها و شیوه‌ها شد؛ نه اینکه دولت مصر دیوار حائلی را برای تشدید محاصره غزه بسازد‌. نظام مصر به جای استحکام بخشیدن به مرز این کشور با فلسطین اشغالی، به صدها صهیونیست اجازه می‌دهد بدون ویزا وارد منطقه سینای مصر شوند و این نظام دیوار حائلی احداث می‌کند تا اعضای یک خانواده در منطقه رفح مصر و منطقه رفح فلسطین را از یکدیگر جدا کند و مردم غزه را که زیر محاصره دشمن قرار دارند، دوباره محاصره کند. نظام مصر با این کار جنایتی ضدملی، ضددینی و ضدبشری ‌مرتکب می‌شود تا غزه را تبدیل به زندان کند. این بیانیه خواستار ‌رسوا کردن این جنایت زشت برای دفاع از فلسطین و مصر شد و تاکید کرد که حاکمیت مصر بر خاک خود و حفاظت از آن در آزاد‌سازی خود از قید و بندهای توافقنامه «کمپ دیوید» و استقرار کامل ارتش مصر در منطقه سینا و بازگشایی گذرگاه مرزی ‌رفح‌ تحت حاکمیت و قوانین مصر نظیر دیگر گذرگاه‌های مرزی مصر با لیبی و سودان است.


پارلمان مصر نیز مخالفتی کرده است؟


نمایندگان مجلس مصر در اعتراض به ساخت دیوار فولادی در مرزهای این کشور با نوار غزه از دولت قاهره توضیح خواسته‌اند. کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل(آنروا) اعلام کرده که این دیوار در آمریکا ساخته شده و قدرت آن نیز در برابر بمب آزمایش شده است. احزاب مخالف حاکمیت مصر نیز مخالفت خود را با سیاست‌های دولت این کشور در ایجاد دیوار فولادی در مرزهای مصر و غزه اعلام کرده‌اند. کمیته مردمی برای حقوق شهروندی که متشکل از احزاب مخالف مصر است در بیانیه‌ای از موضع‌گیری دولت مصر در راستای تحکیم محاصره نوار غزه بشدت انتقاد کرد. این احزاب مخالفت شدید خود را با سیاست‌های مبارک علیه غزه و ادامه محاصره این منطقه با بستن گذرگاه رفح و ساخت دیوار فولادی در مرزهای مصر و غزه اعلام کردند. همچنین سازمان‌های‌ اروپایی ‌در اعتراض به ساخت دیوار فولادی خواستار برپایی‌ تظاهرات در مقابل سفارت مصر در کشورهای‌ اروپایی شدند. سازمان‌های‌ حقوقی‌ و بشردوست اروپایی در اعتراض به اقدام قاهره در ساخت دیوار فولادی میان نوار غزه و مصر خواستار تظاهرات اروپایی‌ها در مقابل سفارتخانه‌های‌ مصر در سراسر قاره اروپا شدند.

جنبش همبستگی‌ اروپایی با ملت فلسطین تظاهرات‌هایی را در مقابل سفارت مصر در انگلیس، یونان، هلند، دانمارک، ایتالیا، سوییس و سوئد برپا کردند. ‌ 20 فعال اروپایی نیز در اعتراض به بسته بودن گذرگاه رفح و جلوگیری از ورود آنها به غزه، در شهر «عریش» مرکز استان سینا تحصن کرده و از عبور و مرور وسایل نقلیه و ورود خبرنگاران به این منطقه جلوگیری کرده‌اند. ‌‌تحصن‌کنندگان از چند کشور اروپایی به این منطقه آمده‌ بودند؛ همچنین تعدادی از مردم مصر نیز در تحصن آنان شریک شده و خواستار بازگشایی گذرگاه رفح شدند.

