آفريقا

دنياي اقتصاد - هرکس برای اولین بار به آفریقا برود با کهکشانی از تجربیات جدید روبه‌رو می‌شود که در این میان، وضعیت جاده‌های آن از همه به یاد ماندنی‌تر است. حتی در خیلی از شهرهای بزرگ و تجاری آن – از جمله در قلب تجاری کامرون – هم این وضعیت صادق است و در آن‌ها وسیله‌ نقلیه‌ چهارچرخ جزو تجملات خیلی لوکس به حساب می‌آید.


جاده‌های کامرون آنچنان روی رابرت گست تاثیر گذاشتند که او در بازگشت کتابی درباره قاره‌ آفریقا نوشت. گست یک بار پشت یک کامیون باری کامرونی مسافتی در حدود لندن تا نیوکاسل (تقریبا 300 مایل) را سفر کرد. این سفر که راه آن از میان جاده‌های جنگلی ناهموار و پل‌های نیمه مخروبه می‌گذشت چهار روز به طول انجامید.
تحقیقات جدی‌تر نشان داده‌اند که هزینه‌ حمل‌ونقل کالا به ویژه در قسمت‌های غربی آفریقا به طرز شگفت‌آوری بالا است. یک بار محققی برآورد کرده بود هزینه‌ حمل‌ونقل کالا در این بخش از آفریقا حتی از پاکستان ناآرام هم شش برابر بیشتر است.
بیچاره تاجری که بخواهد در چنین شرایطی کار کند. اگر کالاها هم، مثل کامیون رابرت گست، با سرعت 75 مایل در روز حرکت کنند واردات و صادرات سودآور در این قاره تقریبا منتفی است. جغرافیای اقتصاددانانی چون نونو لیمائو و تونی ونبلز برآورد کرده‌اند که هزینه‌ حمل‌ونقل فوق العاده بالای آفریقا تقریبا تمام دلیل ایزوله ماندن اقتصادی این قاره است. بی‌شک، اینجا صادرکنندگان نتوانسته‌اند از تسهیلات تجاری آمریکا و اتحادیه اروپا استفاده کنند.
از دهه‌ 70 تا کنون بانک جهانی در حال تزریق پول برای ساختن جاده‌های آفریقا بوده است. معقول به نظر می‌رسد، اما تعجب برانگیز است که هزینه‌های حمل‌ونقل اصلا مطابق انتظارات کاهش نیافته‌اند.
تجربه‌ گست به ما می‌گوید که دلیل آن چیست. کامیون باری حامل او در طول مسیر در 47 ایستگاه بازرسی پلیس متوقف شده بود، خیلی اوقات برای چندین ساعت، تا پلیس‌ها بتوانند بهانه‌ای برای رشوه‌گیری پیدا کنند. در یک جا او بالاخره اعتراض کرد و افسر مسوول با نشان دادن اسلحه‌اش به او گفته بود: «اینجا من تفنگ دارم، پس من قوانین را می‌دانم.» از بین بردن چنین فسادی شاید آسان نباشد، اما حداقل ساختن جاده‌ها هزینه‌ چندان گزافی هم نمی‌طلبد.
در واقع باجگیری علنی تنها مشکل بر سر راه صادرات و واردات آفریقا نیست. گزارش کسب‌و‌کار سالانه‌ بانک جهانی در این زمینه نکات سودمندی به ما می‌گوید. برای گرفتن مجوز صدور یک محموله کانتینر از بندر کامرون به 9 سند، 27روز زمان و تقریبا‌ هزار‌دلار حق‌العمل‌های اداری نیاز است؛ و تازه کامرون در میان کشورهای آفریقایی وضعیت خیلی بدی هم ندارد. گزارش کسب‌و‌کار می‌گوید تقریبا دو سوم زمانی که برای صادرات یا واردات کالا صرف می‌شود به دلیل کاغذ بازی و مراحل تسویه‌ گمرکی است.
بانک جهانی در مطالعه‌ دیگری درباره‌ مسیرهای ترانزیتی آفریقا مشکل دیگری را‌ شناسایی کرده که حل کردنش حداقل روی کاغذ به صرف هیچ گونه هزینه‌ خاصی نیاز ندارد: کارتل‌های باربری در آفریقای غربی و مرکزی. مولفان این مطالعه بر این باورند که پایین آوردن هزینه‌های حمل‌ونقل کمک چندانی به کاهش قیمت‌های این بخش اقتصاد در آفریقا نخواهد کرد؛ آنها می‌گویند به وجود آمدن مزایایی چون جاده‌های مناسب، مراحل تسویه گمرکی آسان و سوخت ارزان، تنها بر سود شرکت‌های باربری خواهد افزود.
اگر این دیدگاه درست باشد، آنچه که صادرکنندگان آفریقایی بیش از همه به آن نیاز دارند تا به بازارهای جهانی دست یابند مقررات زدایی از بخش حمل‌و‌نقل است و به راستی زمانی که رواندا شروع به کاهش مقررات‌اش کرد، قیمت‌ها به سرعت شروع به کاهش کردند. حذف قوانین دست وپاگیر از جاده‌سازی آسان‌تر است و طبق گزارش کسب‌و‌کار بانک جهانی کشورهای بخش تحتانی صحرای آفریقا در زمینه اصلاحات گمرکی دستاوردهای بسیار خوبی داشته‌اند. اگر این روند بهبود همچنان ادامه پیدا کند، شاید آن وقت بتوان به وضعیت جاده‌های آفریقا هم جدی‌تر فکر کرد.


صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز

سایر خبرها

  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱ استقبال امیرعبداللهیان از همتای الجزایری در تهران
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰ دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه سیرالئون
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹ ملاقات سفیر ایران با زندانیان ایرانی در موزامبیک و کسب اطلاع از سلامت آنها
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸ رسانه اماراتی: حمیدتی و البرهان دیدار می‌کنند
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۹ گفت‌وگوهای منطقه‌ای بن‌سلمان و السیسی در پاریس
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۸ مغرب نشست «النقب» را به تعویق انداخت
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۷ سودان جنوبی مرزهایش با سودان را بست
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۶ دیدار سفیر ایران با رئیس مجلس نمایندگان تونس
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶ تأسف وزیر خارجه مصر از موضع اتحادیه اروپا درباره سوریه
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵ امیرعبداللهیان: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در دستورکار دولت است
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴ کنعانی حمله تروریستی در اوگاندا را به شدت محکوم کرد
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳ تصمیم دولت بورکینافاسو برای راه‌اندازی سفارت در تهران
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲ رئیس حزب‌ الوفد رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شد
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۸ تمدید سه روزه آتش‌بس در سودان
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۷ کرملین: تحقق طرح صلح آفریقا درباره اوکراین سخت است
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ دعوتنامه اردوغان برای السیسی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ 17 غیرنظامی سودانی از جمله چند زن و کودک در حمله هوایی کشته شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۵ کشته شدن 38 دانش‌آموز اوگاندایی در یک حمله تروریستی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۴ یونیسف: بیش از 1 میلیون کودک به علت جنگ در سودان آواره شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۳ «نیروهای پشتیبانی سریع» سودان، ارتش را به مثله کردن 2 عضو خود متهم کردند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۲ العربیه از تشکیل کمیته‌ ایرانی-مصری برای احیای روابط خبر داد
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷ سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره با محوریت ایران و تقویت روابط
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تشدید جنگ داخلی در سودان پس از پایان آتش‌بس 24ساعته
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵ رژیم صهیونیستی به دنبال تولید تسلیحات در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸ وعده ایتالیا برای کمک ۷۰۰ میلیون یورویی به تونس
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷ نشست شورای همکاری خلیج فارس و مصر درباره مسائل منطقه‌
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶ مشارکت رژیم صهیونیستی در رزمایش «شیر آفریقا» در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵ درگیری‌های خونین بین مردم و نیروهای امنیتی در سنگال
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴ کشته شدن ده‌ها کودک در شمال نیجریه در پی حمله مردان مسلح
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تمایل کومور برای ازسرگیری روابط رسمی با ایران