گينه

وزير امور خارجه كشورمان با تأكيد بر اينكه دولت آمريكا حق استفاده ابزاري از صدور ويزا براي هيئت‌هاي ديگر كشورها را ندارد، گفت: دولت آمريكا نبايد تلاش كند كه شوراي امنيت و سازمان ملل را به گروگان بگيرد.

به گزارش خبرنگار سياست خارجي خبرگزاري فارس، منوچهر متكي وزير امور خارجه كشورمان بعدازظهر امروز شنبه پس از ديدار و گفت‌وگو با «باكاري فوفانا» وزير خارجه گينه كوناكري در كنفرانس خبري مشترك به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

* دولت آمريكا به تكاليف خود به عنوان ميزبان سازمان ملل عمل كند

خبرنگار فارس با اشاره به اخبار منتشر شده مبني بر حضور محمود احمدي‌نژاد در اجلاس بازنگري NPT در نيويورك و اظهارات برخي مقامات آمريكايي در اين زمينه و اقدام يكي از سناتورهاي آمريكايي در ارسال نامه به وزير خارجه آمريكا براي ممانعت از اين سفر، علت اين هراس را پرسيد كه متكي تصريح كرد: صدور رواديد براي مقامات و هيئت‌هاي كشورهاي مختلف به منظور شركت در جلسات سازمان ملل در آمريكا براي مسئولين ذيربط آمريكايي يك تكليف است نه يك حق.
وي با تأكيد بر اينكه دولت آمريكا حق استفاده ابزاري از صدور ويزا براي هيئت‌هاي ديگر كشورها را ندارد، گفت: دولت آمريكا با چنين رويكردي نبايد تلاش كند كه شوراي امنيت و سازمان ملل را به گروگان بگيرد.
متكي با اشاره به اظهاراتي كه طي چند روز گذشته در خصوص صدور رواديد براي هيئت ايراني در اجلاس بازنگري NPT مطرح شد و با بيان اينكه اين اظهارات در مورد برخي كشورهاي ديگر نيز در گذشته وجود داشته، ادامه داد: اميدواريم مسئولين آمريكايي سريعاً مواضع‌شان را تصحيح كنند و حرف‌هايي كه زدند پس بگيرند و به تكاليف و وظايف خود به عنوان ميزبان سازمان ملل در نيويورك عمل كنند.
وزير خارجه كشورمان يادآور شد: اينكه شركت هيئت جمهوري اسلامي در اجلاس بازنگري NPT بر اساس چه ديدگاهي صورت مي‌گيرد، فكر نمي‌كنيم كه جزو حقوق كشور ديگري مثل آمريكا باشد.
وي با بيان اينكه ما ديدگاه‌هايمان را در مورد معاهده NPT در فرصت‌هاي مختلف بيان كرديم، خاطرنشان كرد: ديدگاه‌هاي ما در اين زمينه كاملاً روشن است.
متكي با ذكر اين نكته كه معاهده NPT و مواد مهم و محورهاي اساسي اين معاهده كه 40 سال از موجوديت آن مي‌گذرد، متاسفانه توسط برخي كشورها همانند آمريكا به شدت تضعيف شده، تصريح كرد: اين تعامل با NPT بايد در فضايي شفاف و منطقي مورد نقد قرار گيرد.
به گفته وزير خارجه كشورمان اجلاس بازنگري NPT بايد بر ماده 6 اين معاهده كه بر خلع سلاح تأكيد دارد، تمركز جدي داشته باشد.

* مواضع ايران كاملاً شفاف و روشن است

وي در پاسخ به پرسش ديگر خبرنگار فارس در خصوص اظهارات هيلاري كلينتون كه گفته آمريكا مشتاق به ارتباط با ايران است، اما ايران بايد به جامعه جهاني ثابت كند كه به دنبال انرژي صلح‌آميز هسته‌اي است، اظهار داشت: مواضع ما كاملاً روشن و شفاف است و شركت در اجلاس بازنگري NPT ارتباطي با مسائل ديگر ندارد و جمهوري اسلامي در ساير مسائل نيز مواضع شفاف و روشن خود را دارد.

