زيمبابوه

رئیس‌جمهور کشورمان در اولین روز از سفر به زیمبابوه از خط مونتاژ کارخانه تراکتو سازی و کارخانه نساجی در این کشور بازدید کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور کشورمان پنچشنبه، دوم اردیبهشت در اولین مرحله از سفر دوره‌ای خود به 2 کشور آفریقایی زیمبابوه و اوگاندا با بدرقه رسمی علی اکبر ولایتی‌ مشاور امور بین الملل مقام معظم رهبری و محمدرضا رحیمی معاون اول رئیس‌جمهور تهران را به مقصد هراره پایتخت زیمبابوه ترک کرد که منوچهر متکی وزیر امور خارجه، سیدمجتبی ثمره هاشمی دستیار ارشد رئیس‌جمهور و اسفندیار رحیم مشایی رئیس دفتر رئیس‌جمهور، احمدی‌نژاد را در این سفر 3 روزه همراهی می‌کنند.

رئیس جمهور وارد زیمبابوه شد
دکتر محمود احمدی‌نژاد که در رأس هیأت عالی‌رتبه سیاسی و اقتصادی به زیمبابوه سفر کرده است، بعدازظهر دیروز پنج‌شنبه به وقت محلی وارد فرودگاه هراره پایتخت این کشور شد.

رابرت موگابه از رئیس جمهور استقبال رسمی کرد
آیین استقبال رسمی از رئیس‌جمهور بعدازظهر دیروز پنج‌شنبه به وقت محلی در فرودگاه هراره پایتخت زیمبابوه از سوی رابرت موگابه رئیس‌جمهور این کشور برگزار شد.

در آیین استقبال رسمی از رئیس‌جمهور ابتدا 21 گلوله توپ به افتخار حضور دکتر محمود ‌احمدی‌نژاد در زیمبابوه شلیک و سپس سرود ملی دو کشور نواخته شد و روسای جمهور ایران و زیمبابوه هیأت‌های عالی‌رتبه دو کشور را به یکدیگر معرفی کردند.

مذاکرات خصوصی روسای جمهور ایران و زیمبابوه
روسای جمهور ایران و زیمبابوه روابط دو کشور را عمیق و مستحکم دانستند و بر ضرورت افزایش بیش از پیش مناسبات در عرصه‌های مختلف تاکید کردند.

در مذاکرات خصوصی دکتر محمود احمدی نژاد و رابرت گابریل موگابه که دیروز پنج‌شنبه به وقت محلی در نخستین مرحله از سفر رئیس جمهور به دو کشور آفریقایی زیمبابوه و اوگاندا انجام شد، راه‌های ارتقای هرچه بیشتر روابط و مناسبات دو جانبه، منطقه‌ای و بین المللی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

روسای جمهور ایران و زیمبابوه همچنین با اظهار رضایت از سطح مناسبات سیاسی و همکاری‌های دو کشور در سطوح منطقه ای و بین‌المللی، ارتقای روابط اقتصادی متناسب با سطح روابط سیاسی را خواستار شدند.

دکتر‌احمدی‌نژاد و موگابه همچنین افزایش همکاری‌های فرهنگی دو کشور را مورد تاکید قرار دادند.

رئیس جمهور از کارخانه نساجی در پایتخت زیمبابوه بازدید کرد
رئیس‌جمهور در نخستین روز از سفر به زیمبابوه، عصر دیروز پنج شنبه به وقت محلی از کارخانه نساجی مونتزون در هراره پایتخت این کشور بازدید کرد.

دکتر محمود احمدی‌نژاد که از سوی "رابرت گابریل موگابه" رئیس جمهور زیبمابوه همراهی می شد، از بخش های مختلف این کارخانه که 83 درصد سهام آن متعلق به صندوق بازنشستگی وزارت جهاد کشاورزی ایران است، بازدید کرد.

خط مونتاژ کارخانه تراکتورسازی زیمبابوه با حضور رئیس‌جمهور افتتاح شد
خط مونتاژ کارخانه تراکتورسازی زیمبابوه عصر دیروز پنج‌شنبه به وقت محلی با حضور روسای جمهور ایران و زیمبابوه افتتاح شد.

دکتر محمود احمدی‌نژاد در نخستین روز از سفر به زیمبابوه به همراه رابرت موگابه رئیس‌جمهور این کشور از بخش‌های مختلف این کارخانه بازدید کرد.

رئیس‌جمهوری اسلامی ایران همچنین سوئیچ یک دستگاه تراکتور را به همتای خود اهدا کرد و در این مراسم نخستین محموله تراکتورهای ایرانی وارد زیمبابوه شد.