پس از آنکه مردم فلسطین و برخی گروه‌های فلسطینی و از جمله جنبش حماس ساخت دیوار فولادی توسط مصر در مرز غزه با این کشور را فاش و محکوم کردند، دولت مصر هیچ واکنشی به این موضوع نشان نداد و البته کشورهای عربی نیز در این‌باره سکوت اختیار کردند. این دیوار فولادی برای تکمیل حلقه محاصره نوار غزه توسط رژیم صهیونیستی احداث می‌شود. همان‌طور که می‌دانید، سرانجام وزیر خارجه دولت مبارک نیز ساخت دیوار فولادی در مرز مصر با نوار غزه را تایید و بر تداوم ساخت آن تاکید کرد. دولت مصر همچنین از ورود «کاروان شریان ۳» که کاروانی از کمک‌های ضروری برای مردم غزه است جلوگیری کرده است. کاروان شریان ۳، از لندن حرکت کرد و با عبور از فرانسه، ایتالیا، یونان، ترکیه، سوریه و اردن در مرز مصر متوقف شد. احمد ابوالغیط از ساخت دیوار فولادی در مرز این کشور با نوار غزه دفاع کرده و گفته کار ساخت این دیوار متوقف نمی‌شود. وزیر خارجه مصر در برنامه‌ای که از تلویزیون مصر پخش شد، اخباری که مبنی بر توقف ساخت دیوار فولادی و تاسیسات زیرزمینی در مرزهای شرقی با نوار غزه منتشر شده است را رد کرد. ‌وزیر خارجه مصر گفت: قاهره سال‌ها پیش هنگامی که تل‌آویو نوار غزه را اشغال کرد، دیواری را با اسرائیل ساخت اما برخی فلسطینی‌ها در سال 2008 این دیوار را شکستند و ما در همان زمان نیز خواستار پایان یافتن تجاوز به اراضی مصر شدیم، امروز نیز تاسیساتی را با هدف ممانعت از ورود آنها به خاک مصر می‌سازیم.


تحلیل شما از اقدام دولت مصر برای ایجاد دیوار فولادی در مرزهای خود با فلسطین چیست در حالی که فلسطینی‌ها حتی توانایی دفاع از سرزمین خود را نیز ندارند تا چه رسد به اینکه بخواهند برای کشوری در همسایگی خود خطرناک باشند؟


اقدام دولت قاهره برای ایجاد دیوار فولادی در نوار غزه در راستای منافع رژیم صهیونیستی و آمریکا انجام می‌شود و حرام و بر خلاف موازین دین و اخلاق است چرا که مرز مصر برای غزه مرز امید بوده و بستن آن اقدامی ضدعربی و ضدبشری است.


خبرهایی وجود دارد درباره تایید اقدام دولت مصر برای ایجاد دیوار فولادی در مرز غزه توسط دانشگاه الازهر مصر، نظر شما در این‌باره چیست؟


اقدام دولت حسنی مبارک در همکاری با تل‌آویو ضدبشری و اقدامی دشمنانه علیه فلسطینی‌هاست و متاسفانه الازهرکه در سال‌های اخیر رویه مذهبی خود را از دست داده با سیاست ‌کاری در جهت تایید حزب حاکم و سیاست‌‌های مبارک حرکت می‌کند.


شما به عنوان یک شخصیت سیاسی مصری، نظر مردم مصر را درباره اقدام دولت این کشور برای ایجاد دیوار فولادی در نوار غزه و تایید آن توسط الازهر چگونه ارزیابی می‌کنید؟


مردم مصر با اقدام دولت حسنی مبارک برای مسدود کردن مرزها با غزه مخالف هستند و فتوای الازهر درباره حرام نبودن ساخت دیوار فولادی در مرزهای غزه، ارزش دینی و مردمی ندارد. آمریکا و اسرائیل دشمن مردم مصر هستند و مبنای فتوای الازهر در تایید دیوار فولادی در مرز مصر- غزه، حق حاکمیت قاهره بر مرزهای خود در مقابل دشمنان است، اما آیا فلسطینی‌ها و مردم غزه دشمن مصر هستند؟! نگاه مصر به ایجاد دیوار فولادی در مرزهای غزه- مصر نگاهی یکجانبه و سیاسی است.


