كنگو ،جمهوری دموكراتيك

وزير امور خارجه كشورمان تصريح كرد: موقعيت ژئوپولتيك جمهوري اسلامي ايران هرگز ناامني را از سوي هر كسي كه باشد، برنمي‌تابد.

به گزارش خبرنگار سياست خارجي خبرگزاري فارس، منوچهر متكي وزير امور خارجه كشورمان عصر امروز چهارشنبه پس از ديدار و گفت‌وگو با «الكسي تامبوه موامبا» وزير خارجه جمهوري دموكراتيك كنگو به پرسش‌هاي خبرنگاران پاسخ گفت.

* اميدواري نسبت به تفاهم در مورد جزئيات تبادل سوخت با تركيه و برزيل

خبرنگار فارس با اشاره به سفر هفته آينده رجب طيب اردوغان نخست‌وزير تركيه و لولا داسيلوا رئيس جمهور برزيل به تهران، از متكي پرسيد آيا با توجه به فرمول‌هاي پيشنهاد شده در خصوص تبادل سوخت رآكتور تحقيقاتي تهران، اين اميدواري مي‌تواند وجود داشته باشد كه بحث مبادله سوخت عملياتي شود؟ كه وي پاسخ داد: سفر آقاي لولا به تهران در پاسخ به سفر سال گذشته آقاي احمدي‌نژاد به برزيل و طبق برنامه قبلي، در 26 ارديبهشت انجام خواهد شد.
وي افزود: اين سفر حلقه تكميلي گام بلندي است كه در سفر آقاي احمدي‌نژاد به برزيل برداشته شد.
وزير خارجه ادامه داد:‌ امروز ايران و برزيل به عنوان دو ظرفيت بسيار ارزشمند در دو قاره آسيا و آمريكاي جنوبي و لاتين وارد فاز و دور جديد از همكاري‌ها با يكديگر شده‌اند.
متكي خاطرنشان كرد: حوزه‌هاي گسترده‌اي تعريف شده كه در اين سفر در قالب اسناد مختلف به امضا خواهد رسيد و چهره‌هاي همكاري‌هاي دو كشور را در جهت منافع دو كشور و ملت متحول و دگرگون خواهد كرد.
وي بحث تبادل سوخت را برون رفتي سازنده و امكاني اعتمادساز براي طرف‌هاي مختلف در موضوع تامين سوخت رآكتور تحقيقاتي تهران دانست كه در بحث راديو داروها نقش آفرين است و صدها هزار نفر از امكانات اين رآكتور استفاده مي‌كنند.
وزير خارجه كشورمان ادامه داد: مبادله سوخت توسط البرادعي مديركل سابق آژانس بين‌المللي انرژي اتمي مطرح و طي ماه‌هاي گذشته جوانب آن، چگونگي اجرا و جزئياتش در مذاكرات گوناگوني كه انجام شد، مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
متكي با ذكر اين نكته كه گروه وين (آمريكا، روسيه، فرانسه، ايران و آژانس بين‌المللي انرژي اتمي) پيگيري‌كنندگان اصلي اين مبادله سوخت هستند، خاطرنشان كرد: اما در عين حال كشورهاي ديگري از جمله چين، ژاپن، 1+5 و شوراي امنيت به عنوان مشوقان و حمايت‌كنندگان از اين مبادله مي‌توانند نقش آفريني خودشان را داشته باشند.
وي اضافه كرد: اميدواريم سفر آقاي لولا و اردوغان كه به عنوان مهمان اجلاس گروه 15 دعوت شده‌اند، با توجه به فعاليت‌ها و پيگيري‌هايشان و مذاكراتي كه با چين، روسيه، آمريكا و برخي طرف‌هاي ديگر داشتند، فرصتي باشد كه اراده قطعي طرف‌هاي مقابل را براي پذيرش مبادله سوخت اعلام كنند و ما در اين گفت‌ و شنود احتمالا سه جانبه در مورد جزئيات اين تبادل تفاهم كنيم.
متكي گفت: در صورت تشكيل جلسه سه جانبه و گفت‌وگوهاي تهران، توافقات احتمالي حاصله و جزئيات آن را در فرصت‌هاي بعدي به آگاهي مردم و كساني كه تاكنون از مبادله سوخت به عنوان يك اقدام اعتمادساز حمايت كردند، خواهيم رساند.
وي افزود:‌ از نگاه ما اين فرمول، يعني مبادله سوخت، مي‌تواند براي همه طرف‌ها اعتمادسازي كند و علي‌القاعده پيامي كه ما از اين آمادگي دريافت مي‌كنيم، آن است كه واقعيت قانوني روشن غني‌سازي توسط ايران، از سوي طرف‌هاي مقابل عملا به رسميت شناخته مي‌شود.