* بعد از نهايي شدن به اطلاع همگان مي‌رسد

متكي در پاسخ به پرسش خبرنگاري در خصوص سفر احمدي‌نژاد به نيويورك به منظور شركت در اجلاس بازنگري معاهده NPT و اينكه آيا در اين سفر با مقامات آمريكايي در خصوص برنامه هسته‌اي گفت‌وگو خواهد شد؟ اظهار داشت: هفته گذشته جلسه هماهنگي پيرامون اجلاس بازنگري معاهده NPT با حضور كارشناسان و مسئولان ذيربط در خدمت آقاي رئيس‌ جمهور برگزار و برنامه‌هاي پيشنهادي مطرح شد.
وي ادامه داد: اين برنامه‌ها در دفتر رئيس‌ جمهور در حال نهايي شدن است و بعد از تكميل به اطلاع همگان خواهد رسيد.
يكي از خبرنگاران با اشاره به اخبار مطرح شده مبني بر اينكه دولت اوباما در طول اجلاس بازنگري معاهده NPT قرار است ذخاير هسته‌اي خود را اعلام كند از متكي پرسيد آيا شما اميدوار هستيد كه اين دولت چنين اقدامي را صورت دهد؟ كه وي پاسخ داد: خير.

* نگاه ايران به روابط با آفريقا راهبردي است

خبرنگاري نيز از متكي پرسيد آيا حركت جمهوري اسلامي ايران در تعميق روابط با كشورهاي آفريقايي يك تاكتيك براي مقابله با فشارهاي آمريكاست و يا اينكه ايران اهداف بلندمدتي را دنبال مي‌كند؟ كه وي پاسخ داد: جمهوري اسلامي ايران در 31 سال گذشته همواره روابط خوبي را با كشورهاي آفريقايي داشته و همكاري‌هاي منطقه‌اي و بين‌المللي خوبي بين ايران و كشورهاي آفريقايي وجود داشته است.
وي افزود: آنچه كه در سال‌هاي اخير توجه بيشتري به آن شد، ضرورت ايجاد توازن در روابط سياسي و اقتصادي بين ايران و آفريقا بود.
متكي با بيان اينكه جمهوري اسلامي ايران همواره در اجلاس‌هاي مختلف آفريقا از جمله اجلاس‌هاي سازمان وحدت آفريقا تا اتحاديه آفريقا حضوري فعال داشته و در سطح وزير و رئيس كشور مشاركت داشت، خاطرنشان كرد: ما و بسياري از كشورهاي آفريقايي منجمله گينه هم در كنفرانس اسلامي و هم در جنبش عدم تعهد حضور داريم.
وي با بيان اينكه همواره بستري كاملا طبيعي بين ايران و آفريقا با توجه به اشتراك نظر در بسياري از موضوعات وجود داشته است، گفت:‌ نگاه به آفريقا يك نگاه استراتژيك است.
متكي با اشاره به حضور بيش از 53 كشور در آفريقا كه درصد بالايي از اعضاي جامعه بين‌الملل و سازمان ملل را تشكيل مي‌دهند، اظهار داشت: ما در سال‌هاي اخير با اين رويكرد كاملاً روشن و استراتژي رسما اعلام شده گفتيم كه روابط اقتصادي خارجي جمهوري اسلامي ايران را متوازن خواهيم كرد و اين روند از آغاز دولت آقاي احمدي‌نژاد (نهم) شروع شد و امروز اگر چه در حد ظرفيت بين ايران و آفريقا نيست، اما رسيدن به عدد 5 ميليارد دلار شروعي است براي اينكه ما بتوانيم ظرفيت‌هاي بيشتري را با اين قاره در حوزه تجارت داشته باشيم.
وزير خارجه ادامه داد: ما براي اولين بار در آفريقا اقدام به توليد اتومبيل و تراكتور مي‌كنيم، سد و نيروگاه مي‌سازيم و علاوه بر آن خط لوله را در دستور كار داريم. شركت‌هاي ايراني در اين قاره اقدام به راهسازي مي‌كنند و پروژه‌هاي مختلفي با توجه به كيفيت خوب كار پيمانكاران ايراني و قيمت‌هاي رقابتي در حال انجام است.
متكي با بيان اينكه ظرفيت كشورهاي آفريقايي را براي صادرات كالا و محصولات مدنظر داريم، اظهار داشت: نگاه ايران به روابط با آفريقا راهبردي است و ديگراني كه به دنبال مسائل خاص خودشان در روابط با ايران هستند، به خودشان مربوط است كه ضررهاي مربوطه را پذيرا باشند. امروز روابط در دنيا بر اساس تعامل، تلاش و برنامه‌ريزي طرفيني است.
وزير خارجه كشورمان مناسبات امروز دنيا را يك خيابان دوطرفه خواند و گفت: كسي به دنبال سؤال براي روابط با كشور ديگر نيست، كشورهاي دوست در دنيا بسيار زيادند و ظرفيت براي كار در همه جا وجود دارد.