به نظر شما در شرایطی که دولت مصر مانع ورود فعالان حقوق بشر به غزه برای رساندن دارو و مواد غذایی شده است و ساخت دیوار فولادی نیز جسورانه ادامه دارد، چه راه‌حلی برای کمک به مردم محصور در این باریکه وجود دارد؟


تنها راه این است که مردم مصر و کل اعراب و مسلمانان سکوت را شکسته و علیه تداوم این اقدامات حرکت کنند و خواهان مسؤولیت‌پذیری دولت‌های‌شان در قبال این حوادث باشند. در اقدامات مردمی در حمایت از مردم فلسطین گرچه ممکن است تعدادی از آنها کشته یا زندانی شوند اما آنها قدمی در راه کمک به بشریت برداشته‌اند.


اخوان‌المسلمین، جنبشی که خود شما هم از رهبران آن هستید با دولت حسنی مبارک در ستیز است، آیا این جنبش برای کمک به مردم غزه اقدامی کرده یا اقدامی در دست انجام دارد؟


اخوان‌المسلمین با هرگونه همکاری با اسرائیل علیه مردم فلسطین مخالف است اما توانایی جلوگیری از اقدامات دولت مبارک را ندارد چرا که خود اخوان‌المسلمین تحت فشار شدید ارتش و پلیس مصر است.


ضعف اخوان‌المسلمین برای تقابل با دولت مصر چیست و چرا وقتی مردم مصر نیز با حاکمیت تقابل دارند و در کنار اخوان‌المسلمین هستند، حکومت طرفدار صهیونیست‌ها ادامه یافته است؟


مردم مصر متاسفانه مثل مردم ایران روحیه انقلابی ندارند که بتوانند علیه فساد بجنگند و همراه کردن مردم برای تقابل جدی در راه مبارزه با فساد، چالش جدی اخوان‌المسلمین در تقابل با حاکمیت مبارک است.


چقدر امکان به‌وجود آمدن یک تنش گسترده بین حاکمیت مصر و مردم و اخوان‌المسلمین وجود دارد؟


اقدامات دولت مبارک از جمله همین اقدام اخیر در ساخت دیوار فولادی در مرز غزه، تنش‌های داخلی را افزایش داده و عواقب جدی‌ای برای دولت حسنی مبارک در پی خواهد داشت.


آیا غیر از اخوان‌المسلمین و مردم، ایجاد دیوار فولادی در مرز غزه و مصر مورد تایید تمام جریان‌های سیاسی این کشور است؟


فقط احزاب حاکم و منافقین همراه با حزب حاکم با ایجاد دیوار موافق هستند.


تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در مصر تقریبا یک‌سال دیگر باقی مانده است و به نظر می‌رسد رایزنی‌های گروه‌ها برای به دست آوردن ریاست‌جمهوری ادامه دارد، تحولات سیاسی مصر را در این چارچوب و با توجه به تلاش مبارک برای موروثی کردن ریاست جمهوری چگونه تحلیل می‌کنید؟


حسنی مبارک به موروثی کردن قدرت در خانواده خود علاقه‌مند است اما باید دید آیا چنین چیزی با توجه به شرایط مصر ممکن است یا نه، جمال مبارک محبوبیتی ندارد و مورد حمایت جریان‌های سیاسی بویژه جریان اصلی قدرت در قاهره یعنی ارتش و سیستم اطلاعاتی و امنیتی نیست و همه اینها شانس جمال را برای جانشینی پدرش کاهش می‌دهد. هنوز در مصر ارتش و سیستم اطلاعاتی و امنیتی حرف آخر را می‌زنند. همچنين احتمال كانديداتوري محمد البرادعي كه چهره‌اي بين‌المللي است، حسني مبارك را از نامزدي جمال منصرف كرده و احتمالا مجدداً حسني مبارك كانديداي حزب حاكم خواهد بود.