* دستيابي به مكانيسم مورد توافق طرفين كه براي همگان تضمين‌آور باشد، وجود دارد

وزير خارجه كشورمان در پاسخ به پرسشي در خصوص محل تبادل سوخت مورد نياز رآكتور تهران و اينكه آيا راهكار ديگري براي موضوع تبادل سوخت وجود دارد؟ گفت: آنچه در حال حاضر در درجه اول اهميت قرار دارد، رساندن اين اراده‌هاي مختلف سياسي است، براي اينكه همه اطراف، مبادله سوخت را فرمول مناسبي ارزيابي كنند.
وزير خارجه كشورمان خاطرنشان كرد:‌ اگر اراده‌هاي سياسي از طرف‌هاي مقابل بر روي ميز قرار گيرد و اشتراك نظر مجددا ايجاد شود، فكر مي‌كنيم اجزاي چنين توافقي در يك چارچوبي كه تضمين متقابل را در برداشته باشد، امكانپذير است.
وي افزود: منتظريم ببينيم دوستاني كه پيگير اين موضوع هستند در سفرشان به تهران چه نكات جديدي را مطرح مي‌كنند كه ما در تبادل نظر بتوانيم به مكانيسم مرضي‌الطرفيني برسيم. فكر مي‌كنيم دستيابي به مكانيسم مورد توافق طرفين كه براي همگان تضمين‌آور باشد، وجود دارد.

* استانبول محل ديدار جليلي و اشتون

وي درباره ديدار جليلي دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان و اشتون مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا اظهار داشت: براساس گفت‌وگوهايي كه صورت گرفت، تمايل و آمادگي كه در اتحاديه اروپا و نماينده آن براي گفت‌وگو با دبير شوراي عالي امنيت ملي جمهوري اسلامي ايران ايجاد شد و مقامات تركيه اين موضوع را دنبال مي‌كردند، طرف ايراني با انجام گفت‌وگوها موافقت كرد و قرار است گفت‌وگوها در استانبول انجام شود.
متكي خاطرنشان كرد: طرفين در مورد زمان دقيق و ساير هماهنگي‌هاي لازم در تماس هستند و بعد از نهايي شدن اعلام خواهد شد.

