آفريقاي جنوبي

دولت آفريقاي جنوبي در يک طرح امنيتي جديد براي تضمين بيشتر امنيت برگزاري بازي هاي جام جهاني در اين کشور از نيروهاي امنيتي کشورهاي صعود کننده به اين تورنمنت جهاني، حداقل براي تامين امنيت تماشاگران خودشان، استفاده مي کند.

در حالي که 45 روز ديگر به برگزاري اين تورنمنت جهاني مانده آفريقاي جنوبي تلاش مي کند امنيت اين بازي ها را به حداکثر برساند از اين رو ضمن دادن هشدارهاي لازم به تيم هاي ميهمان از تماشاگران آنان نيز مي خواهد با همکاري با نيروهاي پليس اعزامي از کشورهايشان براي سلامت خود بکوشند.
در همين راستا روز پنج شنبه دولت آفريقاي جنوبي از دولت کره جنوبي خواست تا حفاظت از بازيکنان و به ويژه تماشاگران خود در زمان برگزاري بازيهاي جام جهاني، نيروي امنيتي به اين کشور اعزام کند.
خبرگزاري يونهاپ کره جنوبي روز جمعه به نقل از پليس کره جنوبي اعلام کرده بود که فدراسيون فوتبال کره جنوبي به درخواست مقامات آفريقاي جنوبي پنج نيروي پليس ويژه را به آفريقاي جنوبي اعزام مي کند.
در گزارش يونهاب آمده بود که دولت آفريقاي جنوبي با قبول هزينه استقرار اين پنج پليس از آنها خواست تا براي حمايت از هزار تا هزار و 500 تماشاگر اين کشور وارد عمل شوند.
البته استفاده از پليس کشورهايي چون پليس کره جنوبي براي تامين امنيت فيفا 2010، تصميم جديدي از سوي مقامات آفريقاي جنوبي براي استفاده از پليس خارجي براي تامين امنيت اين بازي ها نيست.
زيرا اين کشور پيشتر نيز چنين درخواستي را از دولت هاي فرانسه، چين، آلمان، آمريکا و انگليس کرده بود.
نيروهاي امنيتي فرانسه مدت ها است که براي آموزش نيروهاي امنيتي آفريقاي جنوبي در اين کشور به سر مي برند چرا که اين کشور اروپايي از تجربه بالايي در برگزاري تورنمنت هاي فوتبال جهان و حفظ امنيت آنها و مبارزه ضد شورش برخوردار است.
فرانسه تاکنون در چند طرح ورزشي آفريقاي جنوبي از جمله آموزش ماموران اين کشور براي تامين امنيت بازي هاي فوتبال جام جهاني 2010 مشارکت کرده است.
دولت آفريقاي جنوبي در نخستين مرحله از برنامه ريزي هاي امنيتي اين بازي ها 30 هزار مامور امنيتي جديد را براي اين مهم استخدام کرد که همه آنها هم اکنون توسط ماموران امنيتي فرانسوي در حال فراگيري نحوه کنترل جمعيت و نظم بخشي به هواداران فوتبال هستند.
به تازگي وزارت دفاع آفريقاي جنوبي با اسفاده از نيروهاي زميني، دريايي و هوايي ارتش براي امن تر برگزار شدن اين بازي ها وارد ميدان شده و ديروز اعلام شده است که نيروهاي نظامي اين کشور نيز با هدف آمادگي براي رويارويي با هر خطر احتمالي نظير درگيري با اوباش در حاشيه رقابت هاي فوتبال اين جام جهاني از تجربه نيروهاي ضد شورش خارجي بهره مي برند.
در همين حال شبکه پنج تلويزيون فرانسه اعلام کرده است که در يکي از رزمايش هاي ارتش افريقاي جنوبي که با حضور نيروهاي ضد شورش فرانسه برگزار شد، نظاميان ضد شورش توانستند اعتراض ها و آشوب هاي لباس شخصي و هواداران ناراضي فرضي را با توصيه هاي کارشناسان فرانسوي مهار کنند.
گفتني است براساس مشاهدات ايرنا، تماشاگران آفريقاي جنوبي داراي روحيات آرامي هستند و برخلاف تماشاگران فوتبال برخي کشورها از ادبيات نامناسب و رفتار هاي خشونت بار در ورزشگاه و پس از بازي ها استفاده نمي کنند.
از همين رو در طول تاريخ ورزش آفريقاي جنوبي هرگز اتفاق نيفتاده است که پليس خواسته باشد براي کنترل اوباش و اراذل در اين ورزشگاه جمع شوند و شايد به همين دليل باشد که پليس مجبور شده است براي کنترل برخي هواداران نا آرام از مشاوران خارجي استمداد بطلبد.
اما علاوه بر اين ، آنچه که بيش از هر چيز موجب نگراني برگزار کنندگان جام جهاني شده است تظاهرات احتمالي مردم فقير اين کشور قبل از آغاز اين رقابت ها است