این کارخانه با عنوان «موتیرا» و مشارکت شرکت سرمایه‌گذاری خارجی وابسته به وزارت اقتصاد و دارایی و شرکت تراکتورسازی ایران و شرکت آی دی سی زیمبابوه به منظور مونتاژ تراکتورهای ساخت ایران در زیمبابوه احداث می‌شود.

ایران و زیمبابوه 11 سند همکاری امضاء کردند
رئیس‌جمهوری اسلامی ایران و زیمبابوه برای ارتقاء سطح روابط بین دو کشور 11 سند همکاری را امضاء کردند.

در جریان سفر دکتر محمود احمدی‌نژاد به زیمبابوه 11 سند همکاری شامل 10 یادداشت تفاهم و یک برنامه اجرایی در حضور روسای جمهور دو کشور به امضای مقامات عالی‌رتبه ایران و زیمبابوه رسید.

یادداشت تفاهم همکاری‌های گردشگری، آموزشی، لغو روادید خدمت و سیاسی، یاداشت تفاهم همکاری در امور جوانان، یادداشت تفاهم اجرایی ششمین کمیسیون مشترک، همکاری‌های دیپلماتیک دو کشور، تفاهم همکاری‌های علوم و تکنولوژی، یادداشت تفاهم صندوق ضمانت صادرات ایران با وزارت مالیه زیمبابوه، یادداشت تفاهم همکاری های حمل و نقل و هوانوردی، تشکیل شرکت سرمایه‌گذاری مشترک، و برنامه اجرایی همکاری‌های فرهنگی، علمی و فنی اسنادی بود که در حضور دکتر احمدی‌نژاد و رابرت موگابه به امضاء رسید.

وحدت و ایستادگی رمز شکست توطئه‌های استعمارگران است
رئیس‌جمهور گفت: ایران و زیمبابوه دو دولت و ملتی هستند که در مسیر استقلال، آزادی و منافع ملت‌های خود و همچنین برپایی صلح، امنیت و برادری در جهان تلاش می‌کنند.

دکتر محمود احمدی‌نژاد که به منظور دیدار و گفتگو با همتای زیمبابوه ای خود به این کشور سفر کرده است شب گذشته به وقت محلی پس از امضاء اسناد همکاری بین ایران و زیمبابوه در نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره روابط دوجانبه و دلایل تحریم برخی قدرت‌ها علیه دو کشور اظهار داشت: تهران و هراره از روابط عمیق، مستحکم و برادرانه برخوردار هستند به طوری که این روابط‌ و مناسبات، همکاری‌های دو کشور را عمیق‌تر از گذشته خواهد کرد.

رئیس‌جمهور خاطر نشان کرد: تفاهم‌نامه‌هایی که امروز به امضاء دو کشور رسید هر کدام فرصت‌های مناسبی را برای توسعه روابط در اختیار دو طرف قرار خواهد داد به طوری که همکاری دو کشور طیف وسیعی از موضوعات از جمله همکاری‌های اقتصادی، صنعتی، فرهنگی و همکاری‌های سیاسی در سطوح منطقه‌ای و بین‌المللی را شامل می‌شود.

دکتر احمدی‌نژاد افزود: ایران و زیمبابوه هر دو برای تامین منافع واقعی ملت‌های خود تلاش می‌کنند ولی مورد تهدید کشورهای استکبارطلب و مستکبر نیز قرار دارند.

رئیس‌جمهور تأکید کرد: قریب به 30 سال است که هر دو ملت تحت فشار دولتهای استعماری، لیبرالیستی، و استکباری قرار دارند و متاسفانه شورای امنیت سازمان ملل نیز که باید تامین کننده امنیت تمامی کشورها باشد در خدمت سلطه برخی قدرت‌ها قرار دارد و ابزاری شده که به وسیله آن بر سایر ملت‌ها فشار وارد می‌کنند.

دکتر احمدی‌نژاد گفت: قدرت‌های زورگو تا کنون به بهانه‌های گوناگون چندین تحریم را علیه ملت ایران اعمال کردند و امروز کسانی که بمب اتم دارند و در راه توسعه آن می‌کوشند و حتی علیه ملت‌ها استفاده کرده‌اند به بهانه انحراف برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای به ایران فشار وارد می‌کنند.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: قدرت‌های زورگو و استکباری در دستیابی به نتایج مورد نظر علیه ملت ایران خیال می‌کردند با این گونه فشارها می‌توانند مسیر ملت ایران را تغییر یا تحت تاثیر قرار دهند اما به واسطه ایستادگی بی‌نظیر ملت ایران در توطئه‌های خود شکست خوردند و توطئه‌ها و تهدیدها آنها به فرصت طلایی برای ملت ایران تبدیل شده است.