* تداوم اظهاراتي كه منجر به جري شدن متخلفان مي‌شود

خبرنگاري به جنجال‌هاي صورت گرفته در خصوص حمله به سفير پاكستان در ايران اشاره كرد كه متكي در اين باره گفت: سفير پاكستان روز گذشته توسط فرد مهاجمي كه بعداً معلوم شد يك تبعه افغان مقيم ايران است، مورد ضرب و شتم قرار گرفت و به بيمارستان منتقل شد.
وزير خارجه كشورمان اقدام انجام شده توسط اين فرد خارجي مقيم تهران را نادرست و نقض امنيت و قوانين جمهوري اسلامي ايران عنوان كرد.
وي با بيان اينكه اين فرد دستگير شده و روال قضايي در بررسي انگيزه‌ها و دلايل اقدام آن و جرم ارتكابي‌اش صورت خواهد پذيرفت، خطاب به كساني كه با استفاده از مهمان‌نوازي، عطوفت و نوع دوستي ملت ايران در جمهوري اسلامي اقامت دارند، گفت: ما در 30 سال گذشته 3 ميليون پناهنده افغان را در كشورمان پناه داديم كه 3 ميليون نفر در 30 سال يعني جمعيتي بيش از ايران و چند برابر جمعيت افغانستان.
متكي گفت: اميدواريم برخي از مسئولان محترم افغانستان نسبت به تخلفات، نقض مقررات و ارتكاب جرائم مختلف كه توسط معدودي از افراد يك جامعه صورت مي‌گيرد، توجه داشته باشند.
وزير خارجه جمعيت افغان مقيم ايران را برادران و خواهران مسلمان و متديني خواند كه با توجه به شرايط حاكم در كشورشان چه در سال‌هاي اوليه اشغال و چه ناامني‌‌هاي بعد از آن، به خصوص 8 سال گذشته كه با مسائل مختلفي مواجه هستند، در سلامت با يكديگر در كشور ما زندگي مي‌كنند و در عين حال يادآور شد: اما افراد معدودي هستند كه سوداگرانه و به دنبال منافع و يا اهداف شومي در پشت پرده مقررات را نقض مي‌كنند و در حوزه مواد مخدر، سرقت، قتل و سرقت‌هاي مسلحانه فعاليت مي‌كنند و طبيعي است كه هيچ كشوري چنين نقض و ناامني‌هايي را برنتابد.
متكي ادامه داد: متاسفانه تداوم برخي از اظهارات ناپخته بعضي از مقامات افغانستان، منجر به جري شدن اين گونه متخلفان مي‌شود.
وزير خارجه پرسيد: چه دليلي وجود دارد كه آنها از كسي كه متخلف است و مقررات را نقض كرده، حمايت كنند؟
وي با تاكيد بر اين نكته كه موقعيت ژئوپولتيك جمهوري اسلامي ايران هرگز ناامني را از سوي هر كسي كه باشد، برنمي‌تابد، يادآور شد: ‌البته برخي خبرگزاري‌ها به خصوص رسانه‌هاي غربي سعي كردند به شكل‌هاي خاص خودشان اين خبر (حمله به سفير پاكستان) را مخابره كنند.
متكي خاطرنشان كرد: مسئولان قضايي و امنيتي ايران با چنين حوادثي با جديت و قاطعيت برخورد خواهند كرد و جايي براي متخلفان، قانون‌شكنان و نقض‌كنندگان قانون و ناامن‌كنندگان جامعه نخواهد بود.
وزير خارجه كشورمان روابط خوب ايران با افغانستان را مورد اشاره قرار داد و در تذكري دوستانه به برخي مقامات در پارلمان افغانستان و در جاهاي ديگر كه اظهاراتي را مطرح كردند، يادآور شد: اميدواريم در يك شور و مشورت مناسب بتوانيم فتنه‌اي كه به اعتقاد ما ديگران از جاهاي ديگري هدايت مي‌كنند و آن دست‌هاي پنهان را نشان دهيم.
وي همچنين گفت كه روند قضايي در مورد فرد ضارب همچنان ادامه دارد.

* ايران كشوري غني در حوزه معادن اورانيوم است

وزير خارجه كشورمان در پاسخ به سؤال يكي از خبرنگاران كنگو در خصوص روابط دوجانبه و اينكه آيا در گفت‌وگوها با وزير خارجه كنگو در مورد معادن اورانيوم اين كشور صحبت شد، اظهار داشت: ما از سال‌هاي دور با دولت و مردم كنگو روابط سياسي خوبي را داشتيم. در سال‌هاي اخير راهبرد مناسبات ايران با آفريقا تلفيق همكاري‌هاي سياسي با همكاري‌هاي اقتصادي است. با چنين نگاهي ما با كشورهاي آفريقايي به ويژه با جمهوري دموكراتيك كنگو زمينه‌هاي مختلفي را براي همكاري تعريف كرديم.
وي با ذكر اين نكته كه در حال حاضر تجارت محدودي صورت مي‌گيرد، اظهار داشت: پروژه‌هاي محدودي براي اجرا تعريف شده است اما به صورت كلي علاقه‌منديم در حوزه‌هاي اكتشاف و استخراج نفت، گاز، راهسازي، پل‌سازي، برق و انرژي، كشاورزي، دامپروري، صنايع و معادن و توليد لوازم خانگي و توليد خودرو بتوانيم با كنگو با توجه به ظرفيت‌هاي بالايي كه دارد هم به عنوان كشوري با قريب 70 ميليون جمعيت و هم محوريت منطقه‌اي، همكاري‌ كنيم.
وزير خارجه با بيان اينكه ما در سه زمينه تجارت، اجراي پروژه‌ها و سرمايه‌گذاري گفت‌وگو كرديم، خاطرنشان كرد: ايران كشوري غني در حوزه معادن از جمله اورانيوم است، بنابراين ما بخش‌هاي مختلف و متعددي را براي كار اقتصادي با كشور كنگو داريم كه همه آنها را علاقه‌منديم در برنامه‌ريزي‌هايي كه صورت مي‌گيرد، فعال كنيم. ما به دنبال روابط و همكاري جامع الاطراف در همه زمينه‌ها با كشور كنگو هستيم.

