مصر

روزنامه الشرق الاوسط روز سه شنبه نوشت: "مجتبي اماني" سرپرست دفتر حفاظت از منافع ايران در مصر، با ابراز اميدواري نسبت به بهبود روابط تهران و قاهره در آينده نه چندان دور، خواستار همکاري هر چه بيشتر بين دو کشور شد.

به گزارش گروه اخبار صوتي و تصويري ايرنا، اماني در گفت وگوي اختصاصي با الشرق الاوسط گفت که دو کشور در مسائل زيادي از جمله خالي شدن منطقه از سلاح کشتار جمعي و حمايت از ملت فلسطين توافق نظر دارند.
وي تاکيد کرد که کشورش آنگونه که آمريکا و رژيم صهيونيستي شايعه پراکني مي کنند، به دنبال سلاح هسته اي نبوده و آماده همکاري با مصر و ديگر کشورهاي عربي در زمينه فناوري هسته اي با اهداف صلح آميز است .
اماني همچنين با تاکيد بر اين که تهران براي ابراز حسن نيت خود، آماده امضاي توافق نامه هاي امنيتي - نظامي با کشورهاي مجاور است، تاکيد کرد که مي توان سوء تفاهم ايجاد شده در برخي مسائل حل نشده را بر طرف کرد.
وي، يکي از دلايل رابطه قدرتمند کشورش با عراق را در دست گرفتن قدرت از سوي مخالفان صدام حسين عنوان کرد که در آن، از دوستان ايران به شمار مي آمدند.
اماني، با رد هر گونه ارتباط ايران با شبکه القاعده و جنبش طالبان؛ اختلاف افکني بين شيعه وسني را يک طرح آمريکايي – صهيونيستي براي ضربه زدن به اسلام دانست.
سرپرست دفتر حفاظت از منافع ايران در مصر، علت قطع رابطه ايران با مصر را صلح اين کشور با رژيم صهيونيستي در سال 1979 عنوان کرد اما ابراز اميدواري کرد که مشکلات دو جانبه مرتفع شود.
اماني با بيان اينکه شرايط موجود بين دو کشور پس از سه دهه قطع رابطه تغيير يافته است و همکاري دوجانبه به يک اندازه براي هر دو کشور اهميت دارد، ابراز اميدواري کرد که اين روابط در آينده نزديک به حال عادي بازگردد.
وي درباره وجود توافق دوجانبه درباره غزه گفت که در موارد بسياري از جمله ضرورت رفع حصار غزه و کمک رساني به آن، مواضع و تمايلات مشترکي وجود دارد اما با اينحال به سبب عدم به رسميت شناختن اسرائيل از سوي ايران، در مورد اوضاع غزه اختلاف نظرهايي بين دو طرف به چشم مي خورد.
اماني افزود: ما به مساله فلسطين از يک زاويه مي نگريم و مصري ها از يک زاويه ديگر. مصري ها بايد اين نکته را در مد نظر قرار دهند که ايران، رژيم صهيونيستي و مرزهاي آن را به رسميت نمي شناسد و براي کسب موافقت اين رژيم براي عبور کمک هاي انساني ايران از داخل مرزهاي خاکي - دريايي تحت سلطه آن رژيم تلاش نمي کند.
اماني در خصوص موضع کشورش در اين زمينه گفت: ما عقيده داريم که گذرگاه رفح در مرز مصر با غزه تنها گذرگاه براي ورود کمکهاي انسان دوستانه ايراني به ملت غزه است که بايد با نظارت مصر و در چارچوب قوانين بين المللي و سازمانهاي جهاني از جمله هلال احمر ايران و مصر صورت گيرد.
وي ابراز اميدواري کرد که اين کمک ها با همکاري کشور برادر مصر به دست مردم فلسطين در غزه برسد.
اماني در خصوص آينده روابط فرهنگي ايران و مصر پس از انتشار اخباري مبني بر ممنوعيت از حضور در نمايشگاه بين المللي کتاب سالجاري توسط هر دو کشور در تهران و قاهره؛ گفت که کشورش همواره از مشارکت فعال طرف مصري در نمايشگاه کتاب تهران استقبال مي کند و برخي از ناشران مصري امسال در نمايشگاه تهران حضور داشته اند.
وي با بيان اينکه فرهنگ داراي زمينه هاي بسياري است، افزود: اگر برخي از انواع اين همکاري فرهنگي مورد پسند مصري ها نيست مي توان آن را رها کرد و بر روي موضوعات مشترک متمرکز شد.
اماني در ادامه گفت که روابط اقتصادي دو کشور برقرار است و در 13 سال اخير رو به پيشرفت بوده است.
وي تاکيد کرد که کشورش آماده است تا علوم وفناوري هسته اي را در اختيار کشورهاي ديگر از جمله مصر و کشورهاي عربي قرار دهد.
سرپرست دفتر حفاظت از منافع ايران در مصر تاکيد کرد که مواضع تهران و قاهره درخصوص ضرورت خالي شدن منطقه از سلاح هاي کشتار جمعي مشترک است، هر چند در ميان کشورهاي منطقه در اين خصوص توافق وجود دارد اما ايران و مصر در اين زمينه طلايه دار هستند.
وي با انتقاد از تجهيز رژيم صهيونيستي به سلاح هسته اي از سوي کشورهاي غربي، تاکيد کرد که اين مسال مهمي است که امنيت را به خطر انداخته و موازنه در منطقه را بر هم مي زند.
اماني، افسانه تلاش ايران براي دستيابي به سلاح هسته اي را دروغي بزرگ خواند که علت آن را ناخرسندي آمريکا و اسرائيل از پيشرفت علمي ايران دانست.
وي همچنين تاکيد کرد که کشورش قصد سلطه طلبي ندارد و براي امضاي توافقهاي امنيتي ونظامي با کشورهاي مجاور تلاش مي کند که اين امر نشانگر مواضع دوستانه ايران نسبت به اين کشورهاست.
اماني، اجراي مانور از سوي ايران را پاسخي به تهديدات آمريکا و اسرائيل بر ضد کشورش خواند و گفت: در واقع ما از يک ارتش و سپاه قوي برخورداريم و تجربه جنگ نيز داريم.
اماني با استقبال از پيشنهاد "عمرو موسي" دبير کل اتحاديه عرب براي تشکيل اتحاديه کشورهاي همجوار عربي با حضور ايران و ترکيه تاکيد کرد که کشورش از هر گونه گفت وگو و همکاري استقبال مي کند.
وي در خصوص جزاير سه گانه مورد اختلاف با امارات گفت که اين جزاير، يکي از خواسته هاي صدام حسين براي توقف جنگ بر ضد ايران بود و مشخص نيست که آيا وي قصد داشته است، اين جزاير را به کشور ديگري تحويل دهد يا خير.
اماني با تاکيد بر اينکه روابط تهران و ابوظبي در سطح سفير بوده و ايران در دوبي کنسولگري دارد، گفت: تنها در مورد جزيره ابوموسي سوء تفاهمي وجود دارد که آن هم با مذاکره رفع خواهد شد.
وي با رد هر گونه اتهام دخالت کشورش در امور داخلي عراق تصريح کرد که پس از سرنگوني صدام، مخالفان عراقي که از دوستان ايران بودند از راه دمکراتيک قدرت را در دست گرفتند.
اماني، با نفي هر گونه ارتباط با شبکه القاعده و جنبش طالبان تاکيد کرد:
تفکر طالبان از تفکر اسلامي ما بسيار دور است و اين جنبش هنگامي که بر سر قدرت بود، بر ضد ما عمل مي کرد و 9 تن از ديپلماتهاي ايراني را در مزار شريف به شهادت رساند.
سرپرست دفتر حفاظت از منافع ايران در مصر همچنين اتهامات وارد به کشورش در مورد نشر مذهب تشيع در کشورهاي عربي را رد کرد و آن را ناشي از بد فهمي دانست.
وي در اين زمينه به عراق اشاره کرد که در آن نه شيعيان و نه اهل سنت مذاهب يکديگر را تغيير نداده اند و تنها اتفاقي که افتاد اين بود که شيعيان پس از سرنگوني صدام، حقوق خود را در زمينه حکومت در چارچوب دمکراسي اخذ کردند.
اماني در پايان سخنانش تاکيد کرد که حکومت ايران هيچ ارتباطي با تبليغات ضد شيعي و ضد سني ندارد و بيش از هر چيزي به تقريب مذاهب اسلامي براي حل اختلافات موجود اهميت مي دهد.
وي، ايجاد اختلاف بين شيعه و سني را طرح و نقشه آمريکا و اسرائيل براي تضيعف قدرت اسلام دانست.


صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز

سایر خبرها

  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱ استقبال امیرعبداللهیان از همتای الجزایری در تهران
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰ دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه سیرالئون
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹ ملاقات سفیر ایران با زندانیان ایرانی در موزامبیک و کسب اطلاع از سلامت آنها
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸ رسانه اماراتی: حمیدتی و البرهان دیدار می‌کنند
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۹ گفت‌وگوهای منطقه‌ای بن‌سلمان و السیسی در پاریس
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۸ مغرب نشست «النقب» را به تعویق انداخت
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۷ سودان جنوبی مرزهایش با سودان را بست
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۶ دیدار سفیر ایران با رئیس مجلس نمایندگان تونس
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶ تأسف وزیر خارجه مصر از موضع اتحادیه اروپا درباره سوریه
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵ امیرعبداللهیان: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در دستورکار دولت است
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴ کنعانی حمله تروریستی در اوگاندا را به شدت محکوم کرد
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳ تصمیم دولت بورکینافاسو برای راه‌اندازی سفارت در تهران
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲ رئیس حزب‌ الوفد رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شد
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۸ تمدید سه روزه آتش‌بس در سودان
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۷ کرملین: تحقق طرح صلح آفریقا درباره اوکراین سخت است
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ دعوتنامه اردوغان برای السیسی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ 17 غیرنظامی سودانی از جمله چند زن و کودک در حمله هوایی کشته شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۵ کشته شدن 38 دانش‌آموز اوگاندایی در یک حمله تروریستی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۴ یونیسف: بیش از 1 میلیون کودک به علت جنگ در سودان آواره شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۳ «نیروهای پشتیبانی سریع» سودان، ارتش را به مثله کردن 2 عضو خود متهم کردند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۲ العربیه از تشکیل کمیته‌ ایرانی-مصری برای احیای روابط خبر داد
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷ سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره با محوریت ایران و تقویت روابط
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تشدید جنگ داخلی در سودان پس از پایان آتش‌بس 24ساعته
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵ رژیم صهیونیستی به دنبال تولید تسلیحات در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸ وعده ایتالیا برای کمک ۷۰۰ میلیون یورویی به تونس
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷ نشست شورای همکاری خلیج فارس و مصر درباره مسائل منطقه‌
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶ مشارکت رژیم صهیونیستی در رزمایش «شیر آفریقا» در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵ درگیری‌های خونین بین مردم و نیروهای امنیتی در سنگال
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴ کشته شدن ده‌ها کودک در شمال نیجریه در پی حمله مردان مسلح
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تمایل کومور برای ازسرگیری روابط رسمی با ایران