* لغو رواديد سياسي و خدمت بين ايران و گينه كوناكري

به گزارش خبرنگار فارس منوچهر متكي در ابتداي اين كنفرانس خبري ضمن قدرداني از وزير خارجه گينه كوناكري براي پذيرش دعوت به منظور سفر به ايران اظهار داشت: ايران و گينه از سابقه نسبتا خوب روابط دوجانبه و همكاري‌هاي بين‌المللي برخوردارند.
وي گفت: اين روابط در گذشته عمدتا در حوزه‌هاي سياسي خلاصه مي‌شد اما در سال‌هاي اخير با حوزه‌ها و همكاري‌هاي اقتصادي همراه و ممزوج شده است.
متكي با يادآوري اين نكته كه رقم كنوني تجارت دو كشور رقم بالايي نيست، خاطرنشان كرد: با گام‌هاي جديدي كه برداشته شده شاهد افزايش 140 درصدي تجارت بين دو كشور هستيم كه گوياي اراده خوب حوزه‌هاي اقتصادي ايران و گينه كوناكري و افزايش اين مناسبات است.
وزير خارجه كشورمان به حضور شركت‌هاي ايراني در معادن غني گينه از جمله الماس، بوكسيت و ديگر مواد معدني اشاره كرد و افزود: طي سال‌هاي اخير شركت‌هاي مختلف از كشورهاي گوناگون طراحي سرمايه‌گذاري چند ده ميلياردي را در اين كشور صورت داده‌اند و شركت‌هاي ايراني با همكاري دولت‌هاي گينه موفق شدند معادني را مورد توافق قرار داده و قراردادهاي مربوطه را امضا كنند.
به گفته وي اين يكي از بسترهاي خوب همكاري دو كشور است.
متكي با اشاره به گفتگوهايش با وزير خارجه گينه كوناكري اظهار داشت:‌در اين گفت‌وگوها بر تسهيل رفت و آمدها بين دو كشور تأكيد و علاوه بر آن تسهيل رفت و آمد بين تجار و گردشگران تعريف شد.
وي با بيان اينكه لغو رواديد براي گذرنامه‌هاي سياسي و خدمت بين دو كشور مورد توافق قرار گرفت، ‌گفت:‌ انشاءالله اسناد اين توافق بعدازظهر توسط دو وزير خارجه به امضا خواهد رسيد.
متكي با اشاره به تحولات گينه در پي درگذشت رئيس ‌جمهور اين كشور خاطرنشان كرد: ‌ما اين تحولات را به دقت تحت نظر داشته و بررسي كرديم و از توافقات صورت گرفته كه با دخالت يكي از روساي جمهور منطقه و در پايتخت آن كشور بين طرف‌هاي گينه‌اي انجام شد و دولت گينه شكل گرفت، حمايت كرديم.
به گفته وي با توجه به اعلام دولت موقت براي برگزاري انتخابات در گينه، زمينه‌هاي لازم براي پيشرفت، توسعه و ثبات كامل در اين كشور فراهم‌تر خواهد شد.
وزير خارجه كشورمان گينه كوناكري را از كشورهاي مهم غرب آفريقا خواند و افزود: ثبات در اين كشور و ظرفيت‌هاي آن براي جلب همكاري‌هاي ديگر كشورها هميشه مورد توجه دوستان گينه از جمله جمهوري اسلامي ايران بوده است.
وي به اشتراك مواضع دو كشور در موضوعات بين‌المللي به ويژه حمايت كامل از برادران و خواهران فلسطيني و ضرورت حمايت از فلسطيني‌ها در برابر اشغال، محاصره، ترور و مشقاتي كه براي آنها به وجود مي‌آيد اشاره كرد و گفت: ايران و گينه كوناكري از مواضع يكديگر در سازمان‌هاي بين‌المللي به دليل اشتراك ديدگاه حمايت مي‌كنند.
به باور متكي اين همكاري بين‌المللي براي تعميق مناسبات دو كشور فرصت‌ساز است.


صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز

سایر خبرها

  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱ استقبال امیرعبداللهیان از همتای الجزایری در تهران
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰ دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه سیرالئون
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹ ملاقات سفیر ایران با زندانیان ایرانی در موزامبیک و کسب اطلاع از سلامت آنها
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸ رسانه اماراتی: حمیدتی و البرهان دیدار می‌کنند
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۹ گفت‌وگوهای منطقه‌ای بن‌سلمان و السیسی در پاریس
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۸ مغرب نشست «النقب» را به تعویق انداخت
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۷ سودان جنوبی مرزهایش با سودان را بست
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۶ دیدار سفیر ایران با رئیس مجلس نمایندگان تونس
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶ تأسف وزیر خارجه مصر از موضع اتحادیه اروپا درباره سوریه
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵ امیرعبداللهیان: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در دستورکار دولت است
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴ کنعانی حمله تروریستی در اوگاندا را به شدت محکوم کرد
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳ تصمیم دولت بورکینافاسو برای راه‌اندازی سفارت در تهران
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲ رئیس حزب‌ الوفد رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شد
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۸ تمدید سه روزه آتش‌بس در سودان
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۷ کرملین: تحقق طرح صلح آفریقا درباره اوکراین سخت است
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ دعوتنامه اردوغان برای السیسی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ 17 غیرنظامی سودانی از جمله چند زن و کودک در حمله هوایی کشته شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۵ کشته شدن 38 دانش‌آموز اوگاندایی در یک حمله تروریستی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۴ یونیسف: بیش از 1 میلیون کودک به علت جنگ در سودان آواره شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۳ «نیروهای پشتیبانی سریع» سودان، ارتش را به مثله کردن 2 عضو خود متهم کردند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۲ العربیه از تشکیل کمیته‌ ایرانی-مصری برای احیای روابط خبر داد
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷ سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره با محوریت ایران و تقویت روابط
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تشدید جنگ داخلی در سودان پس از پایان آتش‌بس 24ساعته
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵ رژیم صهیونیستی به دنبال تولید تسلیحات در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸ وعده ایتالیا برای کمک ۷۰۰ میلیون یورویی به تونس
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷ نشست شورای همکاری خلیج فارس و مصر درباره مسائل منطقه‌
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶ مشارکت رژیم صهیونیستی در رزمایش «شیر آفریقا» در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵ درگیری‌های خونین بین مردم و نیروهای امنیتی در سنگال
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴ کشته شدن ده‌ها کودک در شمال نیجریه در پی حمله مردان مسلح
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تمایل کومور برای ازسرگیری روابط رسمی با ایران