رييس جمهوري اسلامي ايران با سفر به دو کشور آفريقايي زيمبابوه و اوگاندا فصل جديدي از مناسبات و همکاري‌هاي سياسي و اقتصادي با قاره آفريقا را رقم زد.

به گزارش خبرنگار سياسي ايرنا،اين سفر سه روزه محمود احمدي نژاد و هيات عاليرتبه ايراني درحالي انجام شد که مقامات جمهوري اسلامي ايران و اين دو کشور آفريقايي همواره تاکيد بر ضرورت ارتقاي سطح روابط به دليل وجود ظرفيت‌ها و توانمندي‌هاي کشورهايشان داشتند.
زيمبابوه کشوري با بيش از 12 ميليون نفر جمعيت در جنوب آفريقا قرار دارد که مردم آن به داشتن فرهنگ بالا و تحصيلات عالي معروف هستند.
رييس جمهوري ايران نخستين مرحله از سفر خود را به همراه منوچهر متکي وزير امور خارجه، مجتبي ثمره هاشمي دستيار ارشد و اسفنديار رحيم مشايي مشاور و رييس دفتر رييس جمهوري به زيمبابوه آغاز کرد.
ورود احمدي نژاد به هراره با استقبال گرم مردم اين کشور در فرودگاه و در مسير حرکت روبه‌رو شد.
استقبال کنندگان عکسهايي از احمدي نژاد و پرچم جمهوري اسلامي ايران در دست داشتند و شعار "خوش آمدي احمدي نژاد" را سر مي دادند.
احمدي نژاد در مدت اقامت خود در هراره ضمن ملاقات با رابرت گابريل موگابه همتاي زيمبابوه‌اي خود از دو کارخانه نساجي و مونتاژ تراکتور ايراني در هراره که بخش عمده سرمايه‌گذاران آن از شرکت‌هاي ايراني هستند بازديد کرد و از نزديک در جريان روند کار در زمينه‌هاي ارتقاي بهره‌وري اين دو واحد توليدي قرار گرفت.
در اين سفر همچنين با حضور روساي جمهور ايران و زيمبابوه 11 سند همکاري و يک بيانيه مشترک به امضا رسيد.
احمدي نژاد و موگابه در نشست خبري مشترکي شرکت کنند که رييس جمهوري زيمبابوه در اين نشست اعلام کرد، تحت هيچ شرايطي روابط دو کشور قطع نمي‌شود و روابط تهران و هراره در عرصه‌هاي مختلف ارتقا خواهد يافت.
موگابه تصريح کرد: مناسبات سياسي زيمبابوه با ايران تنها محدود به روابط دو جانبه نيست بلکه روابط نزديک و تنگاتنگي در مجامع بين المللي و در مسايل مختلف سياسي با يکديگر دارند.
وي همچنين يادآور شد دولت زيمبابوه با دولت ايران مواضع بسيار مشترکي دارند.
رييس جمهوري ايران نيز در اين نشست خبري،اظهار داشت: ايران و زيمبابوه دو دولت و دو ملتي هستند که در مسير استقلال، آزادي، منافع ملت‌ها، برپايي صلح سراسري و امنيت در منطقه و جهان تلاش مي‌کنند.
احمدي نژاد يادآور شد: تهران و هراره مورد بغض کشورهاي توسعه طلب و مستکبر هستند.
رييس جمهوري اسلامي ايران در ادامه سفر خود به شهر بولاوايو زيمبابوه رفت تا به همراه موگابه پنجاه و يکمين نمايشگاه بين المللي تجاري اين کشور را افتتاح کند.
در اين نمايشگاه بين المللي که از کشورهاي مختلفي حضور داشتند دستاوردها و محصولات کشاورزي، علمي، صنعتي و صنايع دستي در منظر ديد بازديدکنندگان قرار گرفت.
در نمايشگاه بين المللي تجاري زيمبابوه جمعي از تعاوني‌هاي توليدي ايراني با هماهنگي وزارت تعاون حضور داشتند و محصولات خود را عرضه کرده بودند.
حضور دو رييس جمهوري ايران و زيمبابوه در اين نمايشگاه با استقبال شديد بازديدکنندگان زيمبابوه‌اي روبه رو شد.
اين استقبال و اشتياق ديدن رييس جمهوري اسلامي ايران به حدي بود که مدت زمان بازديد ساعت ها به درازا کشيده شد.
مراسم افتتاح نمايشگاه بين المللي زيمبابوه پس از بازديد در ورزشگاه شهر بولاوايو با حضور مقامات دو کشور و جمع کثيري از مردم زيمبابوه آغاز شد.
همسر رييس جمهوري ايران نيز به همراه همسر رابرت موگابه در اين مراسم رسمي شرکت کرد.