دکتر احمدی‌نژاد خاطر نشان کرد: قدرت‌های زورگو می‌دانند که ایران به کشوری قدرتمند و شکست‌ناپذیر تبدیل شده است.

رئیس‌جمهور افزود: قدرت‌های استعماری و استکباری مشابه فشارهایی که علیه ملت ایران وارد کرد بر کشور زیمبابوه نیز وارد می‌کنند. دشمنان اصلی آزادی و حقوق بشر امروز به این بهانه‌ها بر ملت زیمبابوه فشار وارد می‌سازند کسانی که هیچ احترامی برای سایر ملت‌ها قائل نیستند.

وی ادامه داد: این کشورهای استعمارگر که ده‌ها هزار نفر انسان‌ها در جهان به قتل عام می‌رسانند به بهانه حقوق بشر فشارها را بر ملت‌های آزادیخواه افزایش می‌دهند. در حقیقت آنها با اینگونه رفتار از ملت‌هایی که زیر بار استعمار نرفته و در مقابل آنها ایستادگی کرده‌اند انتقام می‌گیرند.

دکتر احمدی‌نژاد تصریح کرد: تجربه تاریخی نشان داده وحدت و ایستادگی رمز شکست توطئه‌های استعمارگران است

رئیس‌جمهور ضمن محکوم کردن تمام فشارهای شیاطینی و ضدبشری علیه مردم زیمبابوه، گفت: از ملت انقلابی زیمبابوه و دولت و رئیس جمهور این کشور بخاطر ایستادگی و مبارزه جانانه علیه استکبار و استعمار قدردانی می‌کنم و بدانید راه توطئه استعمارگران تنها مقاومت است، البته همبستگی دولت و ملت‌های انقلابی بدون تردید توان و قدرت‌های ملت‌های آزادیخواه را افزایش خواهد داد.

دکتر احمدی‌نژاد تصریح کرد: ملت و دولت ایران همواره در کنار دولت و ملت زیمبابوه خواهد ایستاد چرا که آینده از آن ملت‌های آزادیخواه است که امروز نشانه‌های حاکمیت جهانی نیز آشکار شده است.

رابرت موگابه رئیس جمهور زیمبابوه نیز در این نشست خبری با بیان اینکه ایران و زیمبابوه دارای اشتراکات فراوان و رابطه تاریخی با یکدیگر دارند، گفت: هیچ عاملی نمی‌تواند در مناسبات دو کشور خللی ایجاد کند.

وی با اشاره به وجود روابط گسترده سیاسی بین تهران و هراره افزود: دو کشور همکاری‌های گسترده‌ای در مجامع و سازمان‌های بین‌المللی با یکدیگر دارند و دارای مواضع مشترکی در مبارزه با سلطه‌گری داشته و برای حقوق و استقلال خود مقاومت می‌کنند.

رئیس‌جمهور زیمبابوه اظهار داشت: اسناد همکاری امضاء شده بین دو کشور نشان دهنده ارزش و اهمیت روابط ایران و زیمبابوه است و بی‌تردید می‌تواند همکاری‌های موجود را هر چه بیشتر افزایش دهد.
مشکلات جهان امروز به دلیل نادیده گرفتن حقوق بشر و عدالت است

رئیس‌جمهور با بیان اینکه ایران و زیمبابوه در مسیر واحدی حرکت می‌کنند، تاکید کرد: ظرفیت‌ها و توانمندی‌های موجود در دو کشور می‌تواند تقویت‌کننده و ایجاد پیوندهای عمیق بین ایران و زیمبابوه باشد.

دکتر محمود ‌احمدی‌نژاد پنج‌شنبه شب به وقت محلی در ضیافت شام رئیس‌جمهور زیمبابوه با بیان اینکه همه گرفتاری‌های امروز بشر بخاطر نادیده گرفتن حقوق بشر و عدالت است، گفت: امروز برخی دولت‌های زورگو در هر کجای جهان که بتوانند فساد ایجاد می‌کنند و به چیزی جز منافع و گسترش سیطره خود نمی‌اندیشند.

رئیس‌جمهور گفت: ملت و دولت ایران و زیمبابوه و سایر کشورهای جهان با زورگویی مخالفند و از برقراری استقلال، آزادی و عدالت دفاع می‌کنند.

دکتر‌احمدی‌نژاد گفت: قدرت‌های زورگو نمی‌خواهند ملت‌ها از حقوق مسلم خود برخوردار و به پیشرفت برسند و در رفاه، صلح و برادری با یکدیگر زندگی کنند.

