خبرگزاری رسا ـ نشست باز کاوی آسیبهای مناسبات نهضت عاشورا در دو منطقه شبه قاره هند و قاره آفریقا، در پژوهشگاه بین المللی المصطفی از سوی گروه تاریخ و سیره برگزار شد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمد رضا کلانفریبایی، دبیر گروه تاریخ و سیره پژوهشگاه بین المللی المصطفی و دبیرجلسه، در ابتدای نشست بازکاوی آسیبهای مناسبات نهضت عاشورا در دو منطقه شبه قاره هند و قاره آفریقا، ابراز داشت: با توجه به اهمیتی که نهضت عاشورا دارد، قرار است جشنواره ای از سوی جامعه المصطفی العالمیه در این رابطه برگزارشود که در این راستا، پژوهشگاه بین المللی المصطفی (ص) تصمیم گرفت در پیش نشستی برای جشنواره عاشورا به باز کاوی آسیب های برخی از آیین های این نهضت در برخی مناطق بپردازد .
وی به ویژگی های نهضت عاشورا اشاره و تصریح کرد: نهضت عاشورا، تنها نهضتی است در طول تاریخ که از زمان وقوعش روز به روز تازه تر و مردم نهادینه تر شده است، اگر ما بخواهیم به تمامی زوایای رهیافت های این نهضت بپردازیم این مجال بسیار کم است، ازاین رو تنها به باز کاوی آسیب های برخی آیین های آن در دومنطقه هند و آفریقا می پردازیم.
در این جلسه دکتر امیر بهرام عرب احمدی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه، در خصوص انحرافات مراسم آیین عاشورا در آفریقا، گفت: متأسفانه در آیین های عزداری در آفریقا تحریفاتی و جود دارد که موجب بی احترامی به مراسم عاشورا شده است که از جمله آن می توان به جشن های مفصلی اشاره کرد که به مناسبت آغاز هجرت پیامبر به مدینه گرفته می شود که توام با رقص و پایکوبی به همراه غذاو شیرینی است. البته نکته قابل تأمل این است که این طرز فکر از طرف وهابیت در این منطقه نهادینه شده است.
وی افزود: برخی دیگر از آسیب های آیین عاشورا می توان به نوع عزاداری شیعیان خوجه اشاره کرد که در این مراسم آنها با زنجیر های تیغ دار به بدن خود می کوبند که این حرکت آنها موجب ابهاماتی برای شیعیان بومی منطقه شده است.
در ادامه این نشست، دکتر فخر روحانی، عضو هیأت علمی دانشگاه قم، در رابطه با ادبیات عاشورا اذعان داشت: ادبیات عاشورا ،در هیچ کدام از تقسیم بندی های ادبی نمی گنجد و برای خود سبک و روش خاصی دارد .
وی افزود: ادبیات عاشورا غیر از تراژدی است که تنها موجب غم و اندوه می شود، بلکه ادبیات عاشورا تؤمان با پند و روش دهی است.
عضو هیأت علمی دانشگاه قم اظهارداشت: تاثیر تاریخی وجود نهضت عاشورا و عزاداری برای امام حسین (ع) در جامعه هند بسیار مشهود است، اما متاسفانه بعضی از باورهای غلط در دیدگاه اشعار و مقاتل هندی به زبان انگلیسی وجود دارد که گه گاه باعث تحریف در عاشورا می شود که یکی از این تحریفات حضور امام حسن مجتبی (ع) در روز عاشورا است.