رييس جمهوري ايران در مراسم افتتاحيه اعلام کرد:خوشحال هستم به کشوري سفر کردم که قلب مردم آن به زلالي آبهاي آبشار ويکتوريا و شجاعت آنها نظير شيران جنگل‌ها و استواري آنان به خداوند و ارزشهاي انساني بسان درختان کهن و تنومند اين کشور است.
وي تاکيد کرد: آنچه موجب شده ايران در اين نمايشگاه شرکت کند اهداف مشترک ملت‌ها و دولت‌هاي دو کشور است.
احمدي نژاد همچنين با اشاره به اقدامات قدرت‌هاي استعماري عليه ايران و زيمبابوه و اعمال تحريم عليه اين دو کشور، اعلام کرد: تهران و هراره تصميم گرفتند در مقابل زورگويان بايستند و اجازه ندهند بي‌عدالتي و ظلم ادامه يابد.
سخنان رييس جمهوري ايران بارها و بارها مورد تشويق شرکت کنندگان قرار گرفت چرا که احمدي نژاد در سخنان خود تاکيد داشت بايد در مقابل زورگويان ايستاد و استقلال اساس عزت ملت‌هاست.
وي افزود: دو کشور ايران و زيمبابوه در کنار هم هستند و ايستاده‌اند.
رييس جمهوري ايران پس از اهداي لوح‌ سپاس به چند تن از غرفه‌داران نمونه نمايشگاه بين المللي تجاري زيمبابوه،شهر بولاوايو را به مقصد کامپالا پايتخت اوگاندا ترک کرد.
احمدي نژاد پس از سه ساعت پرواز، جمعه شب وارد اوگاندا شد.
مراسم استقبال رسمي از رييس جمهور ايران بلافاصله پس از ورود در کاخ رياست جمهوري اين کشور در شهر کامپالا برگزار شد و پس از آن روساي جمهوري ايران و اوگاندا نخستين مرحله از مذاکرات خصوصي خود را درخصوص روابط دو جانبه، منطقه‌اي و بين المللي آغاز کردند.
اين مذاکرات خصوصي قريب به يک ساعت به طول انجاميد و پس از آن احمدي نژاد در ضيافت شام کاکوتايووري موسويني همتاي اوگاندايي خود شرکت کرد.
در اين ضيافت شام ابتدا رييس جمهوري اين کشور به زبان انگليسي سخنراني کرد و در سخنان خود تاکيد کرد که دستاوردهاي هسته‌اي ايران براي استفاده در امور پزشکي و انرژي است.
موسويني که کشورش عضو غيردائم شوراي امنيت سازمان ملل است،افزود: فعاليت‌ هاي هسته‌اي ايران در قالب قراردادهاي بين المللي پذيرفته شده است.
رييس جمهوري اوگاندا همچنين بر ضرورت ارتقاي سطح همکاريهاي دو کشور تاکيد کرد.
موسويني ديدگاه قاره آفريقا در برابر قاره آسيا را با بيان اين ضرب المثل تشريح کرد که "زندگي کن و اجازه بده که زندگي کنند".
وي که مسيحي است در اين ضيافت شام به احمدي نژاد يک کتاب انجيل هديه داد چرا که به گفته وي در انجيل نام سرزمين شرق آسيا و فارس آمده است.
رييس جمهوري اوگاندا، تصريح کرد: وقتي من به ايران سفر کردم به همسرم گفتم که به سرزميني رفتم که اسم آن در انجيل آمده اين نشان مي‌دهد که چه قدر اين کشور مهم است.
رييس جمهوري ايران نيز در اين ضيافت شام در بخشي از سخنان خود به موضوع هسته‌اي ايران اشاره کرد و گفت: متاسفانه عده‌اي انرژي هسته‌اي را معادل بمب اتم عنوان کردند آنها مي‌خواهند مانع از استفاده ملت‌هاي مستقل از انرژي پاک و ارزان هسته‌اي شوند.
وي تاکيد کرد: همه ملت‌ها حق دارند از انرژي هسته‌اي استفاده کنند و هيچ کس حق ندارد ملت‌ها را از حقوق مسلم خود محروم کند.
رييس جمهوري ايران در سخنان خود همچنين به ضرورت ارتقاي روابط با کشور اوگاندا تاکيد کرد و گفت: ما هيچ محدوديتي براي توسعه روابط نداريم.
وي افزود: در جريان اين سفر زمينه‌هاي همکاري در بخش‌هاي کشاورزي، صنعتي و معدن مورد بررسي قرار مي‌گيرد.
احمدي نژاد به همراه ثمره هاشمي و رحيم مشايي صبح شنبه در نشست کاري با تجار و بازرگانان ايراني،خانواده‌هاي ايرانيان مقيم خارج کشور، انجمن دوستان جمهوري اسلامي ايران و اوگاندا، جامعه شيعيان و فارغ التحصيلان حوزه‌هاي علميه ايران در اين کشور حضور يافتند.
در اين جلسه شش نفر به نمايندگي از شرکت کنندگان مسايل موجود در بخش تجارت با اين کشور و چگونگي فعاليت جامعه شيعيان را تشريح کردند.