زيرا بسياري از مردم فقير آفريقاي جنوبي به ويژه کارگران اصناف و گروه هاي مختلف هر از چند گاهي با نيروهاي پليس درگير مي شوند و پليس نيز با گلوله هاي پلاستيکي آنها را متفرق مي کند که البته پس از انجام مذاکرات نمايندگان آنها به مسوولات ذيربط غائله پايان مي يابد.
در هر حال بحران مالي جهاني شرايط اجتماعي و اقتصادي را براي مردم اين کشور حساس کرده است و لذا دولت نير در اين برهه حساس از تاريخ اجتماعي خود ناگزير است براي مديريت بحران هاي احتمالي از همه توان خود و حتي از نيروهاي خارجي به اين منظور بهر ببرد.
گفتني است آفريقاي جنوبي به عنوان ميزبان جام جهاني فوتبال 2010 براي بهتر برگزار کردن اين دوره از بازي ها علاوه بر بهره گيري از تجربه فرانسه، از تجربه کشور چين برگزار کننده المپيک 2007، آلمان برگزار کننده جام جهاني 2006، برزيل به دليل کسب تجربه هاي حرفه اي فوتبال و از تجربه آمريکا نيز به دليل تجربه فني و امنيتي پليس فدرال (اف بي آي) استفاده کرده است.
"بکي سله" رييس پليس آفريقاي جنوبي جمعه در يک کنفرانس خبري هنگام بيان طرح مسايل امنيتي اين بازي ها گفته بود که دولت در درجه نخست از 43 مقام عاليرتبه دولتي و اعضاي 32 تيم شرکت کننده در اين تورنمنت جهاني حفاظت خواهد کرد.
وي گفته بود که به همين منظور تاکنون 44 هزار نيروي انتظامي و هشت کارشناس امور امنيتي از آمريکا، آلمان، فرانسه و انگليس براي اين طرح اختصاص يافته اند.
دولت آفريقاي جنوبي که با مشکل افزايش جنايت رو به رو است مي گويد بيش از يک ميليارد رند (136 ميليون دلار) براي حمايت از تماشاگران و تيم هاي شرکت کننده در جام جهاني اختصاص داده است که البته با توجه به برخي تهديدات تروريستي به تازگي بر ميزان اين بودجه امنيتي نيز افزوده است.
بکي سله به عنوان عالي ترين مقام امنيتي اين کشور حتي گفته بود که نيروهاي نظامي و انتظامي و امنيتي آفريقاي جنوبي همچنين آمادگي دارند از هر گونه اقدام خرابکارانه و تروريستي جلوگيري کنند.
زيرا هفته گذشته شاخه مغرب گروه تروريستي القاعده تهديد کرده بود که در رقابت هاي جام جهاني 2010 در آفريقاي جنوبي بمب گذاري خواهد کرد.
اين گروه تروريستي همچنين در مجله "مشتاقين بهشت" ارگان القاعده با صدور بيانيه اي که در شبکه هاي تلويزيوني اروپا وامريکا نيز بازتاب داشته است، بار ديگر اين تهديد را تکرار کرد.
آن بيانيه در ترسيم و تجسم تهديد فرضي خود آورده بود: "چه جالب خواهد بود که بازي انگليس- آمريکا در ورزشگاهي مملو از تماشاگر که در حال پخش زنده تلويزيوني باشد ناگهان صداي بمبي شنيده شود، تمام ورزشگاه از بين خواهد رفت و تعداد جنازه ها به صدها تن خواهد رسيد."
براساس بيانيه القاعده در اين طرح تروريستي از مواد منفجره اي استفاده خواهد کرد که قابل تشخيص از سوي نيروهاي امنيتي نخواهد بود و هدفش تيم هاي آمريکا، انگليس، فرانسه، آلمان و ايتاليا خواهد داد.
شنيده ها حاکي است که پس از اين تهديدات تروريستي، دولت آفريقاي جنوبي بر ميزان و شدت تدابير امنيتي خود افزوده است به گونه اي که قرار است حتي از نيروهاي نظامي ناتو و ارتش آمريکا نيز استفاده کند درحالي که پليس فدارل آمريکا (اف بي آي) پيشتر در اين طرح امنيتي قرار داشت.
حتي بر اساس اخبار جامعه مسلمانان آفريقاي جنوبي که البته از سوي دولت آفريقاي جنوبي به دليل سابقه مبارزه ضد تبعيض نژادي اش هنوز تاييد نشده است، پليس اين کشور از نيروهاي امنيتي رژيم صهيونيستي نيز در اين طرح جديد تامين امنيت فيفا استفاده مي کند.
در هر حال دولت آفريقاي جنوبي از هيچ تلاشي براي بالابردن ضريب امنيت اين بازي ها دست بر نمي بردارد.
به اعتقاد تحليلگران امنيتي مقامات اين کشور به عنوان ميزبان اين دوره جام جهاني فوتبال تاکنون توانسته اند بيش از حد انتظار متخصصان امنيتي جهاني، از بهترين تدابير و نيروها براي تامين امنيت اين بازي ها بهره ببرد.


صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز

سایر خبرها

  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱ استقبال امیرعبداللهیان از همتای الجزایری در تهران
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰ دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه سیرالئون
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹ ملاقات سفیر ایران با زندانیان ایرانی در موزامبیک و کسب اطلاع از سلامت آنها
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸ رسانه اماراتی: حمیدتی و البرهان دیدار می‌کنند
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۹ گفت‌وگوهای منطقه‌ای بن‌سلمان و السیسی در پاریس
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۸ مغرب نشست «النقب» را به تعویق انداخت
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۷ سودان جنوبی مرزهایش با سودان را بست
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۶ دیدار سفیر ایران با رئیس مجلس نمایندگان تونس
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶ تأسف وزیر خارجه مصر از موضع اتحادیه اروپا درباره سوریه
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵ امیرعبداللهیان: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در دستورکار دولت است
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴ کنعانی حمله تروریستی در اوگاندا را به شدت محکوم کرد
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳ تصمیم دولت بورکینافاسو برای راه‌اندازی سفارت در تهران
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲ رئیس حزب‌ الوفد رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شد
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۸ تمدید سه روزه آتش‌بس در سودان
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۷ کرملین: تحقق طرح صلح آفریقا درباره اوکراین سخت است
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ دعوتنامه اردوغان برای السیسی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ 17 غیرنظامی سودانی از جمله چند زن و کودک در حمله هوایی کشته شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۵ کشته شدن 38 دانش‌آموز اوگاندایی در یک حمله تروریستی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۴ یونیسف: بیش از 1 میلیون کودک به علت جنگ در سودان آواره شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۳ «نیروهای پشتیبانی سریع» سودان، ارتش را به مثله کردن 2 عضو خود متهم کردند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۲ العربیه از تشکیل کمیته‌ ایرانی-مصری برای احیای روابط خبر داد
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷ سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره با محوریت ایران و تقویت روابط
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تشدید جنگ داخلی در سودان پس از پایان آتش‌بس 24ساعته
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵ رژیم صهیونیستی به دنبال تولید تسلیحات در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸ وعده ایتالیا برای کمک ۷۰۰ میلیون یورویی به تونس
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷ نشست شورای همکاری خلیج فارس و مصر درباره مسائل منطقه‌
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶ مشارکت رژیم صهیونیستی در رزمایش «شیر آفریقا» در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵ درگیری‌های خونین بین مردم و نیروهای امنیتی در سنگال
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴ کشته شدن ده‌ها کودک در شمال نیجریه در پی حمله مردان مسلح
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تمایل کومور برای ازسرگیری روابط رسمی با ایران