رئیس‌جمهور ادامه داد: در این میان مردم شجاع و رهبران شجاع در برابر استعمار ایستادند و استقلال و آزادی خود را تضمین کردند و به الگویی برای سایر ملت‌های جهان تبدیل شده‌اند.

دکتر‌احمدی‌نژاد خاطر نشان کرد: ملت ایران نیز در مسیر استقلال و آزادی و پیشرفت کشور خود قاطعانه در برابر ظلم ایستاده و اجازه نخواهند داد قدرت‌های سلطه‌گر بر کشورشان مسلط شوند.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه ایران و زیمبابوه دارای اشتراکات فراوانی بوده و در یک مسیر حرکت می‌کنند، گفت: هر دو کشور در مسیر صیانت از حقوق خود، برادری، برقراری عدالت و مبارزه با استعمارگران زورگو گام برمی‌دارند که همین ارزش‌ها موجب تقویت روابط دو کشور در همه زمینه‌ها را فراهم کرده است.

دکتر‌احمدی‌نژاد با اشاره به اینکه روابط بین دو کشور در حد شایسته‌ای نیست خاطر نشان کرد: ایران و زیمبابوه دو کشور برادر و دوست و متحد هستند و باید متناسب با این ظرفیت ‌ها هر چه بیشتر روابط را گسترش دهیم که البته در مذاکرات امروز گام‌های بلندی در این مسیر برداشته شده است.

وی اظهار امیدواری کرد: دو کشور با استفاده از ظرفیت‌ها و استعدادهای خود به الگویی از روابط و مناسبات دو جانبه در جهان تبدیل شوند.

رئیس جمهور زیمبابوه نیز در سخنانی کوتاه، ضمن خوش آمدگویی به دکتر احمدی نژاد برای سفر به این کشور بر گسترش همکاری های دوجانبه در عرصه های گوناگون تاکید کرد.

رئیس جمهور عصر امروز زیمباوه را به مقصد اوگاندا ترک خواهد کرد.


صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز

سایر خبرها

  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱ استقبال امیرعبداللهیان از همتای الجزایری در تهران
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰ دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه سیرالئون
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹ ملاقات سفیر ایران با زندانیان ایرانی در موزامبیک و کسب اطلاع از سلامت آنها
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸ رسانه اماراتی: حمیدتی و البرهان دیدار می‌کنند
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۹ گفت‌وگوهای منطقه‌ای بن‌سلمان و السیسی در پاریس
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۸ مغرب نشست «النقب» را به تعویق انداخت
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۷ سودان جنوبی مرزهایش با سودان را بست
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۶ دیدار سفیر ایران با رئیس مجلس نمایندگان تونس
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶ تأسف وزیر خارجه مصر از موضع اتحادیه اروپا درباره سوریه
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵ امیرعبداللهیان: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در دستورکار دولت است
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴ کنعانی حمله تروریستی در اوگاندا را به شدت محکوم کرد
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳ تصمیم دولت بورکینافاسو برای راه‌اندازی سفارت در تهران
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲ رئیس حزب‌ الوفد رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شد
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۸ تمدید سه روزه آتش‌بس در سودان
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۷ کرملین: تحقق طرح صلح آفریقا درباره اوکراین سخت است
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ دعوتنامه اردوغان برای السیسی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ 17 غیرنظامی سودانی از جمله چند زن و کودک در حمله هوایی کشته شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۵ کشته شدن 38 دانش‌آموز اوگاندایی در یک حمله تروریستی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۴ یونیسف: بیش از 1 میلیون کودک به علت جنگ در سودان آواره شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۳ «نیروهای پشتیبانی سریع» سودان، ارتش را به مثله کردن 2 عضو خود متهم کردند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۲ العربیه از تشکیل کمیته‌ ایرانی-مصری برای احیای روابط خبر داد
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷ سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره با محوریت ایران و تقویت روابط
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تشدید جنگ داخلی در سودان پس از پایان آتش‌بس 24ساعته
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵ رژیم صهیونیستی به دنبال تولید تسلیحات در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸ وعده ایتالیا برای کمک ۷۰۰ میلیون یورویی به تونس
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷ نشست شورای همکاری خلیج فارس و مصر درباره مسائل منطقه‌
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶ مشارکت رژیم صهیونیستی در رزمایش «شیر آفریقا» در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵ درگیری‌های خونین بین مردم و نیروهای امنیتی در سنگال
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴ کشته شدن ده‌ها کودک در شمال نیجریه در پی حمله مردان مسلح
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تمایل کومور برای ازسرگیری روابط رسمی با ایران