پس از آن رييس جمهوري عازم کاخ رياست جمهوري اين کشور شد تا دومين مرحله از مذاکرات با همتاي اوگاندايي خود را انجام دهد.
اين مذاکرات در پشت درهاي بسته بيش از 4 ساعت به طول انجاميد و پس از آن با حضور احمدي نژاد و موسويني سه سند همکاري و يک بيانيه مشترک امضا شد.
مصاحبه مطبوعاتي مشترکي با حضور خبرنگاران ايراني و تعداد زيادي خبرنگار اوگاندايي برگزار شد که نخستين سوال کننده از خبرگزاري آمريکايي آسوشيتدپرس (اي.پي) بود.
اين خبرنگار آمريکايي از رييس جمهوري اسلامي ايران سوال کرد: اگر شوراي امنيت سازمان ملل متقاعد نشود که فعاليت ايران صلح آميز است واکنش ايران چه خواهد بود؟
احمدي نژاد نيز به صراحت اعلام کرد: امروز همه دنيا مي‌داند موضوع هسته‌اي ايران يک موضوع سياسي است و مطلقا حقوقي نيست چرا که ايران همه مقررات را رعايت کرده اما از حقوق خود استفاده نکرده است.
رييس جمهوري همچنين به حمايت‌هاي آمريکا از رژيم صهيونيستي اشاره کرد و يادآور شد: آنها رژيم صهيونيستي را به بيش از 200 کلاهک هسته‌اي مجهز کرده‌اند، کاملا از اين رژيم حمايت مي‌کنند و منابع مالي و فني در اختيار آن قرار مي‌دهند خود آنها نيز هزاران کلاهک هسته‌اي ذخيره کرده‌اند.
مساله فلسطين و بار ديگر موضوع هسته‌اي ايران محور سوال هاي ديگر خبرنگاران اوگاندايي از احمدي نژاد بود، ديدگاه کامپالا نسبت به موضوع هسته‌اي ايران و رفتار دو گانه غرب نسبت به ايران نيز محور سوال دو خبرنگار ايراني از موسويني بود.
رييس جمهوري ايران پس از اين نشست خبري به سفر سه روزه خود به قاره آفريقا پايان داد و بامداد يکشنبه به تهران بازگشت.


صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز

سایر خبرها

  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱ استقبال امیرعبداللهیان از همتای الجزایری در تهران
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰ دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه سیرالئون
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹ ملاقات سفیر ایران با زندانیان ایرانی در موزامبیک و کسب اطلاع از سلامت آنها
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸ رسانه اماراتی: حمیدتی و البرهان دیدار می‌کنند
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۹ گفت‌وگوهای منطقه‌ای بن‌سلمان و السیسی در پاریس
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۸ مغرب نشست «النقب» را به تعویق انداخت
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۷ سودان جنوبی مرزهایش با سودان را بست
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۶ دیدار سفیر ایران با رئیس مجلس نمایندگان تونس
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶ تأسف وزیر خارجه مصر از موضع اتحادیه اروپا درباره سوریه
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵ امیرعبداللهیان: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در دستورکار دولت است
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴ کنعانی حمله تروریستی در اوگاندا را به شدت محکوم کرد
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳ تصمیم دولت بورکینافاسو برای راه‌اندازی سفارت در تهران
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲ رئیس حزب‌ الوفد رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شد
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۸ تمدید سه روزه آتش‌بس در سودان
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۷ کرملین: تحقق طرح صلح آفریقا درباره اوکراین سخت است
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ دعوتنامه اردوغان برای السیسی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ 17 غیرنظامی سودانی از جمله چند زن و کودک در حمله هوایی کشته شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۵ کشته شدن 38 دانش‌آموز اوگاندایی در یک حمله تروریستی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۴ یونیسف: بیش از 1 میلیون کودک به علت جنگ در سودان آواره شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۳ «نیروهای پشتیبانی سریع» سودان، ارتش را به مثله کردن 2 عضو خود متهم کردند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۲ العربیه از تشکیل کمیته‌ ایرانی-مصری برای احیای روابط خبر داد
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷ سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره با محوریت ایران و تقویت روابط
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تشدید جنگ داخلی در سودان پس از پایان آتش‌بس 24ساعته
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵ رژیم صهیونیستی به دنبال تولید تسلیحات در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸ وعده ایتالیا برای کمک ۷۰۰ میلیون یورویی به تونس
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷ نشست شورای همکاری خلیج فارس و مصر درباره مسائل منطقه‌
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶ مشارکت رژیم صهیونیستی در رزمایش «شیر آفریقا» در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵ درگیری‌های خونین بین مردم و نیروهای امنیتی در سنگال
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴ کشته شدن ده‌ها کودک در شمال نیجریه در پی حمله مردان مسلح
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تمایل کومور برای ازسرگیری روابط رسمی با ایران