* از حد نصاب گذشتيم

متكي در پاسخ به پرسش ديگر خبرنگار فارس با اشاره به چهاردهمين نشست سران گروه 15 كه دوشنبه 27 ارديبهشت در تهران برگزار خواهد شد، اظهار داشت: حد نصاب لازم براي برگزاري اجلاس سران 6 كشور است كه ما از اين حد نصاب گذشتيم و عدد نهايي شركت‌كنندگان در سطح سران، رؤساي جمهور، رؤساي دولت‌ها و معاونان سران كشورها و وزرا طي يكي دو روز آينده به طور دقيق اعلام خواهد شد.

* فقر در اوج ثروتمندي ارمغان استعمارگران براي قاره غني آفريقا

وي همچنين در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس، فقر در اوج ثروتمندي را ارمغان استعمارگران براي قاره غني آفريقا عنوان كرد و گفت:‌ ملت‌هاي آفريقا امروز در همگرايي و همكاري مصمم هستند اين پديده شوم را بردارند.
متكي افزود:‌ ما معتقديم در يك همكاري سازنده و سالم بين دوستان آفريقا و كشورهاي آفريقايي، افق‌هاي روشني در جلوه جديد آفريقا را شاهد خواهيم بود.

* از ثبات و امنيت در كنگو حمايت مي‌كنيم

متكي در ابتدا ضمن خيرمقدم به همتاي كنگويي خود با اشاره به قرار گرفتن كنگو در مركز آفريقا با بيش از 2 ميليون و 300 هزار كيلومتر مربع اظهار داشت: كنگو كشوري غني به لحاظ منابع، معادن و سفره‌هاي غني زيرزميني نفت و مهمتر از همه مردمان خوب و صميمي و مبارز است كه 50 سال پيش در مبارزاتي سخت و بي‌امان استقلال كشورشان را به دست آوردند و در سال‌هاي بعد از استقلال در فراز و نشيب‌ها با مشكلات فراواني مواجه بودند اما مقاومت كردند.
وزير خارجه كشورمان روابط جمهوري اسلامي ايران و جمهوري دموكراتيك كنگو را روابطي صميمي مبتني بر احترام متقابل با تكيه بر مواضع مشترك در بسياري از موضوعات و مباحث منطقه‌اي و بين‌المللي برشمرد و افزود: دو كشور با جديت صلح، ثبات و امنيت را در دو منطقه آفريقا و غرب آسيا و خاورميانه دنبال مي‌كنند و داراي مواضعي مشترك در بسياري از زمينه‌ها هستند.
وي با بيان اينكه ما تحولات آفريقا و كنگو را با دقت پيگيري مي‌كنيم، خاطرنشان كرد: از ثبات و امنيت در كنگو حمايت و فتنه‌ها و دشمني‌هايي كه عليه ملت كنگو با هدف ناامن كردن اين سرزمين صورت مي‌گيرد را محكوم مي‌كنيم.
متكي ادامه داد: دولت انقلابي كنگو به رهبري آقاي «كابيلا» در تلاش است با استقرار كامل آرامش، گام‌هاي بلند پيشرفت و توسعه را در بهره‌برداري از زمينه‌هاي موجود در اين كشور بردارد.
وزير خارجه گفت:‌ سفر وزير خارجه كنگو به تهران فرصتي بود كه ما حوزه‌هاي مختلف روابط را بررسي و راه‌هاي گسترش اين روابط را مورد تبادل نظر قرار دهيم. كنگو جديدترين كشوري است كه سفارتخانه آن در تهران افتتاح خواهد شد و تيم ديپلماتيك مستقر آنها در تهران كمك خواهد كرد تا ما بتوانيم گام‌هاي جديدي را در گسترش همكاري‌ها برداريم.
وي با بيان اينكه نفت و گاز، معادن و ... ظرفيت‌هاي خوبي را براي تجارت فيمابين ايجاد مي‌كند، خاطرنشان كرد: حضور شركت‌هاي ايراني در اجراي پروژه‌هاي كنگو از جمله ساخت كارخانه سيمان در گفت‌وگوهاي امروز مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و ما فكر مي‌كنيم كه ظرفيت‌هاي بالاي كنگو و تجربيات و امكانات موجود در جمهوري اسلامي ايران مي‌تواند در جهت منافع دو كشور دور جديدي از همكاري‌هاي فيمابين را به نمايش بگذارد.
متكي خاطرنشان كرد: ما توافق كرديم كه حضور تجار و بازرگانان و شركت‌هاي ايراني را در زمينه صدور ويزا و اقامت در كنگو تسهيل كنيم. اطمينان دارم كه در چشم‌انداز جديد روابط افق‌هاي بسيار روشني را در همكاري‌هاي فيمابين خواهيم داشت.
وي با بيان اينكه كنگو از برگزاري اجلاس مشترك سران ايران و آفريقا چه در شرم‌الشيخ و چه در حال حاضر حمايت مي‌كند، اظهار داشت:‌ ما در اجلاس‌هاي مختلف و بين‌المللي از مواضع و منافع يكديگر حمايت مي‌كنيم و اين نشان از همان اشتراك مواضع دو كشور در بسياري از زمينه‌ها است.


صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز

سایر خبرها

  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱ استقبال امیرعبداللهیان از همتای الجزایری در تهران
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰ دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه سیرالئون
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹ ملاقات سفیر ایران با زندانیان ایرانی در موزامبیک و کسب اطلاع از سلامت آنها
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸ رسانه اماراتی: حمیدتی و البرهان دیدار می‌کنند
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۹ گفت‌وگوهای منطقه‌ای بن‌سلمان و السیسی در پاریس
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۸ مغرب نشست «النقب» را به تعویق انداخت
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۷ سودان جنوبی مرزهایش با سودان را بست
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۶ دیدار سفیر ایران با رئیس مجلس نمایندگان تونس
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶ تأسف وزیر خارجه مصر از موضع اتحادیه اروپا درباره سوریه
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵ امیرعبداللهیان: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در دستورکار دولت است
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴ کنعانی حمله تروریستی در اوگاندا را به شدت محکوم کرد
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳ تصمیم دولت بورکینافاسو برای راه‌اندازی سفارت در تهران
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲ رئیس حزب‌ الوفد رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شد
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۸ تمدید سه روزه آتش‌بس در سودان
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۷ کرملین: تحقق طرح صلح آفریقا درباره اوکراین سخت است
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ دعوتنامه اردوغان برای السیسی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ 17 غیرنظامی سودانی از جمله چند زن و کودک در حمله هوایی کشته شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۵ کشته شدن 38 دانش‌آموز اوگاندایی در یک حمله تروریستی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۴ یونیسف: بیش از 1 میلیون کودک به علت جنگ در سودان آواره شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۳ «نیروهای پشتیبانی سریع» سودان، ارتش را به مثله کردن 2 عضو خود متهم کردند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۲ العربیه از تشکیل کمیته‌ ایرانی-مصری برای احیای روابط خبر داد
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷ سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره با محوریت ایران و تقویت روابط
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تشدید جنگ داخلی در سودان پس از پایان آتش‌بس 24ساعته
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵ رژیم صهیونیستی به دنبال تولید تسلیحات در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸ وعده ایتالیا برای کمک ۷۰۰ میلیون یورویی به تونس
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷ نشست شورای همکاری خلیج فارس و مصر درباره مسائل منطقه‌
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶ مشارکت رژیم صهیونیستی در رزمایش «شیر آفریقا» در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵ درگیری‌های خونین بین مردم و نیروهای امنیتی در سنگال
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴ کشته شدن ده‌ها کودک در شمال نیجریه در پی حمله مردان مسلح
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تمایل کومور برای ازسرگیری روابط رسمی با ایران