مصر

يك انديشمند معتبر مصري، با اشاره به محاصره نوار غزه بشدت از سكوت جهان عرب انتقاد كرد و آن را شرم‌آور خواند.

به گزارش فارس، «فهمي هويدي» انديشمند و تحليلگر مصري در مقاله‌اي كه در پايگاه شبكه تلويزيوني الجزيره قطر منتشر كرد، در خصوص سكوت كشورهاي عربي مقابل محاصره نوار غزه بشدت انتقاد كرد.
هويدي در اين مقاله با اشاره به گزارشي در يك روزنامه صهيونيستي اشاره كرد و نوشت: «چرا اسرائيل اجازه نمي‌دهد تا ساكنان غزه با خود سبزيجات وارد اين منطقه كنند؟» اين پرسش، عنوان مقاله‌اي بود كه «اميره هاس» روزنامه‌نگار روزنامه هاآرتص، چندي پيش در اين روزنامه منتشر كرد.
هويدي افزود: ‌اين روزنامه‌نگار اسرائيلي در اين مقاله از تصميم عجيب و غريب دادگاه اسرائيل كه وارد كردن سبزي جعفري را به همراه ديگر توليدات و محصولات (شيريني‌جات، مربا، زيره، گوشت تازه، خشكبار، اسباب‌بازي، دفتر، روزنامه و ...) ممنوع كرده بود، بشدت اظهار شگفتي كرد و در همان شماره از روزنامه، «جدعون ليوي» نويسنده اسرائيلي نيز بشدت از «ايلي ويزل» يهودي مشهور صاحب جايزه نوبل كه خواستار تداوم اشغال كرانه باختري شده بود، ابراز تعجب و انتقاد و ابراز اميدواري كرد كه وي از «باراك اوباما» رئيس جمهوري آمريكا بخواهد تا اسرائيل را تحت فشار قرار بدهد و با بي‌مسئوليتي كنوني دولت آن برخورد كند.
هويدي در ادامه افزود: من در هيچ يك از روزنامه‌هاي كشورمان مصر نديدم كه كسي به موضوع تشديد محاصره نوار غزه بپردازد كه حتي شامل ممنوعيت ورود سبزي جعفري، شيريني‌جات و مربا شده است ولي ديدم كه روزنامه «الاهرام» روز دوشنبه سوم ماه مي خبري را تيتر كرده بود با اين عنوان: حماس براي عيادت بيماران و رفتن به دريا در غزه ماليات وضع كرده است و تحت اين تيتر گزارشي آورده بود از ميزان ماليات‌هايي كه بر ساكنان غزه اعمال شده بود و روزنامه الاهرام اين امر را «عجيب» ذكركرده بود.
الاهرام در پايان اين گزارش هم آورده بود كه اين اقدامات نتيجه اقدام مصر در به كنترل درآوردن شبكه‌ تونل‌هاي زيرزميني در مرز غزه با مصر و رويارويي دولت مصر با فلسطينياني است كه از اين تونل‌ها براي وارد كردن كالا و محصولات مختلف به غزه استفاده مي‌كنند.
هويدي در ادامه مقاله با مقايسه كردن گزارش‌ ها‌آرتص با گزارش الاهرام نوشت: مقايسه اين دو موضع اختلاف ناراحت‌كننده و شرم‌آوري را نشان مي‌دهد. روزنامه اسرائيلي‌ هاآرتص شدت محاصره را افشا و اشغال را محكوم مي‌كند. اما آنچه الاهرام منتشر كرد نه از محاصره غزه سخني آورده بود نه از اشغال ولي در مقابل حماس را سرزنش مي‌كند كه در سال سوم محاصره مجبور شده است براي متوقف نشدن چرخ زندگي در اين منطقه براي مردم ماليات وضع كند و اين درحالي است كه اين امر را به مثابه دستاوردي براي دولت مصر مي‌داند «كه توانسته است تونل‌هاي زيرزميني را ببندد (و همچنين به نقش ساخت ديوار فولادي كه با همكاري آمريكا و اسرائيل در مرز غزه با مصر بنا كرد اشاره نكرد).
هويدي سكوت اعراب را خجالت‌آور توصيف مي‌كند و مي‌نويسد: آنچه اندوه و شرم ما همه را بيشتر مي‌كند اين است كه همه ايستاده‌ايم و فقط نظاره‌گر هستيم درحالي كه يكي از سازمان‌هاي حامي حقوقي بشر در فلسطين اشغالي تحركي مي‌كند و با ارسال درخواستي به دادگاه عالي اسرائيل به ممنوعيت محصولات مذكور در ابتداي مقاله اعتراض مي‌كند و خواستار ارائه اصول و معيارهائي مي‌شود كه بر اساس آن واردات چنين محصولاتي به غزه ممنوع مي‌شود هرچند كه مقامات اسرائيلي پاسخي به اين سازمان مالي حقوق بشر نمي‌دهد و دلايل آن را امنيتي اعلام مي‌كند.
بنابراين گزارش، روزنامه هاآرتص پژوهشي مطبوعاتي منتشر كرد كه در آن به پائين‌ترين حد ممكن زندگي هر فرد در غزه پرداخته شده و طبق سن و جنس پژوهش بر اساس محصولاتي تهيه شده بود كه اجازه واردات به غزه را داشته است. به طوري كه اين ميزان واردات حداقل ميزان براي زندگي است.
هويدي در ادامه با اشاره به خوي جنايتكاري رژيم صهيونيستي مي‌نويسد: عجيب‌تر اين است كه هر چه اسرائيلي در توان دارد و فلسطيني‌ها را مي‌كشد و نسل كشي مي‌كند، اين امر باز هم سبب نمي‌شود كه كشورهاي عربي كاري بكنند. محاصره غزه مقبول آنان افتاده و آن را تائيد مي‌كنند.