15 ماه از تجاوز رژیم صهیونیستی به غزه و کشتار زنان و کودکان بی‌گناه گذشته و حتی گزارش‌های مبسوطی مثل گزارش گلدستون درباره جنایت جنگی بودن اقدامات تل‌آویو در این جنگ منتشر شد. به نظر شما چرا هنوز هیچ اقدامی علیه رژیم صهیونیستی صورت نگرفته و بلکه این رژیم جسورتر از گذشته به اقدامات ضدبشری ادامه می‌دهد؟


تلاش‌هایی از سوی پارلمان‌ها و سازمان‌های حقوق بشری و همچنین با درخواست از نهادهای بین‌المللی مثل سازمان ملل صورت گرفت اما چون این نهادها تحت سلطه آمریکا هستند، موفقیتی حاصل نشد.


همانطور که می‌دانید گروه چهارجانبه صلح خاورمیانه با حضور چین، روسیه، آمریکا و اتحادیه اروپایی به ریاست تونی بلر، نخست‌وزیر سابق انگلیس ماموریت دارد برای برقراری صلح در خاورمیانه تلاش کند، ارزیابی شما از اقدامات این گروه چیست؟


بلر یا هر کس دیگری در چنین ماموریتی موفق نخواهد بود چرا که اصل اولیه انجام ماموریتی برای کمک به برقراری صلح در خاورمیانه، فشار بر اسرائیل برای توقف تجاوز و اشغالگری است و چنین اقدامی مورد تایید کاخ سفید نیست. باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا بارها در سخنرانی‌های تبلیغاتی خود پیش از انتخابات ریاست جمهوری و پس از پیروزی در انتخابات، واشنگتن را متعهد به حمایت از اسرائیل اعلام کرد و این به این معنی است که هرگونه تلاش برای اعمال فشار بر اسرائیل تقابل با ایالات متحده است و از این رو از بلر هم انتظاری برای کمک به حل مناقشه خاورمیانه نیست.


اخیرا خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس به ریاض سفر کرد و با مقامات ارشد عربستانی دیدار و گفت‌وگو کرد، بسیاری از شبکه‌های رسانه‌ای غربی و عربی این دیدار را ضدایرانی توصیف کردند، نظر شما در این‌باره چیست؟


حماس خواهان گسترش روابط با کشورهای اسلامی است و عربستان نیز با درک این موضوع در تلاش برای گسترش روابط با حماس است اما روابط خوب ریاض با واشنگتن و تل آویو مانعی جدی برای نزدیکی 2 طرف است که امیدواریم عربستان، منافع آمریکا و اسرائیل را به منافع حماس ترجیح ندهد. اینکه حماس خواهان گسترش روابط حسنه با کشورهای اسلامی و عربی است به خودی خود موضوعی مثبت است اما موضوع روابط حماس با جمهوری اسلامی ایران با روابط آن با عربستان تفاوت دارد، چراکه ریاض مخالف آمریکا و اسرائیل و حامی حماس نیست اما ایران حتی زیر فشار واشنگتن و تل‌آویو، دست از حمایت حماس و دیگر جنبش‌های آزادیخواه در منطقه برنداشته است. حماس هرگز کمک‌های ایران را فراموش نخواهد کرد و برای آزاد کردن کشورش به این حمایت‌ها افتخار می‌کند.