وي در اين خصوص افزود: هيچ كس آن اتفاق شرم‌آور را فراموش نمي‌كند كه روزي "امير اورن " تحليلگر روزنامه هاآرتص در گزارشي كه در تاريخ دوم دسامبر 2008 منتشر كرد، اعلام كرد كه وقتي وزير خارجه لوكزامبورگ از زيپي ليوني وزير وقت خارجه وقت اسرائيل خواست تا محاصره غزه به دليل وضعيت بد انساني به وجود آمده برداشته و گذرگاه‌هاي آن باز شود، ليوني وي را به وزير خارجه مصر ارجاع داد و گفت "احمد ابوالغيط " براي شما علت اين محاصره را توضيح مي‌دهد.
هويدي با شرم‌آور خواندن اقدام مصر تصريح كرد: عجيب‌تر اينكه وزير خارجه مصر [به جاي محكوم كردن اين محاصره] آن را تاييد كرد و مدعي شد گذرگاه‌ [رفح در مرز مصر] "به دلايل قانوني " بايد بسته بماند.
هويدي با بيان خجالت‌زدگي خود افزود: شرم‌آور اين است (ملاحظه كنيد كه ما دائما غرق در عرق شرم خود هستيم) كه امير اورن تحليلگر اسرائيلي روزنامه هاآرتص مي‌افزايد كه "داني كوين يهودي " نماينده گروه سبز پارلمان اروپا در همان روز در جلسه اتحاديه اروپا سياست سركوب و محاصره اسرائيل عليه كودكان فلسطين و غزه را محكوم كرد.
هويدي تصريح كرد: از اشغالگري ديگر ابزار انزجار نمي‌شود چه برسد به محاصره غزه. عمليات ساخت ديوار فولادي پيرامون غزه آشكارا ادامه مي‌يابد و ديگر كسي از بازديد گروه نظامي آمريكايي از اين ديدار خجالت نمي‌كشد. ديگر كسي در مصر از تعريف و تمجيد لابي صهيونيست در آمريكا (ايپك) از اقدام "شجاعانه " مصر در ساخت ديوار شرم نمي‌كند و يهودي‌سازي قدس و سيطره يافتن به خانه‌هاي عرب و ويران شدن منازل در منطقه "الشيخ جراح " و حمله به مسجدالاقصي و استمرار حفاري در زير آن، همه اخباري عادي شده است كه مردم با بي‌اعتنايي آن را مي‌شنوند يا در روزنامه مي‌خوانند.
وي افزود: همچنانكه اخبار توسعه شهرك‌هاي سرطاني و يهودي‌سازي كرانه باختري و ساخت ديوان جداكننده در آن و سرقت آثار اسلامي و عمليات نسل‌كشي و ربودن مدام فلسطيني‌ها و افزايش شمار فلسطيني‌ها در زندان‌هاي اسرائيل نيز اخباري عادي شده‌اند.
فهمي هويدي افزود: اين اقدامات كه روزانه ادامه دارد و مانند خوره آرمان فلسطيني‌ و آثار آن را مي‌خورد با هيچ عكس‌العملي در دولت‌هاي عربي روبه رو نشد البته به جز بيانيه‌ها و واكنش‌هاي خجولانه‌اي كه گاه‌گاهي از باب مخفي كردن موضوع شرم‌آور خود يا فريب افكار عمومي از سوي دولت‌هاي عربي صادر مي‌شود.
هويدي در اين مقاله نوشت: به طور كلي مي‌توانيم بگوييم كه اقدامات اسرائيل برخلاف وحشيگري و شدت آن هيچ تاثير منفي بر مناسبات موجود اسرائيل با كشورهاي عربي نگذاشته است، چه بر مناسبات رسمي آشكار چه مناسبات محرمانه و پشت پرده. حيرت‌آور اين است كه اين مناسبات رشد و توسعه يافته است وحتي حضور اسرائيل در شمال آفريقا و عراق پررنگ شده و علاوه بر اين خيزش نرم و پيگير اسرائيل به منطقه خليج [فارس] را هم نبايد از ديد پنهان نگاه داشت چه آنكه (طبق اعلام روزنامه‌ هاآرتص در تاريخ 18/ 9/ 2009 ) ده‌ها ژنرال اسرائيلي و افسران موساد مشغول آموزش امنيتي و اداره برخي از شركت‌هاي در چند كشور خليج هستند.همچنين يك بار از يك ديپلمات آمريكايي شنيدم كه از ترور "محمود المبحوح " يكي از فرماندهان ارشد حماس در دبي ابراز تاسف كرده البته فقط و فقط به اين دليل كه ممكن است اين اتفاق بر مناسبات مستحكم اسرائيل و دولت امارات عربي متحده تاثير منفي بگذارد.
اين انديشمند مصري به سفر اخير نخست وزير رژيم صهيونيستي به مصر اشاره و تصريح كرد: حال با اين وضع حتي چنين اقداماتي مانع نشد كه بنيامين نتانياهو نخست‌وزير دشمن به مصر برود و با حسني‌مبارك رئيس‌جمهور آن ديداري نود دقيقه‌ انجام دهد تا جايي كه بنيامين اليعازر وزير تجارت اسرائيل پس از اين ديدار به راديو اسرائيل گفت كه اين ديدار بسيار خوب بوده است و وقاحت او به جايي مي‌رسد كه مبارك را "گنج راهبردي اسرائيل " مي‌خواند.
هويدي افزود: آرزو كردم مصر به اين عنوان اعتراض كند ولي متاسفانه چنين اتفاقي روي نداد.

ادامه دارد...


صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز

سایر خبرها

  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱ استقبال امیرعبداللهیان از همتای الجزایری در تهران
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰ دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه سیرالئون
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹ ملاقات سفیر ایران با زندانیان ایرانی در موزامبیک و کسب اطلاع از سلامت آنها
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸ رسانه اماراتی: حمیدتی و البرهان دیدار می‌کنند
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۹ گفت‌وگوهای منطقه‌ای بن‌سلمان و السیسی در پاریس
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۸ مغرب نشست «النقب» را به تعویق انداخت
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۷ سودان جنوبی مرزهایش با سودان را بست
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۶ دیدار سفیر ایران با رئیس مجلس نمایندگان تونس
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶ تأسف وزیر خارجه مصر از موضع اتحادیه اروپا درباره سوریه
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵ امیرعبداللهیان: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در دستورکار دولت است
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴ کنعانی حمله تروریستی در اوگاندا را به شدت محکوم کرد
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳ تصمیم دولت بورکینافاسو برای راه‌اندازی سفارت در تهران
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲ رئیس حزب‌ الوفد رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شد
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۸ تمدید سه روزه آتش‌بس در سودان
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۷ کرملین: تحقق طرح صلح آفریقا درباره اوکراین سخت است
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ دعوتنامه اردوغان برای السیسی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ 17 غیرنظامی سودانی از جمله چند زن و کودک در حمله هوایی کشته شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۵ کشته شدن 38 دانش‌آموز اوگاندایی در یک حمله تروریستی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۴ یونیسف: بیش از 1 میلیون کودک به علت جنگ در سودان آواره شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۳ «نیروهای پشتیبانی سریع» سودان، ارتش را به مثله کردن 2 عضو خود متهم کردند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۲ العربیه از تشکیل کمیته‌ ایرانی-مصری برای احیای روابط خبر داد
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷ سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره با محوریت ایران و تقویت روابط
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تشدید جنگ داخلی در سودان پس از پایان آتش‌بس 24ساعته
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵ رژیم صهیونیستی به دنبال تولید تسلیحات در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸ وعده ایتالیا برای کمک ۷۰۰ میلیون یورویی به تونس
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷ نشست شورای همکاری خلیج فارس و مصر درباره مسائل منطقه‌
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶ مشارکت رژیم صهیونیستی در رزمایش «شیر آفریقا» در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵ درگیری‌های خونین بین مردم و نیروهای امنیتی در سنگال
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴ کشته شدن ده‌ها کودک در شمال نیجریه در پی حمله مردان مسلح
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تمایل کومور برای ازسرگیری روابط رسمی با ایران