ممکن است نقش ایران، ترکیه، سوریه و لبنان را به عنوان کشورهایی که به نوعی در تعامل با مقاومت و تقابل با رژیم صهیونیستی هستند، توضیح دهید؟


نقش ایران کاملا روشن است و سخنان محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری اسلامی ایران کاملا و صددرصد ضداسرائیلی است. اما ترکیه روابط استراتژیک با رژیم صهیونیستی دارد که البته در سال گذشته با کش و قوس همراه بود و رجب طیب اردوغان، نخست وزیر این کشور نشست داووس و میزگرد با شیمون پرز، رئیس اسرائیل را ترک کرد که همه اینها حاکی از وجود یک اراده مردمی قوی برای رفتن حاکمیت این کشور به سمت صهیونیزم‌ستیزی است. سوریه هم با رژیم صهیونیستی، مذاکرات غیرمستقیم و محرمانه درباره بلندی‌های جولان دارد و معلوم نیست بعد از آزادی جولان که غیرمحتمل هم هست مواضع آن در قبال فلسطین چگونه خواهد بود و در این‌باره باید بود و دید چه خواهد شد. اما درباره لبنان، جز حزب‌الله که حامی مقاومت فلسطین است بقیه گروه‌های سیاسی ممکن است با مردم غزه و فلسطین همدردی کنند اما در عمل در خدمت آمریکا هستند. گروه‌های سیاسی لبنان غیر از حزب الله به خاطر روابط خوب با آمریکا، توان تقابل با رژیم صهیونیستی را ندارند، اما

حزب الله لبنان با پیروزی در جنگ 33 روزه به اسطوره و الگوی مقاومت برای مردم فلسطین تبدیل شد و به حماس ثابت کرد، آنها نیز با مقاومت قادر به دفاع

از سرزمینشان هستند.


صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز

سایر خبرها

  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱ استقبال امیرعبداللهیان از همتای الجزایری در تهران
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰ دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه سیرالئون
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹ ملاقات سفیر ایران با زندانیان ایرانی در موزامبیک و کسب اطلاع از سلامت آنها
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸ رسانه اماراتی: حمیدتی و البرهان دیدار می‌کنند
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۹ گفت‌وگوهای منطقه‌ای بن‌سلمان و السیسی در پاریس
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۸ مغرب نشست «النقب» را به تعویق انداخت
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۷ سودان جنوبی مرزهایش با سودان را بست
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۶ دیدار سفیر ایران با رئیس مجلس نمایندگان تونس
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶ تأسف وزیر خارجه مصر از موضع اتحادیه اروپا درباره سوریه
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵ امیرعبداللهیان: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در دستورکار دولت است
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴ کنعانی حمله تروریستی در اوگاندا را به شدت محکوم کرد
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳ تصمیم دولت بورکینافاسو برای راه‌اندازی سفارت در تهران
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲ رئیس حزب‌ الوفد رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شد
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۸ تمدید سه روزه آتش‌بس در سودان
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۷ کرملین: تحقق طرح صلح آفریقا درباره اوکراین سخت است
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ دعوتنامه اردوغان برای السیسی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ 17 غیرنظامی سودانی از جمله چند زن و کودک در حمله هوایی کشته شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۵ کشته شدن 38 دانش‌آموز اوگاندایی در یک حمله تروریستی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۴ یونیسف: بیش از 1 میلیون کودک به علت جنگ در سودان آواره شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۳ «نیروهای پشتیبانی سریع» سودان، ارتش را به مثله کردن 2 عضو خود متهم کردند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۲ العربیه از تشکیل کمیته‌ ایرانی-مصری برای احیای روابط خبر داد
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷ سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره با محوریت ایران و تقویت روابط
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تشدید جنگ داخلی در سودان پس از پایان آتش‌بس 24ساعته
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵ رژیم صهیونیستی به دنبال تولید تسلیحات در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸ وعده ایتالیا برای کمک ۷۰۰ میلیون یورویی به تونس
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷ نشست شورای همکاری خلیج فارس و مصر درباره مسائل منطقه‌
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶ مشارکت رژیم صهیونیستی در رزمایش «شیر آفریقا» در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵ درگیری‌های خونین بین مردم و نیروهای امنیتی در سنگال
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴ کشته شدن ده‌ها کودک در شمال نیجریه در پی حمله مردان مسلح
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تمایل کومور برای ازسرگیری روابط رسمی با ایران